Att byta från mekaniska bromsar till hydrauliska

Jag har en Scott speedster gravel 50 från 2021 med mekansika Tektro bromsar.
Har varit i kontakt med en stor cykelhandlare om det är möjligt att ändra detta till hydrauliska.
Man menar att det är alldeles för omfattande att göra detta, håller ni med?
Anledningen att jag vill byta är för att jag tycker att bromsarna är fullständigt värdelösa (med facit i handen, ja lägg till lite pengar och köp riktiga grejer från början).

Omfattande vet jag inte. Men rent konkret: Helt nya växel/bromsreglage och nya bromsok är minimum. Men exakt vad beror ju lite på vad du har idag. Skriv ut vilka växelkomponenter du har eller lägg ut en bild. Killgissar jag så är det kanske någon 10-del Shimanogrupp och då är ju GRX 400 reglage som gäller och sen ok som passar din ram, flatmount eller postmount (GRX 400 eller något MTB-ok typ MT200).

Riktlinje på nytt utan att ha kollat runt om det finns billigare är ju detta: https://www.bike-discount.de/en/shimano-grx-st-rx400-br-rx400-2x10-speed-disc-brake-set. Man kan ju hålla lite koll på begagnat, det dyker ju upp grx400 komponenter ganska regelbundet. Sen tillkommer ju en kostnad för jobb om man inte tar sig an det själv.

Har man sen kommit så långt så får man ju fråga sig om det är värt investeringen. Men trivs du på cykeln så kan bara du avgöra det.

Senast ändrad:
Ett alternativ är ju att faktiskt åtgärda problemen med nuvarande bromsar. Man kan få mekaniska bromsar att fungera bra. Nya ok av bättre typ, nya belägg av bättre typ och ny, kompressionsfria bromshöljen så skall man kunna få bra funktion i mekaniska.

Sen kan man gå mellanvägen och köra på semihydrauliska ok, då behåller du dina nuvarande reglage. Typ dessa: https://www.bike-discount.de/en/trp-hy/rd-brake-caliper-flat-mount

Ok, en Speedster 50 från 2021 är kanske en mycket enklare cykel? Typ Claris 8-delat eller så? Då är lite lite tuffare tror jag. Då finns det nog inga kompatibla reglage och "omfattande" innebär nog hela drivlinan utöver ovanstående. Då är nog fix av befintliga bromsar det bästa alternativet, eller om man hittar en komplett grupp billigt och gör jobbet själb

Man menar att det är alldeles för omfattande att göra detta, håller ni med?
Det är väl subjektivt.
Och beror på nuvarande drivlina.

Jag ville byta till bockstyre på min cykel som hade rakt styre, Claris-drivlina men hydrauliska bromsar.
Jag var tvungen att byta till Tiagra 4700 eftersom det är den lägsta drivlinan med STI-reglage för hydrayliska bromsar. Att gå från 2x8 till 2x10 var givetvis en stor bonus.

Det kostar pengar. Jag hittade oanvända begagnade reglage samt köpte flera andra delar begagnat, bland annat fram- och bakväxel och vevparti. Tror kalaset slutade på ca 4500 för delar (inklusive styre och styrstam). Hade jag köpt nytt hade det kostat över 6500 (enligt de listpriser jag hittade då). Sen tillkom verktyg och annat runt omkring men det har man ju nytta av länge så det räknar jag inte in i den kostnaden.

Edit:
Om du redan har Tiagra/GRX eller bättre så är det reglagen som kostar.

Eller så byter du bara bromsarna mot mekaniska/hydrauliska så slipper du byta reglage. TRP Spyre eller vad de nu heter. Jag har ett par över… De bytte jag för att vajrarna frös på vintern, inte för att de inte var tillräckligt bra när det var varmare väder.

Önskar jag köpt hydrauliskt från början.

Eller så byter du bara bromsarna mot mekaniska/hydrauliska så slipper du byta reglage. TRP Spyre eller vad de nu heter. Jag har ett par över… De bytte jag för att vajrarna frös på vintern, inte för att de inte var tillräckligt bra när det var varmare väder.

Önskar jag köpt hydrauliskt från början.
TRP Hy/Rd tror jag. De funkar bra enl min erfarenhet.
Ett par går på 2,5'

Edit, finns ju ett par på K&S https://happyride.se/annonser/trp-hy-rd.291615/

Senast ändrad:
Jag har ett par hydrauliska 105-bromsok liggande, helt oanvända. PMa om det kan va något för en rimlig peng.
Då behöver du dock byta reglage, något du slipper med ovan länkade TRP Hy/rd eller andra semihydrauliska.

Tillbaka
Topp