Vi som vill ha bättre kartor (Open Street Map)

Rutter ritar jag i dynamicWatch (se annat inlägg). https://happyride.se/forum/read.php/1/3612724

Om dina ”egna” stigar är cyklingsbara för alla oss andra så vore det synd om du höll dem för dig själv! ;-) När jag hittat en ny stig så uppdaterar jag OpenStreetMap med programmet JOSM. Där ritar jag av min cyklade tur och laddar upp det nya stigsegmenten. Om man tänder upp Strava Heatmap så kan man se om andra cyklat där och har ännu bättre underlag att rita av.

Gör man så så kommer alla appar som använder OSM hela tiden bli bättre. Jag vet inte om det var svaret på din fråga?

Senast ändrad:
tack, ska kolla dynamicWatch - det var svaret.

Sen att jag borde lägga in stigarna i osm är en annan sak. Du har ju rätt och jag ska försöka lägga till det i att-göra-listan.

Tips! Ni som föredrar att redigera i webbläsaren (som jag) går det att få in den detaljerade Strava heatmap.

1. Logga in i Strava i webbläsaren
  2. Klicka på skapa en ny rutt (Detta behövdes för att kakorna för Heatmap ska genereras)
  3. Klicka på cookies (oftast uppe till vänster om URL)
  4. Kopiera värdena från tre kakor till ett separat dokument
    vivaldi_a7EsWlqw2N.png
  5. Skapa URL genom att ersätta variablerna med värdena från kakorna
    https://heatmap-external-{switch:a,b,c}.strava.com/tiles-auth/ride/hot/{zoom}/{x}/{y}.png?Key-Pair-Id=ERSÄTT&Signature=ERSÄTT&Policy=ERSÄTT
  6. Klistra in URL i OpenStreetMap

vivaldi_9XFGpesw2R.png

vivaldi_Z8ZlJgaraq.png
#Edit La till ett steg som behövdes för att kakorna skulle genereras.

Senast ändrad:
Nån som vet om det finns regioner som är vältaggade med svårighetsgrad? Började styra upp lite i mina trakter, antar att det så småningom dyker upp i cykelkartorna

Norge har ganska mycket taggat med svårighetsgrad för MTB. Kolla trakterna kring Oslo.

Min gissning är för att de har sin egen kartrendering där svårighetsgraden är en av de främsta sakerna de visar.

MTBmap.no

Vill bara tipsa om appen Guru Maps. Där kan man lägga till egna kartkällor och "overlays", transparenta lager med ytterligare detaljer ovanpå kartan.
Jag brukar använda Lantmäteriets Topografiska karta med Stravas eller Trailforks heatmap ovanpå. Har kartan i telefonen på styrstammen, perfekt för att upptäcka stigar man knappt skulle se i verkligheten när man är ute.

Appen: https://gurumaps.app/
Kartkällor hittar man här: https://git.beroni.us/custom-map-source/
Finns många fler kartkällor här också: https://anygis.ru/Web/Html/Galileo_en

Nåja däck ska det väl handla om, men har man nått till sida 28 får man räkna med några sidospår... 😁
OSM är intressant och särskilt hur man(jag) själv kan bidra
Därför har jag lyft ut OSM-delarna ur grusdäcktråden till denna tråd där de förhoppningsvis passar bättre

I fråga om openstreetmap, som strava och vartenda online-verktyg får sin kartinformation från på ett eller annat vis, kan förbud läggas in där av de som bidrar till kartläggningen, om man sett en skylt på marken kan man lägga in i kartan. Ibland är det väghållaren själv som lägger in förbud i openstreetmap så ruttverktygen inte ska dra rutter in på sin väg. Kan tänka mig att precis som i verkligheten kan det ibland läggas till mer förbud än vad det finns tillstånd för, men det är inget som förekommer ofta här i norr i alla fall.
I NVDB-lagret "slitlager" finns bara två värden, "belagd" eller "grus", där grus egentligen borde heta "obelagd", för det behöver inte vara grus på toppen. Det finns ett annat informationslager där man kan få veta om en väg som har regelbunden underhållning har slitlager av typ "bituminös, oljegrus, grus, sten, betong, Y1G eller förseglat grus", men inte om en pytteliten enskild väg är en jordväg eller grovgrus eller whatever. Det lagret finns bara för vissa vägar.

I openstreetmap brukar grusvägar vara satta till "surface=unpaved", alltså obelagd, och det är det som de flesta ruttverktyg går på. Tyvärr är taggarna i openstreetmap inte så välstrukturerade, det finns massvis av taggar för att beskriva vägens beskaffenhet, men hur enskilda kartläggare lägger ut dem och ens har information för att göra det varierar. Dessutom varierar ju många grusvägar kraftigt över tid beroende på var i underhållscykeln de är, så det är inte riktigt rimligt att i detalj beskriva vägbanan. Ruttverktygen brukar bara gå på surface-taggen. Jag sätter ibland ut tracktype-taggen för att på en hög nivå beskriva kvaliten/underhållsklass på vägen när jag har den informationen, och det är nog den vanligaste kompletterande taggen som faktiskt används i vissa kartor.
Jag har tidigare ritat en del i OSM men det är mer än 10 år sedan nu och både vägar och var och hur jag cyklar har ändrats en del sedan dess
Nu när jag går in på OSM och försöker redigera efter de spår jag har laddat upp nu under sommaren går det inte ens att använda den enkla redigerare jag använde tidigare (Potlatch)

Vilken enkel OSM-redigerare rekommenderas nu och finns det ngn lathund för den?
Det behöver inte vara mer ambitiöst än GPX => väg och de vanligaste taggarna, typ, ytbeläggn o likn.

Kan tänka mig att precis som i verkligheten kan det ibland läggas till mer förbud än vad det finns tillstånd för, men det är inget som förekommer ofta här i norr i alla fall.
Jag ser en stor risk i just detta även om problemet i dag inte är så stort. Av massa olika anledningar så urholkas allemansrätten mer och mer. Ett av dem är att förbudsskyltar sätts upp för allt från genomfart förbjuden till cykling förbjuden av markägare eller andra intressenter utan att det finns något stöd för det.

Om allmänt använda kartor börjar återspegla samma sak så är det många som inte skulle förstå att det bara är en eller några personers syn på hur det borde vara utan tror att det är så det är...

Är det någon i Uppsala som håller på med Open Streetmap? Det finns nu en Signal-grupp som en vän och IT-nörd drog igång, säg till så kan jag lägga till er!

Jag ser en stor risk i just detta även om problemet i dag inte är så stort. Av massa olika anledningar så urholkas allemansrätten mer och mer. Ett av dem är att förbudsskyltar sätts upp för allt från genomfart förbjuden till cykling förbjuden av markägare eller andra intressenter utan att det finns något stöd för det.

Om allmänt använda kartor börjar återspegla samma sak så är det många som inte skulle förstå att det bara är en eller några personers syn på hur det borde vara utan tror att det är så det är...
Vem som helst kan redigera i openstreetmap, både lägga till och ta bort. I många länder finns det ganska välorganiserade lokalföreningar som driver olika kartprojekt och agerar "polis" i fråga om frifräsare som gör tveksamma kartförändringar. I Sverige finns ingen organisation, men det finns ett 20-tal personer som kartlägger väldigt mycket i perioder och då kan upptäcka om konstigheter händer och fixa till.

Grundprincipen i OSM är att det som kartläggs ska ha stöd på marken, så om det är ett förbud ska det finnas en förbudsskylt. Det är lite mer flytande hur man ska kartlägga sådant som bara täcks av lagtext, OSM är ju internationellt, att man också får gå på vanliga cykelvägar är inte helt självklart ur ett internationellt perspektiv, så det brukar taggas på något sätt (finns flera olika giltiga varianter, som vanligt i OSM).

Nåja, det jag skulle komma till är att jag tror att problemet med otillåtna förbud som läggs till i OSM är litet och hanterbart, man kan koncentrera sig på vad som händer i verkligheten.

En sak som jag såg hanteras för en tid sedan i OSM-mejllistan för Sverige var ett nudistläger som inte var helt nöjda med att en stig genom området kartats in, och eftersom den blev kortaste vägen på det stället så hamnade den i folks löprundor och cykelrutter. Jag minns inte exakt hur man löste det, men tror man gick nudisterna till mötes för att minska genomfartstrafiken. Man får vara lite pragmatisk också.

Vilken enkel OSM-redigerare rekommenderas nu och finns det ngn lathund för den?
Det behöver inte vara mer ambitiöst än GPX => väg och de vanligaste taggarna, typ, ytbeläggn o likn.
Om man gör bara nån liten grej ibland så är webbeditorn rätt bra, och om man börjar lägga ned mycket tid tjänar man snabbt igen tiden att lära sig använda JOSM, men den har rätt hög inlärningströskel. Börjar man bli riktigt avancerad och vill bidra så mycket som möjligt på kort tid kan jag rekommendera kika på NVDB-import-projektet, men det är ett rejält åtagande, då handlar det om en hobby som lätt kan ta upp flera hundra timmar över ett par års tid.

Allt inom OSM känns som det är från 2008, för att det är det. Den tekniska stagnationen i verktygen och plattformen har det skrivits spaltkilometrar om, men än idag är OSM det som gäller om man vill kartlägga på ett ställe som dyker upp i alla kartor som man använder i cykelvärlden.

Det har ju kommit ut en massa öppna data från lantmäteriet på sistone, men pga en massa tekniska saker och paragrafrytteri har tillgängligheten av det datat för att använda för kartläggning i OSM snarast blivit krångligare än enklare. Har inte kartlagt regelbundet på ett tag nu, men kollade snabbt i webbeditorn och förut fanns lantmäteriets topologiska karta som bakgrundskarta, och NVDB-väglinjer och annat men det verkar allt vara borta. Egentligen borde vi ha LM:s ortofoto vid det här laget också, men pga nån tycker det bryter mot GDPR att göra det tillgängligt så finns det inte ändå. Så man får kartlägga efter ESRI eller Bing flygfoto som en grottmänniska. ESRI har sämre upplösning med brukar ha bättre position än bing.

Vill man komma i kontakt med "the community" som kartlägger i Sverige och få tips workarounds, vad det senaste är mm är OSM Sverige-gruppen rätt bra

Kan man markera stigar som inaktiva? Hemma finns ett antal stigar som inte är farbara. Främst pga kallhygge, grevar och baroner.
Stigar som inte funnits på 20 år ligger kvar och gör planering svår - men det är ju kul att ha kvar dem.

The circle of death är ju kallhygge => stigen kommer tillbaka => plantering => tveksamt läge => skogen är ogenomtränglig => ?
En stig som fanns när jag var liten gick inte att rejka pga ogallrad lärk 15 år sen när jag flyttade hem. Nu är träden så stora att man kan lalla runt där.

Kan man markera stigar som inaktiva?
Policy generellt i OSM är att det inte ska innehålla historiskt data, så många OSM:are kommer nog hävda att rätt sätt att göra det på är att ta bort den om den inte är farbar, och lägga tillbaka den igen när den är farbar. Det finns emellertid massor av taggar mer eller mindre använda för att markera en stig som oanvändbar av diverse anledningar. Det enklaste som troligen flesta ruttverktyg kommer ta hänsyn till är "access=no", men man bör då också lägga till en "note=not currently accessible due to XYZ" så framtida kartläggare fattar varför det står access=no, man kan använda taggen "note:access=bla bla" för att specifikt peka ut taggen access i sin notis.

Policy generellt i OSM är att det inte ska innehålla historiskt data, så många OSM:are kommer nog hävda att rätt sätt att göra det på är att ta bort den om den inte är farbar, och lägga tillbaka den igen när den är farbar. Det finns emellertid massor av taggar mer eller mindre använda för att markera en stig som oanvändbar av diverse anledningar. Det enklaste som troligen flesta ruttverktyg kommer ta hänsyn till är "access=no", men man bör då också lägga till en "note=not currently accessible due to XYZ" så framtida kartläggare fattar varför det står access=no, man kan använda taggen "note:access=bla bla" för att specifikt peka ut taggen access i sin notis.
Ja, det låter bra.

Grundprincipen i OSM är att det som kartläggs ska ha stöd på marken, så om det är ett förbud ska det finnas en förbudsskylt. Det är lite mer flytande hur man ska kartlägga sådant som bara täcks av lagtext, OSM är ju internationellt, att man också får gå på vanliga cykelvägar är inte helt självklart ur ett internationellt perspektiv, så det brukar taggas på något sätt (finns flera olika giltiga varianter, som vanligt i OSM).

Jag har skrivit en del verktyg som använder OSM. Det jag tittat på är att göra tolkningar baserat på plats, som att highway=cycleway + befinner sig inom Sverige innebär bicycle=designated,foot=yes om inget annat är angivet. Man kan göra en del andra "översättningar" också för att till exempel tolka äldre men förekommande sätt att tagga, så att verktygen fungerar bättre / inte behöver hantera alla specialfall själv.

Hade varit nice göra ett python-bibliotek eller liten nerladdningsbar JSON/XML-databas med sådana regler, men det finns inte riktigt tid just nu.

Senast ändrad:
vilken osm kartapp för ois som redovisar stigar på olika kartbakgrunder rekommenderar ni när nu guldappen maps3d gått och blivit hyrtjänst?

Tillbaka
Topp