Avbruten snabbkoppling till Maxle Lite Thru axel

cwh1973

Aktiv medlem
Hej, allsmäktiga happyforumet!
Har någon råkat ut för rubrikens beskrivning? Tar hand om mina hjul, nav och kopplingar, rengör och fettar alltid om thru axeln vid hjulskiften.
Denna gång så kärvade det vid lossdragningen och jag sprayade på 5-56 för att försäkra mig om att eventuellt skit skulle släppa i gängorna.
Trots detta så ville den inte lossna och toppen med den utskurna delen för losstagning medelst spärrskaftet bröts loss från huvudkroppen av thru axeln. Försökte skruva i spärrskaftet med locktite, superlim you name it för att kunna gänga ur skaftet ur navet...icke sa nicke.
Nästa steg i den allt stegrande ilskan var skruvutdragare....tillslut tog den tag i skaftet och gängade ur drivsidan men nu ville den inte fortsätta ur ramhålet på bromssidan och skruvutdragaren sitter som berget och vill bara gänga in skaftet i drivsidan igen när jag försöker dra loss den med skruvdragaren eller manuellt med hylsnyckel. Läste i något engelskt forum att de sågat av (offrat) navkopparna för att få ur hjulet... skall försöka med detta på Torsdag då jag har tid dagtid då vinkelslipen låter förjävligt ;-D
Hjulet sitter i en kolfiberram så det är minimalt med bändning.....

Bilagor

• DSC_2261.JPG
    DSC_2261.JPG
    205.7 KB · Besök: 93
  • DSC_2259.JPG
    DSC_2259.JPG
    287.6 KB · Besök: 73
Tobbe A sa:
Du kan inte knacka in en torx och försöka skruva ut den?

Jag får axeln att gänga ur på drivsidan men den utvidgande slitsen i snabbkopplings änden gör att axeln inte vill ut ur ramhålet på bromssidan. Så jag får lös axeln men den sitter fastkilad mellan baktriangeln likafullt!
Som sagt så blir det en offring av navkopparna på torsdag...återkommer med uppföljning då.... På med balaklavan och fram med vinkelslipen ;-D
/c

oj...jag hade liknande problem, att den satt fast och man bara skalade av kanten med veven....det löste sig med en svetstång runt kanten...men det tåget har ju liksom gått för din del...=/

Men om du fått den att röras nu, kan du inte slå in något från baksidan och få så pass med grepp så du kan få ut den rätt väg?

h.g.j sa:
oj...jag hade liknande problem, att den satt fast och man bara skalade av kanten med veven....det löste sig med en svetstång runt kanten...men det tåget har ju liksom gått för din del...=/

Men om du fått den att röras nu, kan du inte slå in något från baksidan och få så pass med grepp så du kan få ut den rätt väg?

Det ser ut, och känns, som om att den lilla bit av expanderande ände som finns kvar av axeln i snabbfästesänden inte vill genom ramhålet kan vara så att skruvutdragaren pressat ut kanterna för mycket...små toleranser i passningen för genomgående axlar antar jag.
som sagt så återkommer jag med rapport och kanske en video också då allvetande youtube inte har något att visa i ämnet trasig thru axel och hur man kan ta ur den i detta läget....
mvh /C

Kunde inte hålla mig från vinkelslipen redan ikväll då jag fick hem min nya thruaxel en Maxle Ultimate....hoppas den är bättre konstruerad än den falerande Maxle Lite. Hade bråttom och glömde rigga upp actionkameran så det jag har är efter bilder bara....men allt funkar och ramen har inte tagit skada.
Det blev en offring av navkoppen på bromssidan och en kapning av gängningen på thruaxeln då sista biten inte gick att bända ur ramen.
Det blev ett djupt andetag och stegrande puls när jag drog igång vinkelslipen och försökte hålla an mot metallen och undvika slirningar mot ram eller bromsskiva. Preppet bestod av att ta bort bromsok, kedja och bakväxeln. Kapskivan nådde inte hela vägen in så jag fick snurra koppen och kapa runt från flera håll. Skruvutdragar stålet satt fast i axeln och fick offras den också. Nu funkar allt som det ska igen med ny axel i det andra hjulparet, återstår bara att demontera navet i det ursågade hjulet för att rädda det och fortsätta använda det plus att hitta nya navkoppar....Sundstorps Cykel säljer väl stansNotubes hjul?

Bilagor

• DSC_2266.JPG
    DSC_2266.JPG
    179.5 KB · Besök: 95
  • DSC_2265.JPG
    DSC_2265.JPG
    181.2 KB · Besök: 115
  • DSC_2264.JPG
    DSC_2264.JPG
    92.5 KB · Besök: 127
  • DSC_2271.JPG
    DSC_2271.JPG