Vi som vill ha bättre kartor (Open Street Map)

eketjall sa:
[Tänker typ att man kan markera en väg/stig på terrängkartan som man vet existerar i verkligheten och att den läggs in i OSM utan att man behöver "rita" manuellt.
Då skulle tom jag känna att jag orkade bidra till OSM.
Det är (ungefär) på det sättet åtminstone jag ritar in vägar och stigar i OSM
Fast jag utgår från mina egna (GPX-)spår istf en karta.

/Håkan

HåkanC sa:
eketjall sa:
[Tänker typ att man kan markera en väg/stig på terrängkartan som man vet existerar i verkligheten och att den läggs in i OSM utan att man behöver "rita" manuellt.
Då skulle tom jag känna att jag orkade bidra till OSM.
Det är (ungefär) på det sättet åtminstone jag ritar in vägar och stigar i OSM
Fast jag utgår från mina egna (GPX-)spår istf en karta.

/Håkan
Det är en viss skillnad i arbetsinsatts på att först skapa en gpx eller direkt rita av annat kartmaterial.
Det är knappast så att annat kartmaterial inte stämmer i de fallen jag tänker på. Det är gator som legat där dom ligger i säkert 30-40år

drjoshua sa:
Det finns en massa karttjänster för att kolla cykelrundor, kartor och navigera (BikeRouteToaster, RideWithGPS, GPSies mfl). Många av dem använder Open Street Map som bakgrund vilket är bra för där finns oftast cykelvägar och stigar med. Men inte alltid!

Det skulle vi tillsammans kunna ändra på genom att bidra till uppdateringar av Open Street Map (OSM). Alla vi skulle kunna dra vårt strå till stacken genom uppdatera kartan där det saknas vägar. Skaffa ett konto på OSM och börja redigera!

1. Ett sätt att göra det på är att importera sin GPX-fil till OSM och rita av de sträckor som saknas. Inte så svårt och ganska kul.
.
Så det räcker inte att ladda up rundan på OSM ?
Har gjort det i rätt många år, har konto på OSM men känns som en viss tröskel för att komma igång.
Har du några tips ? Hur vet man att sträckorna saknas ?

sih sa:
drjoshua sa:
Jag tänkte ställa en fråga till Lantmäteriet angående deras öppna data och hur man kan länka in dem i andra karttjänster.
Det gäller att hänga på låset! ;-)

Vet inte om det är exakt vad du efterfrågar, men har du sett det här? http://www.lantmateriet.se/sv/Karto...data/#faq:topografisk-webbkarta-visning-cc-by

För att kunna rita av en karta tänkte jag mig att kunna länka in t.ex. terrängkartan från LM in i den fina tjänsten som finns på umap.openstreetmap.fr. Där kan man länka in en "egen" karta enligt, "Supported scheme: http://{s}.domain.com/{z}/{x}/{y}.png". Till exempel: http://tiles.lyrk.org/ls/{z}/{x}/{y}?apikey=982c82cc765f42cf950a57de0d891076

Jag har inte kunskapen men det kanske finns möjlighet att få LM:s karta där? Då skulle man helt enkelt kunna rita av kartan, exportera som GPS och få in i OSM. Ett par steg, jag vet, men ändå enklare än att cykla alla stigar som saknas i OSM.

drjoshua sa:
sih sa:
drjoshua sa:
Jag tänkte ställa en fråga till Lantmäteriet angående deras öppna data och hur man kan länka in dem i andra karttjänster.
Det gäller att hänga på låset! ;-)

Vet inte om det är exakt vad du efterfrågar, men har du sett det här? http://www.lantmateriet.se/sv/Karto...data/#faq:topografisk-webbkarta-visning-cc-by

För att kunna rita av en karta tänkte jag mig att kunna länka in t.ex. terrängkartan från LM in i den fina tjänsten som finns på umap.openstreetmap.fr. Där kan man länka in en "egen" karta enligt, "Supported scheme: http://{s}.domain.com/{z}/{x}/{y}.png". Till exempel: http://tiles.lyrk.org/ls/{z}/{x}/{y}?apikey=982c82cc765f42cf950a57de0d891076

Jag har inte kunskapen men det kanske finns möjlighet att få LM:s karta där? Då skulle man helt enkelt kunna rita av kartan, exportera som GPS och få in i OSM. Ett par steg, jag vet, men ändå enklare än att cykla alla stigar som saknas i OSM.
LM levererar inga tiles tyvärr. Är man lite "händig" kan man "låna" tiles från tex hitta.se ;-)

Jag har förövrigt registrerat ett konto för att redigera OSM och lagt in lite vanliga GC-vägar i närområdet.
Är jag berättigad att tycka att OSM är alldeles för dåligt "utbyggt" för att användas i mellanstora städer som tex Eskilstuna nu? ;-)

För att bidra till OSM krävs det även ett visst intresse. Det spelar egentligen ingen stor roll hur detaljerad man ritar men kartan ska vara korrekt. Det är t.ex. ganska vanlig att vägar inte är ansluten till varandra. Då är det ingen som kan navigera korrekt och man får inte till bra GPX-tracks.
Det finns även en hel del taggar man kan lägga till alla objekt.
Det är alltid bäst att börjar i sin omgivning. Det finns alltid någonting man kan förbättra. Kolla hur andra gjorde. Vem är det som ritar i din närhet. Kanske ska man träffas på en kaffe?

Själv började jag med att lägga till brevlådor och cykelparkeringar i närheten. Sedan ritade jag in några hus och kompletterade gator som saknade namn...

Finns det fel eller saknas det någonting och man vill inte rita själv, finns det även möjlighet att göra en anteckning på Kartan. Då kanske finns det någon vänlig som fixar det.

eketjall sa:
Det är en viss skillnad i arbetsinsatts på att först skapa en gpx eller direkt rita av annat kartmaterial.
Det är knappast så att annat kartmaterial inte stämmer i de fallen jag tänker på. Det är gator som legat där dom ligger i säkert 30-40år

För att rita gator duger det bra att rita av flygfoton som finns med i OSM. Men t.ex. i ditt exempel från Eskilstuna är det även viktig att veta vilka vägar som är bilvägar, gångvägar eller cykelvägar. Får man passerar överallt? Finns det vägbom? Då krävs det egentligen att titta på plats hur det är i verkligheten.

I JOSM finns det även möjlighet att lägga till valfri bakgrundsbild (bildfil). T.ex. skärmdump på valfri karta.

eketjall sa:
Jag har förövrigt registrerat ett konto för att redigera OSM och lagt in lite vanliga GC-vägar i närområdet.
Är jag berättigad att tycka att OSM är alldeles för dåligt "utbyggt" för att användas i mellanstora städer som tex Eskilstuna nu? ;-)

Absolut! Det finns stora brister i Eskilstuna! Vad kul att du är med!

joerch sa:
För att bidra till OSM krävs det även ett visst intresse. Det spelar egentligen ingen stor roll hur detaljerad man ritar men kartan ska vara korrekt. Det är t.ex. ganska vanlig att vägar inte är ansluten till varandra. Då är det ingen som kan navigera korrekt och man får inte till bra GPX-tracks.
Det är alltid bäst att börjar i sin omgivning. Det finns alltid någonting man kan förbättra. Kolla hur andra gjorde. Vem är det som ritar i din närhet. Kanske ska man träffas på en kaffe?

Själv började jag med att lägga till brevlådor och cykelparkeringar i närheten. Sedan ritade jag in några hus och kompletterade gator som saknade namn...

Finns det fel eller saknas det någonting och man vill inte rita själv, finns det även möjlighet att göra en anteckning på Kartan. Då kanske finns det någon vänlig som fixar det.

eketjall sa:

För att rita gator duger det bra att rita av flygfoton som finns med i OSM. Men t.ex. i ditt exempel från Eskilstuna är det även viktig att veta vilka vägar som är bilvägar, gångvägar eller cykelvägar. Får man passerar överallt? Finns det vägbom? Då krävs det egentligen att titta på plats hur det är i verkligheten.

I JOSM finns det även möjlighet att lägga till valfri bakgrundsbild (bildfil). T.ex. skärmdump på valfri karta.
Bings flygfoto är tyvär några år för gamla i vissa fall. Men det var lite bättre än jag trodde innan jag reggat konto ska jag erkänna.
Det där med att göra rätt verkar inte vara lätt. En hel del GC-vägar som var markerade som stig eller gångväg. Det rimliga om GC-vägarna i verkligheten är markerade som just GC-vägar måste ju vara att sätta dom som cykelvägar som tillåter gångtrafik?!
Jag ändrade några eftersom det måste vara mer logiskt, iaf i Sverige.
Har ju bara kollat lite snabbt nu men kom inte på hur man markerar en väg om den endast tillåter busstrafik (förutom cykel och moped kl I) tex.
Däremot verkade det gå att markera en cykelväg som att den tillåter busstrafik. Är det det man ska använda?
För att krångla till så tillåter den aktuella vägen annan motortrafik bitvis om det sker till vissa destinationer men det verkade gå att ange för bilvägar.

eketjall sa:
joerch sa:

eketjall sa:

Bings flygfoto är tyvär några år för gamla i vissa fall. Men det var lite bättre än jag trodde innan jag reggat konto ska jag erkänna.
Det där med att göra rätt verkar inte vara lätt. En hel del GC-vägar som var markerade som stig eller gångväg. Det rimliga om GC-vägarna i verkligheten är markerade som just GC-vägar måste ju vara att sätta dom som cykelvägar som tillåter gångtrafik?!
Jag ändrade några eftersom det måste vara mer logiskt, iaf i Sverige.
Har ju bara kollat lite snabbt nu men kom inte på hur man markerar en väg om den endast tillåter busstrafik (förutom cykel och moped kl I) tex.
Däremot verkade det gå att markera en cykelväg som att den tillåter busstrafik. Är det det man ska använda?
För att krångla till så tillåter den aktuella vägen annan motortrafik bitvis om det sker till vissa destinationer men det verkade gå att ange för bilvägar.

Jag är ganska restriktiv med cykelvägar. Jag använda oftast footway med access för cyklar. Cykelvägar använder jag först när det finns cykelbanor uppritat på GC-vägen. Men det betyder inte att jag gör rätt ;)

Ang. busstrafiken skulle jag gissar "psv=bus" och "bicycle=yes"
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:psv

Ett tips är att slå på Strava heatmaps i JOSM (förutom ev. gpx-spår) när man ritar in stigar. Då får man lite mera data som minskar påverkan av GPS fel.

Bilagor

• strava_heatmap_josm.png
    strava_heatmap_josm.png
    99.5 KB · Besök: 135
Men den ska aktiveras först under inställningar för att den ska finnas med som bakgrund.

Bilagor

• strava.png
    strava.png
    43.2 KB · Besök: 119
drjoshua sa:

Det borde väl gå att göra om en stig från terrängkartan (från shape) till gpx (eller annat filformat som stöds av OSM) och ladda upp i OSM. Kräver dock lite kunskaper i GIS.

Jag har lagt stigar från OSM och grusvägar från Trafikverket ovanpå en variant av terrängkartan (där stigar, cykelvägar och grus är mer synligt). Ibland blir det lite plottrigt när samma stig väg finns med två gånger men med små skillnader.

utsnitt.jpeg

utsnitt2.jpeg

Tack för era tips gällande JOSM och Strava. Det blir riktigt fint när man slipper lägga in flera egna GPX-filer utan bara behöver rita av andras rutter. Det ger dessutom idéer om nya träningsrundor.

Har JOSM förtur rakt in i OSM:s databas? Det verkar som om ändringar gjorda i JOSM kommer med i kartan direkt.

Ni som cyklar i Ulricehamnstrakten, skärpning! Hela Lassalyckan är en vit fläck på kartan.
Jag vet att ni finns på Strava! ;-)

Lassalyckan.JPG

Jag väcker liv i en gammal tråd. Ni som använder JOSM för att editera OSM. Har ni också helt plötsligt fått en väldigt pixlig version av Strava Heatmap? Helt oanvändbar som jag ser det. på Strava kan man zooma in mycket mer innan den blir blurrig.

drjoshua sa:
Jag väcker liv i en gammal tråd. Ni som använder JOSM för att editera OSM. Har ni också helt plötsligt fått en väldigt pixlig version av Strava Heatmap? Helt oanvändbar som jag ser det. på Strava kan man zooma in mycket mer innan den blir blurrig.
Beror på att man nu mer behöver vara inloggad på strava för att få heatmapen över en viss zoomnivå.
Dvs det går inte att "låna" heatmapen från en annan server längre (inte lika lätt iaf)

eketjall sa:
Beror på att man nu mer behöver vara inloggad på strava för att få heatmapen över en viss zoomnivå.
Dvs det går inte att "låna" heatmapen från en annan server längre (inte lika lätt iaf)

Menar du inloggad som i inloggad på Strava via JOSM? Jag har provat att vara inloggad på Stravas webbsida men märker ingen skillnad. Programmen måste väl skicka någon form av id-kontroll mellan sig i så fall? Jag läste en väldigt teknisk beskrivning på Strava webb om deras API med inloggningstooken mm. Känns lite överkurs för mig och jag vet inte var jag ska börja.

drjoshua sa:
eketjall sa:

Menar du inloggad som i inloggad på Strava via JOSM? Jag har provat att vara inloggad på Stravas webbsida men märker ingen skillnad. Programmen måste väl skicka någon form av id-kontroll mellan sig i så fall? Jag läste en väldigt teknisk beskrivning på Strava webb om deras API med inloggningstooken mm. Känns lite överkurs för mig och jag vet inte var jag ska börja.

Tyvärr så finns det inget API för heatmapen. Strava har valt att göra förändringar så att heatmapen inte ska användas av 3e part.
Jag har inte så stora hackerskillz själv men med lite trixande av referrer och cookies ska det väl gå att komma runt.
Någon har lyckats i ett annat sammanhang: http://help.locusmap.eu/topic/strava-heatmap-requires-now-authentification-at-higher-zoom

Fick det inte heller att funka. Synd att de inte vill dela med sig av datan. Det är ju knappast så att strava någonsin kommer att bidra med en bra karta. De kan ju inte ens filtrera landsvägscykling och mtb. Aja. Vi hann med att snygga till väldigt mkt osm iaf så nu är kartorna lite mer pålitliga.

Lantmäteriets terrängkarta är ju rätt dassig jämfört med orienteringskartor. Jag köpte ett ex av http://nackareservatet.se/ och den är trevlig att ha med sig.

Var i kontakt med utgivaren om möjligheterna att göra något digitalt med den men det gick inte att lösa ens via betalning.

PatternsOn sa:
Fick det inte heller att funka. Synd att de inte vill dela med sig av datan. Det är ju knappast så att strava någonsin kommer att bidra med en bra karta. De kan ju inte ens filtrera landsvägscykling och mtb. Aja. Vi hann med att snygga till väldigt mkt osm iaf så nu är kartorna lite mer pålitliga.
De vill säkert dela med sig mot betalning. De sitter på data som många bara kan drömma om att samla in själva.

eketjall sa:
PatternsOn sa:
De vill säkert dela med sig mot betalning. De sitter på data som många bara kan drömma om att samla in själva.

Med tanke på att Strava använder OSM-data i sina kartor i desktop-appen så är ju det minsta en kunde förvänta sig att tillgängliggjorde heatmapen så den kunde användas som ett kartlager i t ex iD-editorn. Fast justja, vi lever i det kapitalistiska produktionssättet och i det är allt ett skämt.

Läste om Strava på WIkipedia och det verkar som om de långsamt gått ifrån Google Maps (som de förmodeligen själva måste betala för) till förmån för OSM. Jag tolkar deras resonemang som att när användarna gjort OSM-kartan tillräckligt bra, läs USA-kartan, så stryper de gratistillgången till Strava-data. I mina hemtrakter så har vi hunnit med ganska mycket ritande med hjälp av Strava mfl men det finns fortfarande mycket kvar.

Strava använder sig ju av OSM-data för routing så tilltaget att göra datat (nästan) oanvändbart är ganska ologiskt för mig. Dessutom finns det en Strava-tjänst att anmäla routing error i OSM och det känns ju ganska konstigt.

Senast ändrad:
Det är ju ett problem eller hur man nu vill se det med open source. Folk gör en massa arbete gratis och resultatet blir ofta bra men i en del fall kan man tycka att det blir fel när stora företag tjänar/sparar en massa pengar när de använder open source tjänster utan att betala något för det.

Hur relevant detta är för just strava kan man väl diskutera men det hade ju varit bra om de som håller på med open street map, som strava använder sig av, iallafall kunde få se på heatmaparna i en bra upplösning.

Strava fick ju mycket kritik när de av ekonomiska orsaker bytte från google maps (klart google maps är ju värdelöst i skogen) till open street map och för att folk ska vara någorlunda nöjda så behövs open street maps utökas.

OSM borde ändra licensieringen så att företag får betala för det (medans det är gratis för privatpersoner). Många gratisprogram jag använder som har liknande policy.

freddag sa:
eketjall sa:
PatternsOn sa:

Med tanke på att Strava använder OSM-data i sina kartor i desktop-appen så är ju det minsta en kunde förvänta sig att tillgängliggjorde heatmapen så den kunde användas som ett kartlager i t ex iD-editorn. Fast justja, vi lever i det kapitalistiska produktionssättet och i det är allt ett skämt.
Id-editorn är ju Stravas egen grej. Den funkar naturligtvis med heatmapen. https://strava.github.io/iD/

Sambal Oelek sa:
OSM borde ändra licensieringen så att företag får betala för det (medans det är gratis för privatpersoner). Många gratisprogram jag använder som har liknande policy.

Vore väl bättre om stava betalade tillbaka genom att heltidsanställa 10 st kartredigerare som bidrog till att rätta OSM? Win - Win likssom?!

Om någon nu skulle hitta denna gamla post så finns det en (lite krånglig) lösning för att få högupplöst kartskikt med Stravas heatmap. Det förutsätter att man har ett Stravakonto. Sedan använder man sina ”tokens” i URL:en som finns i JOSM. Om någon är intresserad så kan jag kopiera in lite skärmdumpar här.

Får man göra det rent licensmässigt?

drjoshua sa:
Om någon nu skulle hitta denna gamla post så finns det en (lite krånglig) lösning för att få högupplöst kartskikt med Stravas heatmap. Det förutsätter att man har ett Stravakonto. Sedan använder man sina ”tokens” i URL:en som finns i JOSM. Om någon är intresserad så kan jag kopiera in lite skärmdumpar här.

Tjena
Jag har i några år använt Locus Pro kartapp i kombination med Terrängkartan som jag laddat från Örnsätrarns blogg https://www.utsidan.se/blogs/ornsatrarn/offline-terrangkarta-for-android.htm.

Locus kan hantera orienteringskartor från omaps och liknande databaser. Kartbilden ligger då som ett extra lager.

Om man har en fysisk karta och vill digitalisera den så kan man använda qgis för att georeferera den scannade kartan.

Nån dag ska jag börja cykla också...
//Kaj

drjoshua sa:
detvanligavartaget sa:
Får man göra det rent licensmässigt?

Det är en bra fråga som jag inte kan svaret på.
Men jag känner en kille som använder denna metod. Även utan licens! ;-)

Använder du den på gpsen som en karta då? Det låter ju onekligen som en intressant funktion när man ad hoc navigerar på områden man inte hittar i.

I grundtanken var denna tråd till för att få fler att hjälpa till med att uppdatera OpenStreetMap.
Min post om Strava heatmap handlade om att använda en högupplöst variant för att kunna rita en bättre karta.
För att få den högupplöst måste man ändra URL:en varje vecka så det funkar nog inte så bra i en GPS.
Heatmapen är en WMS-karta som man kan lägga ovan OSM när man redigerar i exv. JOSM.

Om det går att "tanka hem" den och lägga den i en GPS har jag inte kunskap till.

Jag använder mig av GoogleMaps-appen och Hitta-appen. Tycker de tillsammans ger mig nästan allt.

Däremot saknar jag att kunna se sin egna GPS-position på Strava's heatmap. Det hade vart guld!

Tegheim83 sa:
Jag använder mig av GoogleMaps-appen och Hitta-appen. Tycker de tillsammans ger mig nästan allt.

Det var skönt för dig. Vi hittar alla vårt eget lilla kartarkiv. Jag har tyvärr lite större krav när det kommer till stigcykling. Ingen av dessa kartor har ”alla” stigar med. Å andra sidan har inte OSM det heller! Därav mitt rop på hjälp. Många appar använder OSM eller OpenCycleMap så ju bättre den blir desto gladare blir vi ruttritare. Ha det bra!

Joshua, använder du någon kartritar-app? Jag laddade ner mapGIS men har inte testat än. Antar att appen ger en GPX-fil som jag kan skriva till ett kartlager i qGIS.

Det vore intressant att överföra egna stigar till terrängkartan.

Tillbaka
Topp