Att cykla med sin partner (motivationshjälp)

milnik

Aktiv medlem
Så efter ett tag skaffade min tjej en ht mtb i höstas. (YAAAAAAY!) Hon har innan detta, fikacyklat på stan på en damcykel och har nu börjat cykla till jobbet, ibland nu på vintern också. Denna gyllenne chans vill jag försöka utnyttja för att förhoppninsvis rätta till mina tidigare synder och få en livslång cykelkompis. Jag ska tillägga att hon är inte en träningstok eller har tävlingsambitioner och när hon sportar, ligger fokus mer på att ha kul än att svettas.

Mina synder:
1) Hon: "Jag vill ha en enkel cykel att ta mig till affären"
Jag: " Köp den här mtb:n för 30Kkr, du kommer se hur sjukt roligt det är med en kompetent cykel"
Valet föll på en Specialized daily damcykel.

2) I födelsedagspresent tog jag henne till Järvsö. Min logik var ungefär såhär: Jag hyr en feting DH cykel som känns som att sitta på en
fluffig soffa och hon kommer känna sig säker, bekväm och älska det! Vi börjar med de lättaste stigarna och kanske jobbar upp till
Barbro i slutet av helgen.
Det jag missade helt var att hon har aldrig sett en berm, eller en tabletop, hade ingen koll på att man ska luta cykeln, vilken broms var
fram och vilken bak och satt hela vägen ner...för att det är det man gör på en stadscykel. Jag försökte ge henne beröm vid varje steg,
men det uppfattades mest som irriterande tjat då hon var upptagen med att foka på att inte dö.

3) Det jag lyckades lista ut den senaste tiden är att hon känner sig iaktagen när jag visar någonting och sen kollar medans hon gör det för
att se vad kan förbättras. För mig är det ett naturligt sätt att lära mig och jag sätter ofta upp en gopro och filmar mig själv när jag testar
någonting för första gången för att se var jag gör fel. Jag uppfattar det som att jag väller ur mig för mycket info som stressar upp henne.
Att cykla i grupp orsakar samma typ av känslor, då hon känner sig tekniskt sämre än andra.

Så målet för iår är att hitta och cykla ENKLA stigar. Cykelvasan nivå fast långsammare. INGA rötter och stenar, och helst 3m brett grus. Vi cyklade lite löparspår innan snön kom och det verkade vara det som hon gillar mest just nu.

Så till diskussionen:
Hur gjorde ni för att motivera era partners att cykla? Jag vet vilka misstag jag gjorde när jag lärde mig cykla mtb, och det vill jag helst föra vidare till henne så att vi inte behöver skaffa klippkort på akuten. Hur når man fram till en nybörjare utan att skrämma iväg henne?
Vi snackar om nån som kallade filmen Deathgrip för "en timme cykling utan handling", så att hon köpte en mtb öht, gjorde hon förmodligen endast för min skull.
Vad finns det för breda fina spår i runt Stockholm som är natursköna (kanske vid nån klippa/sjö) där hon kan bygga upp sitt självförtroende på cykeln?

Har också noggrant kollat igenom denna
och tyckte det var hyffsat vettiga råd man fick...

Kan inte svara för sthlms området men tog med min tjej till Trysil i somras vilket är ett barnvänligt område så svårighetsgraden börjar på väldigt enkla stigar och går gradvis uppåt. Borde ju finnas liknande ställen närmare dig för dagsturer tänker jag.
Tjejen utvecklade sin cykling några steg och tyckte det var skönt att det inte plötsligt dök upp stenkistor och oförutsägbara hinder. Bra uppmärkta stigar och att vi bodde på hotellet med bubbelpool och restaurang gjorde ju inte resan sämre.

Runt sjön flaten finns släta grusade gångstigar. Fin natur och kuperat så att hon lär sig växla och bromsa.

f9b5d254b8db6e85cfd2b3795acc4c24.jpg

:)

jomenvisst, det kan ju gå att inspireras av äventyr, gillar ni att se er om? ta cykeln till något naturskönt ställe, Kinnekulle eller jag vet inte vad. Sedan bara cykla ditåt det ser ballt ut! Kanske ta med ett tält och slagga över också så man får en dag till.

typ samma scenario för mig och min sambo (samma nivå av erfarenhet). hon köpte sin MTB för snart 2 år sen. jag hör av mig när jag vet hur man får det att funka.

skämt åsido men det känns som att du är inne på rätt spår, när vi började cykla hade jag inte en tanke på att det finns folk som inte vet vilken broms som är vilken och hur man växlar med annat än navväxel. baby steps helt enkelt!

min plan för sommaren är att hitta ett gäng tjejer som cyklar som jag kan skicka över henne till så hon får åka med dem en par timmar. känns som att alla tips som kommer från en respektive tas som kritik och/eller förolämpning.

Palle Kuling sa:
typ samma scenario för mig och min sambo (samma nivå av erfarenhet). hon köpte sin MTB för snart 2 år sen. jag hör av mig när jag vet hur man får det att funka.

skämt åsido men det känns som att du är inne på rätt spår, när vi började cykla hade jag inte en tanke på att det finns folk som inte vet vilken broms som är vilken och hur man växlar med annat än navväxel. baby steps helt enkelt!

min plan för sommaren är att hitta ett gäng tjejer som cyklar som jag kan skicka över henne till så hon får åka med dem en par timmar. känns som att alla tips som kommer från en respektive tas som kritik och/eller förolämpning.

Jenny kanske har en stund över?
?

Min sambo tycker numera det är jätteroligt att cykla i alperna, men tränar fortfarande ingen cykling hemma.

För oss har det fungerat bra att helt enkelt inte fokusera på cyklingen, första rundorna var fokus på att cykla till ett trevligt fik och äta glass.
I alperna blir fokus mer på äventyret, cyklingen blir mer ett sätt att ta sig fram. Sen rent generellt ju stökigare cykling desto bättre, så fort det blir fokus på kondition och att det är jobbigt så blir det tråkigt. Push-bike har jag kommit fram till är socialt och bra, även om det inte är ngt jag ägnar mig åt när jag cyklar själv.

Jag tror inte man ska förutsätta att ens sambo kommer att få samma intresse som man själv har, till och med jag inser att jag inte är riktigt frisk som gillar att köra 10 ggr uppför samma backe så fort jag kan, kan man dela intresse på semestern så är jag mer än nöjd med det.

Jag är osäker på hur det lyckades men numera är frugan biten.

Invigde henne för ca 1,5 årsedan på nybörjarcyklingar i grupp. Trodde aldrig att det skulle bli någon fortsättning speciellt inte eftersom hon gick ut hårt med att landa på ansiktet ett par gånger ;) Jag gjorde väl egentligen inte så mycket själv, hängde med som stöd och försökte ge lite tips och råd. Efter några månader så var det bara att konstatera att hon gillade det, så då slog jag till på en Jeffsy till henne. Förra året fick hon nog ihop 150 skogsmil, d.v.s. inte grusväg utan STIG.

Just nu är hon sjukskriven för hon tyckte att det var en bra ide att sätta knät i en stubbe. Besked skall komma idag om det blir till att skära upp knät.

I sommar lånar vi husbil av svärföräldrarna och har väl en ide om att ta med både våra och barnens cyklar.

Min sambo tycker om att träna, men saknar mtb-teknik.
Hon gillar att cykla grusspåren i Lida (tveksamt om man får/ska cykla där, jag låter bli). Rudan tyckte hon också var okej men lite svårnavigerat.
På min 26" tyckte hon att det kändes som hon skulle göra otb hela tiden (alltså 26" HT från 2007). Hon gillade min Banshee Phantom mer, sitta ner och trampa. Men även min Honzo fungerar bra. Så ibland tar hon några varv på mtb-spåren i Lida också.

Håller med om att fokusera på äventyret/utflykten. Låta tjejen cykla först kan också vara bra, av flera anledningar. Ge inga tips utan att det efterfrågas tips kan vara en väg, beroende på partner. Tror också på pushbike.

Det är också lämpligt att vara medveten om ens olika kapacitet och inte förneka detta. Det kommer vara lättare stigar än vanligt för mig, det kommer vara mindre jobbigt för mig än för min partner. Om man förnekar detta kan man framstå som ej trovärdig och manipulerande. Ofta inte så populärt.

Jag brukar tänka att jag övar på flow och teknik när vi är ute ihop, tex tappa minimalt med fart över en sten, pumpa för att behålla farten mm. Det blir både något trovärdigt jag kan säga och ger mig mer utbyte av turen.

Fika!

Låt henne göra sina egna misstag istället för att försöka förklara allt i förväg. Man måste misslyckas för att förstå ibland. Sen kan det finnas utrymme att diskutera förbättringsmöjligheter.

Spontant känns det inte som om din tjej varit särskilt intresserad av att börja med cykling över huvud taget. Jag tror dessutom inte hon tycker att det blir roligare av att du försöker starta henne på en högre nivå än hon är redo för och tips och råd, även om de är välmenande, kan lätt att tas som kritik om man känner sig osäker i situationen.

Ett tips skulle ju kunna vara att fråga vad din tjej vill, och faktiskt lyssna på vad hon svarar och agera därefter. Att hon säger att hon vill ha en enkel cykel att ta sig till affären med och du kontrar med att rekommendera en mtb för 30k tyder på att du är rätt dålig på att ta till dig vad hon säger. Om hon cyklar bara för att göra dig nöjd kommer hon aldrig tycka att det är roligt.

Om hon faktiskt är intresserad av att ta upp cyklingen som intresse så kan en bra idé vara att hon börjar med att cykla med andra likasinnade på ungefär samma kunskapsnivå. Det känns ärligt talat som om du gått ut lite väl hårt och det kan få vem som helst att tappa sugen.

Jag tycker spontant att det låter som att du är aningen övertaggad, både på idén att få din sambo att bli cykelintresserad och att hon skall utvecklas och det snabbt. Om en bättre cyklist hela tiden, utan att jag bad om det, utvärderade allt jag gjorde på cykeln skulle min lust att cykla försvinna helt. Visst kan det vara frustrerande att se någon göra samma misstag om och om igen men jag skulle tro att du gör bäst i att bita dig i tungan och lära dig vara tillfreds med detta tills hon ställer frågorna.

Att cykla i skogen är troligtvis en skräckblandad upplevelse för många nybörjare och då kan det vara skönt att få utvecklas i sin egen takt, att själv komma på när man behöver lära sig något. Att hela tiden höra en massa vänskapliga "tips" om vad man istället borde gjort i "den" och "den" situationen kan nog lätt uppfattas som att hela tiden bli påmind om vilken kass cyklist man är (kontraproduktivt). Då är det bättre att få inse det själv, vad man har för begränsningar men också själv ta steget mot att utvecklas. Jag tänker mig att folk generellt sett vill känna sig kompetenta, att de klarar av utmaningar som de inte trodde att de skulle klara, inte att de överlevt att bli släpade genom en strapats trots att de inte har några skillz.

Jag tänker mig att detta i första hand bör vara något lustfyllt och då bör du skapa förutsättningar för att känna lust inför cyklingen och inte ett gatlopp av prestationskrav. Som någon annan skrev, fokusera inte på cyklingen men använd cykeln för att ta er till trevliga gärna naturnära ställen, kanske finns det möjlighet att ta en genväg genom skogen på något ställe (som inte innebär dödsbranter, drop m.m.) osv.

Sist men inte minst, det kan ju vara så att hon inte alls kommer att vilja cykla i skogen.

Senast ändrad:
Bonzo, du har en poäng där... och det har jag insett, därav tråden. Det är därför jag nu försöker att korrigera mina tidigare misstag och tar det hela till en mycket mer avslappnat och grundläggande nivå. Blir inga bikeparks på ett tag, tanken nu är att dra ut med henne till nått ställe som hon känner sig bekväm med och låta henne bestämma nivån.
Angående cykelvalet, jag försökte leda in henne på mer än vad hon var bekväm med just då, nämligen att börja cykla mtb på riktigt, och reflekterade inte att jag med började på en beggad helstel cykel på grusvägar. Tanken var också att en för låg nivå på cykeln gör att man blir mindre säker i sin förmåga. Modern geometri och ordentliga skivbromsar tillåter helt enkelt vissa saker som äldre komponenter inte gör. Återigen, sett från mitt perspektiv.
Det där med likasinnade funkar säkert, hon har en kompis som tycker om att cykla, dock har de aldrig styrt upp nått pga diverse förhinder... men det kanske ligger nått i det.

Fokusera på att ha trevligt ihop. Skit i om det blir nåt cyklat, se det som ett sätt att komma ut. Fixa en all inclusive cykeldag med dig som guide och allt anpassat efter henne. Planera allt, ta med bra mat och fokusera helt på hennes nöje.

Och bjud på en resa till Trysil, lättare cykling som ändå är svinkul finns nog inte.

Fokusera på picknickkorgen och ett fint ställe att avnjuta den. Hitta en rutt dit, och därifrån, som hon tycker är kul och lagom svår. Tajma in bra väder. Åk till Rörsbäcksnäs en helg. Ta ett dopp i havet efteråt. Hångla lite. Var förälskade. Tänk på att du gör något mysigt med din käresta. Du skulle ju inte tjata om att köra fjärilsim på tid i poolen om ni åkte på solsemester. :)

Instämmer i många av råden ovan. Chilla med välmenande tips och entusiasmen, hitta glädjen tillsammans istället, särskilt som hon inte verkar vara särskilt drivande att satsa på skogscyklingen själv. Leta rätt på ställen där ingen av er varit tidigare och utflykta tillsammans på cyklarna. Kaffetermos, fika, med paus för bad och titta på utsikten. Kan hon hitta åt ett gäng med andra cyklande nybörjare/tjejer vore det säkert bra om hon kunde cykla en del turer utan dig också, det är en helt annan sak att höra pepp från andra på samma nivå än från partnern som redan "kan allt".

Octagon sa:
Och bjud på en resa till Trysil, lättare cykling som ändå är svinkul finns nog inte.
Flera som har nämnt Trysil...kanske värt ett försök i slutet av säsongen.

Men ja... jag har uppenbarligen svårt att släppa att cykling = träning, var länge sen jag bara stack ut och cyklade utan att vilja bli bättre på något. Är liksom ingen expert själv men är ivrig att se henne utvecklas som cyklist, kanske snabbare än vad hon är bekväm med.

Har även tänkt prova touring på asfalt med övernattning någonstans, antar att den mentala instegströskeln är lättare att komma över där. Det behöver inte vara något monsterpass heller, Nynäshamn räcker säkert utmärkt och blir man trött/ inte längre sugen att cykla, är det nära till tåget.

Rattnalle sa:
Det låter som att du behöver bli vuxen och sluta cykla för att prestera ;)

Nja... bli vuxen kan jag nog hålla med om. Cykla för att prestera...det är inte riktigt min grej. Eller rättare sagt det är inte det som är drivet. Jag drivs med av att hitta flow i en trail, klara ett tekniskt parti osv...Du vet känslan när man sätter typ hela twist twist i JBP utan att bakhjulet dunkar i något en enda gång? Den känslan drivs jag av.

Bättre att hitta en partner som gillar att cykla redan från början. Jag ledsagade en snubbe ett halvt varv på NICK, men insåg att "herregu, han kommer ju aldrig att lära sig cykla ordentligt". Och sen tog det förhållandet slut.

Alternativt hålla sina intressen för sig själv.

Karin_P sa:
Bättre att hitta en partner som gillar att cykla redan från början. Jag ledsagade en snubbe ett halvt varv på NICK, men insåg att "herregu, han kommer ju aldrig att lära sig cykla ordentligt". Och sen tog det förhållandet slut.

Alternativt hålla sina intressen för sig själv.

Hahaha!

Karin, jag garvade lika mycket nu som förra gången du berättade det där...Livet är bara fullt av orättvisor!

Fan så kul. Du i parterapi skulle göra en makalös sketch. Hoppas stackarn har vågat cykla lite efteråt i alla fall....

Hos oss funkar det så att när jag coachade frugan på GC kom hon 200 höjdmeter. När jag sa gör som du vill, jag säger inget, kom hon 508 höjdmeter. Sen gjorde hon om det dagen efter utan mig. Entusiasm är ett knepigt verktyg att bruka utanför egen hjärna.

Senast ändrad:
Lycka till med detta... Jag tycker att den inre motivationen är det som avgör.
I mitt fall är det jag som håller på försöka introducera MTB i familjen, där jag själv också är nybörjare.
Allmänt : det är svårt att få vuxna människor att "tycka om" nåt när de redan har bestämt sig från början att de inte gör det. Ännu svårare att få partnern "att brinna" för samma hobby.

Lång historia kort; barnen är rätt taggade och ser fram emot cykelsäsongen. Och detta duger för mig =)

Flummar runt utan att bidra särskilt mycket men det känns skönt att få prata ut sig lite...

Undrar om alla de som startar sådana här "hur ska jag få min tjej/fru/sambo att vilja cykla lika mycket som jag" har blivit rekommenderade/lätt påtvingade av sina tjejer/fruar/sambos att prova på deras hobbys?

För övrigt börjar väl rekommendationerna i tråden gå åt sundare håll - var glad om tjej/fru/sambo är glada i att cykla men ta det inte personligt och bli påtvingande om intresset inte visar sig vara så ambitiöst.

Min särbo vet att jag älskar MTB och ville nog gärna dela det både för min och sin egen skull, men hon hade aldrig cyklat utanför asfalten förut och blandar fortfarande ihop både bromsar och växlar på sin pendlar-CX. Dock så är hon väldigt jag-stark (på det bra sättet) och har självförtroende både att pröva nya saker och sätta sina egna gränser. Vi hade utan problem lyckats övningsköra mc innan så vi visste var vi hade varandra i situationer där den ena vet mycket mer än den andra och ska lära ut (oj vad mycket hon har lärt mig...). Jag hade redan sedan tidigare lärt mig läxan att bli för entusiastisk och vilja störta in andra personer i saker.

Vi började med att inte köpa en ny cykel och sätta press på att det nu måste cyklas, utan hon inledde med en n+1-cykel jag hade redan. Den var inte perfekt, men bra nog både i storlek och vinklar. Sedan blev det några minuter på gräset med lite växling och bromsteknik, framhjulslyft och lite hopp. Sen bar det in i skogen med mig före och hon som härmade. Jag hojtade lite tips om när det kunde vara dags att växla (men inte vilken växel, det fick hon klura på själv) innan backarna. Vi valde en liten skog, mer likt en dunge, nära hemmet och kryssade fram och tillbaka i den tills manövreringen satt hyfsat. Efter det bar det iväg till storskogen, åter igen med mig före. Vi pratade aldrig om vad som var svårt eller olika krux på vägen, utan vi rullade bara på. Hon visste inte vad som var svårt för henne och tvekade därför aldrig eftersom hon litade på att jag skulle hitta stigar och hinder som hon skulle klara av. Och jäklar vad hon flög fram! Över stock och sten, upp och ner för hällar och hucks.

Nu flyger hon ifrån mig uppför tekniska backar tack vare en otrolig kombination av kraft och teknik (erfaren dansare) och halva min matchvikt. Vi är anmälda till Mörksuggan och cyklar så mycket vi hinner, hon på sin nya Spark. Jag tror att nyckeln var att det aldrig fanns någon press att cykla, med ny cykel och någon som hon trodde skulle bli besviken om det inte fungerade. Hon har också bara härmats i skogen och lärt sig själv utan publik. Vi cyklar mest för att vi har så roligt tillsammans och aldrig för svettens eller stupens skull. En fin grusväg går lika bra som Lasses. Och jag är världens lyckligaste man!

Ja just ja.. För vi är alla här för att höja upp patriarkatet till nya höjder och fortsätta med kvinnoförtrycket medelst cykel! /s

Om jag hörde att min partner frågade tips på ett forum hur han skulle få mig att göra samma sak som han och hur han berättade för alla att jag är skitdåligt på att cykla, då skulle jag omedelbart köra med bil över sin cykel och var det slut med honom. Så hoppas din tjej är inte som jag :)

Min sambo påpekade att denna tråd fanns , och att jag kanske borde skriva i den.

Men vetefan. Om jag har lyckats med något som faktiskt fungerar, då är det hon som kan göra den bedömningen, och inte jag :p

Känner alt för väl igen mig i att försöka "hjälpa" för mycket. Men det är nog bara att inse det, har man mer intresse än sin partner, så kan man inte väga upp det genom att försöka intensivutbilda hela tiden.

En bra sak i vårt fall var att jag inte heller kunde cykla stig när hon skaffade sin cykel, hade mest hetspendlat och kört på grusvägar.
Så första sommaren körde vi båda pushbike runt Nick och gråtskrattade över att sådan omöjlig terräng kunde kallas cykelbar.

Du kanske borde skaffa dig själv nya utmaningar att fokusera på istället? Skaffa en enhjuling och försök hålla tempo med henne på grusvägarna :p

Sen har jag fått för mig att Högbo Bruk ska ha stigar på snäll nivå.
En weekend där kanske, med mycket semester och cykling enbart för fikats skull?

milnik sa:
Octagon sa:
Flera som har nämnt Trysil...kanske värt ett försök i slutet av säsongen.

Men ja... jag har uppenbarligen svårt att släppa att cykling = träning, var länge sen jag bara stack ut och cyklade utan att vilja bli bättre på något. Är liksom ingen expert själv men är ivrig att se henne utvecklas som cyklist, kanske snabbare än vad hon är bekväm med.

Vill hon ens bli cyklist eller vill hon använda cykeln främst som transportmedel? Försöka ärligt svara på det och anpassa dina planer därefter (en del av planen får ju faktiskt vara att skita i att planera saker och låta henne göra som hon vill med cykeln).

Senast ändrad:
Måste ni dela cykling som intresse? Hur kul är det att släpa runt någon som egentligen inte vill vara med och bara gör det för att behaga dig? Du måste cykla långsammare och tråkigare stigar och hon verkar tycka att det är pest, känns bara jobbigt för alla inblandade. Det är rätt skönt med lite tid för sig själv också.

Yonna sa:
Om jag hörde att min partner frågade tips på ett forum hur han skulle få mig att göra samma sak som han och hur han berättade för alla att jag är skitdåligt på att cykla, då skulle jag omedelbart köra med bil över sin cykel och var det slut med honom. Så hoppas din tjej är inte som jag :)
Haha, kul idé för en kortfilm. :-D

somebody sa:
Måste ni dela cykling som intresse? Hur kul är det att släpa runt någon som egentligen inte vill vara med och bara gör det för att behaga dig? Du måste cykla långsammare och tråkigare stigar och hon verkar tycka att det är pest, känns bara jobbigt för alla inblandade. Det är rätt skönt med lite tid för sig själv också.

Jag kan bara svara hur det är för min del, vad andra har för motiv är deras problem :D

1. hon anser att hon rör på sig för lite och tycker inte att det är kul att gymma, så hänga med ut och cykla kändes som ett bra alternativ; ut och röra sig, möjlighet till fika, eventuellt lite kul och göra något tillsammans.
2. jag gillar att umgås med min sambo och vi försöker hitta på saker tillsammans och träning tillsammans är något som vi hoppas på att det både kan vara nyttigt och kul. mina hobbys är cykel och TV-spel så har inte så mycket att komma med i motionsväg som inte är cykel.

För min del tycker jag att MTB har blivit roligare för varje säsong allt eftersom man blir bättre på det, så att försöka lära ut det känns naturligt antar jag? sen blir det nog som nämnts tidigare kanske lite i överkant i och med att man är mer erfaren och en aning övertaggad.

Haha Yonna! det går ju även att byta ut Sambo/tjej/fru mot kompis också :D

Palle Kuling sa:
somebody sa:

Jag kan bara svara hur det är för min del, vad andra har för motiv är deras problem :D

1. hon anser att hon rör på sig för lite och tycker inte att det är kul att gymma, så hänga med ut och cykla kändes som ett bra alternativ; ut och röra sig, möjlighet till fika, eventuellt lite kul och göra något tillsammans.
2. jag gillar att umgås med min sambo och vi försöker hitta på saker tillsammans och träning tillsammans är något som vi hoppas på att det både kan vara nyttigt och kul. mina hobbys är cykel och TV-spel så har inte så mycket att komma med i motionsväg som inte är cykel.

För min del tycker jag att MTB har blivit roligare för varje säsong allt eftersom man blir bättre på det, så att försöka lära ut det känns naturligt antar jag? sen blir det nog som nämnts tidigare kanske lite i överkant i och med att man är mer erfaren och en aning övertaggad.

Haha Yonna! det går ju även att byta ut Sambo/tjej/fru mot kompis också :D

Givetvis är det roligt att göra saker med sin sambo. Skillnaden här verkar ju dock vara att din sambo ville röra sig mer och du gav cykling som förslag och hon nappade på idén, ts sambo verkar inte vilja cykla utan det är snarare ts som vill att hon cyklar.

Jag frågade frugan någon gång men hon va inte intresserad så jag frågade en tjejkompis och vi cyklade några ggr,så nu är det frugan som frågar om jag ska cykla själv eller med någon,men på något sätt är det typ behagligare att cykla själv ;)

Efter att ha läst många inlägg om att styra upp en jätteplanerad tur med bestämd rutt, bestämda rastplatser osv vill jag påstå att det är tokfel. Åtminstone i min erfarenhet.

Det som funkat bäst och fortfarande funkar bäst för mig och min sambo är vad vi kallar för äventyrscykling, att upptäcka nya platser tillsammans på cykel, helt enkelt. Har du lagt ut en rutt som du provat osv, lägger du också en förväntan hos henne att hon ska klara den. Att jag (som den som ”kan”) vet lika lite om vad som komma skall som henne får som konsekvens att det är helt okej att kliva av, därför att hon inte KAN förväntas klara av rutten tack vare att ingen scoutat den tidigare.

Ta med typ tre gånger mer proviant än vad som känns rimligt för den TID ni tänkt vara ute, så brukar vi klara oss utan att snåla med energiintaget. Att hålla energinivån jämn och hög är för oss avgörande i dessa sammanhang.

Lägg helt enkelt fokus på upptäckandet och inte på cyklingen. Ju bättre hon blir på att cykla desto längre in i skogen kan man upptäcka, det blir en naturlig utmaning och ständig progression.

Blir det skrutt och pannkaka av hela cyklingen så må det vara hänt, det var en upplevelse ni fick tillsammans. Ni fick umgås, se nya platser och röra er i naturen. Det var väl ändå det som var poängen från allra första början?

Detta började för snart två år sedan, om en dryg månad startar hon i elitklass i västgötacupen. Så kan det gå!

Doominator1 sa:
Efter att ha läst många inlägg om att styra upp en jätteplanerad tur med bestämd rutt, bestämda rastplatser osv vill jag påstå att det är tokfel. Åtminstone i min erfarenhet.

Det som funkat bäst och fortfarande funkar bäst för mig och min sambo är vad vi kallar för äventyrscykling, att upptäcka nya platser tillsammans på cykel, helt enkelt. Har du lagt ut en rutt som du provat osv, lägger du också en förväntan hos henne att hon ska klara den. Att jag (som den som ”kan”) vet lika lite om vad som komma skall som henne får som konsekvens att det är helt okej att kliva av, därför att hon inte KAN förväntas klara av rutten tack vare att ingen scoutat den tidigare.

Ta med typ tre gånger mer proviant än vad som känns rimligt för den TID ni tänkt vara ute, så brukar vi klara oss utan att snåla med energiintaget. Att hålla energinivån jämn och hög är för oss avgörande i dessa sammanhang.

Lägg helt enkelt fokus på upptäckandet och inte på cyklingen. Ju bättre hon blir på att cykla desto längre in i skogen kan man upptäcka, det blir en naturlig utmaning och ständig progression.

Blir det skrutt och pannkaka av hela cyklingen så må det vara hänt, det var en upplevelse ni fick tillsammans. Ni fick umgås, se nya platser och röra er i naturen. Det var väl ändå det som var poängen från allra första början?

Detta började för snart två år sedan, om en dryg månad startar hon i elitklass i västgötacupen. Så kan det gå!

Där tror jag vi har en vinnare!

Rattnalle sa:
Låt henne göra sina egna misstag istället för att försöka förklara allt i förväg. Man måste misslyckas för att förstå ibland. Sen kan det finnas utrymme att diskutera förbättringsmöjligheter.

Så gjorde jag och ångrar det grovt. Slutade med tre knäckta kotor i ryggen, 10 dagar sjukhus och ett halvårs sjukskrivning. Nu ett antal år senare har hon fortfarande problem.

mikipedia_ sa:
Raggamuffin sa:
Jag får upp min tjej på en cykel samtidigt som hon får upp mig på en av hennes hästar.

Perfekt! Då kan du sköta stallet åt sambon sen å hon monterar villhövergrejerna du köper till cykeln?
Skönt med egen mekaniker!

"Villhöver" haha. Nå, skönt med en sambo som tycker att en hobby får kosta :).

Tillbaka
Topp