Att klä sig rätt?

Att klä sig rätt?
erik h skrev:
-------------------------------------------------------
> Oskar skrev:
> > Nej, det är ju bara 22% bomull i de "nya"
> lumpenunderställen...
>
> Vad är det mer? De fungerar ju faktiskt riktigt
> bra och håller länge.

50% polyester, 28% polychlal (har för mig det är nåt flamsäkert) och 22% bomull.

Tja, jag vet inte om jag tycker att de är så bra rent svetttransportmässigt, men jävlar vad länge de håller!

Att klä sig rätt?
Woolpower verkar ju göra fantastiskt bra produkter. Men även deras lättaste 200g-tröja är ju så pass varm att det borde vara på tok för varmt under en vindavvisande jacka för cykling runt nollan. Däremot så kör jag deras strumpor i cykelskorna. Mkt bra.

Att klä sig rätt?
En skinnväst funkar alltid när vinden är kall :)

Bilagor

• skinnvst-hm_19478222.jpg
    skinnvst-hm_19478222.jpg
    35.8 KB · Besök: 22
Att klä sig rätt?
Köpte mig Icebreakers Merinounderställ. Grymt nöjd med det fast ack så dyrt, i alla fall där jag köpte det. Var köper ni billigare merinounderställ för säg under 500kr?

Att klä sig rätt?
Jag har en långarmad merinoull tröja med dragkedja och krage från Aclima som jag har använt dagligen under vintertid och är skitnöjd. Jag hade den under min skyddsjacka när jag körde i värsta skitväder i Gesunda och den höll mig hyfsat varmt.

Jag var förbi Norvelo idag och råkade köpa en aclima tshirt till för 199kr istället för 460kr. De har typ 50% rea på förra årets kläderna och 20% på nya grejorna. Hoppas att de har grejorna kvar till lönen....

Att klä sig rätt?
Jag köpte ett kit nyligen, med tillhörande långkalsingar, från Ullmax. Runt 500lappen, strax under tror jag. Tänkte att "det är säkert bra".

Har dock inte hunnit testa varken kvalitet eller användbarhet på cykeln... Men kändes jädrans bra när jag provade och ett par långkalsingar kommer säkert till pass endera dagen.

Att klä sig rätt?
Oggler skrev:
> Woolpower verkar ju göra fantastiskt bra
> produkter. Men även deras lättaste 200g-tröja
> är ju så pass varm att det borde vara på tok
> för varmt under en vindavvisande jacka för
> cykling runt nollan. Däremot så kör jag deras
> strumpor i cykelskorna. Mkt bra.

precis min erfarenhet också. +1 i skorna -1 på kroppen (vid svettigare aktiviteter)

Att klä sig rätt?
Rippa skrev:
> Que? En blöt syntettröja fryser man mkt mer i
> än en lika blöt ylletröja. Så klart är det
> inte skönt när några kläder är dyngsura. Men
> allt annat lika så värmer fårpälsen bättre.

Inte i praktiken.

Så här ser min tunna, 180 g/m², ylletröja i 100% Merinoull ut efter ~50min cykling med tröjan direkt mot huden
Ylletr%C3%B6ja_direkt_mot_huden.jpg

Och så här ser samma tröja ut, efter en likadan cykling, när jag har haft den som lager 2, dvs utanpå en Brynje Superthermo http://www.brynje-shop.com/super-th...s.htmlosCsid=b3a4b1c601577e3041674da10c828d06
Ylletr%C3%B6ja_som_lager2.jpg

Även om skillnaden är lätt att se, men skillnaden i hur det känns är ännu större.
Ylle verkar alltså fungera bra som 'läskpapper', men det är inte särskilt bra att transportera fukten vidare till nästa lager.
Och detta efter endast ~50min cykling.

/Håkan

Att klä sig rätt?
Vindvästen brukar vara rätt funkis när man bränt all lagrad energi efter 1,5t hård körning och man halvmosig vänder hemåt. Brukar hjälpa om man går ner till fettbrännarpuls samtidigt :-) T

Att klä sig rätt?
Då har jag alltså inhandlat en tröja i ylle. En Aclima woolnet hos norvelo. En sådan med hög krage. Allt enligt Happys rekommendationer. Lägligt nog så var det rea. Jag har hojat ett par vändor i den. Det verkar lovande. Nu har jag förstås inte haft tillfälle att utsätta den för några påfrestande tester. men det käns ju med en gång när man stannar och fikar att den där känslan av att ha blöt disktrasa på huden inte infinner sig.

Aclima rekommenderar ju själva syntetplaggen om man har en hög ansträngningsnivå. Motiveringen till detta är att ylle inte transporterar fukt lika effektivt. Kanske skulle man köra med syntetnätet istället om man ska ut på hårda pass.

Att klä sig rätt?
Oggler skrev:
> Aclima rekommenderar ju själva syntetplaggen om
> man har en hög ansträngningsnivå. Motiveringen
> till detta är att ylle inte transporterar fukt
> lika effektivt. Kanske skulle man köra med
> syntetnätet istället om man ska ut på hårda
> pass.

Om de med det menar att högre ansträngning = mer svett, så vet jag inte hur de resonerar då jag svettas kopiöst och ull verkar vara det enda som gör att jag inte fryser arslet av mig om jag behöver stanna till en stund!

Fast jag kan ju ha missat något. :)

Att klä sig rätt?
Jag tror de syftar på hög ansträngning under kort tid. Om du tex ska springa milen på tid så kanske fördelarna med syntetmaterial väger tyngst osv. Det verkar som om syntetmaterialen kan transportera bort mer fukt på kortare tid. Medans ylle har bättre långtidsefekter, tex att det värmer även när det är fuktigt/blött.

Att klä sig rätt?
Olika aktiviteter har olika krav. För skogscykling där det ofta blir kortare eller längre stopp kan det vara bra med plagg som gör att man håller sig varm även om de är blöta.

Jag noterade i somras att min svarta merinoulltröja höll mig sval i solsken. Med en svart syntettröja hade jag nog smält bort som en skål gräddglass. Mmm...glass.....

Tillbaka
Topp