Att lära sig att cykla långsamt

abuezid

Medlem
Ja, det är en ganska dum grej egentligen.

Jag har sedan något år bakåt cyklat en hel del, jag har under dessa år cyklat fort. Jag tycker att det är ett roligare sätt att cykla, och jag når mitt mål snabbare.
Det är nästan som att mitt muskelminne vill att jag ska cykla fort och möter jag en uppförsbacke, ja då tar jag oftast i för kung och fosterland för att ta mig över den.

Men jag har satt ett mål inför sommaren, och det är att jag ska bikepacka (har ännu inte bestämt rutt) i ca 1-1.5 veckor. Ja som ni kanske förstår nu med rubriken på inlägget så kan jag själv ganska snabbt komma fram till att jag inte kommer orka så mycket om jag ska hålla den takten som brukar göra när jag bikepackar.

Så, back to basics, vad behöver jag göra för att lära mig att cykla långsamt?

Mindre drev och spin to win? Något jag känt av är att en aggressiv sittställning snabbare blir obekväm när man inte tar i lika mycket, så kanske sitta lite mer upprätt? Men det kan ju ha med min kassa kondis och bålmuskulatur att göra.

Ja det är helt klart ett bra alternativ att fixa drev och lite mer avslappnad sittställning.
Det kanske bara handlar om att mentalt träna att man inte får cykla för snabbt, jag försökte under förra veckan att cykla långsamt. Det höll i ca 3 km, sen så var jag tillbaka i samma takt som jag alltid cyklar.

Lasta på dig den packning du behöver och se till att ha en möjlig "bail out route" som du kan välja om du inte skulle orka eller hinna hela vägen fram, sedan kommer du till slut att hamna på den nivå som du pallar att hålla. Cyklar du för snabbt ena dagen så kommer du vara utschasad och köra långsammare nästa dag, och till slut landar du nog på vad som är lagom för dig. Kom bara ihåg att du måste skriva en livfull och inspirerad ride report här!

Cyklar du tillräckligt långt så går det till slut långsamt :)

Men för att vara lite seriös. Jag tror nog iofs det kommer komma ganska naturligt, startar man med utgångspunkt att man ska cykla precis hela dagen så ter det sig naturligt att hushålla lite med krafterna. Men beroende på upplägg och målsättning så kan man ju trycka på lite ibland ändå.
Men ett bra tips för att lära sig cykla lugnt är att börja köra några pass i t.ex. strikt zon 1 (puls, föredrar jag iaf). Sjuuuuukt tråkigt i början. Men ganska meditativt när man väl vant sig.

Sjuuuuukt tråkigt i början. Men ganska meditativt när man väl vant sig.
Viktig insikt tycker jag. Man måste acceptera att det inte går så snabbt som man är van vid. Efter ett tag märker man att man tillryggalägger en hel del mil så är det roligare helt plötsligt.

Släpp egot och tagga ned. Det är någon medfödd instinkt, speciellt hos yngre män, att så fort det kommer en fysisk utmaning måste man visa sig ung, stark och "viril" så att honorna vill ha en :LOL:

Bara att lära sig släppa egot och gubbtrampa på låg växel uppför backarna, ingen bryr sig. Kan ta ett tag innan man kommer dit men det är en frihetskänsla när man väl gör det.

Tycker också det är ett problem. Kvittar om jag sitter på en damcykel på väg till jobbet kommer fram dyngsur. Försöker tänka att jag bör chilla och njuta av turen men så fort en bro/backe kommer i vägen så är det kört.

För mig har det funkat att cykla med vänner, då känns det naturligare att cykla i lugnt tempo. Kanske ett tips som kan funka? I alla fall för att få in rätt tempo till en början

Men ett bra tips för att lära sig cykla lugnt är att börja köra några pass i t.ex. strikt zon 1 (puls, föredrar jag iaf). Sjuuuuukt tråkigt i början. Men ganska meditativt när man väl vant sig.

Jag tänker att det kanske är så trots allt. :)

Men du sa ngt med att hålla sig till zoner, jag har en klocka som jag aldrig riktigt använt i det syftet. Det är helt klart något som jag ska testa.

Släpp egot och tagga ned. Det är någon medfödd instinkt, speciellt hos yngre män, att så fort det kommer en fysisk utmaning måste man visa sig ung, stark och "viril" så att honorna vill ha en :LOL:

Bara att lära sig släppa egot och gubbtrampa på låg växel uppför backarna, ingen bryr sig. Kan ta ett tag innan man kommer dit men det är en frihetskänsla när man väl gör det.
Tycker inte det handlar om ego faktiskt. Sitter man på en damcykel med för hög sadel, dekorerad korg så finns det inte så mycket machokänsla kvar i en.

Tror mer det handlar om muskelminnet. Cyklar man snabbt och kör lite kortare rundor så är det svårt att vänja sig vid ett mer "hållbart" tempo

Tycker inte det handlar om ego faktiskt. Sitter man på en damcykel med för hög sadel, dekorerad korg så finns det inte så mycket machokänsla kvar i en.

Att köra damcykel är ju det mest macho man kan göra. Man är så macho att det kvittar vad man kör, man är ändå macho. Vad som är vekt är att köra V8 raggare med öppna rör, det är visar fan på impotens och liten snorre.

It takes one to know one :cool:

Men ja, du har rätt med att det kanske är lite överdrivet från mitt håll. Jag är inte ute efter att visa "honor" att jag har starka lår och bra kondis genom att cykla snabbt i en uppförsbacke, men jag tror jag förstår din poäng.

Med packning tycker jag det går bra att sänka tempot. "Jag ska långt." Började i somras med några svängar (utan packning men med pulsmätare) där jag hade ett riktmärke att inte gå över ett visst bpm.

Lasta på dig den packning du behöver och se till att ha en möjlig "bail out route" som du kan välja om du inte skulle orka eller hinna hela vägen fram, sedan kommer du till slut att hamna på den nivå som du pallar att hålla. Cyklar du för snabbt ena dagen så kommer du vara utschasad och köra långsammare nästa dag, och till slut landar du nog på vad som är lagom för dig. Kom bara ihåg att du måste skriva en livfull och inspirerad ride report här!
Tack för tipsen. Ride report kommer helt klart.

Jag har tourat på många olika sätt och det kan vara lite knivigt i början. Jag cyklade med fikatåget från Bro till Karmansbo en gång i tiden med full packning och det tog bara en timme innan jag fick vika ned mig. Det var omöjligt att hålla samma fart, speciellt i uppförsbackarna. Så det var ju bara att kliva ned i krypfart och få igång glykogennivåerna. Med packning för kreditkortstouring är det däremot inte lika svårt att hålla farten även över längre sträckor.

Så lite handlar om vad och hur du kommer packa. Ett sätt att kombinera fart och distans är ju att ta rast ofta. Om du håller 28-30km/h i rullsnitt men pausar 45 minuter varje timme men kör femtontimmarsdagar så kommer du ju cykla i nio timmar och stå till i sex. Så du kommer komma mellan 25 och 27 mil per dag, men inte trampa så länge i sträck.

Om du cyklar en timme och sedan vilar i fyrtiofem minuter och upprepar det nio gånger så kommer du kliva av cykeln sista gången femton timmar efter du startade. Tror jag i alla fall. Har jag räknat fel?
Nej, det stämmer när jag räknar på det. :-)

Det var "men pausar 45 minuter varje timme" som lurade mig lite. "Cykla 15 minuter och sen vila 45 kommer man väl inte så långt med...?" Man läser som man önskar tolka det antar jag. /latmasken

Orkar skulle jag säga för farten i sig gör inte så mycket till. Köra 30 i en bil känns ju som krypfart, och du har bra utsikt från en cykel. Men visst, jag menar inte att man ska tugga styrlinda!

Se till att cykla där det är stadigt över 30 grader i luften och omgivningarna vackra. Gärna där det är bergigt oxå.

Tjocka, mjuka ballongdäck? Bifogar ett klipp från några år sedan.

Bilagor

• Långsamrunda 1895-09-21.jpg
    Långsamrunda 1895-09-21.jpg
    39 KB · Besök: 100
Klä dig orejsigt, ta med en icke-cyklist på favoritrundor (korta), lär barnen i kvarteret att cykla i grupp, cykla "följebil" med en joggare du känner (ej stalking), loggar du pass så skriv "ZON 1" som beskrivning, börja reka vägar för framtida rundor, eskortera en långsam-pendlare till/från jobbet mm.

Börja cykla långpass på sisådär fem-sex timmar så känner du själv att det inte går att pinna på i samma hastigheter. Närmare avresedagen för äventyret så kan du testa flera dagar i rad för att få en känsla för hur det är att starta dagen med en redan trött kropp. Då fogar förhoppningsvis racinghjärnan in sig i ledet också.

En fin grej med bikepacking är ju att glida fram genom skogar och upptäcka nya världar, stanna när något spännande uppenbarar sig, fika en, två, tre gånger och skrota runt i allmänhet. Det där med att pressa så många mil som möjligt på såna turer har jag aldrig förstått mig riktigt på, men tiden i sadeln blir ofta lång i alla fall, speciellt med lite ”kreativ” ruttdragning (”åh, här ser folk ut att ha rört sig, då måste det gå med fullpackad mtb också!” Facit: det går inte alltid, men livet blir definitivt mer rafflande).

Klä dig orejsigt, ta med en icke-cyklist på favoritrundor (korta), lär barnen i kvarteret att cykla i grupp, cykla "följebil" med en joggare du känner (ej stalking), loggar du pass så skriv "ZON 1" som beskrivning, börja reka vägar för framtida rundor, eskortera en långsam-pendlare till/från jobbet mm.

Bra tips!

Ett som jag kört på pendling för att dels hålla upp säkerheten och dels göra så att man inte är utsliten till helgens (roligare) cykling är att bestämna en max snittfart vilken man inte får gå över. Då kan/får man trampa på om det är något parti där det lockar extra, men måste då kompenseras med att hålla igen innan eller efter. Det är skönt och fungerar för mig iaf.

Bra tips!

Ett som jag kört på pendling för att dels hålla upp säkerheten och dels göra så att man inte är utsliten till helgens (roligare) cykling är att bestämna en max snittfart vilken man inte får gå över. Då kan/får man trampa på om det är något parti där det lockar extra, men måste då kompenseras med att hålla igen innan eller efter. Det är skönt och fungerar för mig iaf.
Polariserad pendling?

Tror mer det handlar om muskelminnet. Cyklar man snabbt och kör lite kortare rundor så är det svårt att vänja sig vid ett mer "hållbart" tempo

Jag vet inte jag, blåste om en "uppklädd" cyklist på min damcykel häromdagen.

Egot fick sig en bra boost, fick tvinga mig själv att inte titta bak och flina ?.

Att han såg ut att vara påväg hem från ett långpass och att jag bara hade någon km i benet talar vi tyst om såklart ?.

Skämt åsido så tror jag någon slags "regel" som att hålla sig inom en viss pulszon eller att man sätter ankomsttid som ger x snittfart och sen ser till att komma fram så nära som möjligt.

Är själv en sån som inte kan hålla tillbaka, så förstår dilemmat ?.

Jag hade samma problem när jag försökte börja springa i vettigt tempo för nått år sedan, att endast visa puls på klockan var lösningen för mig...

Tillbaka
Topp