Asymmetriska fälgar, fördelar/nackdelar?

kais01 sa:
...och en vad jag uppfattat mindre optimal egenskap med asymmetriska fälgar är att de skulle behöva borras olika fram och bak, det är inte i närheten lika stor sidoskillnad fram.

Det resonemanget köper jag inte, utom möjligtvis för plus- eller Fat Bikefälgar.
För normala fälgbredder så är tillgänglig offsetborrning oftast bara nog för att minska skillnaden mellan sidorna på ett bakhjul, inte för att nollkompensera den.
Och om det nu finns fälgar så breda att offsetborrningen är stor nog för att nollkompensera bakhjulet, att använda en sån till ett framhjul skulle ändå ge en mindre spänningsskillnad (fast åt andra hållet) jämfört med ett skivbromsframhjul byggt på en symmetrisk fälg.

kais01 sa:
med en så enkel åtgärd som lite bredare nav
Inte särskilt bra för kedjelinjen.

dabac sa:
För normala fälgbredder så är tillgänglig offsetborrning oftast bara nog för att minska skillnaden mellan sidorna på ett bakhjul, inte för att nollkompensera den.
+1
Det är därför man använder olika styva ekrar även med asymmetriska fälgar, kolla tex på ekrarna i Campas hjul med asymmetrsika fälgar.
För den som bygger/specar egna hjul är detta lätta att själv kontrollräkna, som jag även tidigare i tråden har tipsat om
https://happyride.se/forum/read.php/1/3065426/3065718#msg-3065718

/Håkan

kais01 sa:
är det ens ett problem då?

Beror ju på vem du frågar. Har en kompis som är tyngre än genomsnittet. Rätt stark också. Kanske har han även en knyckig trampteknik, vad vet jag. Vad som är uppenbart är däremot att han ofta knäcker ekrar på normalbyggda hjul.
ÅAS så verkar jag klara mitt pendlande på normalbyggda hjul utan större dramatik. Men jag är drygt 10 kg lättare och har tränat rätt mycket trampteknik pga kinkiga knän.

kais01 sa:
.... det är ju inte som att vi legat och gråtit oss till sömns för att platta sidans ekrar fått för mycket stryk:)
Teorin säger visserligen att det är icke-drivsidans ekrar som ska vara det stora problemet genom att gå av pga utmattning.
Överlag är ju bristande uthållighet/utnötning en vanligare orsak till haveri än den ögonblickliga belastningen - om man inte kör omkull förstås...
Men det kan uppenbarligen inte vara hela sanningen, med tanke på hur många drivsideekrar jag bytt över åren.

kais01 sa:
.. och med en så enkel åtgärd som lite bredare nav....
Enkel bara ifall man får ram/navtillverkarna med sig. Kanske inte så sannolikt då den nuvarande tingens ordning är bra nog för så många.
Men man kan ju köra IGH/SS förstås. Eller leta upp nån av de relativt få asymmetriska ramar som finns.

kais01 sa:
.....eller något tjockare ekrar på drivsidan bak är väl 'problemet' ur världen?

Jo, det är ju en beprövad, funktionell lösning, även om den byter en sorts asymmetri i hjulet mot en annan.

kais01 sa:
...eller något tjockare ekrar på drivsidan bak är väl 'problemet' ur världen?
Nja.
Eftersom fälgen inte klarar mer än (typiskt) 100-120kg/eker på "drivsidan" så får ju "frisidan" bli vad det blir...
Problemet är ju inte att "drivsidan" blir överlastat utan att "frisidan" har så låg förspänning att risken för utmattningsbrott ökar.
Faan, nu väckte man liv i tråden igen :-)
*hukar för alla "tourtabelller" som kommer vinande genom etern*

emmer sa:
kais01 sa:
...eller något tjockare ekrar på drivsidan bak är väl 'problemet' ur världen?
Nja.
Eftersom fälgen inte klarar mer än (typiskt) 100-120kg/eker på "drivsidan" så får ju "frisidan" bli vad det blir...
Problemet är ju inte att "drivsidan" blir överlastat utan att "frisidan" har så låg förspänning att risken för utmattningsbrott ökar.
Faan, nu väckte man liv i tråden igen :-)
*hukar för alla "tourtabelller" som kommer vinande genom etern*

:-) :-) :-)

kul och givande diskussion, visar väl att det finns olika vägar till rom, var och en med sina förtjänster och hinder.

marknaden tycks dock ha tagit ställning för boost-nav, en effekt av detta är då att det minskar drivsidans ökade platthet och ekerdrag. och det lär väl fungera på sitt sätt.

frågeställaren har ju det, har vi kommit fram till att han gärna kan vara utan asymmetriska fälgar??

frågan är vad samma marknad sedan gör när man ska klämma in 13 eller 14 drev. det här med kedjelinje har man ju kastat överbord för länge sen.

kais01 sa:
kul och givande diskussion, visar väl att det finns olika vägar till rom, var och en med sina förtjänster och hinder.

marknaden tycks dock ha tagit ställning för boost-nav, en effekt av detta är då att det minskar drivsidans ökade platthet och ekerdrag. och det lär väl fungera på sitt sätt.

frågeställaren har ju det, har vi kommit fram till att han gärna kan vara utan asymmetriska fälgar??

frågan är vad samma marknad sedan gör när man ska klämma in 13 eller 14 drev. det här med kedjelinje har man ju kastat överbord för länge sen.

Asymmetrisk ram så som cannondale + boostnav, kan det vara nästa steg?

Har tänkt mig en beställning från actionsport med DT240-nav och när det gäller fälgvalet har det inte blivit lättare :)

Sen är väl hjulbyggaren en stor del i hur "bra" hjulet slutgiltigen blir, Fritz och Wolfgang lär ju inte bygga hjulet med samma resultat om man nu kan mäta detta på något sätt.

Boost eller inte, framhjul med skivbroms, bakhjul... Om asymmetriska fälgar hjälper eller inte går lätt att kolla med en ekerkalkylator. T ex http://www.kstoerz.com/freespoke/fullcalc
Kolla på raden "Tension distribution" och om en asymmetrisk fälg ger mindre skillnad än en symmetrisk fälg så gör det skillnad. Kom bara ihåg att justera offseten åt rätt håll. Den justeras åt olika håll beroende på om det är framhjul eller bakhjul.

/K

gandhi sa:
Boost eller inte, framhjul med skivbroms, bakhjul... Om asymmetriska fälgar hjälper eller inte går lätt att kolla med en ekerkalkylator. T ex http://www.kstoerz.com/freespoke/fullcalc
Kolla på raden "Tension distribution" och om en asymmetrisk fälg ger mindre skillnad än en symmetrisk fälg så gör det skillnad. Kom bara ihåg att justera offseten åt rätt håll. Den justeras åt olika håll beroende på om det är framhjul eller bakhjul.

/K

Bra påpekande. Jag försökte göra motsvarande beräkning med https://leonard.io/edd/ men den stödjer bara offset åt vänster (vilket man iofs kan komma runt för skivbromsat framhjul genom att byta plats på L & R) men det syns tydligt att ekerspänningen jämnas ut med OCR.

Meeeen jag har ju hjul med asymmetriska fälgar. Och med olika diametrar på navflänsarna. Och straight pull. Och samma ekerlängd på alla. Och bara 28 ekrar på en trailhoj.

Är jag omodern?

det kan vara kul att vara omodern. det behöver ju inte vara barends-varning på allt.

skull nyligen köpa ett par prisbilliga nav med qr till gamla 26-an som ska plussifieras med bredare fälgar.

det var svårt hitta nav utan onödigheten olikhöga flänsar.

dyrt och bra är att föredra framför dyrt och dåligt.

billigt och dåligt är ingen hit det heller, men då har man åtminstone inte slösat bort lika mycket:(

Tillbaka
Topp