Avgöra om short eller long pull

marxos

Medlem
Är ödmjuk inför mina tekniska kunskaper, så vill kolla en sak med er. Hur avgör jag om mitt bromsreglage är sk short pull eller long pull (har inte sett någon svensk term)?

Kan konstatera att det blåmarkerade avståndet nedan är ca 2cm. Innebär det att det rör sig om ett reglage med short pull? Eller missar jag något? Själva vajern är inte blottlagd, så den kan jag inte mäta.

Det är ett Kina-reglage av fabrikat promax, så hittar ingen tydlig info på nätet. Det är dock original monterat med ok som jag tror är mtb-varianter, vilka väl borde kräva long pull...

Bilagor

• sketch-1462168634396.png
    sketch-1462168634396.png
    192.3 KB · Besök: 18
Såg detta på engelskspråkigt forum. Har dock lite svårt att identifiera vad man syftar på för resp delar.

"Measure the distance between the brake lever's pivot pin and the cable anchor. Road (caliper, cantilever) levers will have that distance about 20-25 mm. V-brake levers will be over 30 mm."

Skulle säga att avståndet du skall mäta är från niten/skruven i ovamkant ner till linjen. Du skall mäta från handtaget "pilot point" alltså den delen som handtaget är ledat i. till infästningspunkten av vajern. Så då får jag till det att du har över 30 mm och således en longpull.

Edit: tog för lång tid på mig att skriva så jag blev tvåa på bollen.

Senast ändrad:
Här är en länk till en bild jag ritade för flera år sen:http://www.bikeforums.net/attachment.php?attachmentid=92600&d=1232572359

För de cyklar jag hade tillgängliga då så var avståndet mellan bromshandtagets "gångjärn" och bromsvajerns fäste 28 mm för canti/caliper och 35 mm för v-bromshandtag.

Mätt i vajerdrag så drog v-bromsarna runt 30 mm och canti/caliper runt 22 mm

Tackar! Precis den här typen av info jag sökte. Föredömligt med bild. Då har jag alltså vad som kallas long pull, vilket innebär att jag i första hand bör hålla mig till mtb-ok vid val av bromsar.

marxos sa:
Tackar! Precis den här typen av info jag sökte. Föredömligt med bild. Då har jag alltså vad som kallas long pull, vilket innebär att jag i första hand bör hålla mig till mtb-ok vid val av bromsar.

Måste du köpa så är det ju rimligt att köpa rätt från början.
Handlar det om prylar du redan har så kan du använda Travel Agents för att få rätt drag.

Tillbaka
Topp