avid ball bearing mechanical disc brake

• Trådstartare Trådstartare cuboid
  • Start datum Start datum
C

cuboid

Guest
hej.
avid ball bearing mechanical disc brake http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=2617
verkar helt perfekt.

jag behöver byta ut en av mina bromsar, och tänkte testa skivbroms.
jag är inte i behov av någon enorm bromsverkan.

27 miljoner reviews på mtbr och 4.6 i snittbetyg
660 kronor för en skivbroms med ok. samma handtag jag har nu.
vad är haken?

är hyudraliska discbromsar bättre på något vis?

har någon testat dem och kan säga vad de tycker om dem? väsnas de, är bromsverkan okej etc?

Det börjar en långtest av en långloppshoj här på HappyMTB i veckan som kommer.
En komponent som kommer testas är Avid Ball Bearing skivorna.
Kolla under läsvärt på HappyMTB under läsvärt från och med i veckans som kommer och 3 månader framåt:-)

ha det
Jan

Senast redigerad av en moderator:
Jodå, den får ju stopp på cykeln helt okej, men den har inte alls samma häftiga, stumma känsla som en hydraulisk.

Niklas skrev:
-------------------------------------------------------
> Jodå, den får ju stopp på cykeln helt okej, men
> den har inte alls samma häftiga, stumma känsla som
> en hydraulisk.
>

kan du utveckla det?

Jag kan utveckla det istället för Niklas:-) En vajer går ju alltid att dra ut lite lite till och man får en svampig känsla mot en broms med hydraulik eftersom bromsvätskan inte har någonstans att ta vägen. Hopppas du är nöjd med svaret annars går det nog att utveckla mer.

vet att där va nån som bytte bort sina hayes hydraliska mot avid mekaniska...säger väl endel...avid mek är nog den som flest anser vara den bästa mekaniska skivbromsen..

Anders G skrev:
> Jag kan utveckla det istället för Niklas:-) En
> vajer går ju alltid att dra ut lite lite till och
> man får en svampig känsla mot en broms med
> hydraulik eftersom bromsvätskan inte har
> någonstans att ta vägen. Hopppas du är nöjd med
> svaret annars går det nog att utveckla mer.

har aldrig testat en hyudralisk broms, men jag tror jag förstår vad du menar.
det måste väl ändå bli mindre flex/svampighet än med v-broms?
flexet i bromsinfästningspinnarna försvinner ju.

Jag har kört med avid mek skivor sedan våren 2002 till XC och de funkar så bra som man kan önska! Hade XT V tidigare och dessa är klart bättre bromsverkan! Har inte testat hydraliska men detta är tillräckligt för mig! Viren flexar väldigt lite jämfört med det enorma flex infästningen till ett par V bromsar ger! Ja det är infästningen inte viren som flexar mest! Vire5% Infästning95%. Jag har funderat på Nokon höljen för att ta bort flexet, men det är försumbart!. CC.com har ju för 595 eller 795kr nu. Min har aldrig strulat! Montera och glöm typ. Kanske en liten justering på de röda rattarna för att kompensera slitage på broms klossen en gång om året! Beror naturligtvis på hur mycke man cyklar.
Se min sida http://hem.bredband.net/ricvik/MTB/AvidmekDisc.htm

Lycka till!

En grej förutom lite svampkänsla är att hydrauliska bromsar kräver mindre kraft i bromshandtaget, som dessutom rör sig väldigt fint och känsligt - man känner verkligen exakt när och var klossarna tar.

Avid bromsarna är nog ett bra val om man vill ha mekaniska. Glöm bara inte att dina nav måste ha fästen för skivor, har du inte det åker du på att köpa ett par nya hjul.

/Leo

Är det Ball Bearing 5 eller Ballbearing 7 på CRC:s hemsida? Jag tycker det ser ut vara den enklare varianten (nr 5). Jag tror Mtbr:s betyg gäller nr 7, så kolla för säkerhets skull innnan du slår till och handlar.

/Urban

skickade för ungefär en minut sedan samma fråga till crc.
Bilden för tankarna till version 5, men texten är samma som Avid själva har för version 7.

hoppas på snabbt svar från dem.

ah internet, vad skulle man göra utan det?
fick snabbt följande svar
"Hi, It is the 7 that we have in stock."

Som vanligt känns det som en jurist har suttit bredvid och korrigerat.
"have in stock" betyder enligt min kunskap "har i lager", vilket kan betyda att nästa batch innehåller nr 5.

väntar nu på svar nummer 2 och hoppas på uttömande svar.

fick svar nummer 2
frågan var "Do you mean that you have version 7 right now, in stock, but that it
could be version 5 in the future?"

och svaret: "Yes, we currently have the no.7 version in stock and ready to dispatch."

jag tolkar detta som att produkten ( http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=2617 )
är "både" version 5 och 7, och att det varierar vilken man får beroende på vilken de har i lager för tillfället.
man måste därför maila och fråga om man vill veta vad man betalar för.
väldigt dåligt!

man skulle också kunna tolka det som "vi lagerför nummer 7" vilket betyder samma sak som "vi säljer nummer 7" vilket om man inte har en enorm mistro till folk tolkas som att de är den modellen som de säljer.

Jag fick ett liknande svar när jag handlade bromsar från dom, slutade med att jag fick 2002 års bromsok (fel sort) med 2004 års handtag. Från CRC.

Har inte handlat därifrån sedan dess. =)

Ocke skrev:
> man skulle också kunna tolka det som "vi lagerför
> nummer 7" vilket betyder samma sak som "vi säljer
> nummer 7" vilket om man inte har en enorm mistro
> till folk tolkas som att de är den modellen som de
> säljer.

då borde han inte ha använt sig av ord som "currently" och "in stock"
då hade meningen sett ut såhär "Yes, we have the no.7 version and ready to dispatch.", och din tolkning hade varit mer trolig.

Tillbaka
Topp