Åter i Vasas spår

Aron

Inventarie
Åter i Vasas spår
3-Ludvig.jpg

De stora motionsloppen snurrar i ett slags evigt kretslopp. Knappt är det över innan det är dags att anmäla sig till nästa år. Med ambitionen om bättre cykel, fler mil i benen och kanske lite mindre vikt kring magen. Tiotusentals människor känner sig kallade, men vad är det egentligen som lockar?

I artikeln ger tre personer sin bild. Men det hade varit intressant att även få höra drivkrafterna för våra formbesökare. Vad är det som får dig att återkomma till de stora motionsloppen?

Läs artikeln: http://happymtb.org/2015/09/22/ater-i-vasas-spar/

Åter i Vasas spår
Ja, så klart ska man lyssna på kroppen! Sen tror jag fler har gjort det där misstaget när man laddat så länge, åkt så långt och plötsligt måste man välja om man ska starta alls.

Åter i Vasas spår
Aron skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad är det som får dig
> att återkomma till de stora motionsloppen?

Det roliga med långloppen är:

1. mellan grusvägarna finns det stigar som jag inte provat förut och som är pedagogiskt markerade

2. det står folk och ger en saft och bulle med jämna mellanrum

3. det finns en massa folk att snacka med till höger och vänster

CV är iofs väldigt lite stig, men saft och bulle och en massa folk finns ju massor av.

Åter i Vasas spår
Goa gamla Gustav skulle vrida sig i graven om han vetat om denna patetiska tävling.
90 km på skidor säger jag inget om men Cykelvasan är ovanligt dyrt och slätstruket.

Åter i Vasas spår
gott skrev:
> Goa gamla Gustav skulle vrida sig i graven om han
> vetat om denna patetiska tävling.
> 90 km på skidor säger jag inget om men
> Cykelvasan är ovanligt dyrt och slätstruket.

Vänta så ska jag anställa en pluton gråterskor åt dig, för all den där bitterheten kan bli svår för en enskild människa att hantera...

Åter i Vasas spår
gott skrev:
> Goa gamla Gustav skulle vrida sig i graven om han
> vetat om denna patetiska tävling.
> 90 km på skidor säger jag inget om men
> Cykelvasan är ovanligt dyrt och slätstruket.

Jag tyckte det var ett skitkul grusrally jag...resten är marknadsekonomi, tillgång och efterfrågan.

Åter i Vasas spår
CV har jag anmält mig till i år, VR har jag kört två gånger, fördelen för mig är ett mål som ger mig en anledning att ta sig tid att cykla/träna...även om själva jippot är kul också, så är det mål/motivationen innan som driver mig.

Åter i Vasas spår
Jag är kluven till cykelvasan. har åkt den en gång. Det är en trevlig cyckeltävling men synd att det ska vara en värdemätare för mtblopp. Men jag vet många duktiga mtbcyklister som inte vågar cykla någon annan tävling än vasan. Sen finns det dom som bara klagar på att alla lopp har för lite stig. När det sen ordnas lopp med massor med stig så har dom massor med ursäkter. Men vasan cyklar dom.

Åter i Vasas spår
h.g.j skrev:
> CV har jag anmält mig till i år, VR har jag
> kört två gånger, fördelen för mig är ett
> mål som ger mig en anledning att ta sig tid att
> cykla/träna...även om själva jippot är kul
> också, så är det mål/motivationen innan som
> driver mig.

+1

Åter i Vasas spår
Husabuse skrev:
> gott skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Goa gamla Gustav skulle vrida sig i graven om
> han
> > vetat om denna patetiska tävling.
> > 90 km på skidor säger jag inget om men
> > Cykelvasan är ovanligt dyrt och slätstruket.
>
> Jag tyckte det var ett skitkul grusrally
> jag...resten är marknadsekonomi, tillgång och
> efterfrågan.

+1000

Åter i Vasas spår
Cinder2i40 skrev:
> Jag är kluven till cykelvasan. har åkt den en
> gång. Det är en trevlig cyckeltävling men synd
> att det ska vara en värdemätare för mtblopp.
> Men jag vet många duktiga mtbcyklister som inte
> vågar cykla någon annan tävling än vasan. Sen
> finns det dom som bara klagar på att alla lopp
> har för lite stig. När det sen ordnas lopp med
> massor med stig så har dom massor med ursäkter.
> Men vasan cyklar dom.

Men det finns ju hur mycket fina MTB-lopp som helst med mer stig, våga testa dom så du kan rekommendera dom till andra. Det finns ju alla sorters cyklister. CV är ju bra på det sättet att de som kanske bara skulle cyklat landsväg faktiskt testar att utmana sig utanför vägen.

För min del så uppskattar jag stig, ju mer desto bättre, men alla har inte tekniken att kasta sig ut på Snapphaneturen direkt efter att ha köpt MTB och övat lite grusvägsrally. Se CV som en gateway drug. Vissa fastnar, andra går vidare, för vissa räcker lopp som ex Engelbrektsturen och CV.

Åter i Vasas spår
lundatok skrev:
> Cinder2i40 skrev:
> -----
> > Jag är kluven till cykelvasan. har åkt den en
> > gång. Det är en trevlig cyckeltävling men
> synd
> > att det ska vara en värdemätare för mtblopp.
> > Men jag vet många duktiga mtbcyklister som
> inte
> > vågar cykla någon annan tävling än vasan.
> Sen
> > finns det dom som bara klagar på att alla lopp
>
> > har för lite stig. När det sen ordnas lopp
> med
> > massor med stig så har dom massor med
> ursäkter.
> > Men vasan cyklar dom.
>
>
> Men det finns ju hur mycket fina MTB-lopp som
> helst med mer stig, våga testa dom så du kan
> rekommendera dom till andra. Det finns ju alla
> sorters cyklister. CV är ju bra på det sättet
> att de som kanske bara skulle cyklat landsväg
> faktiskt testar att utmana sig utanför vägen.
>
> För min del så uppskattar jag stig, ju mer desto
> bättre, men alla har inte tekniken att kasta sig
> ut på Snapphaneturen direkt efter att ha köpt
> MTB och övat lite grusvägsrally. Se CV som en
> gateway drug. Vissa fastnar, andra går vidare,
> för vissa räcker lopp som ex Engelbrektsturen
> och CV.

Jag älskar oxå stig. Cyklar alla lopp jag hinner som jag hör att det ska finnas stig. Sen rekomenderar jag dessa ;-)
Har hört att engelbrektsturen har ny bansträckning så den ska vara kul nu?

Åter i Vasas spår
Tror att en av styrkorna i just cykelvasan förutom varumärket är att alla kan genomföra det med inte allt för stora förberedelser. Trots karaktär av grusvägsrally så är stämningen runt tävlingen en hel del av charmen. Kan annars rekommendera Grenserittet om man gillar festen runtomkring, eller Bockstensturen om man saknade lera under cykelvasan:)

Åter i Vasas spår
Oj vad skit jag kommer få nu!
Vasan innehåller även en hel del av motionsspår på grus vilket inte är grusväg enligt mig...
tycker som helhet att banan är rolig som tävlingsbana.
De första milen kanske är tråkiga om man inte jagar placeringar men sedan är den riktigt bra med tanke på att så många ska åka.

Roligt med en bana som funkar för mtb och lvg cyklister samt elit och motionär!

Åter i Vasas spår
Jag tycker det är kul att det finns lopp som passar en bred publik och och framförallt nybörjare som en morot.
Jag förstår inte riktigt vad man har för utbyte av att gnälla på varken loppet eller de som väljer att cykla det.
Det är väl bara att fokusera på andra lopp istället.
Jag har precis börjat cykla MTB och jag har anmält mig till Cv90 2016.
Det ger mig energi, motivationoch glädje vare sig det är grusvägar eller inte.
Det är väl ändå det som är huvudsaken, att man har kul och får motion på vägen.

Senast ändrad:
Åter i Vasas spår
Jag tycker det är för mycket "antingen eller" bland cyklister. Antingen gillar man stig eller landsväg och gillar man stig så kan man för allt i världen inte gilla något annat.
Har man en gediget cykelintresse kan man väl gilla alla typer av cykling och uppskatta att det ena loppet inte är det andra likt. Ombyte förnöjer.
Själv har jag en racer, en MTB HT (XC) och en MTB AM (FS) och gillar att variera cyklingen.

Senast ändrad:
Åter i Vasas spår
Har kört CV 1gång "för att ha åkt där man åker på vintern" och en gång riktigt förberedd för att ta mig i mål på 3h.

Hur kan man underkasta sig all logistikelände för att köra en så himla tråkig bana?
Att man kan understår sig och kalla det MTB lopp när tom proffs valt att tävla med crosshoj!

CV är en grusvägstävling och farlig sådan med massvis med deltagare som saknar omdöme.

Åter i Vasas spår
Att en erfaren mtb cyklist sätter sig på CV är ungefär som att en erfaren skidåkare sätter sig på gröna nedfarterna i Åre.

Är det billigt? Nej.

Är det bra åkning? Nej.

Är det trevlig att gör med vänner? Ja, i och för sig.

Men en gång räcker mer än nog. Om man inte måste cykla precis den rutten som vasan går så kan man få en ganska så hyfsad helkväll på stan för 1400 kr per skalle.

Åter i Vasas spår
Äh vad ni senast här är tråkiga.. Mycket kan man säga om CV, men det är ju något verkligt, ( > 10 000 pers, TV-täckning osv..) För att inte tala om fighten för att få biljetten.
Och jag tycker det är roligt att köra , med eller utan "Stig".
Jag körde i o för sig Öppet spår i år , och skulle gärna vara med på det "riktiga". Så jag anmälde mig nyss och fick startplats ! Yes !.

Åter i Vasas spår
"hyfsad helkväll på stan för 1400 kr " . Visst är det så. Men ska man börja jämföra kostnader hamnar man raskt i jobbiga diskussioner i vår kära cykelvärld. Vad är uppgraderade hjul värt? Kanske måste jag ändå ha elektriska växlar? Shit vilken helkväll du kan få. Sen går som sagt stålarna till Sälens If och Ifk Mora, och med den otroliga uppbackning de ger med folk både på sommarveckan och vinterveckan tycker jag det är dem väl värt.

Jag tycker att det var färre "å-vad-jag-avskyr-CV"-inlägg i år än förra året, men det är ändå fascinerande att så många kan tycka så illa om det. Är det för att det blivit mainstream, att det blivit något för gemene man? "Det där är inte riktig mtb!" Men istället för att vara arg och känna att man måste dela ut denna ilska kan man ju köra enduro eller nåt annat trevligt? Tills det blir för mainstream i alla fall, det får inte bli för många som kör, då får man hitta något annat förstås för då går det ju inte att hålla på längre. Det gäller att vara lite speciell. Hitta det som riktiga mtb-cyklister kör. Det lite coolare.

Åter i Vasas spår
Jag håller med, vidhöll ganska länge att exempelvis långlopp inte var så jäkla svårt. Ända tills jag cyklade Snapphaneturen med så mycket stig att t o m jag höll käften och sen Bockstensturen där det var så smetigt att jag bara hade lera i käften.

Alla vill inte ha stök och bröt, allt är ju en glidande skala, även på cykeln. Cykelvasan kanske handlar mer om flås än teknik, men stökiga utförskörningar i löst underlag bland massa folk kräver ju sin cyklist.

Långlopp, inkluderat CV är en typ av cykling som går att uppskatta för vad den är, likadant med heldagsturer i skogen med fika och glada vänner!

Åter i Vasas spår
Kul att man inte verkar vara ensam med att gilla banan som det verkar när man läser trådar om cv....

Men det är som vanligt bland många på detta forumet: alla lopp är för enkla alla medtävlande har för dålig teknik när det kommer till stök och bök. Det sura är att alla med dålig teknik dessutom verkar ha bättre kondition än de på forumet med bra teknik och sådant kan inte accepteras utan ska dissas!

Jag har en teori om varför det är så att de gnälliga verkar vara de som har/tro sig ha bäst teknik men den vill jag helst inte redogöra för här.

Våga älska CV trots att det är mainstream!

Åter i Vasas spår
jika skrev:
> Kul att man inte verkar vara ensam med att gilla
> banan som det verkar när man läser trådar om
> cv....
>
> Men det är som vanligt bland många på detta
> forumet: alla lopp är för enkla alla
> medtävlande har för dålig teknik när det
> kommer till stök och bök. Det sura är att alla
> med dålig teknik dessutom verkar ha bättre
> kondition än de på forumet med bra teknik och
> sådant kan inte accepteras utan ska dissas!
>
> Jag har en teori om varför det är så att de
> gnälliga verkar vara de som har/tro sig ha bäst
> teknik men den vill jag helst inte redogöra för
> här.
>
> Våga älska CV trots att det är mainstream!

+1

Åter i Vasas spår
Vasaloppet med alla sina lopp är en enda stor girig koloss. Har kört ett x antal Vl på vintern från led 4 och framåt efter hand som jag hetsades som alla andra stackare till seedningsloppen och för att först ta mig till led 3 och vidare.. Jag stenvägrar va ett offer för denna profit.

Samma sak med cykelvasan!!

Bara en enkel fråga. Varför är VL organisationen så beroende av ideella arbetskraft när man drar in sådana summor i anmälnignsavgift!!!!!

Finns sååå många mkt trevligare skidlopp och cykel lopp runt om i Sverige än att behöva trängas i Sälen! Årefjällsloppet ex. på skidor osv..

Åter i Vasas spår
lidalooparn skrev:
> Vasaloppet med alla sina lopp är en enda stor
> girig koloss. Har kört ett x antal Vl på vintern
> från led 4 och framåt efter hand som jag
> hetsades som alla andra stackare till
> seedningsloppen och för att först ta mig till
> led 3 och vidare.. Jag stenvägrar va ett offer
> för denna profit.
>
> Samma sak med cykelvasan!!
>
> Bara en enkel fråga. Varför är VL
> organisationen så beroende av ideella arbetskraft
> när man drar in sådana summor i
> anmälnignsavgift!!!!!
>
> Finns sååå många mkt trevligare skidlopp och
> cykel lopp runt om i Sverige än att behöva
> trängas i Sälen! Årefjällsloppet ex. på
> skidor osv..

Men ge f-n i att böla över oss stackare som kör vasan och ägna din tid och energi åt det du själv gillar då? Eller har du något problem med att tusentals människor inte delar dina värderingar?

Åter i Vasas spår
TM skrev:
> lidalooparn skrev:
> -----
> > Vasaloppet med alla sina lopp är en enda stor
> > girig koloss. Har kört ett x antal Vl på
> vintern
> > från led 4 och framåt efter hand som jag
> > hetsades som alla andra stackare till
> > seedningsloppen och för att först ta mig till