Att försäkra cykel som man byggd själv

Atakua

Aktiv medlem
Nu håller jag på att bygga en annan cykel i hushållet. Det blir det dyraste bygget hittills. Därför funderar jag försäkra den med ett eget försäkringsavtal, särskilt mot stöld men också mot eventuell skada. Jag tror inte att min hemförsäkring täcker cyklar tillräckligt bra. Men sedan har jag ett par frågor vilka jag hoppas får svar på forumet med er hjälp.

1. Vilka svenska försäkringsbolag erbjuder bästa avtal för ändamålet? Om ni har erfarenhet med att försäkra cyklar (och få pengar tillbaka) berätta gärna!
2. Hur fastsätter man försäkrat belopp ifall man bygger någonting själv? Alltså jämfört med ett inköp på cykel som helhet. Jag kommer att använda en del nya komponenter och en del begagnade. Ska jag anmäla cykelns värde som summa på alla delar (ram + gaffel + hjul + …) och visa fakturor och kvitton? Eller ska jag hitta en liknande färdigbyggd cykel på marknaden och ta dess pris?

Tack!

Gör en detaljerad lista med komponenter och inköpspris, spara kvitton. Spara även bilder på cykeln där man kan se det mesta.

jag fick för väldigt länge sedan en helt egenkomponerad cykel stulen, min dåvarande lbs skrev ett värderingsintyg som försäkringsbolaget gick med på. (Efter stöld)

Gör en detaljerad lista med komponenter och inköpspris, spara kvitton. Spara även bilder på cykeln där man kan se det mesta.

jag fick för väldigt länge sedan en helt egenkomponerad cykel stulen, min dåvarande lbs skrev ett värderingsintyg som försäkringsbolaget gick med på. (Efter stöld)

Tack för tipset! I mitt fall är samtliga cykeldelar köpta på utländska (EU) webbutiker. Så ingen LBS att tala om. Jag undrar om det ändrar något i processen.

Nä. Det har diskuterats tidigare och någon skrev att en LBS aldrig kan göra en värdering (vilket t ex ovan här visar sig vara falskt). Om man har en bra relation till en butik så kan de skriva ett prisutlåtande, eller så sparar du som sagt bara alla kvitton (som du fått på mailen) och visar upp dem om något händer med jonnen. Ta många bilder, med tidsstämplar för att visa också. Prata med ditt försäkringsbolag för att få bäst råd.

Nu håller jag på att bygga en annan cykel i hushållet. Det blir det dyraste bygget hittills. Därför funderar jag försäkra den med ett eget försäkringsavtal, särskilt mot stöld men också mot eventuell skada. Jag tror inte att min hemförsäkring täcker cyklar tillräckligt bra. Men sedan har jag ett par frågor vilka jag hoppas får svar på forumet med er hjälp.

1. Vilka svenska försäkringsbolag erbjuder bästa avtal för ändamålet? Om ni har erfarenhet med att försäkra cyklar (och få pengar tillbaka) berätta gärna!
2. Hur fastsätter man försäkrat belopp ifall man bygger någonting själv? Alltså jämfört med ett inköp på cykel som helhet. Jag kommer att använda en del nya komponenter och en del begagnade. Ska jag anmäla cykelns värde som summa på alla delar (ram + gaffel + hjul + …) och visa fakturor och kvitton? Eller ska jag hitta en liknande färdigbyggd cykel på marknaden och ta dess pris?

Tack!

Jag har mycket goda erfarenheter av Länsförsäkringar (Uppsala) som lämnade rimlig ersättning för en helt custombyggd hoj som stals ur källarförråd. Ingen aning om hur de agerat ifall den stått låst ute.

Info i denna tråd:
https://happyride.se/forum/threads/...ill-laensfoersaekringar.3241723/#post-3257427

/Johan

Aha. Bra att ha koll på. Men då måste de varit lite extra schyssta mot mig. Jag skickade bilder på den uppbrutna förrådsdörren, så de kan inte ha missat den detaljen ?.

/Johan
Länsförsäkringar är kända för att göra lite som dom vill. Inte ens efter dom i hovrätten betalar de ut ersättning utan att behöva dra in kronofogden i ärendet.

If ersatte min hemmabygga cykel utan större knussel. Stals från låst cykelförråd (och givetvis låst cykel). Skickade in kvitton på det jag hade, och uppskattning / länk till liknande för övriga saker. Ca 15kkr i totalt värde har jag för mig.

Dock har de tagit bort att försäkringen täcker skador på cykel som uppkommer i t. ex. terräng (se: https://happyride.se/forum/threads/...oersaekring-via-if-skadefoersaekring.3685697/), så jag kommer att lämna dem för lämpligt annat bolag när jag har möjlighet.

Jag har byggt en hoj med lösa delar och tagit en sakförsäkring på 58 tkr vilket motsvarade ungefär det jag hade kvitton på vid tillfället. Att man sen fortsatt att köpa mer dyra delar till den går väl inte att göra så mycket åt, det är väl lite problemet med en sakförsäkring.

Dock har de tagit bort att försäkringen täcker skador på cykel som uppkommer i t. ex. terräng (se: https://happyride.se/forum/threads/...oersaekring-via-if-skadefoersaekring.3685697/), så jag kommer att lämna dem för lämpligt annat bolag när jag har möjlighet.
Låter som en lämplig åtgärd. Vore rätt knäppt om alla som cyklar i skogen och kraschar sedan får ersättning för skador på cykeln som beror på att de skogscyklade över din egen förmåga. Krascher är en del av sporten. Köp inte dyrare saker än vad du själv har råd att ersätta.

Låter som en lämplig åtgärd. Vore rätt knäppt om alla som cyklar i skogen och kraschar sedan får ersättning för skador på cykeln som beror på att de skogscyklade över din egen förmåga. Krascher är en del av sporten. Köp inte dyrare saker än vad du själv har råd att ersätta.

Resonerar du lika med bil, mc, båt? Kör du i diket med bilen på vintern får du ersättning trots att man utan större ansträngning kan hävda att föraren körde över sin egen förmåga.

Tävling köper jag att det inte ersätts, men en mtb är ju gjord för terräng så varför skulle man ha en försäkring som inte täcker det?

försäkringar gäller ju återanskaffningsvärde av en likvärdig, inte vad man lagt ut i inköp.

så egentligen är det cykeln som den står färdigbyggd som ska värderas sas i sin helhet. innehåller den specialdelar som t ex en dyr gruppo, gaffel eller kanske en schlump-växel får väl det beaktas, men om de kom från en braatthalåda eller köptes till ändamålet är väl mindre intressant.

man kan ju dokumentera med bilder. sedan hoppas man det inte blir aktuellt att reglera skada eller förlust för ts:)

Om jag tar SUVen på off-road-äventyr så tycker du att min vanliga försäkring ska gälla?

Det är ju normalt inte tillåtet förutom på terrängbana, så nja inte riktigt jämförbart.

Men om du med terräng menar en dålig grus eller skogsväg så ja absolut varför skulle den inte det?

Resonerar du lika med bil, mc, båt? Kör du i diket med bilen på vintern får du ersättning trots att man utan större ansträngning kan hävda att föraren körde över sin egen förmåga.

Tävling köper jag att det inte ersätts, men en mtb är ju gjord för terräng så varför skulle man ha en försäkring som inte täcker det?
Du jämför äpplen och päron. Att krascha när man cyklar i skogen hör liksom till sporten. En försäkring ska inte ersätta sådant man får räkna med när utövar en sport. Någon form av rimlighet och avgränsning måste det finnas om premierna ska vara rimliga. Om du tränar rally och kör av vägen med rallybilen tycker inte jag att du ska få ersättning heller. Det är något som man får ha budget för helt enkelt.

Du jämför äpplen och päron. Att krascha när man cyklar i skogen hör liksom till sporten. En försäkring ska inte ersätta sådant man får räkna med när utövar en sport. Någon form av rimlighet och avgränsning måste det finnas om premierna ska vara rimliga. Om du tränar rally och kör av vägen med rallybilen tycker inte jag att du ska få ersättning heller. Det är något som man får ha budget för helt enkelt.

Nu har ju jag en utformad försäkring för min sk sport, det är inget som går på hemförsäkringen. Jag utgår från att försäkringsbolaget klarar att sätta ett pris på det. Nu är det ju som tur var bolagen som bestämmer vad dom vill försäkra och inte du, så det går ju utmärkt att försäkra sig hos ett bolag som täcker en krasch som inte sker på tävling.

Allt som utförs på bana är oförsäkrat normalt cross, enduro, rally etc. att cykeln ska behöva vara det bara för jag är på en stig håller jag helt enkelt inte med om. Oavsett att köpa nya cyklar är något min plånbok klarar.

Antar att jag snart åker dit då det kommer byggas gammal men nylackerad ram och helt nya delar. Har Folksam så får kontakta de om vad som gäller.

Säger inte att du har fel i sak, men enligt mig skötte If ändringen i försäkringsvillkoren osnyggt och iom att det finns andra, för mig mer fördelaktiga försäkringsbolag så kommer jag givetvis att byta när jag får möjlighet.

Tillbaka
Topp