Avfetta?

lagrave

Medlem
Avfetta?
Apropå på min andra tråd om litiumfett - vad använder man med fördel för att avfetta? Är det skillnad på att avfetta lager och kedjor resp den avfettning man gör som förberedelse inför att tvätta bilen?

Jag tänkte att jag lägger saker i en burk med lock, fyller på med avfettning, skakar och låter stå ett tag. Vilken sorts avfettning är lämpligt för detta?

Något på denna sida https://www.biltema.se/bilvard/biltvatt/avfettning/ ?

Stumpy

Aktiv medlem
Avfetta?
Brukar räcka att torka bort gammalt fett innan man lägger på nytt. Om ett lager har sand i sig är det nog ändå dags för ett nytt.

Jacke89

Aktiv medlem
Avfetta?
Använder avfettning ibland till kedjan om den Är extra grisig och grusig. Har en burk den får ligga i ett dygn eller så. Spolar ren, torkar och på med ny smörj.

lagrave

Medlem
Avfetta?
Håll inte på med avfettning. Tvätta lager med nytt fett och kedja med ny olja.
Gäller det även om man inte rengjort kedjan, klingan osv på flera år? Känns som att det är risk att vi pratar förbi varandra här - om man tävlar på cykel sköter man nog om den på ett annat sätt än om man bara använder den för att transportera sig i stan.

Jag vill avfetta för att det ska bli rent och snyggt och glänsa, det är lättare att arbeta med sakerna om man inte blir skitsmutsig mm.

n3wton

Aktiv medlem
Avfetta?
Avfetta kedja är en av de sämre saker man kan göra för dess livslängd. Om en sak blivit oljig och inte ska vara oljig är det OK att avfetta. Bilar blir inte oljiga och behöver inte avfettas. Kedjor blir oljiga men ska vara oljiga, och behöver därför inte avfettas. Det finns få människor som har saker som behöver avfettas i sitt liv, men av någon anledning är det en standardprodukt att använda lite här och var.

Kedjan lägger man i en lättflytande olja, typ lampolja, en liten stund. Sen kan man torka av den så är den fin igen. Putsmänniskor kan med fördel borsta den ren under ytan på oljan med en liten borste. Därefter torkas den noggrant torr, varpå man lägger på valfri kedjeolja (gäller inte om kedjan ska vaxas dock). Oljan hälls tillbaks i sin förpackning, varpå smuts sjunker till botten så att oljan kan användas igen. Många många gånger.

Lager som är smörjbara, dvs inte maskinlager som oftast sitter i vevpartier och dylikt, kan få samma behandling. Generellt räcker det att torka bort smuts med en trasa. Är lagret grusigt när man snurrar det trots det är lagret ändå i princip slut, och att avfetta bort det sista lilla smörjlagret som finns inuti kommer garanterat inte bidra positivt till dess livslängd.

Jacke89

Aktiv medlem
Avfetta?
Och vad använder du för medel för detta?
Valfri avfettning typ superavfettning, kallavfettning.

Att en ren kedja med ny olja skulle förkorta livslängden på kedjan är nog mest skitsnack är absolut inget jag märkt. men man behöver inte bada den jämnt och ständigt.

Håll drivlinan ren och välsmord för längsta livslängd.

Herr Thomas

Aktiv medlem
Avfetta?
Är kedjan riktigt smutsig kan man lägga den i lite motorolja och sen skrubba rent den med en diskborste. Efteråt låter man oljan först rinna av och sen torkar man den noggrant. Nu har man en ren och inoljad kedja som man sen underhållssmörjer med sin vanliga kejdesmörjning.

weldion

Aktiv medlem
Avfetta?
Valfri avfettning typ superavfettning, kallavfettning.

Att en ren kedja med ny olja skulle förkorta livslängden på kedjan är nog mest skitsnack är absolut inget jag märkt. men man behöver inte bada den jämnt och ständigt.

Håll drivlinan ren och välsmord för längsta livslängd.
Håller med om den sista raden.

BAPEsta

Aktiv medlem
Avfetta?
Jag brukar köra med avfettning på drivlinan, skrubba, skölja av och sen köra någon smörjspray innan jag kör på cykelolja igen.

Kan väl inte vara allt för farligt för cykelns livslängd?

Jacke89

Aktiv medlem
Avfetta?
Jag brukar köra med avfettning på drivlinan, skrubba, skölja av och sen köra någon smörjspray innan jag kör på cykelolja igen.

Kan väl inte vara allt för farligt för cykelns livslängd?
Om du avfettar direkt på kasset klingor osv kan det leta sig in i lager. Just det momentet hoppar jag över.

kais01

Aktiv medlem
Avfetta?
avfettningsmedel och högtryckstvätt tror jag är en huvudorsak till de extremt korta livslängder på kedjor och vevhuslager som det ibland rapporteras om här på happy.

öppna lager brukar jag som weldion antyder ''tvätta" med syntetmotorolja, men sedan måste det dit ett beständigare fett.

innanmätet på slutna kapslade lager underhåller jag aldrig, men tätningsläppen får syntetmotorolja då och då. och absolut inte avfettningsmedel som gärna kapillärt tar sig in i lagren. dessa lager håller då i decennier.

kedjan får också den helsyntetmotorolja. innehåller additiv som tvättar, och smörjer samtidigt. mtb-kedjorna håller sig med denna metod rena, men på landsväg och pendling bildas svarta avlagringar som jag brukar borsta och torka bort närmast mekaniskt, kanske lite lacknafta på trasan. någon gång prövat mer ambitiös avfettning, men då är inte kedjan sig själv på bra många timmar. trög, ljudlig och motspänstig.

nackdelen med syntetmotorolja är att den måste appliceras ofta, typ var tredje åktimme. det finns beständigare smörjor men några av dem bildar efter ett tag i smutsig miljö en svårupplöst slippasta som snart förstör kedjan. gäller ett flertal s k dry lubes. läs gärna mer på zerofrictioncycling.

så lagrave; skippa putsnoja och undvika avfettning är mitt tips för långlivade komponenter på din cykel:)

weldion

Aktiv medlem
Avfetta?
Lager tvättar man med att trycka genom nytt fett. Det går att bygga/köpa något liknande denna:
eller massera in nytt fett med fingrarna.
Själv så tar jag bort tätningarna, lägger ett lager fett på kullagrets ena sida och trycker genom det med fingrarna. Då kommer det gamla, skitiga fettet ut på andra sidan. Torkar bort det och återupprepar detta till det ser rent nog ut.

Kedjan blir lika ren med en lättflytande olja, för att rengöra kedjan, som om man avfettar den. Så man kan vara putsbenägen och inte ställa till med någon "skada".

n3wton

Aktiv medlem
Avfetta?
Om du avfettar direkt på kasset klingor osv kan det leta sig in i lager. Just det momentet hoppar jag över.
Men du badar gärna kedjan i avfettning? Kedjan består ju av ca 100 länkar där varje länk gnider mot den andra. Vilken logisk slutsats gör du för att avfettning är OK på ett ställe men inte på ett annat?

Jacke89

Aktiv medlem
Avfetta?
Men du badar gärna kedjan i avfettning? Kedjan består ju av ca 100 länkar där varje länk gnider mot den andra. Vilken logisk slutsats gör du för att avfettning är OK på ett ställe men inte på ett annat?
Absolut och rätt logiskt är väl enklare att göra ren kedjan och lägga på nytt än att börja riva halva cykeln och fetta om lager.. Du skriver även att bilar inte behöver avfettas. Hur gör du ren en riktigt skitig bil, kallvatten?

n3wton

Aktiv medlem
Avfetta?
Absolut och rätt logiskt är väl enklare att göra ren kedjan och lägga på nytt än att börja riva halva cykeln och fetta om lager.. Du skriver även att bilar inte behöver avfettas. Hur gör du ren en riktigt skitig bil, kallvatten?
Jo, men om man då undviker avfettning även i kedjan behåller du mer av oljan i kedjan och får längre livslängd. Om avfettning inte behövs finns det ingen mening att hälla ut sådan i vårt dagvattensystem.

Avfettning hjälper inte mot vägsmuts på vanliga privatbilar. Jag driver entreprenad- och lantbruksverksamhet och använder ibland avfettning på fordon som är smutsiga på riktigt. Ofta tillsammans med hetvattentvätt. Men då handlar det om maskiner som är smutsiga av olja och smörjfett.

Mina bilar får aldrig någon avfettning på sig däremot, och har aldrig fått. De tvättas i 95% av alla fall i endast kallvatten. Det är den mekaniska delen i tvätten som gör att bilen blir ren, dvs tvättsvampen i en hink varmt vatten och någon enkel form av bilschampo.

Man kan ju alltid göra ett experiment genom att lägga på avfettning på sin bil, låta verka och sen bara spola av den. Den kommer se ungefär exakt likadan ut som innan tvätten, med undantag för att plastlister och annat ser lite mer ledsna ut.

Jacke89

Aktiv medlem
Avfetta?
Jo, men om man då undviker avfettning även i kedjan behåller du mer av oljan i kedjan och får längre livslängd. Om avfettning inte behövs finns det ingen mening att hälla ut sådan i vårt dagvattensystem.

Avfettning hjälper inte mot vägsmuts på vanliga privatbilar. Jag driver entreprenad- och lantbruksverksamhet och använder ibland avfettning på fordon som är smutsiga på riktigt. Ofta tillsammans med hetvattentvätt. Men då handlar det om maskiner som är smutsiga av olja och smörjfett.

Mina bilar får aldrig någon avfettning på sig däremot, och har aldrig fått. De tvättas i 95% av alla fall i endast kallvatten. Det är den mekaniska delen i tvätten som gör att bilen blir ren, dvs tvättsvampen i en hink varmt vatten och någon enkel form av bilschampo.

Man kan ju alltid göra ett experiment genom att lägga på avfettning på sin bil, låta verka och sen bara spola av den. Den kommer se ungefär exakt likadan ut som innan tvätten, med undantag för att plastlister och annat ser lite mer ledsna ut.
Jag köper det är ingen större fans av avfettning men några gånger per år lägger jag kedjan i badet när den ska bli riktigt ren och tycker det inte är så mkt att dilla om, får inte ut mindre mil per kedja för det.

Håller efter mina bilar då det finns riktiga HT tvättar på jobbet som ger värme samt vaxar ett par gånger per år så inte där använder jag speciellt mycket avfettning heller.

Men det är inte alla som tvättar lika ofta, inte skulle jag vilja ta och svampa en skitig bil, Tror knappast lacken blir så glad...

davveno1

Medlem
Avfetta?

Om man tror att avfettning inte hjälper vintertid vid biltvätt så är det handhavandefel alternativt värdelös kem.
Att gå på med svamp på en bil som inte är grundligt avfettade med alkaliskt/petroleum då får man garanterat grövre problem än smuts.

Självklart skillnad på en dammig bil på sommaren och en som går motorväg på vintern.

Snuten

Aktiv medlem
Avfetta?
Mellanläget skulle kunna vara lampolja eller lysfotogen (samma sak?). Inte direkt så aggressivt som avfettning men inte heller så mesigt som motorolja. Har använt det på motorcyklar och numera på cyklar i många år.

Men visst, man vill ju inte ha in det i tex hjullagren.

Fredrik S

Aktiv medlem
Avfetta?
Jag lider tyvärr av någon slags psykisk defekt som gör att jag MÅSTE ha kassetten och kedjan på mina cyklar i ett sådant skick att jag kan spegla mig i dem.
Det som enligt min erfarenhet blir renast med minst ansträngning är vanlig hederlig bensin. Kedja och kassett läggs i behållare med bensin över natten, skaka några gånger, blir som nytt.

dabac

Aktiv medlem
Avfetta?
...Oljan hälls tillbaks i sin förpackning, varpå smuts sjunker till botten så att oljan kan användas igen. Många många gånger.
Kan inte du komma hit och förklara det för smutsen längs min pendlarsträcka, och min tvättvätska?
Den klarnar inte på veckor.
Visst, de största partiklarna sjunker, men resten ser ändå ut som lervatten.

n3wton

Aktiv medlem
Avfetta?
Kan inte du komma hit och förklara det för smutsen längs min pendlarsträcka, och min tvättvätska?
Den klarnar inte på veckor.
Visst, de största partiklarna sjunker, men resten ser ändå ut som lervatten.
Använder du lampolja? Det har aldrig misslyckats för min del, klarnar alltid. Till slut måste man köpa ny lampolja eftersom en viss mängd kasseras varje gång man gör om metoden. Du kanske kör med mindre olja per smutsenhet eller något i den stilen då. Har ingen direkt förklaring annars. Jag brukar ha för vana (eller åtminstone försöka) att bara uttala mig i ämnen jag har "riktig" erfarenhet inom, och detta är ett sådant.. Förmodar att du utgår från samma läge, så det är ju ganska intressant att se att samma förfaranden får olika utgång.😛

BAPEsta

Aktiv medlem
Avfetta?
Vad finns det för bra och inte allt för dyr spray som inte kostar skjortan som man kör på typ drivlinan efter tvätt? Har kört Muc-off "Bike protect" men den är ju inte helt billig.

Hur gör ni för att se till att vatten avlägsnas ordentligt från drivlinan efter tvätt?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer