Åsikter om Wahoo Elemnt

• Trådstartare Trådstartare Sam
  • Start datum Start datum
Åsikter om Wahoo Elemnt
CW sa:
nieves sa:
CW sa:
Beställde en Elemnt från cykelkraft men det var väl ett misstag misstänker jag nu.
Jag och en kompis med. Jag fick min efter 3 arbetsdagar, han fick sin efter 4 i onsdags.

Och min är inte ens skickad. Behöver en GPS och funderar på att köra på Bolt istället då markbutiker nära mig har den i lager.

Nu är det iofs redan beställt, men jag fick min blixtfort från Komplett.se. La order på lördag kväll, och fick hämta hos ombud på måndagen.

Åsikter om Wahoo Elemnt
Åsikter om Wahoo Elemnt
Singular sa:
Såg det också - en tilltänkt Garmin 20/25-dräpare?
Den stora skillnaden mot Edge 20/25 är väl att ELEMNT Mini inte har någon egen GPS utan kräver anslutning mot telefonen för detta. Till skillnad mot deras tidigare produkt RFLKT blir den dock inte helt hjälplös utan telefonen utan kan fortfarande visa/logga data från ANT+/Bluetooth-sensorer.

Åsikter om Wahoo Elemnt
Efter drygt 1000km i regn och rusk och en liten bit på utländsk mark så är jag mer än nöjd. Tätning av usb med Sugru håller och gps har ännu inte fallera en enda gång.

Största minusposten är den interna belysningen, man måste aktivera den via valfri knapp och utför samtidigt en operation typ byter sida, ändrar zoom etc.
Jag skulle gärna vilja ha över högra sidoknappen med dubbeltrycks-funktion, ett tryck tänder belysning, andra trycket zoom.
Ständig bakgrundsbelysning är ett alternativ, drar dock förmodligen avsevärt mer batteri än mina 30s.
Skickar frågan vidare till supporten och återkommer.

Åsikter om Wahoo Elemnt
Har varit väldigt nöjd med min Elemnt Bolt so far. Men i helgen körde jag CV och det gillade apparaten inte alls. För det första så förlorade enheten blåtandskopplingen med telefonen. Obra, med tanke på att jag hade förklarat för andra att gå in på den här länken så kan man se exakt var jag befinner mig. Just den detaljen slutade med att jag var tvungen att ta bort parkopplingen, starta om både Bolten och telefonen ett par gånger och först därefter gick det att göra en ny parkoppling. Värre var att enheten tappade kontakt med satelliter under långa perioder i mitten av loppet. En knapp timme är bara raka streck. Av det följer att jag inte fick någon hastighetsangivelse heller under dessa perioder. Visserligen fortsatte HR-visningen som nog är det allra viktigaste när man vill ligga på tröskel eller något över under så stor del av loppet som möjligt, men lik förbannat irriterande. Och dessutom registrerades naturligtvis inte några stravasegment under dessa bitar. (Helheten finns tack och lov i Strava och likaså de segment där enheten funkade, annars hade ju inte loppet hänt.)

Åsikter om Wahoo Elemnt
Har använt Elemnt Bolt i ca en månad nu från att tidigare kört med Iphone på styret. Har märkt att när man kör i skogen har Bolt mycket dålig gpsnogrannhet, ligger ofta långt vid sidan av stigen. Segmentsavslut kan man köra förbi med mer än 25 meter och den tror fortfarande att man inte avslutat segmentet. När man inte kör i skogen verkar gpsnogrannheten OK.

Se tex bifogad bild på ett segment. Spåret ligger långt vid sidan av stigen och inte ens när jag stannat på andra sidan vägen avslutas segmentet.

Har inte haft alls de här problemen med iphone 5, 6 och 7. Trodde att en dedikerad GPS skulle ha minst lika bra mottagning som en telefon. Någon annan som upplevt samma sak i skogen eller kan det vara så att det är något fel på min Bolt?

Skarmavbild2017-08-23kl.08.21.23.png

Åsikter om Wahoo Elemnt
magnil sa:
Har använt Elemnt Bolt i ca en månad nu från att tidigare kört med Iphone på styret. Har märkt att när man kör i skogen har Bolt mycket dålig gpsnogrannhet, ligger ofta långt vid sidan av stigen. Segmentsavslut kan man köra förbi med mer än 25 meter och den tror fortfarande att man inte avslutat segmentet. När man inte kör i skogen verkar gpsnogrannheten OK.
....
Har inte haft alls de här problemen med iphone 5, 6 och 7. Trodde att en dedikerad GPS skulle ha minst lika bra mottagning som en telefon. Någon annan som upplevt samma sak i skogen eller kan det vara så att det är något fel på min Bolt?
Kan det vara så att Bolt inte har GLONASS? https://happyride.se/forum/read.php/1/3006610/3213386#msg-3213386

/Håkan

Åsikter om Wahoo Elemnt
anderski sa:
Upplever inte det problemet & ja Bolt har Glonass oxå.

Jag jämförde mellan Garmin 520 och Bolten och läste då att Bolten inte hade glonass, detta påverkade dock inte mitt beslut utan det blev en Bolt för mig. Kan dock komma ihåg fel då jag läste om en hel del modeller.

Åsikter om Wahoo Elemnt
Har sökt ordentligt och hittar ingen officiell information om Bolt har Glonass eller inte. Har startad ett supportärende hos Wahoo där jag även ställt frågan om Glonass, uppdaterar när de svarat.

Har tittat lite vidare och gjort jämförelse med Garmin 520, Garmin 800 (som inte har Glonass?), Iphone 6 och 7. Min Bolt har klart sämre GPS noggrannhet än de allihop. På ingen av de andra har det inte varit problem att de inte avslutar segmenten heller.

Gjorde en ny test på samma sträcka igår där jag körde i två cirklar precis när jag kom ut på vägen. Ser ut som om jag gör något konstigt på stigen innan jag kommit till vägen istället.

Skarmavbild2017-08-24kl.09.09.11.png

Åsikter om Wahoo Elemnt
Har upplevt lite samma fenomen eller rättare sagt att jag har svårt att konkurrera med mina tidigare tider på olika Strava segment som jag satt med en Garmin 510. Ser man till mina testvärden så är jag starkare i år en tidigare men långt ifrån tiderna från förr.

Åsikter om Wahoo Elemnt
drpepper82 sa:
Har upplevt lite samma fenomen eller rättare sagt att jag har svårt att konkurrera med mina tidigare tider på olika Strava segment som jag satt med en Garmin 510. Ser man till mina testvärden så är jag starkare i år en tidigare men långt ifrån tiderna från förr.

En test du kan göra är att ta ett segment i skogen som du vet var det slutar. Kör med live segments på och stanna 10-15 meter efter segmentet är slut. Har live segmentsräkningen stoppat eller fortsätter den räkna som för mig?

Åsikter om Wahoo Elemnt
Som jag sagt Bolt har Glonass, har även kontakta support och påekat att de ska speca detta på hemsidan.
(står t ex i dc rainmakers review i kommentarerna)
har kört jämt med mina pers & tagit otaliga nya pers på de strava segemnt jag kör i skogen.
Käns som ni ska reklamera era Bolt. har ni senaste uppdateringarna ?

Åsikter om Wahoo Elemnt
Fick svar snabbt från Wahoo supporten att om jag skickade in mina filer så kunde de nog justera så segmenten stämmer bättre. Inte riktigt det jag var ute efter. Svarade att jag inte hade behov av det men undrade om det berodde på att det var fel på min Bolt eller om den har så dålig GPS mottagning. Sedan har det varit tyst från supporten trots påminnelse.

Har läst på andra forum och DC rainmaker att det är fler som har samma problem. Några har fått sina utbytta men de nya fungerar inte bättre. Någon har även blivit lovad att en uppdatering skall lösa problemet med dålig GPS noggrannhet. Kanske kan vara mjukvarurelaterat men känns mer som hårdvaruproblem tycker jag.

Får ge supporten lite mer tid sedan får nog min Bolt gå vidare till en landsvägscyklist.

Åsikter om Wahoo Elemnt
Nu fick jag svar! De kan se på mina filer att den har dålig GPS-mottagning emellanåt. Det är helt normalt och Bolt fungerar lika bra som alla andra gpser. Att jag visat dem att så inte är fallet spelar ingen roll.

Frågan om den har Glonass undviker de smidigt genom att svara att så här blir det på alla enheter oavsett om de använder gps eller glonass.

Åsikter om Wahoo Elemnt
När man säger att en mottagare har stöd för både GPS och GLONASS använder den då de båda samtidigt för att öka noggrannheten eller använder den antingen GPS eller GLONASS. Kan detta skilja mellan olika fabrikat?

Åsikter om Wahoo Elemnt
Det jag blir mest nyfiken på är om Wahoo loggar onoggrannheten i filen eller om "dålig mottagning" bedömdes slentrianmässigt utifrån spårets utseende.

Åsikter om Wahoo Elemnt
Var tvungen att gå in och kolla mitt strava. O nog verkar min bolt prickat alla partier jag passerat. Eller har strava appen rättat till?

Åsikter om Wahoo Elemnt
Vet inte om jag medvetet oftare kikar på min cykeldator när jag cyklar i skogen, så jag vet inte, men GPSen kan vara något bättre hos Garmin då jag märker att jag ibland rullar runt i 4 km/h eller till och med 0. Har en "vanlig" ELEMNT.

Åsikter om Wahoo Elemnt
Jag är ganska säker på att min Bolt visar för låg hastighet ibland när träden är höga runt vägen jag cyklar på. Det syns dock inte på Strava, utan verkar vara temporärt.

Åsikter om Wahoo Elemnt
mhenry sa:
Jag är ganska säker på att min Bolt visar för låg hastighet ibland när träden är höga runt vägen jag cyklar på. Det syns dock inte på Strava, utan verkar vara temporärt.
Det gör min också på cykeln som saknar hastighetssensor, men det gjorde även min Garmin 510.

Åsikter om Wahoo Elemnt
magnil sa:
Fick svar snabbt från Wahoo supporten att om jag skickade in mina filer så kunde de nog justera så segmenten stämmer bättre. Inte riktigt det jag var ute efter. Svarade att jag inte hade behov av det men undrade om det berodde på att det var fel på min Bolt eller om den har så dålig GPS mottagning. Sedan har det varit tyst från supporten trots påminnelse.

Har läst på andra forum och DC rainmaker att det är fler som har samma problem. Några har fått sina utbytta men de nya fungerar inte bättre. Någon har även blivit lovad att en uppdatering skall lösa problemet med dålig GPS noggrannhet. Kanske kan vara mjukvarurelaterat men känns mer som hårdvaruproblem tycker jag.

Får ge supporten lite mer tid sedan får nog min Bolt gå vidare till en landsvägscyklist.
Om min Bolt var så där hade jag ju reklamerat den då.
Har inte kollat noggranheten på gps:en i skogen, men med racern är den 1-2 meter.

Enligt DC rainmaker är gps strul som regel mjukvarurelaterat och inte chip relaterat, står i kommentarerna i Bolt reviewen.

Åsikter om Wahoo Elemnt
Trevlig som jag upptäckte nyligen är att om man åker in i en stad/by och ska ut igen på samma bana i t.ex 2km så visar inte Elemnt den avtagsvägen förrän man varit vid vändpunkten.
Upptäckte detta på BRM300 Saltluft, där visades inte a taget mot Norrtälje när jag passerade det på väg in till Furusund endast efter.
Samma visa över Väddö kanal innan Grisslehamn. Mycket bra, minimerar risken att åka fel när rutten slingrar sig/korsar sig.

Åsikter om Wahoo Elemnt
Något nytt om precisionen på Bolten? Har googlat lite, men hittar inte mycket. Sugen på en, men den lär ju gå mest i skogen och man vill ju att den visar någorlunda rätt.

Åsikter om Wahoo Elemnt
Bräjking news!
Banbyggare, randonneurer m.fl se upp.

Följande info kom idag från supporten på frågan hur jag lägger in info kontroller etc. i en bana även kallad POI (point of interest) som sen visas i gpsen när man närmar sig.
Jag upptäckte att RWGPS tar betalt (premium) för detta och frågade då om detta var det enda sättet att få fram funktionen på Elemnt.

Svaret
Thank you for reaching out to us! Turn by Turn is from Komoot or RideWithGPS. We are not affiliated with either of the sites. Turn by turn with RideWithGPS is available with their free account, it just doesn't give POI - this is the version of RideWithGPS I use and it does work really well. Turn by turn does not work with gpsies.com because they are not a partnered site of ours, however I will pass along this feedback to our marketing team for further review.

Så mitt råd t.v är att avstå köp trots att det är en mycket bättre maskin än alla garmin jag sett i aktion. Så fort hammarskallen är testad så säljer jag denna.

Åsikter om Wahoo Elemnt
Skitnöjd so far (haft Elemnt i ett par veckor)! Asenkel att använda, jag begrep den på nolltid, trots att jag inte brukar va smart på teknik ;) Har all info man vill ha och lite till. GPS:en funkar bra och är lätt att navigera med, även om den är enkel (s/v). Minus för ingen turn-by-turn för strava-kartor. Batteritid helt ok.

Åsikter om Wahoo Elemnt
Sjukt nöjd med min o tycker min ä exakt i skogen. Men så har jag ju hastighetssensor som komplement. Det fina ä ju att man kan vara rätt säker att nya funktioner kommer i ny mjukvara och att funktioner kommer bli ännu bättre.

Åsikter om Wahoo Elemnt
ja, super nöjd med min på racer'n och mtb'n. (och är ganska petig)
Lämna tebax en 520 när de kom t e x
Den är väl komplett nu med senaste uppdateringarna för seriös livetracking och trainer stöd, och det kommer mera som sagt!
Precisionen på racer är 1-2 meter, har inte "hunnit" kolla det på mtb'n då.

Senast ändrad:
Åsikter om Wahoo Elemnt
Tillbaka
Topp