Avdrag för cykelrelaterade kostnader i deklarationen

PerryE

Aktiv medlem
Sitter och försöker fylla i deklarationen. I familjen är det ju inte jag som använder bil till och från arbetet - nyfiken på om ngn tar upp cykelrelaterade kostnader som utgift? Super Record och kolfiberramar är ju inte gratis för att inte tala om alla däck man sliter ut;)

Egentligen vet jag ju att det inte går. Men det här vore ett ypperligt sätt att uppmuntra folk att ta sig till sina arbeten på ett sätt som inte bidrar till bilköer. England har ju sitt Bike-to-work-program och tycker att det skulle gå att få till ngt här som visar på att det uppskattas att folk cyklar

Jag har dragit av båda traner och cykel i deklarationen (även dator). Men då med stöd av att jag behövde dem i jobbet för att kunna träna. Inte datorn då, men i jobbet.

Fick en lite påbackning på det först. Men när jag gick dit och förklarade läget var det inga problem alls. Helt enkelt jobbrelaterad utrustning som jag behövde och det fick jag dra av för eftersom inte jobbet köpte in dem åt mig.

Men det var då det. Nu kanske det är annat som gäller.

EDIT: Dra stavas dra, inte dr.

Senast ändrad:
Inte mycket att hämta där... I synnerhet med tanke på att schablonavdraget är på 10 000 kronor. Emellertid kostar ju även fultyskar en slant så 10 000 kronor-gränsen är ju lätt att överskrida om inköp av ny cykel skulle godkännas - vilket det tyvärr inte gör.

Tycker att cykelköp gjorda i Sverige under inkomståret skulle kunna godkännas om kostnaden överskrider 10 000. Alternativt skulle ju en grupp i riksdagen kunna starta en utredning om detta ;)

Cykel till och från arbetet
Beloppen gäller för inkomståren 2013 och 2014.
Krav för avdrag:

Att du använt cykel för resor mellan bostaden och arbetsplatsen.
Avdrag medges med 250 kronor per år. Om cykel har använts för del av sträckan till och från arbetsplatsen bör avdrag ändå medges för kostnad för cykel, som om den har använts för hela resan.

Observera att avdrag för cykel medges endast om den sammanlagda kostnaden för resorna mellan bostaden och arbetsplatsen överstiger 10 000 kronor.

Med så dyra cyklar borde det gå att dra av kostnader för ett extra stort bankfack att förvara dem i..
Avdrag Kapital, 8.2 Förvaltningsutgifter.

Eller mer konstruktivt, kanske alla som cykelpendlar borde dra av en "cykelkostnad", som även om det inte går igenom blir ett kollektivt inlägg i opinionsbildningen för att inrätta en sådan avdragsmöjlighet i framtiden.

Själv bor jag f n på min arbetsplats..

Tja - "bankfacket" här är ju garaget vilket inte är gratis om man räknar procentuella andelen av huset. Nu finns det ju bara 6 cyklar som jag använder - gammelräcern är helt nerplockad sedan många år och gamla Wheelern använder min far.

Så - kostnaden för garaget som huvudsakligen används för förvaring och verkstad samt kostnaden för att hålla 6 cyklar rullande är definitivt något som borde tas upp....

Det måste vara en bilist som kom på det avdraget. Perfekt ju, ta bilen alla dagar utom en, då cyklar man och får ytterligare 250kr i avdrag.

Jag tycker det är konstigt att man kan ge "miljövänliga" bilar skatterabatter vid inköp men inte göra motsvarande för cyklar.
Varför inte momsbefria cyklar och cykelrelaterade produkter helt och motivera med miljöhänsyn?

Inte för att det har med deklaration att göra men vi fick en motionshalvtimme av företaget i veckan. För en del av oss gick det inte att använda då vi måste vara tillgänglig i produktionen hela tiden. Så de som cyklar/ går till jobbet får den halvtimmen den vägen istället, alltså att ta ut som komp. 16 veckor = en ledig dag.

Varför inte bara sluta subventionera förbränningsmotorer.

Om man rycker alla subventioner och låter bil/flyg bära sina egna kostnader så vinner cykel och tåg alla dagar i veckan.

(googla chicagokonventionen, det finns ingen skatt på flygbränsle)

Gurra skrev:
-------------------------------------------------------
> (googla chicagokonventionen, det finns ingen skatt
> på flygbränsle)

Numera har jag bestämt för mig att det lagt skatt på åtminstone flygfotogen.

Väcker denna tråden såhär i deklarationstider då jag söker vägledning. Jag är nämnligen cykelbud.
Jag några vänner kommer inte överens om hur vi ska tolka skatteverkets vägledning som ni finner här: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2017.5/327965.html

Närmare bestämt:
"Adi har köpt en cykel för 21 000 kr, som hen måste använda i sin anställning som cykelbud. Cykeln kan även användas privat. Adi får göra avdrag med hela anskaffningsutgiften det år hen köper in cykeln, eftersom den inte överstiger ett halvt prisbasbelopp. Det är bara halva kostnaden som får dras av, d.v.s. 10 500 kr, eftersom cykeln även kan användas privat."

Och

"Den som arbetar som cykelbud kan ha behov av en cykel som är väsentligt dyrare än en standardcykel. För ett cykelbud är cykeln ett avdragsgillt arbetsredskap. Eftersom en cykel även kan användas utanför arbetet, d.v.s. för privat bruk, ska avdraget beräknas efter hur stor del av kostnaden som beräknas belöpa på användningen i arbetet. Större avdrag än 50 procent av kostnaden bör inte förekomma."

Cykeln är under ett prisbasbelopp och det torde betyda att vi får dra hela kostnaden samt företaget står inte för cyklar eller cykeldelar.

Till frågan:

Jag tror att man kan dra av max 50 % av priset på cykeln
Min vän tror att man ska dra av minst 50 % av priset på cykeln

Någon som vet med säkerhet? Dessutom, kan man slänga på kostnader för underhåll med, såsom vevparti osv

Senast ändrad:
sdr sa:
Väcker denna tråden såhär i deklarationstider då jag söker vägledning. Jag är nämnligen cykelbud.
Jag några vänner kommer inte överens om hur vi ska tolka skatteverkets vägledning som ni finner här: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2017.5/327965.html

Närmare bestämt:
"Adi har köpt en cykel för 21 000 kr, som hen måste använda i sin anställning som cykelbud. Cykeln kan även användas privat. Adi får göra avdrag med hela anskaffningsutgiften det år hen köper in cykeln, eftersom den inte överstiger ett halvt prisbasbelopp. Det är bara halva kostnaden som får dras av, d.v.s. 10 500 kr, eftersom cykeln även kan användas privat."

Och

"Den som arbetar som cykelbud kan ha behov av en cykel som är väsentligt dyrare än en standardcykel. För ett cykelbud är cykeln ett avdragsgillt arbetsredskap. Eftersom en cykel även kan användas utanför arbetet, d.v.s. för privat bruk, ska avdraget beräknas efter hur stor del av kostnaden som beräknas belöpa på användningen i arbetet. Större avdrag än 50 procent av kostnaden bör inte förekomma."

Cykeln är under ett prisbasbelopp och det torde betyda att vi får dra hela kostnaden samt företaget står inte för cyklar eller cykeldelar.

Till frågan:

Någon som vet med säkerhet? Dessutom, kan man slänga på kostnader för underhåll med, såsom vevparti osv

IANAL, men jag tolkar texten som dig att man i normalfall drar av 50%. Stycket "Större avdrag än 50 procent av kostnaden bör inte förekomma" talar ju dock för att det skulle kunna vara möjligt att dra av mer. Troligen måste det då styrkas på något sätt.

Jobbar man som cykelbud är det väldigt svårt att använda cykeln mer än 50 % på fritiden.. Det kan ju tyda på att skatteverkets oförståelse för vad det innebär att vara cykelbud, typ att man bara jobbar 30 minuter per dag.

Jag tolkar det som att du deklarerar hela anskaffningsvärdet, och sen när Skatteverket räknar ut avdraget så blir det max 50% av anskaffningsvärdet.

Edit: eller vetefan... Jag skulle deklarera hela anskaffningsvärdet och om det behövs sätta att cykeln används 100% i tjänsten.

Senast ändrad:
sdr sa:
Jobbar man som cykelbud är det väldigt svårt att använda cykeln mer än 50 % på fritiden.. Det kan ju tyda på att skatteverkets oförståelse för vad det innebär att vara cykelbud, typ att man bara jobbar 30 minuter per dag.

Instämmer. Cykla 8 timmar på jobbet, cykla 8 timmar privat och sen sova 8 timmar låter som en dröm i dubbel bemärkelse. :)

Skulle just skicka in deklarationen och dra av mina starka 250kr för cykelpendling som man fick göra föregående år.
Men nu har de ändrat. Man får bara göra det avdraget om kostnaderna överstiger 11000kr/år! Men hur i h---ve tänker de då? Vad är det med cyklingen som kostar över 11000kr/år? Inte ens batteriet (+ laddning) till elpendlaren går upp i den klassen.

Senast ändrad:
Sambal Oelek sa:
Skulle just skicka in deklarationen och dra av mina starka 250kr för cykelpendling som man fick göra föregående år.
Men nu har de ändrat. Man får bara göra det avdraget om kostnaderna överstiger 11000kr/år! Men hur i h---ve tänker de då? Vad är det med cyklingen som kostar över 11000kr/år? Inte ens batteriet (+ laddning) till elpendlaren går upp i den klassen.
Du behöver ju en minst effektmätare och ett par lightweighthjul.

Sambal Oelek sa:
Skaffa större batteri? ;-)

Fattar nog inte riktigt det här med att undvika skatt till varje pris? Går det till något dåligt?

Goan sa:
Fattar nog inte riktigt det här med att undvika skatt till varje pris? Går det till något dåligt?
Ja, det går till väldigt mycket som jag inte vill ha.
Ang Sambals fråga, så har det alltid funnits en beloppsgräns man måste över för att få göra reseavdrag. Den verkar sättas ungefär strax över kostnaden för 12 SL-kort. Höjs priset för SL-kortet, höjs beloppsgränsen...

Goan sa:

Undvika skatt är det väl ingen som gör (Förutom Mona Sahlin då kanske)
Men att inte betala mer skatt än man ska behöva är en annan.

Jag tror att hon slant med tungan. Det hon egentligen menade var att det är häftigt att andra betalar skatt.

Sambal Oelek sa:
Rimligtvis ska ju drivmedelskostnad räknad med. Det gör man ju för tex bilresor.
Är väl bara att räkna på hur många kalorier man gör av med och sen kostnad för hur många snickers man måste kompensera med?

Om man som cykelbud har en "finare" cykel privat borde man kunna dra av 100% av jobbcykelns inköpspris.

Man får väl föra journal (stravaloggar?) I värsta fall!

jomper sa:
Om man som cykelbud har en "finare" cykel privat borde man kunna dra av 100% av jobbcykelns inköpspris.

Man får väl föra journal (stravaloggar?) I värsta fall!

+1 annars finns ju en annan väg...samma som med kläder och dylikt, stripar du upp den med firmaloggor etc är den ju inte lika "lätt" att använda civilt och därmed borde du kunna dra av hela...

Sedan är det 1/2 ppb som gäller för direktavskrivning, dvs 22400kr för 2017, dyrare än så och det blir vanlig avskrivning, såvida du inte räknar att den har en ekonomisk livslängd på max 3 år.

Edit: nu pratar jag på företagssidan.. är man A-skattare och står för cykeln själv kanske det är annorlunda...

Senast ändrad:
1888 sa:
Mona Salin tycker ju att det häftigt att betala skatt så där har du nog fel

Obs, ironi!

En bekant, inbiten sosse, hävdar bestämt att man ska betala skatt och göra rätt för sej, vilket han gör som bilmekaniker.
För att få nånting över så jobbar han sen svart, som bilmekaniker.

ForesterGuy sa:
1888 sa:

Obs, ironi!

En bekant, inbiten sosse, hävdar bestämt att man ska betala skatt och göra rätt för sej, vilket han gör som bilmekaniker.
Frågan är ju då om han inte ligger fel i pris de ordinarie 8 timmarna om han måste komplettera med några extra timmar på kvällen?

Bullabus sa:
ForesterGuy sa:
1888 sa:

Obs, ironi!

Frågan är ju då om han inte ligger fel i pris de ordinarie 8 timmarna om han måste komplettera med några extra timmar på kvällen?

Det går inte att diskutera det där med honom, jag har försökt. ?

Bullabus sa:
ForesterGuy sa:
1888 sa:

Obs, ironi!

Eller så ligger han fel i kostnader eftersom han inte får nåt över...

sdr sa:

Närmare bestämt:

Och

Till frågan:

Får du km ersättning från arbetsgivaren och timlön? Eller hur funkar det som bud?

ForesterGuy sa:
Bullabus sa:
ForesterGuy sa:
1888 sa:

Obs, ironi!

Det går inte att diskutera det där med honom, jag har försökt. ?

Aldrig funderat på att förklara för honom vad ordet hycklare betyder?

Tillbaka
Topp