Avid Elixir 5 (2012) - någon med erfarenheter?

henban

Ny medlem
Hej alla,

Är på väg att köpa nya bromsar och tittar på nya Avid Elixir 5 (2012) eftersom de går att få komplett fram och bak för strax över 1500 spänn. Så jag undrar om det är någon som har några erfarenheter, positiva eller negativa, av denna modell. Har läst mig till på andra forum att vissa klagar på att det låter mycket när man bromsar men vet inte om det var årets modell eller vilka skivor etc etc...

2011 modellen skriker i vått som torrt från egen erfarenhet (G3 rotor). Som jämförelse med shimano slx så känns avid stabilare/bättre bromseffekt men oljudet stör helt klart. För 1500 får du helt ok bromsar.

Om inte Avid åtgärdat felet (vilket de verkligen borde) så kommer dom med luft i från fabrik. Detta var 2009 så de borde skärpt sig.

Jag fick nedanstående med min Inbred och tycker att de fungerar utmärkt i alla klimat och besväras inte av något oljud. Jag har inte mycket annan skivbromserfarenhet att jämföra med dock.

BCAVELIX5-2012-185-FR-WHT - 1 - Avid Elixir 5 Disc Brake 2012 / 180mm HS1 / Front / White
BCAVELIX5-2012-160-RR-WHT - 1 - Avid Elixir 5 Disc Brake 2012 / 160mm HS1 / Rear / White

Har ett par elixir 3 som fungerat utmärkt i ett halvår. Låter lite när man bromsar men det e ett dovt ljud, inget man störs av. Dock så är det inte samma goda feeling som i mina xt bromsar.

Tidigare årgångar har haft mycket problem med att de är svåra att lufta och att luft läcker in i systemet, vilket gör att man får lufta ofta. Avid påstår att de åtgärdat problemet, själv hade jag inte köpt förrän jag läst att ändringarna de gjort verkligen fixat problemen och inte bara är marketing bs.

Förutom de problemen tycker jag det är en riktigt prisvärd broms, bra kraft och vettig vikt till ett ok pris.

Senast ändrad:
Jag skulle tipsa om Shimano XT 785, går att få för ca 1750 (utan adapter och skivor) från cyclecomponents, dock så verkar frambromsen vara slut tills mitten Juni men andra sidor kanske sitter med några på lager och kanske även bättre priser.

Tillbaka
Topp