Återhämtning efter långa breveter

Vagueism

Aktiv medlem
Hej! En fråga om återhämtning.

Tanken är att cykla Örebro 1000 km den 5 juli och London-Edinburgh-London 1500 km den 3 augusti. Där emellan är det bara tre veckor. Och jag funderar om det är kontraproduktivt att cykla 1000 så tätt inpå. Jag hade tänkt att det skulle vara en bra uppladdning.

Förstår att det till stor del är individuellt, att det beror på formen Och hur väl man genomför lopp och återhämtning.

Frågan kan nog bara du besvara. Om LEL är din höjdpunkt för året kan jag tycka det är dumt att riska det med ett så pass långt lopp innan så tätt inpå. Finns ju mycket som kan gå snett och om inte annat kommer kroppen vara sliten ett tag efter första 100 milaren med ökad infektionsrisk + ANNAT. Finns det ingen 60 milare du kan genrepa på?

Å andra sidan om du har lätt att återhämta dig är det ypperligt sätt att finpolera set-up:en och få en aktuell formkoll.

I slutändan kan bara du bestämma och jag tror du har koll på för / nackdelar med respektive scenarion. :)

Vet du med dig att du behöver tid för återhämtning så låter det dumt att köra den 100mila. Jag hade kanske kört 200 flera dagar på raken och sovit hemma mellan. Bra säng och mat gör mycket.

Hej! En fråga om återhämtning.

Tanken är att cykla Örebro 1000 km den 5 juli och London-Edinburgh-London 1500 km den 3 augusti. Där emellan är det bara tre veckor. Och jag funderar om det är kontraproduktivt att cykla 1000 så tätt inpå. Jag hade tänkt att det skulle vara en bra uppladdning.

Förstår att det till stor del är individuellt, att det beror på formen Och hur väl man genomför lopp och återhämtning.
Jag skulle säga att 100 mil 1 månad inför LEL låter som en bra uppladdning. Lite som att cykla 20 mil innan vättern. Det är bra att känna sig för innan hur hårt man bör köra och få sov och ätrutiner att funka. Jag brukar anse att de långa etapperna är de viktigaste för min uppladdning. Jag brukar vara i lite olika form olika form olika år och därför är det viktigt för mig att hitta lagom ansträngningsnivå det året och även vad och hur ofta jag behöver äta. Man identifierar även svaga punkter och motågärder som tex att stretja mycket för att inte få ont i nån axel eller ta lungt i backarna för att vänster knä knorrar i år. Långcykling hjälper även att sparka igång fettmotorn. Jag skulle sålunda rekommendera en 100 milare. Känner dock att jag inte har riktigt koll på Örebros 100 millare. Det var mycket länge sedan jag körde Örebros 100 mila men då var den lättcyklad (klungvänlig), med följebil, förbokade övernattningar med mat och på den tiden fanns även ett mytomspunnet hotell/vandrarhem.

Som redan skrivet är återhämtning individuellt, men också kapacitet och mål. Om du kan / vill köra en 100-milare som "mil i benen" prep så kräver det i min bok att den behöver kunna köras relativt nära maxtiden men ändå med högt rullsnitt så man har mycket tid för återhämtning mellan etapperna. Att köra den som genrep för 150 mil en månad senare ser jag ingen större vinst med.

20 mil om dagen? ...Hur långt är det mellan Vueltan och Girot till exempel? Många avstår det senare om de varit med i den förra.

20 mil om dagen? ...Hur långt är det mellan Vueltan och Girot till exempel? Många avstår det senare om de varit med i den förra.
Vueltan slutar i mitten av september och girot startar en liten bit i i maj så typiskt knappt åtta månader. Om de avstår girot är jag rätt säker på att det inte beror på att de fortfarande är trötta efter vueltan. Eller menar du hur det var t.o.m. 1994 då vueltan gick före girot?

Att jämföra proffs med randonnör haltar lite, kan man tycka.

Som svar på frågan så beror det väl på hur du tar dig än uppgiften. Som skrivet ovan, ta det "lugnt", prioritera sömn och käk på 100-milaren och gräv inte för djupt så återhämtar dig nog.

Att jämföra proffs med randonnör haltar lite, kan man tycka.

Som svar på frågan så beror det väl på hur du tar dig än uppgiften. Som skrivet ovan, ta det "lugnt", prioritera sömn och käk på 100-milaren och gräv inte för djupt så återhämtar dig nog.
Klart det haltar lite. Proffsen är ju mesar som bara cyklar sprintdistanser. 😉

Vueltan slutar i mitten av september och girot startar en liten bit i i maj så typiskt knappt åtta månader. Om de avstår girot är jag rätt säker på att det inte beror på att de fortfarande är trötta efter vueltan. Eller menar du hur det var t.o.m. 1994 då vueltan gick före girot?
Jag var dum där.

Antar att du syftar på mitt inlägg.
Menar såklart inte 200 dagligen i ett par veckor.
Men start fredag efter jobbet och på söndagen så kan 600k vara i hamn utan att det sliter för mycket och man sovit ordentligt varje natt.

Tillbaka
Topp