Avfettningsmedel?

Avfettningsmedel?
Känns rätt överdrivet att hålla på och avfetta kedjan var och varannan dag. Själv tar jag _max_ av kedjan två ggr per år och tvättar med lacknafta. Däremellan spolar jag den bara i samband med cykeltvätten, och torkar ordentligt i samband med smörjning. Borste eller trasor någon gång ibland på kassetten och klingorna.
Det räcker så.

Avfettningsmedel?
Jag testade Leos trick med värmepickan. Det funkade finfint. Först lät jag kedjan dra i avfettning. Sen borstade jag rent och sköljde av. Torka torka med handduk, blåsa blåsa med pickan. Sen droppade jag på Dry lube olja och blåste lite till med pickan, så oljan blev varm och tunn. Jag innbillade mig att den skulle tränga in fint överallt då. Efter att den legat och svalnat så putsade jag av den med handduk igen. Tada, en ren och fin kedja. Nu ska jag äta makaroner.
/Johan

Avfettningsmedel?
Hur funkar Tallsåpa? Någon som provat?

Har aldrig förr tvättat kedjan på någon cykel förutåm med slang någon enstaka gång.
Har alltid förr bara slängt på första bästa olja och mycket, trott att det varit bäst.
Men nu vet jag bättre och kommer att tvätta och olja kedjan som den skall! (På nya Cykeln)

Avfettningsmedel?
danky_xv
tänk även på att kasett, klingor, trissor och allt annat i drivpaketet ska vara lika kliniskt rent för att det ska fylla någon funktion att göra rent kedjan.

Avfettningsmedel?
Överdrivet, javisst, ska man göra något ordentligt får man allt överdriva lite för att det ska bli bäst. ;-) Vissa tvättar sina bilar varje vecka, jag tvättar min högst en gång per år då det är en rosthög, men kedjorna på cykelarna görs rent desto oftare... :-)

/Leo

Avfettningsmedel?
När det gäller rena kedjor... ok, det växlar bra men rostskyddet är värdelöst. Kör enligt Leo's metod (eller likande, jag gör det själv). Dvs kliniskt ren kedja, väl inoljad och sen rentorkad på utsidan. Åk sen exempelvis ett långlopp i regn och parkera cykeln över natten i ett fuktigt garage. Kolla kedjan efter ett par dagar! Hur skulle det funka på en pendlarhoj tror ni? En kedja helt inkletad med gammal oljig gegga/grus-balndning rostar inte på det viset.

Avfettningsmedel?
Det beror ju på vad man kör med för kedja. En förnicklad kedja rostar inte så kvickt.

Men visst, en svartoxiderad eller förzinkad kedja blir ju brunrostig på några dagar om hojjen står ute med klinisk kedja.

Avfettningsmedel?
Sram PC69, helt nickelpläterad. Sen kan man ju fundera på hur tjockt det nickellagret är och hur länge det håller. Troligtvis är det för syns skull och bortslitet på utsatta ställen redan efter första rundan.

Likandant är det med kassetten, det skinande blanka XT-kassetten får rödfläckiga kuggar rätt snabbt i fuktig miljö. Det händer inte när det är "så där lagom skitig".

Det är ett dilemma. Precis som att allt som smörjer bra/länge är svårt att bort och drar till sig skit, medan det som smörjer dåligt/kortvarigt och håller rent lätt går att få bort med miljövänliga alternativ.

Avfettningsmedel?
Förmodligen 5 - 40 µm tjockt som förnickling brukar bli.

Vad jag ville säga var att en förnicklad kedja tål korrosion betydligt bättre än en förzinkad eller svartoxiderad.

Men om du vill ha en ren kedja som inte rostar på din brukscykel som du förvarar utomhus eller i fuktigt garage, köp en rostfri!

Avfettningsmedel?
Förstår hur du tänker Cal. Antagligen en bra investering med en rostfri kedja på en pendlarhoj. Gissar att det finns i något tidigare inlägg.

Förövrigt så använder jag oftast diesel och tycker det funkar bra. Men jag blir mer och mer tveksam, mest pga hälsoeffekterna.

Tillbaka
Topp