Åsikter om Wahoo Elemnt

• Trådstartare Trådstartare Sam
  • Start datum Start datum
Åsikter om Wahoo Elemnt
Köpte den gamla ELEMNT för ett par två månader sedan. När jag pendlat till jobbet på crossen med Wahoos egna pulsband och kadenssensor har allt fungerat fint, men när jag åkte till Mallorca över påsken tog jag finracern som även har en Stages effektmätare samt Shimano Di2 med ANT-dongle. I början på varje tur har datorn haft en ful ovana att upprepade gånger (med några minuters mellanrum) tappa kontakten med alla ANT-enheter, ibland (men inte alltid) verkar den även tappa GPS. Någon annan som haft liknande problem? Får dra iväg ett mail till Wahoos support…

Åsikter om Wahoo Elemnt
Jag köpte en Elemnt Bolt på komplett nu i helgen. Jag vet dock inte om jag fått ett måndagsexemplar eller om jag bara är orimligt petig. När jag trycker på knapparna så är det som att man trycker lite på skärmen och det blir regnbågsmönster, sådär som när man trycker på en datorskärm. Är det någon mer om har detta på sin Bolt? Jag har startat ett reklamationsärende men om fler har detta kanske det är ett fel man får leva med.

Åsikter om Wahoo Elemnt
Kandidaten sa:
Jag köpte en Elemnt Bolt på komplett nu i helgen. Jag vet dock inte om jag fått ett måndagsexemplar eller om jag bara är orimligt petig. När jag trycker på knapparna så är det som att man trycker lite på skärmen och det blir regnbågsmönster, sådär som när man trycker på en datorskärm. Är det någon mer om har detta på sin Bolt? Jag har startat ett reklamationsärende men om fler har detta kanske det är ett fel man får leva med.

Jag har för mig att Wahoo inte använder sig av bakgrundsbelysta skärmar (alltså ”vanliga” RGB) utan av elektroniskt bläck (e-ink etc). Det är en vätska som reagerar på elektriska impulser. Som på läsplattor alltså. Skärmen är alltså av en helt annan karaktär och du kan använda matta ytor för att minimera reflexer från sol etc. Såvida jag kommer ihåg korrekt och en snabb googling visade sig vara så. Av nyfikenhet: hur ser den upplysta skärmen ut? Lampor i kanterna som lyser ”på” skärmen eller är det någon sorts bakgrundsbelyst hybrid?

edit: hittar inget definitivt om att det är är e-bläck, så det är nog inte så, tyvärr.

Senast ändrad:
Åsikter om Wahoo Elemnt
Troende sa:
Kandidaten sa:

Jag har för mig att Wahoo inte använder sig av bakgrundsbelysta skärmar (alltså ”vanliga” RGB) utan av elektroniskt bläck (e-ink etc). Det är en vätska som reagerar på elektriska impulser. Som på läsplattor alltså. Skärmen är alltså av en helt annan karaktär och du kan använda matta ytor för att minimera reflexer från sol etc. Såvida jag kommer ihåg korrekt och en snabb googling visade sig vara så. Av nyfikenhet: hur ser den upplysta skärmen ut? Lampor i kanterna som lyser ”på” skärmen eller är det någon sorts bakgrundsbelyst hybrid?
Nu har jag precis åkt hemifrån så får kika lite mer noga ikväll men jag tycker att den har karaktären av en helt vanlig skärm, alltså inte e-ink. Det kan vara så att jag är helt ute och cyklar (huhu) så det kan mycket väl vara en e-ink. Men det är otroligt irriterande att skärmen blir sådär när man trycker på knapparna som sitter nedanför skärmen, är det skadligt för skärmen att den blir så?

Åsikter om Wahoo Elemnt
Kandidaten sa:

Har samma fenomen, men bara med Page-knappen. Trycker jag lite "lättare" så uppstår det inte

Åsikter om Wahoo Elemnt
tokur sa:
Kandidaten sa:

Har samma fenomen, men bara med Page-knappen. Trycker jag lite "lättare" så uppstår det inte
Det är absolut mest tydligt med Page-knappen, lite på de andra. Kan man lära sig leva med det? Är det skadligt för skärmen tro?

Åsikter om Wahoo Elemnt
Hade inte noterat detta tidigare men om jag trycker jättehårt på page så kan jag också få mönster att uppstå. Oklart hur hårt jag trycker när den sitter monterad på cykeln men har som sagt inte lagt märke till det i alla fall.

Åsikter om Wahoo Elemnt
tuta sa:
Hade inte noterat detta tidigare men om jag trycker jättehårt på page så kan jag också få mönster att uppstå. Oklart hur hårt jag trycker när den sitter monterad på cykeln men har som sagt inte lagt märke till det i alla fall.
Om jag trycker "normalhårt" mitt på knappen så blir det mönster, det känns sådär. Det verkar finnas olika grader av problemet och jag fått en av de värre. Har öppnat ett ärende hos komplett men har inte riktigt bestämt mig om jag ska skicka in den eller inte, känns onödigt om jag får tillbaka en lika "dålig". Sen kan det ju vara så att de anser att det inte är några problem och jag måste betala alla möjliga olika undersökningsavgifter.

Åsikter om Wahoo Elemnt
Kandidaten sa:
tokur sa:
Kandidaten sa:

Det är absolut mest tydligt med Page-knappen, lite på de andra. Kan man lära sig leva med det? Är det skadligt för skärmen tro?

Kört en månad med Bolten nu, och det är inget som stör mig. Använder sällan Page-knappen, oftast ändrar jag bara antalet datafält.
Sen lyckas jag oftast trycka nog lätt för att de inte skall synas nå störningar på skärmen, försöker trycka så långt ner på knappen som möjligt. Och när de väl uppstår "störningar" så handlar de om ca 5mm just nere vid Page textrutan.

* Förtydligande, försöker alltså undvika att röra något annat än själva knappen, är när jag även nuddar i plasten de blir störningar

Senast ändrad:
Åsikter om Wahoo Elemnt
tokur sa:
Kandidaten sa:
tokur sa:
Kandidaten sa:

Kört en månad med Bolten nu, och det är inget som stör mig. Använder sällan Page-knappen, oftast ändrar jag bara antalet datafält.
Sen lyckas jag oftast trycka nog lätt för att de inte skall synas nå störningar på skärmen, försöker trycka så långt ner på knappen som möjligt.
Gött, det var de jag ville höra! :)

Jag pratade med Komplett om saken och de sa att blir det värre eller att jag inte kan leva med det så är det bara att skicka tillbaka.

Åsikter om Wahoo Elemnt
Felet verkar vara att mjukvaran i ELEMNT har någon fatal bugg relaterad till hanteringen av Di2 D-Fly enheten. Flera som rapporterat om detta i en annan användargrupp och problemet upphör om man plockar bort D-Fly från listan med anslutna enheter. Hoppas att de fixar detta snart…

Mayhem sa:
Köpte den gamla ELEMNT för ett par två månader sedan. När jag pendlat till jobbet på crossen med Wahoos egna pulsband och kadenssensor har allt fungerat fint, men när jag åkte till Mallorca över påsken tog jag finracern som även har en Stages effektmätare samt Shimano Di2 med ANT-dongle. I början på varje tur har datorn haft en ful ovana att upprepade gånger (med några minuters mellanrum) tappa kontakten med alla ANT-enheter, ibland (men inte alltid) verkar den även tappa GPS. Någon annan som haft liknande problem? Får dra iväg ett mail till Wahoos support…

Åsikter om Wahoo Elemnt
Mayhem sa:
Felet verkar vara att mjukvaran i ELEMNT har någon fatal bugg relaterad till hanteringen av Di2 D-Fly enheten. Flera som rapporterat om detta i en annan användargrupp och problemet upphör om man plockar bort D-Fly från listan med anslutna enheter. Hoppas att de fixar detta snart…

Mayhem sa:

Nog för att en bugg kan vara allvarlig, men fatal?

Åsikter om Wahoo Elemnt
Jag är ingen aerodynamiker men borde inte "räfflorna" på undersidan av fästet skapa underlig turbulens? Det är ju inga gigantiska virvlar som skapas men när de ändå är nere på marginal gains och jobbar så känns det som lite klumpigt att låta det vara öppet där, rent principiellt om inte annat.

Åsikter om Wahoo Elemnt
https://www.deporvillage.com/ciclocomputador-wahoo-elemnt-mini-con-sensor-de-velocidad-rpm

WFCC2.jpg

Verkar vara en ELEMNT Mini på gång som kan bli en intressant konkurrent till Garmin Edge 25. Hur mycket har de skurit bort för att få ner priset till €90 vilket till och med verkar inkludera hastighetssensor? Med tanke på skärmstorleken saknas säkerligen karta (vilket också gör att de kan skära ner på mängden minne) men enligt texten skall BTLE och ANT+ kvar. Hoppas bara de inte gjort som Garmin och begränsat vilka sensorer som kan anslutas…

Åsikter om Wahoo Elemnt
Är inte det deras standardbetyg ;-) ?

Missförstå mig rätt, men om 4.5 stjärnor motsvarar "Exceptional" och produktens övergripande omdöme blir "Compact, clever and simple-to-use GPS bike computer with impressive battery life and aero credentials" är det i min bok snarare "exceeds expectations" / "very good". Sen hade jag gärna haft en hel del av de features som deras app har med att kunna konfigurera sidlayout etc utan att gå in i enhetens menysystem.

Åsikter om Wahoo Elemnt
Ni som har en bolt, är ni nöjda? Sitter o väger mellan den och en edge 820. Men skulle ju egentligen vilja från garmin få jag tycker det krånglar ofta med garmins enheter o framför allt ogillas att det känns som man är betatestare när man har deras produkter, när det kommer till mjukvara.

Wahoo känns det ju oxå som de lyssnar på användarna och att det kommer nya funktioner o inte bara buggfixar

Åsikter om Wahoo Elemnt
Jag har en ELEMNT har haft Garmin 510 och 810 samt 1000 tidigare. Det jag gillar med ELEMNT är den bättre batteritiden, lättlästa skärmen i alla ljusförhållanden och hur lätt den är att koppla ihop olika ant+ enheter med. Mina Garmin enheter låste sig mycket oftare än jag har råkat ut för under ett år med ELEMNT. Jag är nöjd och har inga planer på att byta tillbaka till Garmin.

Åsikter om Wahoo Elemnt
Intressant, min 510:a hade (innan dess skärm pajjade pga lite väl blöta förhållanden) en batteritid på ca 22 h och min numer 4 år gamla 810:a ligger runt 14-15 timmar (utan navigering) och enligt DC Rainmaker är batteritiden ca 8-9 h för ELEMNT och ~15 h för ELEMNT BOLT - vilken version är det du har och får du ut mer tid mellan laddningarna ? =)

Åsikter om Wahoo Elemnt
NLC sa:
Intressant, min 510:a hade (innan dess skärm pajjade pga lite väl blöta förhållanden) en batteritid på ca 22 h och min numer 4 år gamla 810:a ligger runt 14-15 timmar (utan navigering) och enligt DC Rainmaker är batteritiden ca 8-9 h för ELEMNT och ~15 h för ELEMNT BOLT - vilken version är det du har och får du ut mer tid mellan laddningarna ? =)

Imponerande. Min 520 har en batteritid på ca 6h om man har kartan uppe. Börjar bli väldigt sugen på en Bolt pga just detta...

Åsikter om Wahoo Elemnt
NLC sa:

22h? Är du säker på de där 22 timmarna? 20 möjligen. Men skulle vilja påstå att jag aldrig fått ut de. Det är ju dock sällan ett problem. Sällan man cyklar så pass länge att det är något problem oavsett enhet.

Senast ändrad:
Åsikter om Wahoo Elemnt
Inte 100% säker som i att jag kört en enda aktivitet i den tiden men skattning från sammanlagd användning mellan laddning samt att jag efter 12,5 h cykling hade ca 50% kvar i display.

Åsikter om Wahoo Elemnt
Haft min elemnt bolt i en vecka ungefär.
Hittills mycket nöjd. Synkar verkligen helt galet snabbt! Enkelt som tusan att lägga in rutter!

Har också att skärmen mörknar om man trycker på page, men tänker att där trycker man ju inte så ofta. Enda jag stör mig på är att man inte kan lägga in intervallprogram. Kommer från suuntos plattform där denna funktion är helt outstanding verkligen! Nu blir det väl att man får köra klockan separat under intervaller.

Köpte bundle som innehöll kadens, fart och pulsmätare. Givarna är väldigt lätta att synka och montera. Skönt att kadensmätaren bara är en liten givare man klistrar på vevarmen och att fartmätaren sätts på navet.
På tal om fartmätare.. Satte min på bakhjulet. Egentligen enl wahoo ska den ju sitta fram, men tänker att det blir snyggare och mer aero bak. Hur gör ni?

Åsikter om Wahoo Elemnt
Jag gick från en 510a till Elemnt Bolt. Det som slår mig nu efter en månads användning är enkelheten. Allt är enklare med wahoo,

- Du ställer in den på några minuter
- Skapar ruter via Ride with GPS (har precis varit på Mallis, rutterna funkade klockrent. Året innan försökte jag göra samma sak med min 510a det blev kaos.)
- Lätt att synka med sensorer (har synkat garmins pulsband, kadenssensor och stages powermeter)
- Upplever batteritiden i paritet med min 510a jag kör sällan över 6h och då laddar jag den över kvällen till nästa sväng ändå.
- De jag upplever som ett minus är när man ska granska sina pass i efterhand så upplever jag den delen av appen som seg (iphone 6)
- Har inte märkt nått med skärmen när jag trycker på page knappen

Åsikter om Wahoo Elemnt
Freddanakrm sa:
Haft min elemnt bolt i en vecka ungefär.
Hittills mycket nöjd. Synkar verkligen helt galet snabbt! Enkelt som tusan att lägga in rutter!

Har också att skärmen mörknar om man trycker på page, men tänker att där trycker man ju inte så ofta. Enda jag stör mig på är att man inte kan lägga in intervallprogram. Kommer från suuntos plattform där denna funktion är helt outstanding verkligen! Nu blir det väl att man får köra klockan separat under intervaller.

Köpte bundle som innehöll kadens, fart och pulsmätare. Givarna är väldigt lätta att synka och montera. Skönt att kadensmätaren bara är en liten givare man klistrar på vevarmen och att fartmätaren sätts på navet.
På tal om fartmätare.. Satte min på bakhjulet. Egentligen enl wahoo ska den ju sitta fram, men tänker att det blir snyggare och mer aero bak. Hur gör ni?

Vart köpte du från?

Åsikter om Wahoo Elemnt
Jag har också en Bolt och tycker den är väldigt enkel att använda. Så fort jag rullar in i garaget så synkar den upp träningsfilen. Skönt att göra alla inställningar i mobilen och inte i själva enheten, och att det är knappar- Touchskärmar på såna här grejer blir aldrig lika bra som på telefonerna. Har inte märkt av något med skärmen, får kolla det.
Sensorerna är också väldigt enkla att använda. Kör kadensmätaren på skon, så jag kan byta enkelt mellan racer och mtb.
Hade jag varit mer intresserad av att använda kartor kanske jag hade valt något annat (Har faktiskt inte provat dem så mkt), men verkar funka fint med bara svartvitt. Är mkt nöjd hittils iaf.

Åsikter om Wahoo Elemnt
Bolt beställd. Köpte dock inte budel paketet utan ren dator och tickrx bandet. Kadens bryr jag mig inte så mycket om på mtb. Fart så har jag ju en garmin sensor som jag räknar med att kunna använda. Spännande minst sagt

Åsikter om Wahoo Elemnt
NLC sa:

Jag kanske har haft dåliga garmins... ingen av dem har klarat över 10 timmar någonsin...

Åsikter om Wahoo Elemnt
fick hem min Elemnt bolt idag, inga tendenser till att bli svart i hörnet av displayen eller ens visa något konstigt när man trycker på page knappen. sjukt nöjd är så länge

Åsikter om Wahoo Elemnt
Utan kört en meter med den så är jag ändå sjukt imponerad. Så mycket lättare att ställa in och vad de. Hittar sensorer lätt.

Åsikter om Wahoo Elemnt
anderski sa:
Är ni fortfarande nöjda ?
Frågan är om man ska ha bolt eller elemnt ?
Blir höjddata korrekt nu ?
Om vi bortser från att min nya Bolt, utbytt direkt av Wahoo, ligger i en FedEx-bil i Norrköping och väntar på att få bli levererad till mig imorgon så är jag riktigt nöjd. Allt fungerar utan problem och den är verkligen nice! Rätt dåligt och intetsägande svar egentligen men det ligger väl lite i linje med vad resten av internet tycker. Nice helt enkelt. Köp en Bolt, den är lagom stor. Lagom är bra.

Åsikter om Wahoo Elemnt
Funderar på att köpa antingen en Bolt eller en edge 520, rescensionerna gör att det lutar åt en Bolt.
Behöver man några extra sensorer eller räcker det med pulsband?
Tänker eventuellt köpa tickerx-bandet istället för det andra, några nackdelar med det bandet?

Åsikter om Wahoo Elemnt
Grymt nöjd med min bolt. Känns som en kört tydligare display än vad jag sett hos någon edge enhet. Hittar sensorer snabbare o lättare, syncar snabbare, smidigare att ställa in när man gör det med app i telefonen. Över huvudtaget känns mjukvaran mer genomtänkt. Plus att den ju tar både ant o bluetooth sensorer.

Skulle personligen valt bolt före icke bolt pga storleken. Men det är jag det

Åsikter om Wahoo Elemnt
Hämtade ut min Elemnt Bolt igår kväll och tog en liten tur idag. Det var väldigt enkelt att ställa in allt via mobilen och synka den till den enda motions app jag har för tillfället nämligen strava.

Bolten hittade de stjärnmärkta segmenten jag hade inlagt sedan tidigare i strava samt ett nytt segment som jag cyklade igenom, helt problemfritt.

Displayens bakgrundsljus hade jag avstängd och trots mulet väder och regn var det inga problem att se info på displayen. Detta verkar vara en riktigt bra liten cykeldator som jag hoppas får avverka många mil framöver.

Åsikter om Wahoo Elemnt
Mycket nöjd jag med. Moddade canyons outfrontfäste så den nu passar Bolten.

En sak saknar jag otroligt nog från min gamla garmin 800: lap summary page.

Kanske har missat hur jag får fram den men brukade kolla på snitteffekt på intervaller.

Tillbaka
Topp