Återkommande MTB:are

MedvindL

Medlem
Hej!

Jag cyklade mycket MTB när jag var yngre och vill nu börja igen, men känner att jag är lite ringrostig. Har ni några bra tips för att komma igång? Finns det några videos eller tutorials ni kan rekommendera för att lära sig nya saker?

Hur använder ni era cyklar? Cyklar ni bara för nöjes skull eller tar ni dem även till stan? Och hur låser ni fast dem om ni måste lämna dem ute? Jag har tänkt att både pendla och skoja runt i skogen på min, men kanske är det en dålig idé?

Jag vill helt enkelt få lite ”att tänka på”-grejer från både hobbyåkarna och proffsen!

Tacksam för tips och trix ?

Jag skulle aldrig ta min mtb till eller lämna på stan, sånt har jag billig pendlare till.
Det finns 13 på dussinet yt-videos för varje teknik i skogen, köp en mtb med modern geo som passar för terrängen i närheten och ut o cykla först bara.

Jag tror det viktigaste är att lära sig cykla efter den nya geometrin som dagens cyklar har (om du skaffar en hyfsat modern trailcykel vill säga). Det här klippet från Hardtail party är ganska bra:

Annars är Ben Cathros How to ride serie på Pinkbike rätt bra.

Och nej, ta inte din fina nya cykel till stan.

Tack för era snabba svar! Jag ska kolla in YouTubevideorna ni rekommenderade :-)
Jag kom på en till fråga - hur använder ni era cyklar på vintern? Står de och vilar eller gör ni någonting roligt med dem även vintertid?

Jag cyklar hela vintern. Nu har jag flera cyklar så offrar en för cykling där den kan utsättas för vägsalt men annars kör jag på som vanligt. Bredare och greppigare däck i fram, en pannlampa och ett rejält lyse på styret eftersom det ofta är mörkt, bra kläder sen bara att köra.

MTB är fantastiskt kul på vintern, lika kul som på sommaren! Många kör året runt, själv undviker jag de blötaste perioderna på våren och hösten. Både för att det är sjukt o-kul att tvätta cyklar och för att det sliter mycket på terrängen. Då kan man hålla sig på asfalten några veckor, självklart med för ändamålet lämplig cykel...

Självklart ska du använda din cykel till vardags om du vill det. Det finns rejäla lås med fantastiska garantier som är i stort sett huvudvärksbefriade. De få gånger som jag använder en cykel som transport så tar jag med ett sådant lås. Typiskt är väl att cykeln blir parkerad utanför ett fik eller restaurang där jag ändå kan ha viss uppsyn, men den står inte utanför jobbet varje dag och väntar på att rätt/fel verktyg forcerar låset.

Tillbaka
Topp