Att hålla tal om en cykelresa?

Shirley

Medlem
Jag har varit iväg på långfärdsresa i ett år och cyklat till Baikalsjön i Ryssland. Nu är jag hemma och alla på jobbet vill att jag håller ett föredrag om den, visar lite bilder, drar några historier osv. Det tycker jag är en rolig ide men jag har ingen aning hur jag ska lägga upp det (förutom att det blir i samband med AW). Mitt problem är att om jag bara berättar historier och visar bilder, då blir det nog ganska tråkigt (att kolla på någon annans semesterbilder blir tråkigt rätt snabbt, även om semestern var helt fantastisk!) - det jag saknar är en rödtråd som binder ihop berättelsen. Min bästa ide hittills är något i stil med "folk är vänliga överallt"....men jag tycker inte det blir särskilt bra.

Någon som har något förslag eller erfarenheter av samma sak? Tack!

Om någon vill veta mer..... www.ridingmybikeareallylongway.wordpress.com.

När jag hört liknande berättelser har jag fängslats av att höra mycket om en enskild händelse som gjort extra stort intryck på föredragshållaren.
Röda tråden är viktig för att placera händelsen i ett samanhang.

plumse sa:
När jag hört liknande berättelser har jag fängslats av att höra mycket om en enskild händelse som gjort extra stort intryck på föredragshållaren.
Röda tråden är viktig för att placera händelsen i ett samanhang.

+1,
svårt om man inte är van, men kanske ett möte med en annan cyklist? Eller maten på nåt ställe. Gulliga barn kanske? Nån sån händelse.

Nu spånar jag bara, men att använda en Prezi för att utgå från en kartbild och knyta bilderna till olika platser är en idé för att få lite sammanhang i det!

Eftersom du gjort något som är hyfsat unikt, man kan kanske kalla det en milstolpe eller ett äventyr, tror jag att man skall dela det i sekvenser. Innan: varför, hur, med hjälp av..... Under: Var, möten, upplevelser, problem och ev vedermödor. Efter: Minnen, känslor, inspiration och rekommendation. BIlderna kan man lägga in överallt och tala om i olika tidsform och gå från allmänna till mer personliga bilder. Kan man skapa en förnimmelse om att åhörarna deltagit eller få dem inspirerade så är det bra. Spara tid till en frågestund och ha bra extrabilder tillhands som stöd till frågor.

Suveränt. Jag läste bloggen, häftig historia och bra bilder !! Men många tröttnar, ta inte med för många bilder, bättre att dom vill se mer än mindre... Plocka ut dom 100?? häftigaste bilderna, i tidsordning, och berätta om allt som hände !!

Shirley sa:
Jag har varit iväg på långfärdsresa i ett år och cyklat till Baikalsjön i Ryssland. Nu är jag hemma och alla på jobbet vill att jag håller ett föredrag om den, visar lite bilder, drar några historier osv. Det tycker jag är en rolig ide men jag har ingen aning hur jag ska lägga upp det (förutom att det blir i samband med AW). Mitt problem är att om jag bara berättar historier och visar bilder, då blir det nog ganska tråkigt (att kolla på någon annans semesterbilder blir tråkigt rätt snabbt, även om semestern var helt fantastisk!) - det jag saknar är en rödtråd som binder ihop berättelsen. Min bästa ide hittills är något i stil med "folk är vänliga överallt"....men jag tycker inte det blir särskilt bra.

Någon som har något förslag eller erfarenheter av samma sak? Tack!

Om någon vill veta mer..... www.ridingmybikeareallylongway.wordpress.com.

Visst, att titta på random människas semesterbilder från all-inclusive-veckan på kanarieholmarna kan bli tjatig. Att titta på bilder och höra historier från någons äventyrssemester runt jorden skulle kunna fascinera mig i timtal. Det märkliga är att jag just igår var bjuden på och njöt av en fd kollegas berättelse om hans 4-år långa mc-semester runt jorden han gjorde på mitten av nittiotalet. Det var inte tråkigt en sekund, trots att han bara radade upp bild efter bild och berättade blandat fakta och historirer om länderna bakom. Sen bar det av på aw med gott käk och några pilsner. Väldigt lyckad koncept, och jag blev själv sugen på att göra nåt liknande om min egen mycket mindre äventyrsspäckade resa.

En annan variant är att identifiera ett antal saker som du tycker utmärker resan. Vänliga människor verkar vara en sak. För var och en av dessa utmärkande saker funderar du igenom vilken episod som bäst illustrerar den och berättar den episoden. Det blir då mer som ett smörgåsbord där åhörarna får väl valda smakprov. De kommer inte att veta precis vilken rutt du tog och alla platser du besökt, men om du ska förmedla det är risken att det blir många pliktskyldiga transportsträckor i föredraget.

Och om du kan locka fram ett skratt då och då är det ingen nackdel. Inte så att jag menar att du ska stå och dra vitsar. Jag tänker mig dock att du måste upplevt en hel del situationer där missförstånd, kulturkrockar, ovanliga personer, konstiga/oväntade händelser, ... rätt berättade kan innehålla humoristiska element.

Uppladdning -> Disaster -> Lösning

Väldigt enkelt koncept för att binda publik vid historieberättning :) Om allt är fint och fungerar bra hela tiden blir man lätt uttråkad.

VIlken fin blogg, den ska njutas efterhand! Tack!

Förslag på innehåll/upplägg på lättsamt föredrag (stryk det som ej önskas...).
Gör "roliga/knäppa faktadelar" som du inte går igenom i detalj utan bara väljer ett fåtal av att brodera ut kring, men som ger de som lyssnar en känsla av att "det finns mer än det jag berättar om nu", satsa på finurliga rubriker/titlar om du gör en presentation med "teman":
- Karta såklart,
- Sträckor/distanser,
- Olika färdsätt (förutom cykeln), om bil/båt/flotte, ...,
- Ortnamn, listade på olika sätt (alla platser där du sovit, alla platser där du ätit lunch, fått punkteringar, ...),
- Ortnamn du trampat förbi, listade i alfabetisk ordning, eller länder,
- Mat, hur många portioner xxx eller yyy, godaste/mest svårätna/mest överraskande ingrediens,
- Tankar i huvudet, fick du nån låt på hjärnan under perioder av ensamhet/monoton cykling, ...,
- Antal punkor, antal slangar, andra missöden, ...
- Oväntade möten med... djur/myndigheter/barn/gamla/...
- Utsikter/insikter,
- Motsatser,
- Och såklart, bilder bilder bilder. Landskap, fint väder, fult väder, fina möten med människor, ...
- Vem var du innan, vad fick dig att vilja göra detta, vem är du nu, vad har detta gett dig?

Lycka till!

Tack för alla goda råd! Jag har fått mycket bra ideer, inspiration, och även lite mer förtroende för att det här kommer att bli bra :)

Tillbaka
Topp