Att köpa en begagnad GT STS2

Petter

Ny medlem
Hej,

Har hittat en begagnad GT STS2, undrar dock om detta är värt pengarna(Han ska ha 7000:-)?
Det jag undrar är hur håller dessa ihop, har läst en hel del negativt på mtbr.com om dessa ramar som tydligen sprack i infästningarna mellan alu och kolfiber.

Vad säger ni som vet en del, ska jag spara mina pengar till nästa år och köpa ngt annat heldämpat i mordenare tappning eller inte?

Tack på förhand.

/Petter

Jag tittade på en ram som visade sig vara sprucken under vevlagerhuset. Det är en urfräsning i aluminiumet där. Kolla noggrannt där så att det inte ser ut att vara liknande på den ramen.

Det där med sprickor i infästningen låter skumt. Det finns inga muffar eller något sådant på ramen. Ramen består av en mycket tunn alumiumkärna som sedan bakats med kolfiber utanpå. Men det är möjligt att det kan spricka i alla fall.

STS-2 är säkert en väldigt bra ram och är ganska lätt för att vara en gammal heldämpad, men 7000 spänn tycker jag är mycket för en gammal ram.

Hej Petter,

har också sett annonsen...Vill faktiskt avråda dig från att köpa den då just termoplasten eller kolfiberns som ramen är gjord av har haft vissa problem. Precis som du säger sprack den i infästningen mellan alu och kolfibern, ramen var även känslig för stenskott etc. Vajerdragningen var heller ingen höjdare. Som cykel betraktat var den dock skön, bra dämpning och geometri. Bakdämparen (och framdämparen) ser dock inte ut att vara en höjdare på den här cykeln. Nu vill jag inte prata skit om den här annonsen och säljaren har naturligtvis rätt att sälja vad han vill men jag skulle inte köpt den här cykeln.

Däremot har jag ett förslag till dig. Jag har en GT LTS till salu, dvs. samma cykel som i annonsen men helt handgjord i Eastonaluminium, direktimporterad från GT fabriken 2001 med XTR och CrossMax, RooX, Rock Shox Sid etc, som är såååå mycket finare än den du tittade på. Mitt pris är obetydligt högre, 8500:-. Jag skickar gärna bilder till dig om du är intresserad. Jag vet att det finns ett köp&sälj forum men ämnena hänger ihop här..

Så, hör gärna av dig om du är intresserad

Hälsningar Patrik
watthammar@spray.se
tel: 0704-19 69 70

Hmmm... det känns som att det är lite mycket tveksamheter runt just kolfiber ramar, det är ju inte direkt ngn garanti kvar på så gamla cyklar, så jag lär ju inte få ngn ny ram på garanti.
Sen går det väl knappast att få ngt lagat heller(iofs samma med alu, svåsvetsat)

Tackar för era synpunkter, tror att jag bestämt mig redan.

MvH Petter

Tillbaka
Topp