Attt ta bort omkullblåsta träd osv.

Rhino Skrev:
-------------------------------------------------------
> får man sätta igång och röja med motorsåg t ex?

Knappast tillrådligt och säkert klart olagligt i vissa fall. Dessutom mer eller mindre farligt: motorsågar är inte att leka med. Egentligen är det markägarens sak att rensa. Problemet är när denne struntar i att en stig är blockerad så vindfällen blir liggande i all evighet. Många funderar nog på diskret utsågning för hand så att det blir framkomligt. Nöjligen är det milt illegalt. Men jag har svårt att tro att någon skulle göra sak av det om det görs diskret o snyggt.

Per

För den intresserade finns lite fakta ang. rotvältor här
<http://www.svo.se/minskog/templates/grundbok.asp?id=9618>
sen om det är en myt med dödsfall får nog var och dra sin egen slutsats.
Fäller man inte tillbaka rotvältan och det är frost kan den ju också vara
farlig när frosten släpper och då är det ju lite random när den fäller igen.

I övrigt bör man prata med markägaren eller förvaltaren av skogen innan
man avverkar för mycket.

Tror säkert att många markägare uppskattar hjälpen bara dem får frågan, och att man sågar upp träden på ett sätt som gör att dem går att använda, så har man frågat och fått ja och är överens om hur det ska sågas så kan man nog ta med motorsågen om man har en och kan använda den.

Glöm dock aldrig att motorsågar är farliga saker i händerna på ovana användare, så använd ordentlig skyddsutrustning!! Jobba heller aldrig ensamma, man ska vara minst två i skogen dels av säkerhetsskäl men så blir ju jobbet lättare med flera händer som hjälps åt ;-)

Bosse, som kör mycket motorsåg och har sett hur tokigt det kan gå!!

Har kollat lite mera ang. ansvarsfrågan. Markägaren kan inte hållas ansvarig för personskador om han inte varit medvetet oaktsam, vilket inte kan komma på tal i detta fall.

Något helt annat som man kan läsa sig till på clintus fina länk är "skogens pärlor" http://www.svo.se/episerver4/templates/skogensparlor.aspx . Här kan man zooma sig ner till vår fina skog i Delsjön och då snabbt konstatera att stora delar är naturreservat med allt som det innebär. Inte för att det är så troligt, men vi skulle kunna ställas inför rätta om vi börjar såga träd som ligger på ett naturreservat då det klassas som ett miljöbrott.

Zooltrix Skrev:
> Har kollat lite mera ang. ansvarsfrågan.
> Markägaren kan inte hållas ansvarig för
> personskador om han inte varit medvetet oaktsam,
> vilket inte kan komma på tal i detta fall.
>

Lite nyfiken, hur kommer det sig att du är så säker på det?

Medvetet oaktsam är iofs en ganska vid term, men om markägaren låter någon rensa, och inte har säkerställt att personen har utbildning alternativt tillräcklig kunskapsnivå samt skyddsutrustning... Fast säker är jag inte. Vet bara att vi fick visa på tillräcklig kunskapsnivå innan vi fick tillstånd att röja sly och använda motorredskap i ett område. Fast jag kanske blandar ihop det med markskador?

Titta, nästan precis ett år gammal sedan senaste inlägget och fortfarnade lika högaktuell=D

Mollo, skogling...var är ni?

Ville skrev:
> Jag började ana det bjorre. det är ju typ andra
> gången på en månad somjag gör den missen:)

Näe, det var ett drygt år sedan sist...

TBone skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag började ana det bjorre. det är ju typ
> andra
> > gången på en månad somjag gör den missen:)
>
> Näe, det var ett drygt år sedan sist...

HAHA! !

Se nu till att inte ta saken i egna händer, det är inte ni som bestämmer hurvida ett träd ska bort eller inte. Det är bara att se till att skaffa papper på det hela, skaffa tillstånd från antingen kommun eller markägare. Annars kan det gå illa och ni kan i värsta fall bli utstötta av happyeliten.

Jajemen! Alla som säger att dom sågat ner ett vindfällt träd kommer få offentlig pisk på fingrarna av mig som vanligt! Eller hur var det nu.

får man lov att, om trädet ligger över en stig som är "lätt" flyttat att flytta det längst med stigen?
det borde väl inte vara ngt problem?

Känner du igen namnet längst ner? Var inte det den där rabiata miljöpartisten vars kollegor fnissade i smyg åt honom?

Jag hade nog pratat med mark ägaren först.... det ligger lite värde i skog, det är därför vissa ägar det!
Svärfar har lite skog, 3.80m brukar vi sågar stammen, är det ruttet eller är nära kronan och har lite diameter så är det 3 meter och kallas massaved, sen finns det nåt annat därimellan med, kommer inte ihåg besämmelser men det hetter jamo kubb eller nåt

Jag har varit ute hela dagen och sågat sönder träd som föll i stormen. Inte så kul i längden men det behöver göras. Det brukar vara OK att ta bort träd som ligger över stigar men fråga markägaren först. Om det är stora träd eller flera träd som ligger på varandra så är det bäst att låta dessa ligger tills någon som har bättre koll tar bort dem. Att kapa bort lite grenar brukar inte medföra någon värdeminskning på virket.

Vilken längd som stamman ska kapas i variera efter vad man ska använda den virket till och detta i sin tur beror på stammens tjocklek. Destu längre och tjockare destu högre värde på virket. Det gäller även att ha tillräckligt mycket virke för att det ska kunna vara lönt att dela upp det i olika kvaliteer. Om det handlar om några enstaka träd brukar det gå som massaved (gran) eller som ved (övriga trädslag).

Läs lite om riskerna...
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=606307&previousRenderType=6

Tillbaka
Topp