Åsikter om cykel

Botul

Ny medlem
Åsikter om cykel
Hej!

Sitter här och funderar på att beställa en cykel lagom tills man kommer tillbaka från semestern. Efter många turer har jag mer eller mindre bestämt mig för en sån här: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=14967

Tänkte bara kolla lite med mer kunniga personer om ni tror den funkar bra i skogen?

Tack på förhand!

Bilagor

• 14967.jpg
    14967.jpg
    15.1 KB · Besök: 16
Åsikter om cykel
Jag har inga åsikter om ramen, men den har jättefina komponenter och ett strålande pris. Den blir du säkert supernöjd med förutsatt att du inte är alltför lång (bara 15" och 17" kvar).

Jon.

Åsikter om cykel
Tack för all hjälp! Är som sagt inte helt inne i allt det här med komponenter etc. Är väl mer en intresserad amatör.

Anågende storlekarna borde de funka då jag bara är 167 cm lång :) Men det här med överrör är jag helt okunnig om...vad är överröret och vad innebär det att de är korta?

Åsikter om cykel
Överröret är det översta röret som går mellan styrröret och sadelröret. På ramar med traditionell design är det horisontellt, men sluttar på de flesta mtb's. Är det kort hamnar styret nära kroppen. Storleken på en ram/cykel anger oftast sadelrörets längd, dvs det rör sadelstolpen sitter i. Dock tycker jag att överrörets längd är viktigare då det, tillsammans med styrstammens längd, bestämmer hur upprätt/utsträckt position du kommer att ha på cykeln. Hade du tänkt köpa en 15", eller 17"?

Åsikter om cykel
Jag vet nu inte hur det är med Karman. Men jag minns att en tidning (tror det var mbr, kan inte kolla upp det just nu då jag är på jobbet) sågade en annan BeOne HT i småbitar i fjol. Den heter Nirvana. Tidningen menade att specifikationsmässigt i förhållande till priset så var Nirvanan rena drömmen. Tyvärr gick drömmen i kras pga att man svetsat ihop rören på fel platser, nåt i den vägen uttryckte man det.
Men det kan hända att Karma är helt annorlunda än Nirvana. Dessutom är det ju lite en fråga om tycke och smak. Någon vill ha en kort och hög cykel med brant gaffelvinkel.

Åsikter om cykel
Hej igen!

Jon: Jag hade tänkt mig 15" eftersom jag är så pass kort och vill ha en liten cykel i skogen. Om jag förstår dig rätt borde jag som kort person inte lida så mycket av att överröret är kort eller? Fast det är väl som sagt en smak och vanesak kanske :) Tack iallafall för din hjälp!

Bernfort: Det låter som intressant läsning. JAg ska gräva lite i det du skriver innan jag beställer låter det som. Men vad kan innebörden bli av att man svetsar rören på fel plats? Något med stabiliteten eller?

/Tomas

Åsikter om cykel
Ja, de ansåg att gaffelvinkeln var för brant i kombination med andra geometriska värden.
Detta gav egenskaper som var obehagliga i nedförsbackar.
Det kan ju gott hända att Karma har en annan, bättre geometri. Kan rota fram den där testen på fredag.

Åsikter om cykel
Jag hittade precis recensionen. Ska läsa den nogrannt och se vad de har att säga samt jämföra med vinklarna för karman. Stort tack för hjälpen!

Åsikter om cykel
Jag har en sån. Den är kort för sin längd s.a.s men jag har inte slagit ihjäl mig i nån nerförsbacke ännu. Jag är iofs något av en fegis. Jag tycker den är helt ok, iaf för mig som köpte den som första mtb. Grymma komponenter för de pengarna och ingen leveranstid.

Edit: detta på Beones hemsida: http://www.beone-bikes.com/EN/news9.html for what it's worth.

Senast redigerad av en moderator:
Åsikter om cykel
På beones hemsida har de mer utförliga geometriuppgifter och precis som jag misstänkte verkar överrörslängderna som CRC anger inte vara de horisontella. I så fall tror jag att 15" kommer att passa dig bra.

Jon.

Tillbaka
Topp