Att väga cykel?

centauri

Ny medlem
Att väga cykel?
Jag skulle vilja veta min MTB´s vikt på hektot när. Var kan man väga sin cykel utan att behöva köpa en speciell våg för detta? Har en analog badrumsvåg men jag tycker den verkar vara för osäkert när man mäter sin egen vikt+ cykel & sedan drar ifrån.

Att väga cykel?
Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> LBS eller vill man väga delar så är Posten
> utmärkt. ;o)

Ok, var finns det en post någonstans?;) Svensk Kassaservice. Konstigt att inte posten ahr bytt namn till "Ditt Närpostkontor" eller liknande som de överlevande vårdcentralerna gjorde när de andra lades ner: "Närvårdcentralen", "Sabbatsbergs Närsjukhus". Fan, vad jag spårade ur här! Sorry.

Att väga cykel?
Man kan göra en besman själv med hjälp av en pinne som klarar 30kg. Skär ett litet snitt exakt på mitten av pinnen så att den stannar på det stöd du valt. I varje ände av pinnen borrar du hål för en tråd. I den ena tråden hänger du cykeln och i den andra hänger du en påsar som du vet vikten på (det brukar stå undertill på ICA-påsar) och lastar dem med mjölkpaket och, senare när du närmat dig cykelns motvikt, med 200- och 100-grams chokladkakor. Då bör du ju hitta cykelns vikt på närmsta hekto.. Skitlätt ju! ;-P

Eller så går du till fiskarn som för ganska längesen slutat använda sin gamla besman och väger hojen i hans våg med krok. Mataffärerna har ju också ganska bra vågar. Du kan ju låtsas att den är en vattemelon och insistera på att den ska vägas som det, för 7:90/kg. Fatta vad dyrt vattenmelon är förresten. Jag köper det aldrig om priset inte understiger 6:90/kg. :)

Att väga cykel?
Mattias L skrev:
> Kupa: I min värld är en besman en fiskevåg. Har
> aldrig använt den till annat än att väga gäddor
> med :)

Jaja.. skulle bara briljera med att jag kunde ett konstigt ord :-)

Har inte ens vägt en gädda själv, så... Men visst 17 användes besman när det begav sig till mer än bara fisk?

/Anders

Att väga cykel?
Absolut!

Det var ju var mans våg. Precis som vi har hushållsvågar hemma för att väga mängden kakao när vi gör petit fours:er (svårt ord). ;-P

Jag skulle kunna tänka mig att anledningen till att vi uppfattar den som en fiskevåg är att folks besmannar kanske åkte ut i skjulet eller rent av båthuset när man inte längre behövde den. Också tar man fram den efter fisketuren för att det är skönt nostalgiskt, och praktiskt, en våg man inte behöver vara rädd om eller torka av efter användande.

Vad var utgångsämnet nu igen?

Att väga cykel?
Lekeberg skrev:
> med 200- och 100-grams chokladkakor

Metoden skulle fallera här då chokladen oundvikligen hamnar i min mun istället...

Kanske enklare att hänga en hink i änden på pinnen och mäta upp vatten? 1 liter = 1 kg som ni alla vet.

Att väga cykel?
Köp en nishiki team istället. Kanoncykel med oslagbara komponenter till det priset. Vet dock inte hur bra gaffeln är, Manitou six? Verkar vara lite mjuk tycker jag. Ramen är doch mycket lätt.

Att väga cykel?
Här en våg jag själv använder.
249 kronor hos Classe
Går upp till 22,5 kg

340008_X_2004-06-30_105839.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp