Åsikter om Elite Turbo Muin

• Trådstartare Trådstartare Sam
  • Start datum Start datum

Sam

Aktiv medlem
Bakgrund
* En spinningcykel (såsom Abilica Racer eller IndiSpin) har alldeles för bred Q-faktor och dessutom fast nav som därmed förtar lite av känslan.
* En Monark 828e kostar flis och är därmed inte aktuell i dagsläget.

Kvar återstår Elite Turbo Muin. Den verkar oerhört tyst (för att vara en trainer) med realistisk känsla i motståndet har jag läst till mig. Dock lämnar Elite endast ordinarie garantier, vilket får mig att undra hur välbyggd den är.

Fråga: Vad har ni för åsikter kring denna maskin?

Är det enda som kvarstår en Elite Turbo Muin..? Varför? Finns ett gäng andra kandidater som jag ser det.

Detta alt gick bort för mig då vissa enheter skalpar och motståndet är ojämnt beroende på värme. Men, rätta mig gärna om jag har fel, enheten verkar trevlig bortsett från dessa anmärkningar.

Jag visste inte att motståndet är värmeberoende(!).

Jag ser Elite Turbo Muin som det starkaste alternativet då jag har tvillingar på 3 år som jag inte vill väcka när jag kör ett kvällspass på bottenvåning.

Ljusnivån är därför av stor vikt för mig.

Den går jätte tyst och fint, en nersida tycker jag är att den går upp motstånd lite fort, så man kommer lite fort till det som iaf för mig va lite tungt utom på riktigt korta intervaller.

Nog är den tyst alltid.

Min sambo var skeptisk till att ha en ylande trainer i huset. Vi gick tillsammans till LBS och lyssnade. Deal. Fungerar ypperligt. Har två små barn som aldrig vaknat trots våldsamma sessioner med Sufferfest.

Också nöjd med naturtroget och rejält motstånd och byggkvalitet.

Stark rekommendation!

Har inte hunnit kört mer än en handfull gånger, men tyst får man nog säga att den är. Fick höja 1-2 "hack" på TV'n för att höra. Då är det ändå många "hack" kvar till den volymen ungarna brukar lyssna på.
Skvalpar (tyst) bara vid låga varv där man egentligen inte bedriver någon träning.
Det där ZzyyxX säger om motståndet förstår jag inte. Motståndet styrs ju av hastigheten. Blir det för högt motstånd vid en viss kadens så väljer man ju bara en annan växel på cykeln. Men visst man ligger på lättare växlar än utomhus vid samma ansträngning, om det nu var det som avsågs.
Kommer skaffa Misuro B+ sensorn nu till vintern så man får effekt direkt till Garmin klockan.

Jag har en med, jag prioriterade väldigt mycket utifrån ljudnivå. Testade Whaoo Kickr, Bkool, Kurt Kinect, Elite Qubo Fluid. Elite Muin är en klass för sig när det kommer till ljudnivå, har du osmord kedja så överröstar det rasslet själva trainern.

Visst skvalpar den på låga varv, men det är normalt. Är ju trots allt vätska som gör själva motståndet, samma ljud finns i Elite Qubo Fluid, absolut inget störande och försvinner när du får upp motståndet.

Jag gillar min, värd sina pengar. Det är ganska gött att motståndet blir stabbigt snabbt tycker jag. Man får ju svar istället för att trampa luft som på en spinning cykel.

Den dyrare modellen för drygt 10 papp är det möjligt att justera motståndet, alltså att koppla upp mot programvara som kan simulera banor.

jocke_tuffing skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är fasen också sugen. Hur är det med
> kassett, 11-delat och 12 mm-axel? Är det mycket
> bök och kompatibilitetsproblem?

8/9/10/11-delat är inga problem men det är qr för 130/135 OLD

eketjall skrev:
> jocke_tuffing skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag är fasen också sugen. Hur är det med
> > kassett, 11-delat och 12 mm-axel? Är det
> mycket
> > bök och kompatibilitetsproblem?
>
> 8/9/10/11-delat är inga problem men det är qr
> för 130/135 OLD

Så det går inte att sätta fast en cykel med 12 mm-axel alltså?

Sam skrev:
> Den dyrare modellen för drygt 10 papp är det
> möjligt att justera motståndet, alltså att
> koppla upp mot programvara som kan simulera banor.

Men det går att mäta effekten ändå va? Och reglera den med högre hastighet. Ungefär som att cykla på racer på platt väg alltså.

jocke_tuffing skrev:
> eketjall skrev:
> -----
> > jocke_tuffing skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag är fasen också sugen. Hur är det med
> > > kassett, 11-delat och 12 mm-axel? Är det
> > mycket
> > > bök och kompatibilitetsproblem?
> >
> > 8/9/10/11-delat är inga problem men det är qr
> > för 130/135 OLD
>
> Så det går inte att sätta fast en cykel med 12
> mm-axel alltså?

Nej, det blir nog svårt.

Det blev ingen Muin gör min del. Jag köpte en spinningcykel men relativt sett låg Q-faktor istället, en Merida Spin Medio.

Hej

Efter mycket letande har jag fastnat för en muin. Min enda oro är att spänna fast en väldigt dyr carbon cykel i denna rigg, är jag bara nojjig eller kan traienern skada ramen nått? Är en direktmonterad trainer skonsammare än en traditionell där man kör med bakhjulet på?

drpepper82 skrev:
> Min enda oro är att spänna fast en väldigt dyr
> carbon cykel i denna rigg, är jag bara nojjig
> eller kan traienern skada ramen nått?

Låter du bara bli att stå upp och vicka på cykeln i en imitation av Contadors klättringsstil så kommer inget att gå sönder.

Mayhem skrev:
> Låter du bara bli att stå upp och vicka på
> cykeln i en imitation av Contadors klättringsstil
> så kommer inget att gå sönder.

Inget kommer gå sönder om man står upp heller. Tror ni cyklarna är gjorda av papp eller?

JT skrev:
> Cykeln tar mer skada när du cyklar på väg med
> den än vad den gör när du kör i trainer.

Källa på det? Vad jag sett så friskriver sig en del tillverkare från garantier om cykeln satts i trainer.

Krafterna som ramen utsätts för när den är fastspänd i en trainer, och man står och bryter i hojen, är nog inte helt samma-lika som när hjulet utsätter ramen för krafter (det lär inte bli i närheten samma påverkan).

Jag står inte gärna och kör tokintervaller i trainern iaf.

Mayhem skrev:
> drpepper82 skrev:
> -----
> > Min enda oro är att spänna fast en väldigt
> dyr
> > carbon cykel i denna rigg, är jag bara nojjig
> > eller kan traienern skada ramen nått?
>
> Låter du bara bli att stå upp och vicka på
> cykeln i en imitation av Contadors klättringsstil
> så kommer inget att gå sönder.

Just Contador klättrar ju dock med cykeln nästan helt stilla under sig medan han själv rör sig mycket.
Försök dig däremot inte på att spurta som typ Cavendish, då kommer du ramla och slå dig när du välter trainern. :D

Sen får någon gärna hänvisa till någon som någonsin enbart genom pedalkraft cyklat sönder en ram öht. Personligen tror jag inte det hänt. Någonsin.

Det jag är rädd för är dels att välta eller att liksom vrida cykeln ur fästet bak. Det känns som en potentiell risk. Då lär saker gå sönder.

Jag har iofs inte stått och tokbrutit på min Turbo Muin, men har svårt att se hur man skulle "råka" välta den även om man tar i rejält.
Att cykeln lossnar är lika stor risk som att man tappar bakhjulet när man cyklar ute eftersom man fäster cykeln precis på samma sätt, dvs med en vanlig QR-axel.

Jag har en Tacx-trainer och det finns inte en jäkla sportslig chans att jag ska kunna vrida ur den ur fästet om den är korrekt monterad. Välta vet jag inte heller om jag skulle lyckas med ens om jag försökte. Ska prova det någon dag.

Hej

Har införskaffat en muin nu och en misuro b+ sensor till den, men får det inte att fungera. Har testat med min Garmin, den hittar inte sensorn, laddade hem Elites app den hittar sensorn men när jag ska köra igång så funkar det bara i 20sek sedan tappar mobilen sensorn. Någon som fått detta att funka och kan ge mig lite råd.

eketjall skrev:
> Att cykeln lossnar är lika stor risk som att man
> tappar bakhjulet när man cyklar ute eftersom man
> fäster cykeln precis på samma sätt, dvs med en
> vanlig QR-axel.

Men hjulet sitter knappast fast i marken.

+1

Fältprästen skrev:
> eketjall skrev:
> -----
> > Att cykeln lossnar är lika stor risk som att
> man
> > tappar bakhjulet när man cyklar ute eftersom
> man
> > fäster cykeln precis på samma sätt, dvs med
> en
> > vanlig QR-axel.
>
> Men hjulet sitter knappast fast i marken.

drpepper82 skrev:
> Hej
>
> Har införskaffat en muin nu och en misuro b+
> sensor till den, men får det inte att fungera.
> Har testat med min Garmin, den hittar inte
> sensorn, laddade hem Elites app den hittar sensorn
> men när jag ska köra igång så funkar det bara
> i 20sek sedan tappar mobilen sensorn. Någon som
> fått detta att funka och kan ge mig lite råd.

Har du löst problemet?
Min första tanke är att den inte sitter så den "får kontakt" med magneten.
Beroende på version av trainern ska den placeras olika.
Fick min Misuro B+ levererad precis så jag kan återkoppla hur det går för mig i kväll.

Hade inga problem att få igång min.
Knappade in rätt trainer enligt instruktion. Mitt serienummer på trainer gav att det skulle vara nr 2.
Placerade sensorn enligt instruktion (här såg jag att det nog var lite tok med serienummren i instruktionen, men det var ganska givet var den skulle sitta eftersom det inte fanns något dedikerat "fack" på min trainer. Fäste med kardborre lapparna mao.)
Både Garmin och telefon-appen hittar sensorn utan problem.

Hej eketjall

Min trainer har också det där "facket" för sensorn. Jag fick det till att jag skulle ha nr12, kanske där felet sitter min trainer har serienr som börjar på 31xxx. Har fått den att funka med min telefon nu men det blir konstiga värden. Har du den senaste turbo muin? I så fall ska jag ändra till nr 2 också.

Har haft min Real Turbo Muin b+ i 3v (60mil), "plug & play" bara att gasa;) såå nöjd.
Testade några av Elites real filmer i början, men nu är det 100% Zwift som gäller.
www.zwift.com

/Ricke

Jag gillar min. Men jag upplever att min cykel står snett när den är fastspänd. Pallar under på höger sida.
Jävligt bra känsla i den. Är långt ifrån att trampa ur den.

Tillbaka
Topp