Åsikter om Wahoo Elemnt

• Trådstartare Trådstartare Sam
  • Start datum Start datum
Åsikter om Wahoo Elemnt
magnil sa:
Freddie L sa:
Så jag ska köpa en Bolt för i huvudsak skogscykling? Och ev styra en Kickr Snap?

Säg ja! :-)

Nja. Den är OK på mycket men om du vill ha rätt sträcka i skogen och bryr dig om Stravasegment så köp något annat.

Inlägg senast idag på dcrainmaker: https://www.dcrainmaker.com/2017/07...min-wahoo.html/comment-page-1#comment-2495183

Min ger 10-20% kortare distans i skogen än Garmin 520 eller Iphone 7.
Men skit då. Skulle inte det där vara mjukvarurelaterat, och alltså fixat nu. Är sugen på annat än Garmin nu...

Åsikter om Wahoo Elemnt
magnil sa:
Freddie L sa:
Så jag ska köpa en Bolt för i huvudsak skogscykling? Och ev styra en Kickr Snap?

Säg ja! :-)

Nja. Den är OK på mycket men om du vill ha rätt sträcka i skogen och bryr dig om Stravasegment så köp något annat.

Inlägg senast idag på dcrainmaker: https://www.dcrainmaker.com/2017/07...min-wahoo.html/comment-page-1#comment-2495183

Min ger 10-20% kortare distans i skogen än Garmin 520 eller Iphone 7.

Men hur kan den visa rätt sträcka och distans om den nu tappar satelit 50% av tiden?
Då borde den ju autopausa hela tiden, sp fort du tappar satelit så borde den uppfatta det som 0 km/h? Vilket den ju inte gör, inte min i alla fall. Inte före jag synkade med hastighets sensorn jag hade liggande. O efter inte heller men det ä ju inte så konstigt.
?.

Sen föredrar jag personligen sensor oavsett väg eller skog så slipper man eftersläpningar o risk att tappa något.

Åsikter om Wahoo Elemnt
Finns en Bolt tråd likt en för Garmin 520, det känns som någon försöker spamma bort problemet med att turn by turn och ffa POI inte fungerar med den STORA Elemnt.
Turn by turn endast via RWGPS och POI bara om du betalar månadsvis.... gpsies.com t.ex som Randonneur Stockholm använder för kartfiler kommer att inte ge turn by turn navigering, ännu mindre POI för stämplingar.

Detta gör ju gpsen i det närmaste oandvändbar, varje bana/sträcka man laddar ner måste alltså ritas om av dig själv i RWGPS, vilket skämt! Detta gäller alltså även banor gjorda an någon annan. T. ex Milslukarens I Skåne lagrar ju banor I RWGPS, du kan tanka ner filen men du får ingen turn by turn eller POI när det är dags att cykla.

Senast ändrad:
Åsikter om Wahoo Elemnt
nieves sa:
Finns en Bolt tråd likt en för Garmin 520, det känns som någon försöker spamma bort problemet med att turn by turn och ffa POI inte fungerar med den STORA Elemnt.
Turn by turn endast via RWGPS och POI bara om du betalar månadsvis.... gpsies.com t.ex som Randonneur Stockholm använder för kartfiler kommer att inte ge turn by turn navigering, ännu mindre POI för stämplingar.

Detta gör ju gpsen i det närmaste oandvändbar, varje bana/sträcka man laddar ner måste alltså ritas om av dig själv i RWGPS, vilket skämt! Detta gäller alltså även banor gjorda an någon annan. T. ex Milslukarens I Skåne lagrar ju banor I RWGPS, du kan tanka ner filen men du får ingen turn by turn eller POI när det är dags att cykla.

Sista exemplet, varför inte? Är ju folk i denna tråd som fått turn by turn efter att laddat ner från rwgps. Vad skiljer mot vad skåningarna lagt upp? Eller är det bara när man ritat själv? Poi och turn by turn är ju i och för sig olika saker

Nu är det ju inget stort problem för mig. Få ja kör i skogen där turn by turn är sådär. Men ändå kul att veta.

Men kan ju säga såhär. Efter 5 år eller så med garmin, där vet man att saknar du något kommer det inte. På Wahoo har det ju kommit en hel del. Stora Elemnt hade ju tex inte turn by turn alls för något år sedan. Har den nu. Säger inte att det inte borde vara lättare. Men samtidigt vet jag inte om garmins fördelar skulle väga över. För mig är garmins sätt med att låta kunder vara beta testare en sak som fick mig att lämna dem

Hammerhead ser lovande ut. Men sen får vi ju se vad de levererar. Verkar ju dra ut på tiden. O där lät väll lite osäkert om en del funktioner me karta där med. Men det hör ju hemma i annan tråd

EDIT: rwgps kostar 50 usd på år. Vad kostar kommot?

Senast ändrad:
Åsikter om Wahoo Elemnt
Jensen sa:
nieves sa:

Sista exemplet, varför inte? Är ju folk i denna tråd som fått turn by turn efter att laddat ner från rwgps. Vad skiljer mot vad skåningarna lagt upp? Eller är det bara när man ritat själv? Poi och turn by turn är ju i och för sig olika saker

Nu är det ju inget stort problem för mig. Få ja kör i skogen där turn by turn är sådär. Men ändå kul att veta.

Men kan ju säga såhär. Efter 5 år eller så med garmin, där vet man att saknar du något kommer det inte. På Wahoo har det ju kommit en hel del. Stora Elemnt hade ju tex inte turn by turn alls för något år sedan. Har den nu. Säger inte att det inte borde vara lättare. Men samtidigt vet jag inte om garmins fördelar skulle väga över. För mig är garmins sätt med att låta kunder vara beta testare en sak som fick mig att lämna dem

Hammerhead ser lovande ut. Men sen får vi ju se vad de levererar. Verkar ju dra ut på tiden. O där lät väll lite osäkert om en del funktioner me karta där med. Men det hör ju hemma i annan tråd

Jag tycker inte att det är ok när funktioner låses så att man måste betala månadsvis för att komma åt dom, det är en dold avgift som bör framkomma före köp. Garmin kan ta emot banor från gpsies, strava, rwgps etc. laddar du ner rätt format med waypoints så får du med POI.

Senast ändrad:
Åsikter om Wahoo Elemnt
nieves sa:
Jensen sa:
nieves sa:

Jag tycker inte att det är ok när funktioner låses så att man måste betala månadsvis för att komma åt dom, det är en dold avgift som bör framkomma före köp. Garmin kan ta emot banor från gpsies, strava, rwgps etc. laddar du ner rätt format med waypoints så får du med POI.

Fast vadå, att man måste använda rwgps framgår ju rätt klart. Speciellt om man läser på. Turn by turn får du gratis. Poi kostar. Men det får man ju veta om man kollar upp rwgps innan man köper. Visst skulle Wahoo kunna skriva det på sin sida, samtidigt är det ju inte deras tjänst? Jag vill inte försvara Wahoo så. Men just i detta fall är det ju rätt klart innan. Men kanske bara är jag som läser på innan om vad jag får

Men visst vorre det trevligt om poi med var gratis. Men antar att om rwgps ger det med försvinner en anledning till att betala för deras tjänst.

Och ja det ultimata hade ju varit att Wahoo hade en egen funktion för det hela. Men som jag skrev så har ju jag mer förhoppning om att Wahoo ska släppa det än att garmin ska släppa nå ny funktion av samma dignitet. Likväl som att karoo inte kommer komma me allt fungerande o alla funktioner direkt men troligen kommer med det i uppdateringar.

EDIT: men bea att du klargör. POI får man (i alla fall just nu) betala extra per år för att få. Är det viktigt o det är pengar man inte vill lägga och poi är viktigt. Ja då ska man nog köpa något annat

Senast ändrad:
Åsikter om Wahoo Elemnt
Jensen sa:
nieves sa:
Jensen sa:
nieves sa:

Fast vadå, att man måste använda rwgps framgår ju rätt klart. Speciellt om man läser på. Turn by turn får du gratis. Poi kostar. Men det får man ju veta om man kollar upp rwgps innan man köper. Visst skulle Wahoo kunna skriva det på sin sida, samtidigt är det ju inte deras tjänst? Jag vill inte försvara Wahoo så. Men just i detta fall är det ju rätt klart innan. Men kanske bara är jag som läser på innan om vad jag får

Men visst vorre det trevligt om poi med var gratis. Men antar att om rwgps ger det med försvinner en anledning till att betala för deras tjänst.

Och ja det ultimata hade ju varit att Wahoo hade en egen funktion för det hela. Men som jag skrev så har ju jag mer förhoppning om att Wahoo ska släppa det än att garmin ska släppa nå ny funktion av samma dignitet. Likväl som att karoo inte kommer komma me allt fungerande o alla funktioner direkt men troligen kommer med det i uppdateringar.

EDIT: men bea att du klargör. POI får man (i alla fall just nu) betala extra per år för att få. Är det viktigt o det är pengar man inte vill lägga och poi är viktigt. Ja då ska man nog köpa något annat
Men varför låser dom sig till RWGPS, är det Apple-tänk måhända? Vi skapar en produkt som tvingar användaren till ett visst företag....undrar precis hur mycket stålar dom fått av RWGPS?
Garmin är öppen att bygga banor och kartor från vilken sajt som helst.
Om POI är viktigt? Det blir tufft att bygga randonneurbanor till användare av Elemnt eller tvärtom kanske....dom lär missa en del stämplingar :)
Nästa skitgrej är belysningen som endast kan ändras via mobilen......ingen jättegrej att bygga om till att kunna styras från menyn. Otroligt enerverande när/om hopparning misslyckas 22:30 mellan Ödeshög och Väderstad. Jag har ställt min på time och 30s men för att aktivera belysning så måste man utföra en operativ knapptryckning t.ex zooma karta och sen zooma tillbaka. Detta förstås när turn - by - turn inte fungerar.

Åsikter om Wahoo Elemnt
scottparsley sa:
Hur gör jag för att få upp POI i min Elemnt? Betalar redan för RWGPS (väl spenderade pengar för övrigt).
POI lägger du in i bana DU byggt eller bana DU fört över. POI läggs ju in av banbyggaren t.ex stämpelställe, restaurang, vattenhål men även varningar såsom "använd cykelbana" mm.
På RWGPS hemsida under fliken "PLAN" så ritar du banor och kan där lägga in POI i din bana. POI finns i listformat och innehåller det du skriver in , man kan även lägga in foton där. Exempelvis https://ridewithgps.com/routes/25312978 banan är bara ett exempel och är således inte klar.

Åsikter om Wahoo Elemnt
nieves sa:
Men hur ser filerna som tjänsterna levererar ut? Är verkligen filerna helt identiska och det är Wahoo som valt att aktivt spärra viss information från GPSies, eller är det så att GPSies lagrar information om POI på ett annorlunda sätt i filen? Åtminstone i mina ögon är det väldigt stor skillnad mellan de två orsakerna och Wahoo har historiskt varit väldigt bra på att använda öppna dataformat.

Åsikter om Wahoo Elemnt
Det är inte "turn by turn" du får i din Elemnt med RWPGS, det är det som på Garminspråk heter "course points", markörer längs sträckan där man kan lägga in lite text och körinformation för dom riktigt gamla GPSerna som inte hade kartfunktion.

Åsikter om Wahoo Elemnt
Verkar inte spela ngn roll vilket format jag än försöker få in, ingen turn by turn eller info. Oftast laddar jag ner banan på mobilen och öppnar den med Elemnt-appen.
Sen när man cyklar så har man ingen idé om sträcka till nästa eller ngn hänvisning till svängar mm.
Känns som ett dumt köp för mina behov eller kan man gå runt problemet?

I dagsläget så måste jag sitta och rita om banorna från gpsies.com i RWGPS manuellt vilket gör att funktionen att kunna dra hem valfri bana ute på vägen försvinner, iaf om man vill ha med info.

Bilagor

• IMG_20170926_104707.jpg
    IMG_20170926_104707.jpg
    308.7 KB · Besök: 96
Åsikter om Wahoo Elemnt
Du kommer aldrig få turn by turn i nuvarande Elemnt. Den visar en karta och ett breadcrumb du kan följa, snäppet bättre än Gamla Edge 200 som visar smulspår utan karta. Det som folk tror är "turn by turn" är course point, alltså vägnoter i apparaten istället för på papper. Elemnt är inget för den som vill navigera på riktigt.

Senast ändrad:
Åsikter om Wahoo Elemnt
Konstigt - jag hade turn-by-turn på min Bolt när jag snodde rutter från RidewithGPS (och samma sak när jag skapar en rutt direkt i mobilen).

Åsikter om Wahoo Elemnt
nieves sa:
Jensen sa:
nieves sa:
Jensen sa:
nieves sa:

Men varför låser dom sig till RWGPS, är det Apple-tänk måhända? Vi skapar en produkt som tvingar användaren till ett visst företag....undrar precis hur mycket stålar dom fått av RWGPS?
Garmin är öppen att bygga banor och kartor från vilken sajt som helst.
Om POI är viktigt? Det blir tufft att bygga randonneurbanor till användare av Elemnt eller tvärtom kanske....dom lär missa en del stämplingar :)
Nästa skitgrej är belysningen som endast kan ändras via mobilen......ingen jättegrej att bygga om till att kunna styras från menyn. Otroligt enerverande när/om hopparning misslyckas 22:30 mellan Ödeshög och Väderstad. Jag har ställt min på time och 30s men för att aktivera belysning så måste man utföra en operativ knapptryckning t.ex zooma karta och sen zooma tillbaka. Detta förstås när turn - by - turn inte fungerar.

På bolt kan man trycka på powerknappen kort o kommer då till en many där du kan ställa in tid på bakgrundsbelysningen om det är vad du menar med belysning?

Ja varför just ridewithgps har jag ingen aning om. Samarbete antar jag.

Åsikter om Wahoo Elemnt
nieves sa:
scottparsley sa:
Hur gör jag för att få upp POI i min Elemnt? Betalar redan för RWGPS (väl spenderade pengar för övrigt).
POI lägger du in i bana DU byggt eller bana DU fört över. POI läggs ju in av banbyggaren t.ex stämpelställe, restaurang, vattenhål men även varningar såsom "använd cykelbana" mm.
På RWGPS hemsida under fliken "PLAN" så ritar du banor och kan där lägga in POI i din bana. POI finns i listformat och innehåller det du skriver in , man kan även lägga in foton där. Exempelvis https://ridewithgps.com/routes/25312978 banan är bara ett exempel och är således inte klar.

Jo så långt är jag med. Men jag är osäker på om jag lyckats få dom att synas i min Elemnt. Tror inte det. Ska undersöka det lite mer. Skulle vara fint om man tex kunde se distans till nästa poi också.

Åsikter om Wahoo Elemnt
nieves sa:
Verkar inte spela ngn roll vilket format jag än försöker få in, ingen turn by turn eller info. Oftast laddar jag ner banan på mobilen och öppnar den med Elemnt-appen.
Sen när man cyklar så har man ingen idé om sträcka till nästa eller ngn hänvisning till svängar mm.
Känns som ett dumt köp för mina behov eller kan man gå runt problemet?

I dagsläget så måste jag sitta och rita om banorna från gpsies.com i RWGPS manuellt vilket gör att funktionen att kunna dra hem valfri bana ute på vägen försvinner, iaf om man vill ha med info.

Kanske klokt att vänta på Hammerhead ändå?

Åas går det ju köra på "smulspåret" och navigera manuellt. Lite gammeldax, men kör så med mina gamla edge 800 för att slippa reroutning på klena processorn.

Åsikter om Wahoo Elemnt
Verkar ju asvärt att köpa ngt dyrt som inte verkar funka nå mkt bättre än en tidig variant av ett Garmin-släpp :-D
Och Hammerhead Karoo med sin "superkarta" som bara verkar ha vettig täckning om man håller sig till det större vägnätet.... Toppen det ;-)

Åsikter om Wahoo Elemnt
Vernersson sa:
Verkar ju asvärt att köpa ngt dyrt som inte verkar funka nå mkt bättre än en tidig variant av ett Garmin-släpp :-D
Och Hammerhead Karoo med sin "superkarta" som bara verkar ha vettig täckning om man håller sig till det större vägnätet.... Toppen det ;-)

Vi är alla blåsta... Vi får dyra produkter som inte är speciellt bra... Det BORDE inte vara såååå svårt att få till något bättre så därav hoppet till hammerhead. Troligen gör även de oss besvikna, men kanske inte så genomusla som garmin varit genom åren.

Vi får väl se vad som händer.

Åsikter om Wahoo Elemnt
Bengt-re sa:
Vernersson sa:

Vi är alla blåsta... Vi får dyra produkter som inte är speciellt bra... Det BORDE inte vara såååå svårt att få till något bättre så därav hoppet till hammerhead. Troligen gör även de oss besvikna, men kanske inte så genomusla som garmin varit genom åren.

Vi får väl se vad som händer.

Personligen var jag eld & lågor över Karoo till jag fick reda på vilken karta som de begränsade användarna till.
Då svalnade mitt intresse ganska markant.

Fråga: "Can you use custom maps, like Open Cycle Map or a Garmin topo map (.img format) in the Karoo?"

Svar: "We use OpenStreetMap as base map and most of the world is decently covered in their system. many bike trail making platforms use OSM.
While it's technically possible, you cannot get customs maps in Karoo for now.
Please visit www.openstreetmap.org to see how well your locality is covered and let us know if you have any questions.
Please let us know if you have any questions."

Och där jag normalt mestadels rör mig är täckningen på denna kartan fetusel. Tyvärr.

Åsikter om Wahoo Elemnt
Vernersson sa:
Och där jag normalt mestadels rör mig är täckningen på denna kartan fetusel. Tyvärr.

NLC sa:
On the other hand, there's an easy way to improve that map...
+1
Det är enkelt, allt som behövs är ett konto på https://www.openstreetmap.org
och att ladda upp GPX-filer över det du har cyklat och som saknas.
Läs mer tex här: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Sv:Introduktion_på_svenska

Eller varför inte: https://happyride.se/forum/read.php/1/3012011/3012513

/Håkan

Åsikter om Wahoo Elemnt
Sedan förutsätter det ju att kartan på enheten går att uppdatera också. Wahoo använder data från OSM men processad genom ett eget filter för att effektivisera informationen just för sina enheter är rätt begränsade till både lagringsutrymme och datorkraft. Från början var det utlovat något i stil med att kartorna på Wahoos servrar skulle uppdateras gentemot OSM typ en gång i månaden, men sist jag läste något om det hade det ännu inte gjorts en enda gång. Även Hammerhead lär ju använda en lokalt cachad karta och då är frågan huruvida man som användare kan uppdatera denna direkt mot källan OSM eller om även denna kräver speciellt processad data som endast går att få genom Karoo.

Åsikter om Wahoo Elemnt
Funderar på att byta ut min gamla Cat eye stealth mot något nytt. Den funkar förvisso bra men kräver USB så datorn måste startas för att ladda upp till strava och där har vi det tråkiga. När man väl väntat klart på att den ska glödga, varmköra, äta frukost, skita eller vad fan den nu håller på med så händer oftast något av följande: Windows som uppdaterades igår var tydligen så ruttet dåligt så det behöver uppdateras idag också eller så kommer datorjäveln på att den ska dricka kaffe i 45 minuter och vill det sej riktigt illa så har den gått för dagen. Behöver jag säga att jag hatar den?
Vill alltså ha något som funkar att ladda upp endast med hjälp av iPhone. Vad jag förstår så ska det gå med bolten men inte med garmin. Har jag rätt? Och hur är det med karoon?

Åsikter om Wahoo Elemnt
Cannondale jekyl 1000 sa:
Funderar på att byta ut min gamla Cat eye stealth mot något nytt. Den funkar förvisso bra men kräver USB så datorn måste startas för att ladda upp till strava och där har vi det tråkiga. När man väl väntat klart på att den ska glödga, varmköra, äta frukost, skita eller vad fan den nu håller på med så händer oftast något av följande: Windows som uppdaterades igår var tydligen så ruttet dåligt så det behöver uppdateras idag också eller så kommer datorjäveln på att den ska dricka kaffe i 45 minuter och vill det sej riktigt illa så har den gått för dagen. Behöver jag säga att jag hatar den?
Vill alltså ha något som funkar att ladda upp endast med hjälp av iPhone. Vad jag förstår så ska det gå med bolten men inte med garmin. Har jag rätt? Och hur är det med karoon?

karoon ska kunna ladda upp själv. Edge 520 gör det med telefonen np - med androidlur iaf.

Åsikter om Wahoo Elemnt

Elemnt o Elemnt bolt laddar upp på strava utan mobil eller dator bara den har kontakt med wi-fi.

Åsikter om Wahoo Elemnt
Vill alltså ha något som funkar att ladda upp endast med hjälp av iPhone. Vad jag förstår så ska det gå med bolten men inte med garmin. Har jag rätt?
Du har inte rätt.
Alla moderna Garmin Edge-modeller som har Bluetooth kan ladda upp via en app i telefonen.
De Garmin Edge-modeller som har wifi laddar upp utan att behöva gå via telefon.
Samma sak som hos de flesta andra moderna GPSer alltså.

/Håkan

Åsikter om Wahoo Elemnt
Jaha då blev allt svårt igen då. Någon som kan dra dom stora skillnaderna mellan bolten och garmin 520/820?

820 är det ju många som klagar på och nästan rekommenderar 520 över den. Men här är en bra jämförelse mellan 520 och bolt https://www.dcrainmaker.com/2017/07/best-bike-gps-2017-garmin-wahoo.html/amp
Även 820 nämns en hel del där.

Med notering att jag tror Wahoo släppt tränings program man kan ladda in efter att dcrainmaker skrev det där. Det är ju just det att Wahoo hela tiden kommer med nya funktioner. Så som fullt stöd för alla trainers som nyligen kom (som varit en sak de fått kritik för förut).

Senast ändrad:
Åsikter om Wahoo Elemnt
Jaha då blev allt svårt igen då. Någon som kan dra dom stora skillnaderna mellan bolten och garmin 520/820?
Försök att få låna några av de GPSer du funderar på och jmf själv,
sådant som hur man själv upplever display, hur de olika kartorna ser ut, byta karta (om det går), reaktionstid på "knapptryckningar", hur det går att hitta i menyer och undermenyer, hur du upplever omräkning av rutter, mm, mm
Det är DU som ska känna dig nöjd med DITT köp, inte några tomtar på ett internetforum...

/Håkan

Åsikter om Wahoo Elemnt
HåkanC sa:
sådant som hur man själv upplever display, hur de olika kartorna ser ut, byta karta (om det går), reaktionstid på "knapptryckningar", hur det går att hitta i menyer och undermenyer, hur du upplever omräkning av rutter, mm, mm
Det är DU som ska känna dig nöjd med DITT köp, inte några tomtar på ett internetforum...

/Håkan

Dagens bästa.....

Åsikter om Wahoo Elemnt
HåkanC sa:

/Håkan
Skitbra idé om det inte hade varit för att jag bor i ett område med endast tre cyklister själv inräknad inom en tiomilaradie. Den ena har någon äldre modell. Mötte den andre, bromptonpendlaren, för andra gången på två år i förra veckan och kunde inte se att han hade något på styret eller stammen.
Blev ett impulsköp på Bikester efter att datorjäveln för tredje gången idag bestämt sej för att gå hem för dagen vid uppladdningen. Blev en bolt för 2155kr. Hoppas det blir bra nu.

Åsikter om Wahoo Elemnt
HåkanC sa:

/Håkan
Skitbra idé om det inte hade varit för att jag bor i ett område med endast tre cyklister själv inräknad inom en tiomilaradie. Den ena har någon äldre modell. Mötte den andre, bromptonpendlaren, för andra gången på två år i förra veckan och kunde inte se att han hade något på styret eller stammen.
Blev ett impulsköp på Bikester efter att datorjäveln för tredje gången idag bestämt sej för att gå hem för dagen vid uppladdningen. Blev en bolt för 2155kr. Hoppas det blir bra nu.

Rätt säker på att du kommer bli nöjd

Åsikter om Wahoo Elemnt
En fördel att rita om banorna är att då lär man sig banan och har den i huvudet under turen.
Jag använder mig av Ridewithgps, premium. Konto.
När man exporter ut filerna kan välja olika varianter på, med poi, osv.

Min gamla garmin, måste jag löda om usb kontakten.

Men det bästa är att återgå till pappers karta o vägnötter. Då är det inga batteri problem, iallafall.

Åsikter om Wahoo Elemnt
Har fortfarande problem med gps noggrannhet/mottagning i skogen. Har upptäckt att termometern visar 3-4 grader för lite också. Spelar egentligen inte mig någon roll men funderar på om det ändå kan vara ett hårdvarufel på min Bolt?

Visar era Bolt rätt temperatur? Prova gärna inne utan bakgrundsbelysning.

Åsikter om Wahoo Elemnt
magnil sa:
Har fortfarande problem med gps noggrannhet/mottagning i skogen. Har upptäckt att termometern visar 3-4 grader för lite också. Spelar egentligen inte mig någon roll men funderar på om det ändå kan vara ett hårdvarufel på min Bolt?

Visar era Bolt rätt temperatur? Prova gärna inne utan bakgrundsbelysning.

Står och väljer mellan bolt och garmins 520.
Ovanstående inlägg är oroväckande då jag kör främst mtb..
Någon annan med liknande problematik? Vill tro att det bara är din enhet, hårdvarufel magnil.

Åsikter om Wahoo Elemnt
Jag har som sagt inte upplevt problemet i skogen med min bolt. Men har även hastighetssensor så vet inte om det spelar in. Men i o med att en del verkar ha problem så kan man ju inte såga med 100% att de inte skulle kunna få problem.
Är ju sjukt nöjd med min annars. Skönt att komma ifrån garmin

Åsikter om Wahoo Elemnt
Enligt Wahoo (som bara tittat på GPS-filerna) så är det inget fel på den. De ser att den har "bad GPS readings" men det är inte fel utan enligt dem är alla GPS:er likadana. Söker man runt så är jag långt ifrån ensam om problemet. När jag jämfört så är Iphone och Garmin 520 betydligt bättre.

Om man inte är så noga med Stravasegment och snitthastighet (går nog att lösa med hastighetssensor) så är det mesta bra på den. Tycker den har lite mer att önska även vad gäller ruttfunktionen samt uppkoppling.

Jensen: Visar din rätt temperatur?

Åsikter om Wahoo Elemnt
Jag har inte märkt av att min bolt skulle ha dålig gps-mottagning mer än att den vill autopausa ibland om man cyklar sakta i tät skog. När man laddar upp rutten ser allt bra ut.
Jag har reagerat på att temperaturen verkar visa för lite men har inte gjort några större utredningar.
Störande med autopausningarna. Den borde ju fatta att man inte ligger och vilar när den får signal om kadens och kraft.
Kass att det inte går att göra zero reset.

Åsikter om Wahoo Elemnt
magnil sa:
Enligt Wahoo (som bara tittat på GPS-filerna) så är det inget fel på den. De ser att den har "bad GPS readings" men det är inte fel utan enligt dem är alla GPS:er likadana. Söker man runt så är jag långt ifrån ensam om problemet. När jag jämfört så är Iphone och Garmin 520 betydligt bättre.

Om man inte är så noga med Stravasegment och snitthastighet (går nog att lösa med hastighetssensor) så är det mesta bra på den. Tycker den har lite mer att önska även vad gäller ruttfunktionen samt uppkoppling.

Jensen: Visar din rätt temperatur?

Inte kollat temp. Har inte det som fält då jag finner det ointressant. Antingen tycker jag det ä kallt, varmt eller lagom ute, fryser jag sätter jag på mig kläder o tvärt om vid värme. Inga bestämda temperaturer för sådant ?. Men kan kolla vid tillfälle. Även om Wahoo ju skriver att det finns saker som påverkar vilken temp den visar.

Angående autopaus vid låg fart, det upplever ju kompisar med 820 oxå. De har bara stängt av funktionen då strava ändå korrigerar efter (tror även Wahoo appen gör det). Jag kör sensor med, så jag har Ju inte problemet. Har visserligen aldrig kört wahoon utan sensorn så vet inte hur den är utan. Men läst att den kan vara lite sen på att autopausa till skillnad mot 510an som tvärt om var för snabb. Men allt ska ju tydligen korrigeras i appen när det laddas upp och möjligt att de fixat det i nån av alla uppdateringar jag fått sen jag köpte den. Skaffade sensor när jag hade 510 då jag upplevde det problemet just där, ett jäkla autopausande där haha

Strava live kan jag inte uttala mig om personligen då jag inte kört det. Men strava segmenten stämmer i efterhand och de få gångerna jag kollat på kartan medans jag kört, så har pilen på skärmen stämt med live. Men kör ju sällan karta i skogen då det ju känns lite mer meningslöst där än på vägen, så har ju inte superstor erfarenhet av det varken på Wahoo eller garmin. . Men det ä ju bara jag.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp