Avfettning och oljor till kedja samt navväxlel

spunkel

Medlem
Känner att jag är lite för förvirrad vad gäller att avfetta och olja in cykelkedja samt för sånt som navväxel så det inte blir fel.

Använde nån typ av kedjerengörare till cykeln, som tyvärr sprack några år senare. Sen har jag varit lite lat och känner att kedjan behöver göras ren och oljas in riktigt. Tänker mig nån typ alkalisk avfettning annars för att göra ren.

Vad ska man ha på för olja sen?

Sen har jag förmodligen använt fel typ av olja till växelpinnar och invärtes i navväxeln (hällt in). Tänker väl samma där, alkalisk avfettning, men kanske inte ska hällas in i navväxeln med risk för att lösa upp smörjfett och annat, men i alla fall på det som går att monteras bort. Sen vet jag inte vad man bör ev smörja växelpinne och dylikt med.

Skippa den alkaliska avfettningen om du inte gjort rent på länge - den orkar inte lösa upp skiten. Petroleumbaserad avfettning (eller gud förbjude diesel) som kedjan får ligga och gosa sig i över natten. Sen borstar du av den med stålborste och torkar med papper/handduk. Avfetta inte navväxeln om du inte tänkt plocka isär den helt, det kommer förstöra den på sikt då du tvättar ut fettet ur den. PTFE-smörj för vajrar och reglagen funkar fint.

Petroleumbaserad? Dvs kallavfettning?

Nej, jag tänker nog mest göra rent själva pinnen då jag misstänker att det geggat till sig för mycket av möjligen fel typ av olja där inne (dragit åt sig typ smuts).

Vanlig grönsåpa funkar väldigt bra för avfettning av kedjan! Då slipper du giftiga oljebaserade produkter. Vilken kedjesmörj som skall användas sen är en diskussion som upptar halva forumets trådar men nån kedjesmörj är säkert bra. Håll den ren därefter. Fast är den gammal är det kanske ändå dags att byta?
Navet är nog en annan sak, det finns de som sköljer ur ”pinnhålet” med 5-56. Hur det funkar på sikt känns tveksamt. Bättre med en regelrätt service där. Bättre cykelmekaniker kan sånt, annars finns det vägledningar på nätet. Jutjube o sånt.

Olja aldrig en smutsig kedja!
Istället för att koka ihop en årsavlutning, kan du ta litet i sänder: Efter varje tur torkar du av kedjan, och särskilt utsidorna, med förslagsvis en frottéhandduk du kan offra. Om handduken är ren därefter, så kan du olja mitten på kedjan ett litet stycke, men inte annars. :giggle:

Tillbaka
Topp