Vi som vill ha bättre kartor (Open Street Map)

drjoshua

Medlem
Det finns en massa karttjänster för att kolla cykelrundor, kartor och navigera (BikeRouteToaster, RideWithGPS, GPSies mfl). Många av dem använder Open Street Map som bakgrund vilket är bra för där finns oftast cykelvägar och stigar med. Men inte alltid!

Det skulle vi tillsammans kunna ändra på genom att bidra till uppdateringar av Open Street Map (OSM). Alla vi skulle kunna dra vårt strå till stacken genom uppdatera kartan där det saknas vägar. Skaffa ett konto på OSM och börja redigera!

1. Ett sätt att göra det på är att importera sin GPX-fil till OSM och rita av de sträckor som saknas. Inte så svårt och ganska kul.
2. Ett annat sätt om du vet att en stig börjar mellan grannens brevlåda och ditt garaget och slutar väster om Svenssons lada, är att ta fram kartan med flygfoto och rita efter den. Skulle flygfotot vara dåligt just där så går du till gpsies.com, ritar där och exporterar en GPX-fil och tar in den i OSM.

Glöm inte att ladda upp fina rundor i Happyrides fina tjänst Turtips http://happyride.se/turtips/.

Varför inte köra OCM (Open Cycle Map) istället. Finns som förval i t.ex ViewRanger. Där finns det mycket stigar utmärkta, i alla fall i GBG.

// GREEN

Terrängkartan 1:50k släpptes fri vid årskiftet, så det är bara en tidsfråga innan det börjar komma fler tjänster baserade på det kartmaterialet.

Jag kör Open MTB Map. Av någon konstig anledning lite annorlunda än Open Fiets Map även fast båda använder OSM i grunden. Men tycker ändå Open MTB Map är bäst presenterad (trevligast att titta på)

rddevil80 sa:
Varför inte köra OCM (Open Cycle Map) istället. Finns som förval i t.ex ViewRanger. Där finns det mycket stigar utmärkta, i alla fall i GBG.

// GREEN

Open Cycle Map är bara en variant (utseende/lager på kartan) av kartorna som skapas i Open Street Map. Finns inte vägen/stigen i OSM så finns den inte på Open Cycle Map.

Så hjälp till nu och bidra med saknade stigar! ;-)

Aron sa:
Terrängkartan 1:50k släpptes fri vid årskiftet, så det är bara en tidsfråga innan det börjar komma fler tjänster baserade på det kartmaterialet.

Jag hittade denna sida https://kso.etjanster.lantmateriet.se. Kartan är i rasterformat men funkar i mobilen.
Det saknas del stigar men är annars riktigt bra. Lantmäteriet har missat vår fina MTB-slinga.

Fördelen med att ha en bra OSM är att det går att kategorisera vägarna/stigarna huruvda de är cyklingsbara med MTB eller racer (asfalt eller inte). Det gör att man kan använda sig av ruttplanering, som i Google Navigation, när man lägger upp rundor. Plus att det finns så många appar som använder kartan.

Senast ändrad:
Lantmäteriets material finns även tillgängligt i vektorformat. Att man sedan behöver ha en gedigen giskunskap för att göra något vettigt av det är en annan sak. Men det är bara en tidsfråga innan Google et al inkorporerar terrängdata i sina kartor. Hitta och Eniro har redan gjort det.

drjoshua sa:
Alla vi skulle kunna dra vårt strå till stacken genom uppdatera kartan där det saknas vägar.

Jag gör vad jag kan. ;)
Alla stigar jag känner till runt Norrtälje finns med.

Lantmäteriets material är ibland ganska outdated (i alla fall här hos mig ). Försökte hittar en skogsväg i helgen som fanns med i deras karta. Det växte träd med 20cm diameter på den. Efter 150m räckte mina arkeologiska kunskaper inte längre till för att följa den.

Jag har gjort MÅNGA uppdateringar av OSM runt Växjö genom åren. Jag har även gjort en egen rendering och en mountiainbikekarta.

http://www.vaxjobicycleguide.se/map.html

Men jag kommer att lägga ner min sida/karta under hösten, dels av tekniska skäl och dels för att jag tycker att Trailforks numera täcker behovet för min del. (Trailforks bakgrundskarta bygger på OSM).

// Johan

Aron sa:
Lantmäteriets material finns även tillgängligt i vektorformat. Att man sedan behöver ha en gedigen giskunskap för att göra något vettigt av det är en annan sak. Men det är bara en tidsfråga innan Google et al inkorporerar terrängdata i sina kartor. Hitta och Eniro har redan gjort det.

Den som inte har testat hitta-appen bör göra det. Kartläget "friluft" är i praktiken gamla hederliga gröna kartan.

joerch sa:
Lantmäteriets material är ibland ganska outdated (i alla fall här hos mig ). Försökte hittar en skogsväg i helgen som fanns med i deras karta. Det växte träd med 20cm diameter på den. Efter 150m räckte mina arkeologiska kunskaper inte längre till för att följa den.

Kan bara hålla med, vet om stigar som inte funnits på 20 år som fortfarande finns med på kartan...

Har redigerat en del i OSM. Från det minimala att uppdatera att en stig var lite längre än på kartan, eller lägga in namn på mossar och sjöar, till att markera in hela stignät.

OSM har ju jättefördelen av att vara community edited, precis som wikipedia, och den verkar vara på väg att bli standard och används i mängder av andra tjänster. Så det är ju mycket bättre att vara med där och jobba, än att försöka lansera nya verktyg, eller försöka påverka gamla långsamma aktörer.

fdpettersson sa:
Har redigerat en del i OSM. Från det minimala att uppdatera att en stig var lite längre än på kartan, eller lägga in namn på mossar och sjöar, till att markera in hela stignät.

OSM har ju jättefördelen av att vara community edited, precis som wikipedia, och den verkar vara på väg att bli standard och används i mängder av andra tjänster. Så det är ju mycket bättre att vara med där och jobba, än att försöka lansera nya verktyg, eller försöka påverka gamla långsamma akt

örer.

+1

Trailforks är fel tänkt. Har funnits fler misslyckade liknande försök än vad jag ekrar i mitt framhjul....

OSM är och bör vara där man lägger energin.

Friluftskartan är ju ett skämt btw - äldre än äldst. Muppkarta.

jbella sa:
Varför tycker du Trailforks är fel tänkt? Jag är ärligt intresserad så du får gärna utveckla..

Dålig ojämn kvallite på innehållet, separat lösning som kommer att läggas ner förr eller senare som alla andra liknande försök, tillför inget som inte kan finnas i OSM, begränsat innehåll, användarovänligt...

Nä - ser ingen mening med tf, det är för dåligt för att vara vettigt, men vill folk slösa tid på det så är väl det oki. Det är nog dock inte något som jag spår någon vidare framtid.

Att det funnits många misslyckade tidigare försök håller jag helt med om. Håller även med om att det är ojämn kvalitet och begränsat innehåll (åtminstone på vissa platser) med det gäller ju även för OSM och alla andra tjänster med användargenererat innehåll. OSM spretar ju hejdlöst i kvalitet. För sakens skulle så är jag en stor fan av OSM och har lagt ner många många många timmar på det.

Vad jag inte håller med om är att Trailforks inte tillför något som inte finns i OSM. OSM kan visa att det finns en stig, men där är det stopp. Trailforks tillför information om stigen, beskrivning, gradering, bilder, filmer, statusrapporter etc. Statusrapporterna tycker jag har varit superbra, speciellt på våren när det ligger träd över var och varannan stig. För övrigt så bygger ju Trailforks på OSM så förbättrar men i OSM så förbättrar man Trailforks.

// Johan

trailforks är bra men appen hänger sig väldigt ofta för min del, men väldigt bra initativ ändå

dock så tycker jag "fransoserna" har löst det mycket bättre, körde http://www.vttrack.fr/ i mobilen när jag var i alperna och i princip så planerade jag heldagsepics över cappucinon på morgonen. speciellt när man är ute och hojar på egen hand är det rätt mycket värt att veta exponeringen på olika ställen, eller om det går att komma nerför berget överhuvudtaget... hade inga problem eller "återvändsgränder" med stigarna eller terrängen, mer än en kohage sista dagen (hojade "heltid" en månad typ) som jag svor lite över pga stängsel.

http://mtbmap.no är väldigt bra för norge

http://opentopomap.org/ kör jag som offlinekarta för mobilen, den bygger på OSM, men var lättare att tanka ner för offline bruk, dock så syns fasen stigarna rätt dåligt...

som redan sagt av trådstartaren så handlar det väl om att samordna arbetet, men att bara lägga in stigar tvivlar jag på räcker, då är det nästan enklare att bara använda trailforks rätt och slätt, och trycka in dom där med svårighetsgrad mm.

en offlinekarta med "overlay" är det man vill ha :)

men man kommer rätt så långt med en hederlig vandringskarta också, hittade sjukt bra åk i aosta med vandringskarta. gäller dock att veta vad som gäller, men ofta är det ju bara att fråga turistinfon där man även köper kartan

HåkanC sa:
eketjall sa:
OSM går fet bort för egen del. Inte ens alla gator inom Eskilstuna tätort finns med.

Hur många av de gator du saknar har du själv ritat in i OSM?

/Håkan
Hur många av de vägar du cyklar på har du själv varit med att asfalterat? Är en fråga i samma kaliber.
Helt ointressant med andra ord.

Om jag ska någonstans där jag inte hittar så väljer jag ju naturligtvis det kartmaterial som jag litar på mest.
Eftersom inget är perfekt så har jag ett eget verktyg där jag kan växla mellan Google, OSM och Terrängkartan när jag ritar in rutter.

eketjall sa:
Hur många av de vägar du cyklar på har du själv varit med att asfalterat? Är en fråga i samma kaliber.

Nja... Hade du skrivit hur många stigar har du varit med att bygga hade jag köpt det, men asfaltera vägar.. Nja..

Det är givetvis upp till var och en om man vill bidra till tjänster med användargenerat innehåll, men klagar man så... Jag klagar så jag försöker också bidra.. =) Jag tror att om vi alla hjälps åt så blir det mycket roligare!

Vägar/stigar tilllagda i OSM: 10772st (http://hdyc.neis-one.org/?jbella)
Stigar i Trailforks: 330st (http://www.trailforks.com/profile/jbella/)
Stigar byggda (givetvis inte ensam): 9st

Varför skulle jag inte få tycka att OSM inte ensamt duger som kartunderlag för mig?
Jag har aldrig påstått att "någon annan" ska lägga in det jag saknar.
Jag har inget intresse av att vara fritidslantmätare eller vad man nu är när man samlar data för kartor.
Jag använder kartor för att hitta. Inget annat.
Eller menar ni som bidrar till OSM på alvar att ingen som inte själv bidrar har moralisk rätt att använda tjänsten?

Edit: Jag har däremot bidragit med 2st rättningar av Google Maps, så den tänker jag fortsätta att använda med gott samvete ;-)

Senast ändrad:
jbella sa:
Det är givetvis upp till var och en om man vill bidra till tjänster med användargenerat innehåll, men klagar man så...
+1

eketjall sa:
Eller menar ni som bidrar till OSM på alvar att ingen som inte själv bidrar har moralisk rätt att använda tjänsten?
Men varför lägga tid på att gnälla på OSM istf att bidra till/förbättra OSM?

eketjall sa:
Jag har däremot bidragit med 2st rättningar av Google Maps, så den tänker jag fortsätta att använda med gott samvete
Om det skall bli ngn sorts tävling så har jag bidragit till/rättat;
-OSM
-Google Maps
-NVDB
Men varför skulle en sådan här "kartritningsstävling" vara viktig eller ens intressant?

/Håkan

OpenStreetMap:
image.png

Hitta-appen:
image.png

Kartutsnitt från runby/runsa ca 3 mil norr om Sthlm.

HåkanC sa:
jbella sa:
Det är givetvis upp till var och en om man vill bidra till tjänster med användargenerat innehåll, men klagar man så...
+1

eketjall sa:
Men varför lägga tid på att gnälla på OSM istf att bidra till/förbättra OSM?

eketjall sa:
Jag har däremot bidragit med 2st rättningar av Google Maps, så den tänker jag fortsätta att använda med gott samvete
Om det skall bli ngn sorts tävling så har jag bidragit till/rättat;
-OSM
-Google Maps
-NVDB
Men varför skulle en sådan här "kartritningsstävling" vara viktig eller ens intressant?

/Håkan
Nä, det är ju ingen tävling, men jag har inget intresse av att rita kartor. Inte svårare än så.
Men låt säga att jag ritar in en massa vägar och stigar som jag känner till. Hur hjälper det mig när jag kommer någonstans där jag inte hittar och där det saknas kartdata?
Det som inte gör OSM användbart, innan man har jämfört det med några andra karttjänster på den specifika platsen, är att man har ingen aning om vad man kan vänta sig.
Kartor som görs på annat sätt är lättare att förutse.
Men som sagt, ingen tjänst är komplett.
Hade jag haft kunskap/resurser att hantera lantmäteriets data hade jag gjort mitt verktyg publikt, men nu "snor" jag färdiga tiles från hitta.se så därför behåller jag det för mig själv.
Men genom att kunna kombinera Google, OSM, Hitta och Eniro i samma GPX-ritarverktyg så har jag i mitt eget tycke lyckats få möjligheter som ingen enskild tjänst erbjuder.
Visst, väldigt avskalat i funktionalitet, men hyffsat komplett i avseende på kartmaterial.

drjoshua sa:
Det finns en massa karttjänster för att kolla cykelrundor, kartor och navigera (BikeRouteToaster, RideWithGPS, GPSies mfl). Många av dem använder Open Street Map som bakgrund vilket är bra för där finns oftast cykelvägar och stigar med. Men inte alltid!

Det skulle vi tillsammans kunna ändra på genom att bidra till uppdateringar av Open Street Map (OSM). Alla vi skulle kunna dra vårt strå till stacken genom uppdatera kartan där det saknas vägar. Skaffa ett konto på OSM och börja redigera!

1. Ett sätt att göra det på är att importera sin GPX-fil till OSM och rita av de sträckor som saknas. Inte så svårt och ganska kul.
2. Ett annat sätt om du vet att en stig börjar mellan grannens brevlåda och ditt garaget och slutar väster om Svenssons lada, är att ta fram kartan med flygfoto och rita efter den. Skulle flygfotot vara dåligt just där så går du till gpsies.com, ritar där och exporterar en GPX-fil och tar in den i OSM.

Glöm inte att ladda upp fina rundor i Happyrides fina tjänst Turtips http://happyride.se/turtips/.

Nu har jag testat att rita in några stigar. När vet man att det bet så att säga?

Det brukar ta ett tag. Jag har inget bra svar. Det syns snabbast på OSM egen karttjänst. Övriga som använder OSM (BikeRouteToaster, RideWithGPS, GPSies mfl) cachar kartan på ett eller annat sätt och då kan det ta en eller ett par dagar. Somliga tar väldigt god tid på sig innan nya vägar kommer in.

Jag lade till stora delar av Hökensås 19 km svart/vit i går kväll. Det har delvis kommit med i OSM nu.

Senast ändrad:
här finns lite matnyttig info, http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Mountain_biking
vttrack.fr använder ovanstående taggning tex., även mtbmap.se ...

folk borde lägga ner minst 10% av sin internetcykling på att lägga upp stiginfo
och 5% av cykelbudgeten till markägare och liknande för att fixa vettiga stigar, dom är ju mycket viktigare än cykeln! (hade blivit en del pengar tamefanken) typ mtbskatt haha :)

eketjall sa:
Men låt säga att jag ritar in en massa vägar och stigar som jag känner till. Hur hjälper det mig när jag kommer någonstans där jag inte hittar och där det saknas kartdata?

Ja egentligen ingenting, men om du ritar upp "dina" gator, kanske någon annan ritar upp de du behöver någon annanstans.

Säger en som inte bidragit till OSM själv, men jag hoppas att den här tråden triggar mig att göra det.

Det bästa vore om myndigheter som sitter på all, redan färdig, kartdata, åläggs att släppa allt fritt, i vanligt förekommande dataformat. Och, så klart, att de mossiga militärernas hemlighetsfasoner kringgås, så att verkligen allt kommer till allmänhetens nytta.

Så slipper tusentals användare göra jobb som redan är gjort.

wenna sa:
Vore klockrent om man kunde tanka ner hitta kartan o lägga in i en Edge.

jag kan starkt rekommendra mtbmap.no Dvs

1) Ladda ner en (sommar)karta från frikart.no

2) Ladde ner en overlay från mtbmap.no

För Garmin så finns det kartor Sverige, Norge mm (mer info finns på mtbmap.no)

mtbmap.no är designat för att visa "MTB-stigar" tydligt. Dvs stigarna är färgade efter OSM taggarna mtb:scale [stigar] / mtb:scal:imba [bike parks] för svårighet och class:bicycle:mtb för hur fin stiger är mm. Svårigheten visas med färger (0=grön, 1=blå, 2=röd osv) och om class:bicycle:mtb är större an 0 får stigen en gulfärgad "glow" som visar att den är rekommenderad/fin.

Webversionen av mtbmap.no har (än så länge) kartor runt Åre i Sverige (hela Norge finns). T.ex så lade jag in "Jörgens" i Åre (med JOSM) i somras och det ser ut så här:

are_mtbmap.png

Och i Oslo kan det se ut så här:

oslo_mtbmap.png

geologen sa:
Det bästa vore om myndigheter som sitter på all, redan färdig, kartdata, åläggs att släppa allt fritt, i vanligt förekommande dataformat. Och, så klart, att de mossiga militärernas hemlighetsfasoner kringgås, så att verkligen allt kommer till allmänhetens nytta.

Borde väl vara möjligt att få till något, iaf halvautomatiskt, nu när terrängkartan är "fri".
Tänker typ att man kan markera en väg/stig på terrängkartan som man vet existerar i verkligheten och att den läggs in i OSM utan att man behöver "rita" manuellt.
Då skulle tom jag känna att jag orkade bidra till OSM.

eketjall sa:
geologen sa:

Borde väl vara möjligt att få till något, iaf halvautomatiskt, nu när terrängkartan är "fri".
Tänker typ att man kan markera en väg/stig på terrängkartan som man vet existerar i verkligheten och att den läggs in i OSM utan att man behöver "rita" manuellt.

Enligt min erfarenhet är antalet stigar som finns utritade på grönsaksbladet oftast en bråkdel av de som finns i naturen. Med en fin OSM hittar man mycket lättare :-)

NLC sa:
eketjall sa:
geologen sa:

Enligt min erfarenhet är antalet stigar som finns utritade på grönsaksbladet oftast en bråkdel av de som finns i naturen. Med en fin OSM hittar man mycket lättare :-)
Allt handlar inte om stigar ;-)
Men för att förklara lite bättre vad jag menar.
Tänk att jag i något smutt verktyg kunde få upp Terrängkartan (eller för den delen en massa andra kartmaterial) och bara markera vägarna/stigarna jag ville bidra med till OSM.
Då hade följande exempel nedan varit inritat på 30s.
Om det sedan finns stigar/vägar på OSM som inte finns på andra tjänster är väl det bra, men det är ju när det är tvärt om som man hade velat ha ett smidigt sätt att "kopiera in" data från andra tjänster.
OSMvsTerrng.png

mtbmap.no är halva anledningen till att jag hojat så mycket i norge i år, sjukt bra!
här står det lite mer http://mtbmap.no/info
jag har lagt in den som karta i motionx appen, funkar perfa! om man nu behöver lägga gpx ovanpå eller dra hem områden offline mm.

att det finns turer här på happyride är ju bra, men jag tycker det funkar väldigt dåligt på mobilen, alltså själva sidan. sen ger det ju en helt annan frihets/improvisations-känsla när man har en bra karta med overlay, slipper man ladda ner hundra gpx spår dessutom.

Jag tänkte ställa en fråga till Lantmäteriet angående deras öppna data och hur man kan länka in dem i andra karttjänster.
Det gäller att hänga på låset! ;-)

LM-chatt.JPG

drjoshua sa:
Jag tänkte ställa en fråga till Lantmäteriet angående deras öppna data och hur man kan länka in dem i andra karttjänster.
Det gäller att hänga på låset! ;-)
Det är "bara" att lära sig GIS och sätta upp en "tile-server" sen går datan att använda i tex Google Maps API eller Leaflet API

Tillbaka
Topp