Att låna/hyra ett rejält fotledsstöd

Kara

Aktiv medlem
Hej! Undrar om någon här har kanske ett riktigt stort och stabilt fotledsstöd som jag kunde få låna? Ett sånt som jag kan börja cykla med (bara på stan än så länge). Har fortfarande lite svullet runt foten och kan inte riktigt stödja med den men tänker om jag har ett ordentligt fotledsstöd på mig då kan jag trycka med foten utan att känna något.
Någon något?
Tack för hjälpen!
K.

Jag skulle köpa ett sådant här. Det var den som passade mig bäst av de jag testat.
https://www.xxl.se/rehband-7774-force-ankle-brace-light/p/1105352_1_style

Finns andra modeller också, bl.a. med hårda-plastskenor som jag tyckte fungerade sämre.

https://www.xxl.se/traning/vard/stod-skydd/c/181006?16Protection+Type=Fötter

Jag rekommenderar att du testar själv eftersom det är ganska personligt med passning och exakt vilken typ av stöd du är ute efter. Kanske kommer du undan med att hitta något billigare i sport-affärer? Annars finns det ju specialbutiker för rehab-utrustning (troligen dyrare). Du har ingen olyckfallsförsäkring? Det lär täcka den typen av utlägg. Lycka till med foten!

Dessutom... stick inte iväg och utsätt dig för belastning som din fot inte är redo för. Prata med din läkare och/eller sjukgymnast först.

Kara sa:
Hej! Undrar om någon här har kanske ett riktigt stort och stabilt fotledsstöd som jag kunde få låna? Ett sånt som jag kan börja cykla med (bara på stan än så länge). Har fortfarande lite svullet runt foten och kan inte riktigt stödja med den men tänker om jag har ett ordentligt fotledsstöd på mig då kan jag trycka med foten utan att känna något.
Någon något?
Tack för hjälpen!
K.
Vart i Sverige...?

Jag körde mycket med ett sånt här förut när jag hade stukat mig lite för mycket: https://www.xxl.se/active-ankle-active-ankle-t-2-ankelskydd/p/1112433_1_style

Nu använder jag det bara när jag kör BMX.

Skulle säga att skydden bara ska användas för att skydda så du inte drar upp stukningen på nytt nu när du är försvagad. Kan du inte använda foten utan skydd ska den nog inte användas med skydd heller.

Tänk också på att när du använder skydd så minskar även fotledens naturliga återbyggnad av muskler, så använd det bara vid högriskaktivitet. Försök att stärka upp så mycket du kan med balansplatta och andra övningar.

Tack alla för era svar och tips!

Jag tänkte att använda det stödet bara i högriskaktiviteter som tex. att börja använda min pendlarcykel att cykla korta sträckor. Trött på spårvagnar och bussar (bor i Göteborg).
Så jag har likadant stöd som "H" men tyvärr den skulle klämma lite för mycket i dagens läge så jag kan inte använda det ännu..
Tänkte att det kanske finns andra alternativ som ska stödja fast utan att stoppa blodcirkulation ;)

I alla fall, som jag hör på de flesta av er, jag tror jag ska hålla mig till mina övningar, röra på foten försiktigt och helt enkelt gå i "Zen-mode" och vänta lite till innan foten blir bättre.. :)

/K.

H. sa:
Jag körde mycket med ett sånt här förut när jag hade stukat mig lite för mycket: https://www.xxl.se/active-ankle-active-ankle-t-2-ankelskydd/p/1112433_1_style

Nu använder jag det bara när jag kör BMX.

Skulle säga att skydden bara ska användas för att skydda så du inte drar upp stukningen på nytt nu när du är försvagad. Kan du inte använda foten utan skydd ska den nog inte användas med skydd heller.

Tänk också på att när du använder skydd så minskar även fotledens naturliga återbyggnad av muskler, så använd det bara vid högriskaktivitet. Försök att stärka upp så mycket du kan med balansplatta och andra övningar.

Det här skyddet i länken ovan ser ut som ett som jag köpte för länge sedan. Om jag minns rätt var det främst utvecklat för volleyboll-spelare, det var dock helt suveränt och stabiliserade upp riktigt bra. Kunde göra vad som helst med det på utan att vricka foten igen.

Tillbaka
Topp