Att stansa eller icke stansa

jekyll

Aktiv medlem
Nytt år, ny cykel, ny hjulstorlek.
Jag har på min nuvarande cykel bytt däck som en annan byter kalsipper. När jag åker i bikepark har jag använd DH-däck, ska jag köra vanlig stigcykling har HD åkt på om det är småfuktigt. Är det torrare så har jag kört X-King bak för rullets skull. De gånger som jag cyklat grusväg har jag slängt på Raceking. Just det, de gånger vi har vinter i Skåne så har jag kört dubbat.
Med en typisk AM/Trail-cykel så tycker jag det ger enorm skillnad i vad man har för däck, man kan helt enkelt anpassa kompromisscykeln till olika förutsättningar. Men standarddäcken har nog trots allt varit HD.
Om någon vecka eller två kommer förhoppningsvis min nya cykel hem, en Canyon Spectral 7.0EX, med 27,5"-hjul.
Från fabrik sitter det HR fram och Minion SS bak. Semislick bak ska bli jäkligt spännande att testa. Dock misstänker jag att när jag åker i bikepark så är bromsgreppet lite i klenaste laget. Alltså behöver jag nog komplettera med ett greppigt bakdäck.
Dessutom är en tripp till Åre planerad under sommaren. Där upplevde jag att det var stor fördel att köra med riktiga DH-däck.

Jag har funderat på att testa tubeless på nya cykeln. Alla verkar lyriska.
Frågan är dock hur meckigt det är att byta däck om man kör slanglöst? Är däcket körbart direkt eller måste det vila ett dygn?

Jag inser naturligtvis att jag inte kommer att byta lika ofta som tidigare men vill ändå ha möjligheten.

Kom igen internetcyklister - kom med era bästa teoretiska resonemang!

Personligen tycker jag att det är sjukligt smidigt med 2 uppsättningar hjul.
Ett kralligare för utförs & ett lite nättare för sedvanlig stigåka.

Så löste jag det hela =)

Rätt eller fel sket jag liksom i ;)

jekyll sa:
Frågan är dock hur meckigt det är att byta däck om man kör slanglöst? Är däcket körbart direkt eller måste det vila ett dygn?

Inte särskilt meckigt men kladdigt! Det däck som inte sitter på för stunden tenderar att drälla vätska till höger och vänster.
Se till att alltid ha tillgång till ny vätska att fylla på med vid varje byte om olyckan skulle vara framme.
Går bra att köra på direkt.

Jag kör med Stans för 3:säsongen i år. Funkar det så är det bra. Det tar ett tag att få däcken täta bara.

Man skall ha klart för sig att det i längden inte blir lättare med stansade däck då man måste fylla på några ggr / säsong.

Jag har inte fått någon "punka" men däremot pys...

Slang är rätta bra det med. :)

Vilka däck man har är ganska avgörande för hur lätt det går tycker jag. Maxxis EXO-däck, Michelins feta endurodäck och Continental Baron har alla gått på lätt för mig och tätat mer eller mindre omedelbart.

Fylla på vätska görs lämpligtvis med en spruta eller liten flaska genom ventilhålet efter att ventilen skruvats ur.

När väl däcken körts slanglöst en gång kommer själva däcket vara ganska tätt från början andra gången och då är det bara mellan fälg och däck det kan läcka.
Jag använder de små flaskorna i Stans kit med ventiler och tejp för att fylla genom ventilen och suga upp vätska ur däcken. Blir inte mycket kladdande och det går relativt lätt att byta, men som många andra har jag skaffat ett till hjulpar nu och kör "dh"-däck på ena och lättare på andra. Vintertid sitter det greppiga däck på ena och dubbat på andra. Rekommenderas varmt och det bara dräller ju av 27,5-hjul på KoS!

Tusen tack för bra svar!

Jag ska testa med slanglöst. På något sett hade jag ju redan bestämt mig eftersom jag beställde Stanskit med nya hojen. Kom dessutom över en vettig kompressor på Jula som numera bor i verkstaden.
Det verkar ju smutt att kunna suga upp överbliven vätska med en spruta för att slippa kladdet. Kan man återanvända vätskan igen när man lägger på nästa däck?

Mycket nya saker att ta till sig med nya hojen - SRAM istället för som alltid annars Shimano, Rockshox istället för Fox, 27,5 istället för 26, svart istället för brun....
Ja, jag har influensa och internetcyklar mer än nånsin.

Jag återanvänder den men jag har egentligen ingen aning om det är några små partiklar kvar i vätskan... Man ska ju skaka flaskan så ini h-lvete innan man använder den och det som är i däcket vet jag inte hur det är med...

Jag med för det är inte några enorma mängder som man återanvänder. Jag kör nog med för mycket vätska också för säkerhets skull. Tråkigt när allt har torkat och man hör pyset...

Om man har kompressor är det inte så farligt att byta, men utan kompressor kan det ibland vara ett helvete jämfört med den minut det tar att skifta en däck med slang. Tänk på att med dubbla hjul behöver man dubbel uppsättning bromsskivor och kassett. Efter man stansat ett nytt däck så vet man inte om det gick bra förränns dagen efter om det fortfarande är tätt. Jag tycker inte det är värt det.

Senast ändrad:
Vet man inte det om man cyklar direkt efter alltså? Jag kollar ändå luften inför varje runda så om jag måste pumpa ett par tag då kvittar. Nu är mina iofs tätare än de var med slang :-)

Tillbaka
Topp