För att bidra till OSM krävs det även ett visst intresse. Det spelar egentligen ingen stor roll hur detaljerad man ritar men kartan ska vara korrekt. Det är t.ex. ganska vanlig att vägar inte är ansluten till varandra. Då är det ingen som kan navigera korrekt och man får inte till bra GPX-tracks.
Det finns även en hel del taggar man kan lägga till alla objekt.
Det är alltid bäst att börjar i sin omgivning. Det finns alltid någonting man kan förbättra. Kolla hur andra gjorde. Vem är det som ritar i din närhet. Kanske ska man träffas på en kaffe?
Själv började jag med att lägga till brevlådor och cykelparkeringar i närheten. Sedan ritade jag in några hus och kompletterade gator som saknade namn...
Finns det fel eller saknas det någonting och man vill inte rita själv, finns det även möjlighet att göra en anteckning på Kartan. Då kanske finns det någon vänlig som fixar det.
eketjall sa:
Det är en viss skillnad i arbetsinsatts på att först skapa en gpx eller direkt rita av annat kartmaterial.
Det är knappast så att annat kartmaterial inte stämmer i de fallen jag tänker på. Det är gator som legat där dom ligger i säkert 30-40år
För att rita gator duger det bra att rita av flygfoton som finns med i OSM. Men t.ex. i ditt exempel från Eskilstuna är det även viktig att veta vilka vägar som är bilvägar, gångvägar eller cykelvägar. Får man passerar överallt? Finns det vägbom? Då krävs det egentligen att titta på plats hur det är i verkligheten.
I JOSM finns det även möjlighet att lägga till valfri bakgrundsbild (bildfil). T.ex. skärmdump på valfri karta.