Väcker denna tråden såhär i deklarationstider då jag söker vägledning. Jag är nämnligen cykelbud.
Jag några vänner kommer inte överens om hur vi ska tolka skatteverkets vägledning som ni finner här:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2017.5/327965.html
Närmare bestämt:
"Adi har köpt en cykel för 21 000 kr, som hen måste använda i sin anställning som cykelbud. Cykeln kan även användas privat. Adi får göra avdrag med hela anskaffningsutgiften det år hen köper in cykeln, eftersom den inte överstiger ett halvt prisbasbelopp. Det är bara halva kostnaden som får dras av, d.v.s. 10 500 kr, eftersom cykeln även kan användas privat."
Och
"Den som arbetar som cykelbud kan ha behov av en cykel som är väsentligt dyrare än en standardcykel. För ett cykelbud är cykeln ett avdragsgillt arbetsredskap. Eftersom en cykel även kan användas utanför arbetet, d.v.s. för privat bruk, ska avdraget beräknas efter hur stor del av kostnaden som beräknas belöpa på användningen i arbetet. Större avdrag än 50 procent av kostnaden bör inte förekomma."
Cykeln är under ett prisbasbelopp och det torde betyda att vi får dra hela kostnaden samt företaget står inte för cyklar eller cykeldelar.
Till frågan:
Jag tror att man kan dra av max 50 % av priset på cykeln
Min vän tror att man ska dra av minst 50 % av priset på cykeln
Någon som vet med säkerhet? Dessutom, kan man slänga på kostnader för underhåll med, såsom vevparti osv