åsikter om Imagine ITC 540.

werefox

Ny medlem
Planerar att köpa en ny mountainbike och har börjat kolla runt lite. Vill ha en så bra cykel till så bra pris som möjligt,max 6-7000:-. Tänker använda den för motions cykling på asfalt och grusvägar,samt i skogen.Ska ej tävla.

Har kollat på en cykel Crescent Imagine ITC 540 (när jag sökte på nätet fick jag fram en norsk sida,men då var den en DBS. verkade dock vara exakt samma cykel).
Är inte helt säker på delarna,men listar det jag tror stämmer. Det som står på cykeln säger mig inte så mycket,men det finns kanske någon som vet mer?

Ram:alu
Gaffel:Suntour XC-60
Växlar:Shimano Deore 24 (bak) Acera (fram)
Fälg:parekrad (28 ekrar)
Bromsar:V-brake
Reglage för växlarna (på styret):Cl-deck plus eller
Ci-deck plus.
Hjulnav:Shimano RM-40-8 8S (bak) HB-RM40 (fram)
Däck:Ganska platta i mitten med dubb på sidorna.

Priset för denna cykel är 3995:-. Låter som ett bra pris tycker jag,men hur bra och tålig är den egentligen? Har en kompis som har en Merida Matts Sport 500 (tror jag). Och på den är det mer Deore komponenter. Priset ligger då på ca 6500:-.

Vet inte riktigt hur jag skall göra så jag är tacksam för tips och råd.Tar gärna emot tips på andra modeller till bra priser på nätet.

Senast redigerad av en moderator:
Tjenare!

Jag kör en crescent itc 800. kanske är den du menar? känner inte igen 540. ta en kik på www.crescent.se

Jag är mycket nöjd med min cykel, jag är nybörjare innom mtb, ville först ha en cykel att cykla till jobbet med och lite i skog. cyklar nu hela tiden i skogen + till jobbet då.

jag har inte blivit den expert som jag vill var på omårdet, men delarna funkar mycket bra!
lycka till!

-Christian Löfstrand

--------------------

Tack för svaret.

Jag är ganska säker på att det är 540. Finns inte med på Crescents hemsida,men som sagt så hittade jag den på www.dbs.no och det verkar vara exakt samma cykel. De hade iallafall samma namn och utseende. Butiken där jag såg den sa att det skulle vara någon kampanj på den modellen nu. Jag antar att man har blandat bättre/dyrare och sämre/billigare delar för att få ned cykeln i pris,men frågan är då hur bra/dåliga de billigare delarna är?

Hur är däcken att cykla på i skogen? Bra grepp? Om det är samma däck så är de ju ganska släta.

-Johan

Ang. däck... Även om nu däcken är ganska "släta" så spelar det ingen större roll... Jag köpte ett par helsköna Ritchey Innovader för 130 spänn stycket och dom fungerar mkt bra för den ganska enkla åkning jag gör som nybörjare. Jag antar att några av de mer erfarna MTB åkarna här på Happy har ett och annat att säga om det här... För dom tusenlapparna som det skiljer mellan de två cyklarna kanske du kan uppgradera Crescenten? Aja vet inte riktigt, är långt ifrån expert på området men nu kom tråden högst upp på listan iaf!
Läs andras åsikter om det däcket här: http://www.mtbreview.com/reviews/Tire/product_88840.shtml

Senast redigerad av en moderator:
Kan du tänka dig att lägga upp till 7000 så finns det bättre cyklar än crescent. Kolla in Marin eller Kona's billigare modeller. Scott har nått som heter Tampico, den kanske óxå kan funka.

Såhär ser itc 540 ut:

crescent_itc540.jpg

Instämmer med Rippa. Crescent har skurit ner på tävlingsinriktade MTBs nu. Ska du ha något från Grimaldikoncernen är det Bianchi som gäller idag.

Tackar för svaren.

Om ni går in på www.dbs.no och klickar fram Imagine ITC 540 så kommer den cykeln som jag pratar om fram. Det är inte den som syns på bild ovan. Hittade den inte på Crescents hemsida,men det verkar vara samma (Imagine) cyklar på Dbs hemsida.

-Johan

jo,jag vet. Men den cykeln jag kollat på ser likadan ut. Men jag kan ha misstagit mig och det var en Dbs de hade i butiken. Eller också har jag kanske tagit fel på modell numret. Det var iallafall en mountainbike med de delar som jag har nämt tidigare. Får gå och kolla en gång till,men jag vill gärna ha mer svar och åsikter.

-Johan

Har också sett ITC 540 så den finns och den kommer från Cresent. Mitt intryck är att den inte kommer att hålla för träning. Det är en transportcykel och som kan användas i skogen när man vill leka lite kanske. Skulle du köra lite tuffare med den och kanske köra i nått litet hopp skulle jag vara orolig för att ramen gav vika. Lite beroende på vad du väger. För träning fungerar den kanske på grus och asfalt. Har ingen aning om hur den är växlad. Är den lågt växlad är det kanske inte så kul på slätmark.

Men det beror lite på hur seriöst du tänkt träna på den. Om du tror att du klarar dig med den ramen så blir det ju mycket pengar över till att uppgradera övriga komponenter för när andan faller på.

I mitt eget fall slutade det med en Merida Matts Sports 500 som jag är nöjd med. En av skillnaderna mellan den och Cresents cykel är vinkeln på framgaffeln som är rakare på Merida och som därför ger en lite mer överstyrd cykel som vad jag har hört ska passa lite mer aggressivare körning när man väl vant sig.

Mvh
Fredrik

Tips i prisklassen:
5750 Marin Palisades Trail Ltd
5840 Marin Bear Valley
6790 Kona Blast
6995 Bianchi Doss 6400 Deore
7295 Gary Fisher Marlin
7500 Specialized Hardrock XC Pro

Alla har Marzocchi- eller Manitou-gafflar, Deore-nav, vad jag tror hyggliga fälgar och hyfsade komponenter i övrigt.

Om du har tänkt att ge dig ut i terrängen, stigar och stökig terräng så tycker jag att du skall hålla dig undan crescent cyklarna. Själv skulle jag valt kona blast (i denna prisklassen) för att jag cyklar mycket i teknisk/stökig terräng och ramen på kona cykeln har en geometri som lämpar sig bra för detta. Den har även en skaplig framgaffel med 100mm slaglängd. Marin cyklarna skall visst vara trevlig också men dom har ytterst få försäljningsställen, 1 eller 2 i hela sverige tror jag. Bor du göteborg kan du köpa en kona på cykelspec. och då får du med 2års gratis service vilket är bra om man som jag har tummen mitt i handen.

Jo visst är ITC 540 en kampanjcykel och den försvinner när dem tillverkade ex är sålda, tittade själv på den men gillade inte komponentvalet och tog en ITC700 istället. Använder min på samma sätt som du beskriver och den funkar kanonbra, har dock bytt pedalerna mot Shimano M520 SPD pedaler vilket rekomenderas om du ska träna seriöst (trodde inte att det var så stor skillnad men det blir ett helt annat driv med fötterna fastklickade på pedalerna) så köp du en ITC 700 eller ev 800.an om du står ut med färgen ;-) jag gillade den inte, men smaken är ju som bekant som baken.

För som sagts ovan, om du blir biten så kommer du att byta om något år, och då har du skaffat dig egen erfarenhet och vet vad du vill ha och vad du inte gillar.

Bosse, nöjd Crescent ägare och nybörjare.

Framgaffeln Suntour XC60 är en värdelös och fullständigt livsfarlig gaffel att åka på i skogen! Undvik den till varje pris. Funkar bara i stan om det är varmare än +10 grader. Då är den t.o.m skön. Fälgarna på ITC 540 är sådär och naven är Acera, dvs främst gjort för grusväg men håller säkert en säsong på stigar. Sikta på 7.000kr och på något annat än Crescent.

Vänligen, men bestämt ;-)

Jajjemän!
jag råkar äga den där fina röda Crescenten som saknar namn som gick att köpa för nästan inga pengar alls förra året på Cykelhuset i Götet. Den har (eller hade, kommer till det senare...) en Suntour XC-60. Grejen med temperaturen beror på att de fjädrande elementen är av gummi. En olustig ovana på billiga dämpare. Varför? Jo, för att allt gummi hårdar med sjunkande temperatur. I minusgrader är XC-60:an så stum att det känns som att köra odämpat.
Nu till att jag tycker den är livsfarlig: Jag fick för mig att jag skulle ta min röda fina Crescent (som för övrigt är en toppenhoj att ha till och från jobbet! Det kan jag inte förneka) upp på en liten stenbumling och hoppa ner från den "bara för att det kan ju vara trevligt". Det var inte ett mästerskap i nedhopp direkt, blotta 4 dm men ändå =)
Jag körde fram till kanten och trampade till lite försiktigt och lyfte framhjulet så där alldeles lagom för att båda hjulen skulle ta mark samtidigt, och det gjorde de. Men det ena hjulet tog mark två gånger. Det var avsaknaden av returdämpning i framgaffeln som gjorde att framhjulet fick en stor längtan att ta ett skutt till, och det var precis vad det gjorde det =) Höll på att flyga av hojen för det är synd att säga att jag var väldigt beredd på det när man är van att göra sånt med "finhojen"...
Kanske inte en egenskap idealisk för skog? Men för att köra grusväg och pendla till och från jobbet är den perfekt! Och skön dessutom =)
Lille skutt kallas dämparen numera här hemma, och har hittat sin plats i en kartong uppe på vinden. 2.000kr fick jag lägga efter lite letande för att få en bra dämpare med returdämpning. Det kändes som en helt annan cykel och värt varenda öre!

Hummm..... Känns lite som en slutsats är på sin plats?
Köp en hoj med bra hjul, skit i resten av komponenterna men byt gaffel och se till att geometrin passar. Då har man förmodligen fått mest cykel för pengarna.

jag skulle då vänta tills årets modeller reas ut för plats av nya 05or.. då kan du göra klipp.. jag köpte min gamla cyclepro med nästintill full deore o resterande motsvarande prylar av andra fabrikat för 4000 istället för 7000 spänn.. vilket jag anser som en bra affär för att ha köpt en ny cykel i affären, annars så finns det alltid begagnad marknaden där du får en helt okej hojj för 4 tusen spänn.

att tänka på är att gaffel ram o hjul bör prioriteras före växlar o bromsar..

Tillbaka
Topp