Avfettningstvätt/smådelstvätt

MistaE

Medlem
Hej Happy!

Jag tänkte kolla om det finns erfarenheter av avfettningstvättar för cykeldelar? Jag är lite sugen på Biltemas variant men vet inte hur bra det funkar. Kan man lägga i tex en kassett och få den ren utan egen handpåläggning så att säga?

//Tomas

Hej,
Jag har inte provat Biltemas variant, men jag brukar släppa ner min kassett i en plastbunke eller liknande och fylla på med turtle superavfettning. Det blir ny-rent om man bearbetar lite med en tandborste också. Säljs på Jula i dunkar. Om du kan leva med nästan rent så kan du nog skippa tandborsten också.

Fotogen. Luktar mindre.
Och återanvänd den, häll den i en burk eller flaska o vänta tills skiten sjunkit till botten. Funkar igen o igen o igen.

Men diesel, fotogen, lacknafta, lampolja osv. är väl ändå rejält mycket giftigare jämfört med ett miljömärkt avfettningsmedel? Speciellt för dig som använder det?

För min del räcker det med att borsta av kasetten med yes/vatten och en flaskborste av nappflaske modell efter nästan varje tur så det hinner inte bli ingrodd smuts. Nappflaske borsten har en liten borste i handtaget också. Kedjan lägger jag däremot i naturavfettning. Allt blir helt rent, särskilt när det görs ofta.

Iggy_82 skrev:
-------------------------------------------------------
> Allt blir helt rent, särskilt när det görs ofta.

Det är det som är hemligheten, att göra det ofta alltså.

/G

Thomas skrev:
-------------------------------------------------------
> En sån ultraljudstvätt kanske skulle funka bra?
> kostar ju inte mycket på Kjell...

Ultraljudstvättarna kommer nog starkt framöver. Att tvätta med vatten funkar inte på smorda detaljer och så länge specialtvättmedlen inte finns lätt tillgängliga på allmänna marknaden, kommer det inte bli någon försäljningsboom på dessa tvättar.
Jag har provat andra rengöringsmedel som lacknafta och thinner i Kjell&co:s tvätt och ja, det funkar, men tvätten ökar temperaturen på tvättmediet, så det blir flyktiga ångor och därmed brandfarligt.

Har man inte dessa resurser, rekommenderar jag skivbromsrengörning, som verkligen gör rent och blåser ut rengöringsmedlet under högt tryck.

En stor fördel med att använda petrolium-produkter är att man inte behöver vara noga med att återfetta delarna efter rengöring. Lysfotogen är nog den bästa rengöraren för cykeldelar om man tittar på både renhet och lukt.
Ska man sedan använda vaxbaserade specialsmörjmedel osv bör man rengöra med någon typ av avfettning och varmt vatten innan man påför det.
Jag kan varmt rekomendera OK naturavfettning som är både billigt och riktigt bra. Vill man kan man köra det i Ultraljudstvättar också. Var noga med att skölja delarna med varmt vatten efteråt och att återfetta (anolja) alla delar efter torkning då all skyddsfilm från fett och vax försvinner.

Paraffinbaserad lampolja är i princip samma sak som "tvättfotogen", fast med energiskatt. Används det med förstånd så är det antagligen det bästa valet för ändamålet. Det är vad jag själv använder till cykeldelar. Så det blir +1 på det!

Tillbaka
Topp