Avid code 5 vs. Shimano xt 08 vs Formula k18

Aalex

Medlem
Läget är såhär...

Jag har hela 08 kört på code 5 bromsar men tanken är att jag skall byta till formula k18 bromsar. Har gjort en bra affär på en k18 bakbroms men fram bromsen väntas efter min ekonomi stadgar sig...

Idag fick jag erbjudande av en kompis att byta hans nästan oanvända Shimano XT -08 bromsar med gator 205mm skivor mot mina gamla repiga Code 5or, RAKT AV!

Vad tycks? kommer XT bromsarna lätta min blytunga bouncing betty och sedan klara av o stoppa mig när jag passerat mållinjen?
Code bromsarna har varit SJUKT pålitliga och har en riktigt bra nyp men ja är ute efter förnyelse och vikt sänkning...

XT
http://www.chainreactioncycles.com/Kits.aspx?ModelID=23437

Code 5
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=22190

Formula k18
http://www.chainreactioncycles.com/Kits.aspx?ModelID=18986

Flippad_unge skrev:
-------------------------------------------------------
> Avid e bra :D nyper som bara den gör dem :)

"Code bromsarna har varit SJUKT pålitliga och har en riktigt bra nyp men ja är ute efter förnyelse och vikt sänkning... "

De är alltså lite formula eller xt som gäller... code bromsarna är bra som tusan men väger för mycke delvis...

Formula! Mycket go känsla i Formulabromsarna. K18 som är deras billagare broms är mycket skön och definitivt lättare att modulera än Code, XT kan jag inte utala mig om.

Efter att ha kört hope m6 + m4, avid juicy 5, hayes 9, shimano deore och formula oro skulle jag absolut rekomendera formula oro.
väldigt bra prestanda för att vara så lätta och billiga!

Kan tillägga att jag själv kör Formula the one. Mycket bra broms men k24 och k18 kommer inte långt efter. Hara kompisar som äger dessa och har inte märkt mycket skillnad mellan någon av dem. K18 går inte att ställa känslan lika mycket i men den är ändå mycket bra utan justeringar. Av det jag har testat.

XT är sjukt driftsäkra och modulerar bra, men biter inte så värst. Jag körde saint, samma ok, med 203mm skivor. Det dög hyggligt i Åre men jag kände kanske ofta att jag ville ha mer bett för att spara på händerna.

I år blir det hope moto 6kolvs ok, får se om det gör någon skillnad. På en AM hoj hade jag lätt kört XT eller gamla Saint.

De andra märkena vet jag inte så mycket om.

Juicy7 har bra modulering och bra bett, men det är helt värdelöst att byta bromsbelägg på dem och de måste ständigt luftas för att fungera, till skillnad från shimano.

Shimano använder också olja istället för bromsvätska, de är lätta att lufta osv.

Det finns mycket att tänka på när man väljer bromsar, och allt har inte att göra med modulation eller bett, utan också servicevänlighet, hur mycket belägg de äter, hur mycket de låter, inställningsmöjligheter osv..

Shimano är iallafall ett säkert kort, men sällan det bästa på något vis.

//K

kebarb skrev:
> XT är sjukt driftsäkra och modulerar bra, men
> biter inte så värst. Jag körde saint, samma ok,
> med 203mm skivor. Det dög hyggligt i Åre men jag
> kände kanske ofta att jag ville ha mer bett för
> att spara på händerna.

dags att börja träna händerna lite? :)

jag har förresten två saintbromsskivor som inte används om du är intresserad.. PMa.

kebarb skrev:
> Juicy7 har bra modulering och bra bett, men det
> är helt värdelöst att byta bromsbelägg på dem
> och de måste ständigt luftas för att fungera,
> till skillnad från shimano.

Shimano är visserligen överlag otroligt driftsäkra (jag har två uppsättingar), så långt är vi överens. Men att Juicys skulle kräva ständig luftning för att fungera är inte min erfarenhet. Jag har tre uppsättningar och inga av josisarna har krävt luftning mer än efter kapning av slangar eller vid byte av bromsvätska (en gång per år).

> Shimano använder också olja istället för
> bromsvätska, de är lätta att lufta osv.

Shimano är en pain in the ass att lufta jämfört med Juicys är min erfarenhet.

> Shimano är iallafall ett säkert kort, men
> sällan det bästa på något vis.

Instämmer.

mattel skrev:
> kebarb skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
>
> dags att börja träna händerna lite? :)
>
> jag har förresten två saintbromsskivor som inte
> används om du är intresserad.. PMa.

Jag har 5 åkdagar i veckan, liftburet, hela sommaren. Ett par dåliga handskar, ett skavande benskydd eller en broms utan bett märks om vi säger så ;)

//k

Senast redigerad av en moderator:
Kanske vi använder produkten olika? Jag här vänner som luftar en gång var 7e åkdag eller så. Och jag har aldrig stött på någon annan broms som tappar beläggen när de börjar bli slitna, så att de ligger på sned i oket och sliter på skivorna.

Detta verkar vara några återkommande problem med ett par annars grymt sköna bromsar. Det ar dock sjukt trist när man måste naja fast beläggen för att åka DH.

De har rättat till alla fel till nyare modellerna tror jag? Minns inte vad den heter, elixir kanske?

//k

*micke* skrev:
> kebarb skrev:
> -----
> > Juicy7 har bra modulering och bra bett, men det
> > är helt värdelöst att byta bromsbelägg på
> dem
> > och de måste ständigt luftas för att
> fungera,
> > till skillnad från shimano.
>
> Shimano är visserligen överlag otroligt
> driftsäkra (jag har två uppsättingar), så
> långt är vi överens. Men att Juicys skulle
> kräva ständig luftning för att fungera är inte
> min erfarenhet. Jag har tre uppsättningar och
> inga av josisarna har krävt luftning mer än
> efter kapning av slangar eller vid byte av
> bromsvätska (en gång per år).
>
> > Shimano använder också olja istället för
> > bromsvätska, de är lätta att lufta osv.
>
> Shimano är en pain in the ass att lufta jämfört
> med Juicys är min erfarenhet.
>
> > Shimano är iallafall ett säkert kort, men
> > sällan det bästa på något vis.
>
> Instämmer.

*micke* skrev:
> kebarb skrev:
> -----
> > Juicy7 har bra modulering och bra bett, men det
> > är helt värdelöst att byta bromsbelägg på
> dem
> > och de måste ständigt luftas för att
> fungera,
> > till skillnad från shimano.
>
> Shimano är visserligen överlag otroligt
> driftsäkra (jag har två uppsättingar), så
> långt är vi överens. Men att Juicys skulle
> kräva ständig luftning för att fungera är inte
> min erfarenhet. Jag har tre uppsättningar och
> inga av josisarna har krävt luftning mer än
> efter kapning av slangar eller vid byte av
> bromsvätska (en gång per år).

Jag har Juicy 7:or på Balfan och jag är luftningsexpert nu... De är grymt sköna när de är som de ska. Den lilla fjädern som håller isär beläggen har dessutom en förmåga att hoppa snett och så blir det b.s.a. Har hört många med samma problem.

5:orna har jag däremot inte hört ngt gnäll på. Men de har inte heller en massa specialfunktioner.

//M

Hm, intressant att höra. Jag kör Juicys både för stigcykling och utförs, äldsta uppsättningen (7:or, resten är 5:or) är från -04, och känner inte alls igen problemen.

De Juicybromsar jag har kommit i kontakt med har varit väldigt bra, Femmor och Sjuor är ju identiska bortsett från bitepointratten då.

De första två årens Juicy verkar ha hållt högst kvalitet, sedan byttes tillverkningsort, men det börjar plana ut kvalitetsmässigt där nu. Att man behöver lufta dem "hela tiden" ter sig väldigt märkligt tycker jag, inte min upplevelse.

Shimano är en arbetshäst, och som tidigare nämnt kanske inte bästa nypet eller modulation men de fungerar fint.
De nya Servowave-modellerna har fått rätt så blandad kritik, att lufta dem är inte lika lätt som de tidigare, servowave-funktionen är lite obehaglig om man skulle få dem riktigt varma.

Formula funkar väldigt bra och har en mycket bra känsla, Åker f.n. på The One samt K24Si och de är klanderfria. Det var en liten serie med K24/K18 för något år sedan som hade felaktiga packningssatser i handtagen men det kom ut ersättningar fort som attan.

Tillbaka
Topp