Avid BB7 och Mavic Crossland

VoxB

Ny medlem
Gokväll på er
här kommer en fråga: Jag funderar på att uppgradera till mekaniska skrivbromsar och vill ha Avid Ball Bearing 7 (rent och enkelt!) men jag fattar inte hur jag ska kunna fästa en rotor på hjulnavet, ser inga skruvhål (se bild). Enligt speccen så ska Mavic crossland vara gjorda för både fälg- och skivbroms. Förstår inte. Blända mej med er vishet...

Bilagor

• bb7&mavic.JPG
    bb7&mavic.JPG
    72.3 KB · Besök: 20
Ser ut som om någon gummimojäng sitter över navets eventuella skivbromsfäste. (Centerlock?) Som om det finns ska vara vänt åt vänster, inte höger.

Tack för svaret. Jag trodde att centerlock vara ett påfund från Shimano och som bara deras nav använder sig av. Det betyder alltså att jag inte kan använda BB7 på det här mavicnavet?!

Klart du kan använda BB7 på de navet. Bara det att du antingen får köpa en centerlockskiva också eller köpa en adapter för att använda den skivan jag tror du får med bromsen.

VoxB skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för svaret. Jag trodde att centerlock vara
> ett påfund från Shimano och som bara deras nav
> använder sig av. Det betyder alltså att jag inte
> kan använda BB7 på det här mavicnavet?!

det är shimanos påfund, det har du rätt i. men de andra tillverkarna gör nav för det oxå. som de mesta standarderna som shimano skapar. som cerro skriver, går fint me de bromsarna, bara att du måste skaffa centerlockskivor eller adapter från centerlock till 6 bults,

för skulle inte förvåna mig om det är ett centerlock fäste som gömmer sig där under gummikåpan

SRAM hade för några år sen en liknande plastplupp som man tog bort från navet och ersatte med ett skivbromsfäste som man köpte till.

Kör med crossland och centerlock på min inbred och det funkar finfint. Bor du i sthlm vet jag att pedalogerna har adaptrar för jag såg sådana igår hos dom, annars hittar du säkert sådana lokalt, alternativt om din LBS e schysst (som min är) så byter dom dina 6-bultsskivor mot centerlock, antingen gratis eller mot en penning.

Tackar hjärtligast för svaren. Jag har nu konstaterat att om det finns två sätt att fästa en rotor på navet så måste mitt sätt vara centerlock. Jag kontaktade Pedalogerna och kollade om dom kan ta in BB7 och fick ett snabbt svar att dom kan det: billigare än CC, och så är dom hiskeligt sörvismajndade, trots lite fysikt utrymme :-)

Innan du beställer - Du har väl kollat att det verkligen sitter ett bromsskivefäste av någondera sorten under den där förmodade gummitäckningen? Vore väl konstigt annars, men det skadar aldrig att vara på den säkra sidan.

Stora bilden: mitt Mavicnav utan gummigrejen
Vänstra infällda bilden: ett centerlocknav från Shimano
högra infällda bilden: en adapter från Problem Solvers (centerlock -> 6-bult IS)

Bilagor

• mittnav.jpg
    mittnav.jpg
    75.3 KB · Besök: 34
Tillbaka
Topp