[Automatiskt cykellås] undersökning

livetoride

Ny medlem
Hallå.
Vi har nu startat ett UF-företag och våran affärsidé är att tillverka automatiska cykellås.

Låset kommer att bygga på ett godkänt blocklås ( http://cykloteket.se/Files/ArtImages/412461.jpg ) Men det kommer att kunna låsa sig automatiskt när cykeln står stilla och ägaren är en bit ifrån cykeln. Av säkerhetsskäl kommer man att vara tvungen att låsa upp låset med en nyckel.

Nu måste vi bara göra en marknadsundersökning på vilken marknad vi ska rikta in oss på. Följande kommer det att komma ett par frågor och vi skulle vara väldigt glada om ni tog er tid på att svara på dom.

1. Skulle du vara intresserad av ett sådant lås?

2. Skulle du lita på denna nya typ av lås?

3. Vad skulle du betala för ett automatisktlås? Då ett vanligt godkänt blocklås kostar ca. 250-350kr
*0-100kr
*101-200kr
*201-300kr
*301-400kr
*401-500kr
*501-600kr
*600+kr

Tack!

Iden är väl rätt kul ändå. Man skulle kunna tänka sig något som är baserat på bluetooth, och när ägarens telefon inte längre har bluetooth-kontakt så låser sig låset förutsatt att cykeln inte är i rörelse (jobbigt när batteriet tar slut annars)..

1. Nej. Den typen av lås känns inte överdrivet säkra (även om de är godkända av SSF), och de låser inte fast cykeln i något. Momentet att låsa fast cykeln i något så att det blir minimalt med utrymme för domkrafter etc är det som tar tid.

2. Beror på hur ni löser det hela.

3. För mig tillför det inte så mycket mervärde, men nån hundring extra kanske det kan vara värt, om jag tänkte skaffa ett blocklås.

Så för mig är det fel låstyp. En teknisk lösning på ett icke-existernade problem. Det löser möjligen "problemet" om man är orolig för att glömma låsa cykeln. Tidsmässigt vinner man knappt något (tid är ingen variabel här, men det var det i några chalmeristers "marknadsundersökning" nyligen)

1. Nej (se nedan).
2. Lita på trådlösa saker? Antar att ni tänkt använda nån dongle och C/R, det kan väl vara okej om ni lyckas implementera det bra - tillskillnad från så många andra. Men vad händer om jag tappar "nyckeln" eller batteriet tar slut? Kommer låset låsas i farten då? Nej, jag skulle knappast lita på något dylikt.
3. Om det fungerade, inte mer än ett vanligt.

1. Nej, går inte att få fast min extra wire då.
2. Kan bilen låsa sig själv när man lämnar den så varför skulle man inte kunna lite på cyklen också.
3. En hundring extra skulle jag tro att det kan vara värt för den som vill ha det.

1. Nej, så länge inte automatiken låser fast cykeln runt lämpligt föremål. En cykel som inte är fastlåst är inte låst imho.
2. Nej, se ovan.
3. Obetydligt mer än ett vanligt lås

Mm, som sagt. Cykeln måste låsas fast i nåt, annars känner man sig inte säker. Och jag tycker inte alls man vinner något på detta. Gillar inte den här hysterin med att sätta in elektronik i sånt som inte alls behöver det. Ta i stället fram ett lås som säkrar hela cykeln, inkl. sadel, framhjul och bakhjul. Inte bara ramen och/eller ett bakhjulet.

Senast redigerad av en moderator:
Hur gör låset om man råkat placera hjulet så att en eker blockerar låsbygeln? Har ni en liten motor i navet som rullar cykeln en centimeter då?

Hur garderar man mot tjuvar som lurpassar på cykelparkeringar och rusar fram för att sno cyklar efter att ägaren lämnat dem men innan låset hunnit aktiveras?

En bredbandig störsändare för 2.4-2.5 GHz (om Bluetooth används) skulle slå ut kontakten mellan ägarens "nyckel" och låset. Låser det sig automatiskt då (även om cykeln är i rörelse), eller förhindrar det låsningsmekanismen från att aktiveras?

Hur säkerställer man att låset aldrig (100-procentigt, inte 99.999999) aktiveras av misstag medan man cyklar?

1. Nej
2. Nej, cykeln måste låsas fast i ett fast föremål också. Dessutom ser låset för klent ut trots att det är "godkänt".
3. 0, se fråga 1

Hur skall det fungera med rödljus, stanna och prata med polare osv? Vilken är eran målgrupp? De som glömmer/inte orkar/låsa cykeln? Har dom verkligen så dyra cyklar att dom vill betala för ett sådant lås?

Kan tänka mig att det kan vara användbart för tex barn som inte klarar av att låsa cyklarna, men åas så hjälper det ju inte då man enkelt bär iväg på en cykel.

Däremot bra bygellock med kombinationslås.. Det vore bra med bättre utbud. Gärna enorma lås som väger as och som klarar det mesta.

Intressant. Som många nämner så skall cykeln oftast låsas fat i något fast föremål. Om in nu skall in i branchen varför inte satsa resurserna på att ta fram ett smidigt lås som låser fast cykeln i ett fast föremål. Alla bygel eller vire lås jag har provat är mer eller mindre bångliga att hålla på med, borde finnas en potential.

Angående ekerproblematiken tror jag man bara kan lösa det genom att ha två byglar. Så att om ena möter på motstånd får man helt enkelt trycka ut det andra. Att lita på att hjulet svarar är ju lögn då cykeln tex kan sitta på ett cykelställ på bilen eller fastlåst med annat låst. Isf kommer något pajja.

Idén med ett helt automatiskt lås är lite läskig, som andra redan har pekat ut. Om det knasar, kommer det då att låsa eller låsa upp?
Jag är nog mer intresserad av ett lås där själva reglingen är automatisk, men där jag måste göra ngt snabbt och enkelt för att cykeln ska låsa
Men jag kan se ett värde(100 spänn extra) i ett "jag ska bara-lås" som skydd mot att nån hoppar upp på hojen och försvinner runt hörnet när man vänder ryggen till. Har ofta blivit lite fundersam när jag passerar en budhoj som bara står lutad mot fasaden. Men om det skall funka även som "över-dagen-lås" så måste man kunna låsa fast cykeln i nånting.

Jag skulle också vilja ha en gps-transponder inbyggd i ramen som laddas genom en dynamo i vevlagret, baklyse som blinkar SOS med morsekod om låset är uppbrutet, elektroniska växlar som kastar av kedjan var tredje minut om cykeln anmäls som stulen, fingeravtrycksscanner med giftpatroner i växelreglagen, en ilsken uppblåsbar italiensk fårhund i sadelväskan och en radar som söker efter helikoptrar med repstege. Är det för mycket begärt?

Jag kan tyvärr bara se en fördel med idén: 08:or som flyttat till landet och saknar dödsskräcken från stadsstrafiken kan få tillbaks lite spänning i vardagspendlingen av att en stång skjuts in i hjulet när låset tycker det känns lämpligt.

Campa skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag skulle också vilja ha en gps-transponder
> inbyggd i ramen som laddas genom en dynamo i
> vevlagret.

Finns ju fina hundpejlar, med gps-teknik, du skickar ett sms till pejlen, och får tillbaka possition, kurs och hastighet.

Gjut in en sån i ramen, batteriet räcker länge, men borde kunna kompleteras med någon typ av rörelseladdning.

Jag kom att tänka på två andra punkter:

1. Det här verkar teknikdrivet. Det verkar inte utgå från ett behov/krav/user story eller vad man nu vill kalla det. Det verkar som ni kommit på något som verkar som en ball grej och hoppas kunna sälja den. Fel väg att gå i utvecklingsprocessen i mitt tycke. Jag kanske har fel på den här punkten, men det är vad det ser ut som.

2. Försäkringsbolagen. Vad säger de om en sån här lösning? Blir inte låset godkänt/intygat av SSF så krymper den potentiella kundkretsen raskt. Vad blir kostnaden för en SSF-certifiering? Elektroniska lås för privatpersoner är ingen lätt sak att ge sig in på.

Vi har just nu bara kommit i början av utvecklingsdelen. Det är tänkt att vi ska ha någon typ av dongle med nyckeln och en rörelse sensor i låset som känner av när ekrarna bryter strålen tex.
Så om donglen är utom räckhåll, säg 5meter och cykeln står stilla det är endast då det låser. Upp låsningen kommer att fungera på traditionellt sätt där nyckeln ska vara i låset och vridas om. Då är det endast själva "släppet" av bygeln som behövs ordnas med och ur säkerhetssynpunkt.

Vi har valt att rikta in oss mot folk som lever i en stressad vardag där det vanligast förekommer att man glömmer att låsa cykeln. Man kan fortfarande låsa cykeln som vanligt om man vill det också.

det här är ett UF-företag och kommer köras under ett år om vi inte väljer att starta upp det igen när kursen är avslutad. Så vi tänkte, vad kan underlätta vardagen som inte är alltför onödigt. Vi kommer inte heller bara inrikta oss på en sorts lås. Utan det är tiden som avgör hur mycket mer vi kommer att hinna utveckla.

Tack så mycket för svaren hittills och jag hoppas att vi får in ännu mer svar.

MVH Kim

Jag tror ni tänker helt fel. Låsa manuellt med att trycka ner låsreglen är inget problem, det gör jag gärna och se till att en låswiere kommer på plats också. Men upplåsning som räcker med att jag har en dongel i fick och att jag trycker till på lårreglen vore bra, slippa plocka av sig handskar och leta nyckar i fickan.

1. Nej
2. Nej
3. 0:-

Som andra här har sagt så vill jag kunna låsa fast cykeln i någonting stadigt, och att glömma att låsa cykeln har jag aldrig upplevt som ett problem.

det är ju attans om man tappar nycklen, då måste man gå med cyklen (alt. cykla hem igen) för att hålla den upplåst (dvs att man inte kan lämna den för att snabbt ärande ). och i stället för att ha en nyckel, ska man ha två saker istället för att göra en saks jobb.

Jag förstår inte alls poängen. Är det verkligen ett problem att folk glömmer att låsa? En cykel vill jag ha så enkel som möjligt. Min vardagscykel får stå ut med en hel del stryk och jag skulle aldrig satsa på en sådan pryl. Tanken är säkert bra, men en sådan satsning är nog dömd att misslyckas. Satsa för allt i världen inte en massa egna eller andras pengar i projektet.

1.Absolut inte. Vill inte ha ngt automatiskt lås. Tänk om funktionen slutar fungera. Och så förstås som dom flesta andra så vill jag låsa fast cykeln i ett fast föremål, skulle inte kunna tänka mig något annat.

2.Nej

3.Ingenting 0 kronor eftersom jag inte är intresserad av ett sådant lås.

Gillar inte heller att allting bara ska automatiseras och man bara ska lita på tekniken som kan paja, glappa, krångla etc etc...

Tillbaka
Topp