Återkommande punktering (hål nära ventil)

tobnyb

Medlem
C31C46F0-47BE-491E-B96C-D6CF415BC653.jpeg

Har fått flera hål i slangar precis vid kanten mellan slang och ventil. Minst en gång när jag la cykeln på sidan. Är det pga dåligt med luft i däcken eller dålig kvalite på slangarna? Har oftast kört med contitubeslangar med prestaventil. Idag pudra jag slangen och kolla fälgbandet extra noga samt fyllde på mes extra luft. Vilka märke på slangar ska man köpa till mountainbike som faktiskt håller? Börjar bli trött på att fixa punkteringar.

Kolla efter grader eller vass kant i fälgen vid ventilhålet. Det kan också vara så att däcket glider lite mot fälgen och drar i slangen. Kanske kan ett nytt rejälare fälgband och ev högre tryck i slangen hjälpa då.

Men det är dags att gå slanglöst nu. Du vet det innerst inne. ;-)

Kolla efter grader eller vass kant i fälgen vid ventilhålet. Det kan också vara så att däcket glider lite mot fälgen och drar i slangen. Kanske kan ett nytt rejälare fälgband och ev högre tryck i slangen hjälpa då.

Men det är dags att gå slanglöst nu. Du vet det innerst inne. ;-)
Slanglöst än nog inte så långt borta. Vilka fälgband ska du ha för att undvika punktering? Jag har 29.5 tums hjul med Syncros X-20 Disc 32H/black fälgar. Hade varit intressant att höra era val av slang om ni nu köper det?

Slanglöst än nog inte så långt borta. Vilka fälgband ska du ha för att undvika punktering? Jag har 29.5 tums hjul med Syncros X-20 Disc 32H/black fälgar. Hade varit intressant att höra era val av slang om ni nu köper det?
Den där typen av skada har kanske mindre med val av slang att göra. Om det inte är skitslang du kör med, eller tillverkningsfel på en batch. Jag brukade köra några Maxxis-flyweight när jag använde slang.

Felet ligger vid hålet i fälgen, eller att däcket rör sig på fälgen. Det knäcker alla slangar tillslut.

Det där beror garanterat på att däcket glider på fälgen. Har sett det där på flera syncros hjul. Är det en aspect med kenda däck du har? Byt däck så slipper du med största sannolikhet problemet.

Det där beror garanterat på att däcket glider på fälgen. Har sett det där på flera syncros hjul. Är det en aspect med kenda däck du har? Byt däck så slipper du med största sannolikhet problemet.
Ja det Kendadäck jag har. Så det är däcket som är problemet och inte slangarna eller fälgbandet? Får se till att byta däck till annat än kenda i sådana fall.

Det kan bero på pumpen också. Golvpump där du snäpper pumphuvudet kring ventilen rekommenderas.
Om du använder en "vanliga" pump, så kommer pressen och rörelsen mot ventilen till slut att bryta loss den från slangen.
Jag har kasserat många slangar på det sättet. Den där typen av hål har jag aldrig lyckats laga.

Har hänt mig någon gång och då har det vart ett kasst däck som glider på fälgen. Om det inte är för gamla grejer så reklamera.

Jag har haft 2st sådana punkor, jag tror det berodde på att jag hade dragit muttern som håller ventilen för hårt, numera så drar jag bara med lätt fingerkraft tills den ligger emot fälgen, man kan ju också skippa den helt.
Om hålet i fälgen är vasst så kan man klippa en liten bit av en gammal slang, göra ett hål med hålslag och lägga den som krage runt ventilen.

Mvh Ulf S.

+1 på däck som glider på fälgen, har iaf haft det problemet. Om du vill ha en säker diagnos är det ju bara att göra en markering på fälg och däck och se om markeringarna åker isär efter ett tag.

Hade ett par i övrigt trevliga hjul som gled på fälgen och drog sönder ventiler. Strök lite liquisole längs kanttråden och lät torka. Detta höjde friktionen tillräckligt för att däcket skulle sluta glida på fälgen.
Har läst om folk som helt enkelt limmat fast ena kanttråden mot fälgen. Räcker med ena sidan fri för punkafix för de som kör med slang.

J-a skit. Fick punktering igen. Nu när jag bara ledde cykeln, jag cyklade inte ens. Får nog pröva med lite Liqisole eller använda en gammal slang och hålsslag för att se om det blir bättre.Trist är det i vart fall.

Har fortfarande våldsamma problem. Har bytt båda hjulen och haft 4-5 olika sorters slangar. Får samma problem hela tiden. Bör kunna utesluta fälgbanden och slangarna. Däremot så har jag inte bytt däcken. Ska nog göra det. Vad är det du ska kolla på när du köper. Jag väger ganska mycket 100+ har det någon betydelse? Annars är det 29 tums däck jag behöver. De jag har nu är Kenda Slant 6 2.35 / 30TPI

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp