Återanvända eagle kedjelås?

D i U

Aktiv medlem
Jag har stört mig till förbannelse på att ”9an” gått orent ganska länge nu då kedjan gått oroligt på just de drevet på kassetten. Märkte att med korta av kedjan en länk går genast kedjan lugnare men kan man snåla och återanvända samma kedjelås igen? Jag har hört lite olika om de. Gäller eagle kedjelås som monterats av och på med den smutta park tool kedjelåstången så inget våld mot låset.

Gott, då snålar jag också och kör vidare. Passade på å kolla kedjan, den tycks ha slitit till 0,20 på bara ca 10 timmars åka i år. Förra kedjan slet 0,50 på ett helt år.

Använt samma kedjelås 4 gånger utan problem. Femte gången var när jag skulle sälja cykeln och då gick kedjelåset av när jag provcyklade innan snubben kom :D

byter också när ny kedja åker på. det gamla får åka med i bland punkalagningsgrejor och ANNAT man har med sig när man är ute på tur.

Låset ska bytas när kedjan byts, de slits lika mycket! Ni köper plastcyklar för 40 000 kr och snålar med kedjelås!!
Nu var ju frågan om låset ska bytas var gång kedjan delas och på detta är svaret ja. Behöver det bytas var gång kedjan delas? Nej.

Byta kedja - då byter man självklart kedjelåset. Men det gamla lägger man inte i skrotbingen utan i ryggsäcken, så man kan dra fram det om nöden kräver det. Ett slitet kedjelås är bättre än inget om kedjan gått av ute i skogen. :)

Senast ändrad:
Jag använder alltså det gamla låset efter jag öppnat det för att korta av kedjan en länk. Funkade fint iallafall under första turen på nästan två timmar.

Tillbaka
Topp