Avfettningsmedel?

Oskar

Aktiv medlem
Avfettningsmedel?
Vilket avfettningemedel skall jag använda om jag har en ny kedja (Shimano) som jag vill få bort allt äckligt kladdigt fett från? T-grön? Diesel?

(Jag vet att det finns en sökfunktion och en läsvärt-avdelning men tänk om det kommit något nytt revolutionerande avfettningsmedel. Måste ha aktuella uppgifter...)

Avfettningsmedel?
Det fettet som kedjan kommer insmord i skall definitivt bort. Det finnns inget som drar åt sig skit som det fettet. Hela drivlinan blir nedgrisad och det blir ett härke att göra rent efteråt.

Avfettningsmedel?
T-Grön funkar fint, rör om kedjan däri och sedan spolar du rent kedjan under rinnande kranvatten. Därefter torkar du den ordentligt, omedelbart, varmluftspistol eller hårtork eller vaddunuföredrar. Sedan olja på, därefter har man en skinande ren kedja.

/Leo

Avfettningsmedel?
Ett husmorstips är att inte torka i ugnen :)

Kedjorna blir visserligen torra men man får en skum stank i hela köket trots rigorös avsköljning med vatten innan. Samt att det luktar även dagen efter när man ska baka sina frukostscones (vilka turligt nog inte uppvisade någon smakskillnad)...

Avfettningsmedel?
the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Ett husmorstips är att inte torka i ugnen :)
>
> Kedjorna blir visserligen torra men man får en
> skum stank i hela köket trots rigorös avsköljning
> med vatten innan. Samt att det luktar även dagen
> efter när man ska baka sina frukostscones (vilka
> turligt nog inte uppvisade någon smakskillnad)...
>
> Carpe Diem!
> C6H2(NO2)3CH3

Alltså har någon du "känner" gjort detta :)

Avfettningsmedel?
Min erfarenhet är att avfettning från macken funkar sådär till kedjetvätt, finish lines ecotech och motorex' reininger plus är bättre men dyrare. Tar man av kedjan funkar mackavfettning om det får ligga och dra en stund. Fotogen är ändå bättre, är man riktigt pedantisk lägger man kedjan i en burk med fotogen ovanpå tvättmaskinen.

Avfettningsmedel?
museew skrev:
> Min erfarenhet är att avfettning från macken
> funkar sådär till kedjetvätt, finish lines ecotech
> och motorex' reininger plus är bättre men dyrare.
> Tar man av kedjan funkar mackavfettning om det får
> ligga och dra en stund. Fotogen är ändå bättre, är
> man riktigt pedantisk lägger man kedjan i en burk
> med fotogen ovanpå tvättmaskinen.

Haha! Riktigt bra tips!

Men i övrigt; hur skulle ni ranka följande: T-grön, fotogen å diesel?

Avfettningsmedel?
Jag körde med tvättmaskinsknepet fram tills dess att jag balancerade om tvättmaskinen. Nu kan jag lika gärna ställa burken med kedjan på mikrovågsugnen =).

Diesel kommer sist för det är så giftigt. T-grön vet jag inte vad det innehåller. Varmvatten och diskmedel eller citrusavfettning är min favvo.

Avfettningsmedel?
Bäst blir lätt ett relativt uttryck.

Jag märker ingen skillnad på de kedjor eller kasetter jag gör rent "miljvänligt" och de som oxr eller mytomspunnen gör rent i diesel. =)

Men sen kör jag med vax istället för olja också så mina grejjer blir aldrig lika skitiga.

Avfettningsmedel?
Frågade Phil om vad han tycker är bäst. Han avrådde till att ta isär kedjan alls, den blir bara sämre då. BÄsta tyckte han var varmvatten å diskmedel 50/50 å en diskborste!

Avfettningsmedel?
ju fler döskallar på etiketten desto bättre.. inte hela sanningen kanske men rent generellt så är det bättre då.

frågan är om miljövänliga avfettning etc är så miljövänligt då man måste använda dubbla mängden för samma resultat som den "omiljövänliga"

Senast redigerad av en moderator:
Avfettningsmedel?
diskmedel kan man nog ta 1000 ggr mer av än diesel innan miljöpåverkan blir större. =) Diesel är verkligen jättegiftigt om det kommer ut i naturen. Det bryts inte ner öht. Citrusbaserade medel gör det lite fortare. =)

Avfettningsmedel?
Tim skrev:
> ju fler döskallar på etiketten desto bättre.. inte
> hela sanningen kanske men rent generellt så är det
> bättre då.
>

Håller med Tim. Måste man inte ha skyddskläder och andningsmask så är det verkningslöst. Miljövänligt "tjafs" får man stå och gno med i all evighet.

Köpte ett gödningsmedel förut. Såg senare på instruktionen "kan ej överdoseras". Hur bra är det då?

Åter till tråden :)

Har testat Biltemas Microavfettning. Märker ingen skillnad jämfört med vatten och diskmedel.

Avfettningsmedel?
Tim skrev:
> ju fler döskallar på etiketten desto bättre.. inte
> hela sanningen kanske men rent generellt så är det
> bättre då.

Är det giftiga och miljöfarliga avfettningsmedel du vill ha kan du prova med bensin, det är dessutom brandfarligt.

Men det som toppar giftighetslistan vad jag vet är bromsrengöringsspray
36-4509_l.jpg

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=823&iItemId=82838
Men den kanske blir för dyr? 40:- för 400ml spray

Vad gäller fettet som finns på kedjan när man köper den så sär det flera som rekommenderar
att man bara tar bort det på utsidan av kedjan, alltså torkar av kedjan med en (lätt fuktad) trasa.
Anledningen skall vara att det tjocka fettet även finns inuti kedjan och sköljer man bort det
mha av lösningsmedel skall det aldrig gå att få dit lika bra och långvarigt smörjmedel igen,
utom möjligen för de som kokar kedjan i ngt typ konsistensfett, men då måste den oxå torkas av
på utsidan.

Vad vet jag, jag gör inget mer än att jag torkar av kedjan när den är ny.

/Håkan

Avfettningsmedel?
Brukar faktiskt använda Phils metod med grova borstar och diskmedel när kedjan ska rengöras. Sedan tar jag på vit teflonolja och därefter, när den torkat in, Finish Lines våta olja. Det blir kanon. Men det tar förmodligen längre tid än om man demonterar kedjan och lägger den i fotogen, diesel eller annan avfettning.

När det gäller dödskallar & miljöfarliga vätskor och cykelvård. 1.5-2 liter diesel, fotogen eller bensin kommer man kanske en mil på i en bränsleslukande SUV. Två, två och en halv mil i en snål bil. Men man får väldigt mycket kedjevård och hinner cykla bra många mil innan man använt upp 1.5-2 liter miljöfarliga vätskor. Självklart lämnar man in använd diesel, fotogen eller vad det nu är till en miljöstation, lite svårare för bilisten att samla upp och lämna in det som kommer ur avgasröret. :)

Avfettningsmedel?
Det är rätt stor skillnad på miljöpåverkan på en liter disel som man sprider ut i naturen och en liter man eldar upp i en motor.

Det blir alltid lite dieselspill på trasor och annat. Och vad gäller cyklar så behöver man inte ha värsta grejjerna, så smuttisgt/jobbit är det inte.

Avfettningsmedel?
Farsan har en basisk avfettning hemma i garaget, den gör så att det stockar sig lite i halsen och ögona rinner. Den mattar även lack. Ska man prova den tro? ;)

Avfettningsmedel?
lundatok skrev:
> Farsan har en basisk avfettning hemma i garaget,
> den gör så att det stockar sig lite i halsen och
> ögona rinner. Den mattar även lack. Ska man prova
> den tro? ;)

Skål!

Avfettningsmedel?
Lite skrämmande miljömedvetenhet i den här tråden tycker jag. Det handlar om att rengöra en cykelkedja vilket knappast kräver några superstarka miljövidriga medel för att klara av. Att dom miljövänliga alternativen inte är likabra kan jag hålla med om men å andra sidan är det väl inte så farligt om man får gno lite extra med trasan/borsten?
Diesel är säkert jättebra att rengöra kedjan, och overkill, men jag skulle dra mig för att hantera det i onödan. Hälsofarligt och miljöfarligt dessutom vattenlösligt och ska inte hamna i avloppet eller likande. En droppe diesel i en kubikmeter (har hört större volymer också, osäker på sanningshalten) vatten känner man smaken av. Det ska alltså helst inte hamna i grundvattnet.

Avfettningsmedel?
Testa maskindiskmedel eller tvättmedel utrört i vatten om ni tycker vanligt handdiskmedel inte gör tillräckligt rent. Elackare tensider i dom.

//Guzzer

Avfettningsmedel?
bruse skrev:
> Äre tensiderna som är våra vänner?
>
> --------------------------------------------------

Absolut!!

Avfettningsmedel?
Ur rengöringssynpunkt är det väl ingen skillnad på diesel, fotogen och lacknafta. Diesel är väl det som innehåller mest skit och är billigast. Enda anledningen till att jag använder diesel är att jag är slö. Jag fyller dunken någon gång vartannat år med diesel som jag stjäl från min farbror. Fotogen är dyrare men säkert bättre egentligen.

Avfettningsmedel?
Diesel är bra det är dessutom "fett" och smörjer funkar utmärkt till rengöring av motordelar mm, miljöaspekt bla bla bla .... jag skulle kunna tänka mig att använda diesel på kedjan på mina fina cyklar också...

Räddade en gång en gammal treväxlad herrcykel som jag skulle pendla med. Ekonomin var usel så tjacka kedja var det inte tal om. Kedjan var rostig och jävlig, en del länkar hade beckat ihop, typ stelopererat. Doppade hela skiten i diesel och lät dra. tog upp och "smidde" ut de hopsittande länkarna med ett par plankor funka hur bra som helst!!! Bara montera smörja och cykla!! att jag sedan cyklade av "styraxeln" i en uppförsbacke på den cykeln är en annan historia :) man ser rätt löjöig ut med styret i händerna och cykeln på backen...

Avfettningsmedel?
cerberos skrev:
> Diesel är bra det är dessutom "fett" och smörjer

Myt som är avfärdad här i arkiven någonstans. Diesel löser upp även den nya oljan man sätter på kedjan om inte kedjan rengörs ordentligt efter dieseltvätten. Vilket är svårt att göra utan att spola ned en hel del i avloppet.

Avfettningsmedel?
Sorry, jag menar inte att man skall se dieseln som smörja och behålla den på kedjan, sjävfallet skall den bort efter rengöring, men under hanteringen så ger den ett bätter skydd mot rost än diskmedel och vatten, ok? :)

Avfettningsmedel?
cerberos skrev:
> Sorry, jag menar inte att man skall se dieseln som
> smörja och behålla den på kedjan, sjävfallet skall
> den bort efter rengöring

Hur då? (frågar jag med miljöaspekterna bla bla bla i bakhuvedet...)

Avfettningsmedel?
ok, jag ger mig jag är en miljöbov.... får väl urskulda mig med att jag inte använt det på någon cykel sedan den gamla DBS:en och det var rätt så länge sedan 7-8 år typ efter det har jag använt diverse svindyra miljövänliga produkter, motorex mm och diskmedel ibland.

Avfettningsmedel?
Mycket viktigt att skölja kedjan noggrant om man använt avfettningsmedel!
Avfettning får olja att emulgera och bilda en sorts Såpa.
Oljan blir då värdelös och tappar sin smörjförmåga.

Använder själv aldrig avtettning. Diskmedel eller lacknafta funkar bra och ger inte denna effekt på oljan om man inte fått bort allt Vid sköljningen.

Man ska veta att det oftast finns lite rengöringsmedel kvar i kedjan än om man sköljer noga.

Senast redigerad av en moderator:
Avfettningsmedel?
Stämmer bra det, efter avfettning ska man skölja rent ordentligt med rent vatten. Sedan torka med varmluft och därefter olja in. Då kan det bli så här bra, klockrena växlingar år ut och år in, här en riktigt gammal PC59 kedja på min gamla vintercykel. Kedjorna(2st som roteras/byts var 10:e tur) hade gått två år på tävlingscykeln först, sedan flyttade både kassett och kedjor över till vintercykeln och gick två år till utan problem:

kedja1.jpg

Ren och fin igen.

kedja2.jpg

Växlar fint, om man håller rent lite. ;-)

/Leo

Avfettningsmedel?
Lätt ''OT''. Vilka märken på kedjorna har ni? Är det Shimano som gäller, eller?

Har inte haft nåt modernt drivpaket förrän jag köpte min cx i höstas, förslag på kedjealternativ till 105-grejorna på den? Är smått irriterad på specialpinnarna till shimanokedjorna...

Avfettningsmedel?
Vet inte om det finns shimanolås, men till campakedjor(UD-C9) kan du använda SRAMS kedjelås, kanske fungerar till shimano också.
Nån som vet?

Tillbaka
Topp