Åsikter om Wahoo Elemnt

• Trådstartare Trådstartare Sam
  • Start datum Start datum
Åsikter om Wahoo Elemnt
NLC sa:
Intressant, min 510:a hade (innan dess skärm pajjade pga lite väl blöta förhållanden) en batteritid på ca 22 h och min numer 4 år gamla 810:a ligger runt 14-15 timmar (utan navigering) och enligt DC Rainmaker är batteritiden ca 8-9 h för ELEMNT och ~15 h för ELEMNT BOLT - vilken version är det du har och får du ut mer tid mellan laddningarna ? =)

Vilka magiska inställningar ska man ha då och var i menyröran hittar man dem? Lånade en mycket sparsamt använd 800:a nyligen för en rekarunda. Det tog inte lång stund innan den la av och man cyklade runt med onödig dödvikt.

Om jag skulle köpa en gps idag är det ingen tvekan om att jag skulle välja någon av Elemntarna.

Åsikter om Wahoo Elemnt
NLC sa:
Inte 100% säker som i att jag kört en enda aktivitet i den tiden men skattning från sammanlagd användning mellan laddning samt att jag efter 12,5 h cykling hade ca 50% kvar i display.

Det låter ju fantastiskt bra! Jag har både en ELEMNT och ELEMNT Bolt (lång historia...). Cyklade 9 timmar och 27 minuter (inkl. en dryg timme stopptid) med Bolten i går och hade 37 procent kvar efter det. Jag kan inte räkna utan papper och penna nuförtiden, men det tyder väl på runt 15 timmar.

Åsikter om Wahoo Elemnt
mhenry sa:
NLC sa:
Inte 100% säker som i att jag kört en enda aktivitet i den tiden men skattning från sammanlagd användning mellan laddning samt att jag efter 12,5 h cykling hade ca 50% kvar i display.

Det låter ju fantastiskt bra! Jag har både en ELEMNT och ELEMNT Bolt (lång historia...). Cyklade 9 timmar och 27 minuter (inkl. en dryg timme stopptid) med Bolten i går och hade 37 procent kvar efter det. Jag kan inte räkna utan papper och penna nuförtiden, men det tyder väl på runt 15 timmar.

Tänkte bara bekräfta det du säger. Jag cyklade VR på några minuter under 10h och hade 37% batteri kvar på min Bolt, detta med fart- puls- och kadenssensor anslutna.

Åsikter om Wahoo Elemnt
jonas-ni sa:
NLC sa:
Intressant, min 510:a hade (innan dess skärm pajjade pga lite väl blöta förhållanden) en batteritid på ca 22 h och min numer 4 år gamla 810:a ligger runt 14-15 timmar (utan navigering) och enligt DC Rainmaker är batteritiden ca 8-9 h för ELEMNT och ~15 h för ELEMNT BOLT - vilken version är det du har och får du ut mer tid mellan laddningarna ? =)

Vilka magiska inställningar ska man ha då och var i menyröran hittar man dem? Lånade en mycket sparsamt använd 800:a nyligen för en rekarunda. Det tog inte lång stund innan den la av och man cyklade runt med onödig dödvikt.

Om jag skulle köpa en gps idag är det ingen tvekan om att jag skulle välja någon av Elemntarna.

Tror inte man ska dra för stora slutsatser om 510an baserat på 800/810an då de skiljer sig både i skärmtyp och storlek. Kör man dessutom med kartnavigation påslagen går batteriet snabbt åt. Min 810 klarade >16 h när den var ny, nu knappt 14 h dvs man behöver ladda även på en hyggligt snabb 40-milare även om den körs utan navigation.

Åsikter om Wahoo Elemnt
NLC sa:
jonas-ni sa:
NLC sa:

Tror inte man ska dra för stora slutsatser om 510an baserat på 800/810an då de skiljer sig både i skärmtyp och storlek. Kör man dessutom med kartnavigation påslagen går batteriet snabbt åt. Min 810 klarade >16 h när den var ny, nu knappt 14 h dvs man behöver ladda även på en hyggligt snabb 40-milare även om den körs utan navigation.

Den tvärdog efter mindre än 6 timmar. Vi hade alltså knappt kommit igång.

Så knepet med att få någon rimlig batteritid på en Garmin gps är att stänga av alla funktioner som har med gps att göra? Om man bara vill logga rundan finns det väl puckar som inte väger något och inte tar plats på styret man kan använda?

Åsikter om Wahoo Elemnt
Låter som den enheten är defekt.

Körde 7 h igår med 810an (som nu är 4 år gammal) och hade ca 1/3 batteri kvar efteråt vilket inte är lika bra som när den var ny men hyggligt. Körde utan att enheten navigerade och hade bara banan inlagd på kartan för att småkika lite vid behov.

Åsikter om Wahoo Elemnt
Kandidaten sa:
mhenry sa:
NLC sa:

Tänkte bara bekräfta det du säger. Jag cyklade VR på några minuter under 10h och hade 37% batteri kvar på min Bolt, detta med fart- puls- och kadenssensor anslutna.

Ja, just det. Glömde nämna att jag hade kartfunktionen på ungefär halva vägen och körde med pulsband (Bluetooth) och effektmätare (ANT+). Antar att du inte körde med kartfunktionen ;)

Åsikter om Wahoo Elemnt
Sitter och väntar på att en Bolt ska landa hos postombudet idag, köpte den på Outnorth. Ska bli intressant att prova en renodlad cykeldator, har bara kört med Suunto Ambit klocka. Valde Bolten framför Garmin pga recensionerna i denna tråd.

Åsikter om Wahoo Elemnt
Slog till på en Bolt från Outnorth jag med. Klickade mest in för att titta på den, men så fick man 20% på ett köp om man registrerade sig på deras nyhetsbrev. 1996:- slutade det på. Den får ersätta min Garmin Edge 500, som visserligen fungerar bra, men har några år på nacken.

Åsikter om Wahoo Elemnt
image.jpg
PostNord skötte sig och leverera idag, blir att testa ikväll. Gick väldigt lätt att komma igång och para ihop med olika enheter. Även ansluta enheten till wi-fi här hemma.

Senast ändrad:
Åsikter om Wahoo Elemnt
mhenry sa:
Kandidaten sa:
mhenry sa:
NLC sa:

Ja, just det. Glömde nämna att jag hade kartfunktionen på ungefär halva vägen och körde med pulsband (Bluetooth) och effektmätare (ANT+). Antar att du inte körde med kartfunktionen ;)
Nej ingen kartfunktion, ska mycket till innan man kör vilse på VR! ;)

Åsikter om Wahoo Elemnt
Köpte en Elemnt idag som förhoppningsvis kan ersätta min sargade 810 från 2012.
Med 3 olika (av 5) fästen till Garmin så är det intressant att höra om någon filat till Garmin fästena för att passa till Wahoo?

Åsikter om Wahoo Elemnt
nieves sa:
Med 3 olika (av 5) fästen till Garmin så är det intressant att höra om någon filat till Garmin fästena för att passa till Wahoo?
Jag har för mig dc rainmaker skrev nåt om det, så kolla hans blogg.

Åsikter om Wahoo Elemnt
nieves sa:

Jag har. Eller filat o filat. Är ju bara Vingen på enheten ä lite större o vriden 90 grader. På det garmin fästet jag har kunde man lossa insatsen o vrida 90 grader. Fram me liten tång o klippa upp hålet där vingen trycks ner innan den vrids typ 0,5-1 mm

Åsikter om Wahoo Elemnt
Noterar att man kan ha 6-7-8 "powerzones", men kan man ställa om dessa till egna värden eller är det bara en auto funktion beroende på FTP?
Kan man även döpa om dom?

Åsikter om Wahoo Elemnt
Då är man Bolt ägare då! Konfad, uppdaterad & synkad.
Blir premiär tur i Högsbo i morgon! :-)
Ere nån vits att gå med i wahoo cloud om man inte ska använda Live tracking ?

Senast ändrad:
Åsikter om Wahoo Elemnt
LHelge sa:
Slog till på en Bolt från Outnorth jag med. Klickade mest in för att titta på den, men så fick man 20% på ett köp om man registrerade sig på deras nyhetsbrev. 1996:- slutade det på. Den får ersätta min Garmin Edge 500, som visserligen fungerar bra, men har några år på nacken.

Bugar och tackar för tipset om Outnorth. Strax under 2000 är ett riktigt bra pris för Bolten, och den lär funka minst lika bra som min gamla Edge 305:a :)

[edit: var kom den där extra bokstaven ifrån?]

Senast ändrad:
Åsikter om Wahoo Elemnt
Har egentligen inget me Elemnt att göra. Men köpte deras tickrx band samtidigt me bolten. Nice att köra nu när jag var ute på löpning, med deras fittnes app, kan tex styra musik med dubbetap på sändarenheten på bandet, talar om km, fart o puls med jämna mellanrum. O minne med på bandet om man tränar utan nån mottagarenhet

Åsikter om Wahoo Elemnt
Är det förresten någon som har hittat länk till en bra 3D-modell av fästet för en Bolt? Det skulle ju vara trevligt att kunna printa ett par extra fästen för resten av cykelflottan :)

Åsikter om Wahoo Elemnt
s-o sa:
Är det förresten någon som har hittat länk till en bra 3D-modell av fästet för en Bolt? Det skulle ju vara trevligt att kunna printa ett par extra fästen för resten av cykelflottan :)
Jag letar, du får gärna (om möjligt) printa åt mig med, mot ekonomisk ersättning.
Jag får min nästa vecka och är det som på garmin så tar laddkabeln i styrt appen eller styret beroende på vilket fäste jag använder. Det känns som vinkeln är fel och avståndet för kort, det kanske blir bättre med mikro-usb där kontakten är mindre.

Åsikter om Wahoo Elemnt
Mayhem sa:
Wahoos egna filer finnes via länken nedan, men hur pass bra eller dåliga de är vet jag inget om…
https://github.com/wahoofitness/ELEMNT-Mount

Så trevligt! Tack!

nieves sa:
Jag letar, du får gärna (om möjligt) printa åt mig med, mot ekonomisk ersättning.
Jag får min nästa vecka och är det som på garmin så tar laddkabeln i styrt appen eller styret beroende på vilket fäste jag använder. Det känns som vinkeln är fel och avståndet för kort, det kanske blir bättre med mikro-usb där kontakten är mindre.

Jag ska se om jag får till det så att det funkar hjälpligt. Med tanke på att jag fortfarande håller på att trimma in min under-1000kr-billigaste-kina3D-skrivaren-jag-fick-tag-på-maskin, så är det kanske inte helt säkert att resultatet blir fullt fungerande :)

Åsikter om Wahoo Elemnt
s-o sa:
Mayhem sa:
Wahoos egna filer finnes via länken nedan, men hur pass bra eller dåliga de är vet jag inget om…
https://github.com/wahoofitness/ELEMNT-Mount

Så trevligt! Tack!

nieves sa:

Jag ska se om jag får till det så att det funkar hjälpligt. Med tanke på att jag fortfarande håller på att trimma in min under-1000kr-billigaste-kina3D-skrivaren-jag-fick-tag-på-maskin, så är det kanske inte helt säkert att resultatet blir fullt fungerande :)
Du gör så gott apparaten förmår, blir det bra så har du en intressent.
Är dessutom väldigt intresserad av olika fästanordningar för en dynamolampa. Problem med hängande styrväska på racer som döljer lampan när den fästs i gaffeln där frambromsen sitter.

Senast ändrad:
Åsikter om Wahoo Elemnt
Nu har jag testat att cykla ett par mil utan navigering bara logg, första intrycket är... jämfört med Garmin 810.

Bra skit!

- Avsevärt bättre karta I dagsljus
- Bättre/lättare konfiguration av visningen
- Inga problem med Garminfästena, fram delen först och vrid, ingen filning behövs.
- Garmin hastighetssensor hittades och verkar fungera bra.

Mindre bra skit eller vi får väl se.

- Autostop vid t.ex rödljus är segare än min 810, det rullar iväg en del sekunder.
- Laddningskabelns anslutning, känns som ett stort NEJ att ladda i regn (med förlängt styrfäste) när anslutningen sitter i botten på Elemnt:en. Kanske det går eller har nån happyridare funnit på ngt trix, kanske en liten skärm undertill?

Nästa vecka ska det provas navigation i stad och lvg samt skog.

Senast ändrad:
Åsikter om Wahoo Elemnt
Det där med autopaus har nämnts i dcrainmakers recention (tror det var där jag läste det). Att det korrigeras när man laddar in det i programmet på mobilen så korrigeras det.

Åsikter om Wahoo Elemnt
Har nu kört första rundan med bolten, och förutom att den tar rätt lång tid att slå på är den bättre än min gamla 510:a på alla sätt. Vore väl i och för sig sorgligt om det inte vore så. Bara en sån sak som att den inte tappar bort min högra effektsensor varenda gång jag står stilla mer än 39 sekunder.

Åsikter om Wahoo Elemnt
Funkade rätt bra på en 200k brevet förra helgen. Drygt 10 timmar, mestadels med karta framme, och 30% kvar av batteriet.
Tappade kontakt med rutten/satelliter sista 1,5 milen, men vet inte riktigt vad det berodde på. Verkar ha loggat ändå mot både Strava och wahoo-appen.

Åsikter om Wahoo Elemnt
nieves sa:
Nu har jag testat att cykla ett par mil utan navigering bara logg, första intrycket är... jämfört med Garmin 810.
[...]
- Laddningskabelns anslutning, känns som ett stort NEJ att ladda i regn (med förlängt styrfäste) när anslutningen sitter i botten på Elemnt:en. Kanske det går eller har nån happyridare funnit på ngt trix, kanske en liten skärm undertill?

Enligt min erfarenhet blir kontaktstiften ruttnar snabbt om man laddar en 810:a i regn. Ett hack är väl kanske att köra med plastpåse utanpå men det ser nog rätt muppigt ut.

Åsikter om Wahoo Elemnt
NLC sa:
Enligt min erfarenhet blir kontaktstiften ruttnar snabbt om man laddar en 810:a i regn. Ett hack är väl kanske att köra med plastpåse utanpå men det ser nog rätt muppigt ut.

Ett diskretare hack kan vara att bygga en tätning som sitter permanent på laddsladden.
Börja med att slå 1-2 lager gladpack runt datorn. Koppla in sladden och täta med Sugru runt anslutningen. Tryck dit det ordentligt så att det går in i alla små skrymslen och vrår runt kontakten, och jämna ut kanterna. Låt torka över natten/24 timmar beroende på hur ambitiös du känner dig.
Sugrun sitter nu fast på sladden, men gladpacken har gjort att den naturligtvis släpper från datorn. Nu borde du ha en hjälpligt tät kabelanslutning så länge som du inte kopplar i och ur kabeln i hällregn.

Åsikter om Wahoo Elemnt
drpepper82 sa:
Har min kopplad till en Stages effektmätare och än så länge har det fungerat klanderfritt, har gen 2.
Har du kopplat via bluetooth eller ANT+? Jag har endast lyckats para min Bolt via ANT+ och som effektmätare, alltså inte som kadenssensor. Har mailat Wahoos support och hoppas att de kan hjälpa till, jag har ingen lust att använda en extra kadenssensor.....

Åsikter om Wahoo Elemnt
s-o sa:
NLC sa:

Ett diskretare hack kan vara att bygga en tätning som sitter permanent på laddsladden.
Börja med att slå 1-2 lager gladpack runt datorn. Koppla in sladden och täta med Sugru runt anslutningen. Tryck dit det ordentligt så att det går in i alla små skrymslen och vrår runt kontakten, och jämna ut kanterna. Låt torka över natten/24 timmar beroende på hur ambitiös du känner dig.
Sugrun sitter nu fast på sladden, men gladpacken har gjort att den naturligtvis släpper från datorn. Nu borde du ha en hjälpligt tät kabelanslutning så länge som du inte kopplar i och ur kabeln i hällregn.
Tack för Sugru tipset, jag ska testa semi-permanent tätning då Elemnten kan sitta kvar på hojen.

Åsikter om Wahoo Elemnt
barbaresco sa:
drpepper82 sa:
Har min kopplad till en Stages effektmätare och än så länge har det fungerat klanderfritt, har gen 2.
Har du kopplat via bluetooth eller ANT+? Jag har endast lyckats para min Bolt via ANT+ och som effektmätare, alltså inte som kadenssensor. Har mailat Wahoos support och hoppas att de kan hjälpa till, jag har ingen lust att använda en extra kadenssensor.....

Problem löst efter snabb hjälp av Wahoos support.

Åsikter om Wahoo Elemnt
barbaresco sa:
barbaresco sa:
drpepper82 sa:

Och lösningen var?

Åsikter om Wahoo Elemnt
Använt min cirka i 6,5h med enbart pulsmätaren över ANT+ och den har 62% kvar. Jag borde teoretisk få ut 17 timmar jämt.

Top notch.

Edit: jag har en Elemnt. Inte Bolt alltså.

Senast ändrad:
Åsikter om Wahoo Elemnt
Jensen sa:
barbaresco sa:
barbaresco sa:
drpepper82 sa:

Och lösningen var?

Citerar Wahoos svar: "What I'd like for you to do is forget the power meter from all of the devices and apps that you have it paired with presently. Make sure that those apps are closed out completely and not running in the background. Next, open your Stages app and make sure that the firmware is up to date on the Stages. Once that is ticked off the list, close out the Stages app fully and open the Companion app. Pair it to your Bolt then go the add sensors page. Find your Stages by the Ant ID code and pair it as a power meter. Once paired, start spinning and make sure that you see both power and rpm's in their data fields."

Åsikter om Wahoo Elemnt
Har använt Bolten ett tag nu och gillar den mycket!

En kort fråga, hur ser/vet man när den hittat GPS'en vid start?
Det brukar ju vara tydligt på andra enheter med en procent-mätare eller liknande...

Åsikter om Wahoo Elemnt
SteffoN sa:
Noterar att man kan ha 6-7-8 "powerzones", men kan man ställa om dessa till egna värden eller är det bara en auto funktion beroende på FTP?
Kan man även döpa om dom?

Om du laddar ner appen "ELEMNT" så kan du laborera lite med inställningar av power zones under fliken Profile. Jag kör inte med wattmätare så jag har inte kikat närmare på det men det går att ändra till egna värden. Det går nog inte att döpa om dom.

Tillbaka
Topp