avid j5 bara skit ??

Bullen

Ny medlem
avid j5 bara skit ??
En glad amatör som funderar (starkt) på att sätta skivbromsar på hojjen har ju inte lätt att orientera sig i alla recensioner...har suttit å kollat lite på webben och tycker att juicy 5 verkar vara prisvärda ok grejjer, hittat en del positiva kommentarer om dem med. igår fann jag emellertid en sinnessjukt lång lista med riktigt negativa åsikter http://www.mtbr.com/reviews/disc_brake_system/product_125128.shtml

Jag undrar om det är någon här som har något objektivt att säga om j5. Jag är inget mekgeni, men kan inte påstå att jag är helt tappad bakom en vagn heller, nybörjare bara.

avid j5 bara skit ??
Man hittar alltid riktigt dåliga kommentarer på mtbr. Du får väl titta på om användaren i fråga har använt bromsarna för att åka rejält nedförs (hört att dom inte är världens bästa där) eller XC, vilket dom verkar duga gott till!

avid j5 bara skit ??
Jag har kört med dom på min Dirtbag denna säsongen och tycker dom funkar helt ok, mer modulation än mina Hayes. Dock lite kluriga att lufta...

avid j5 bara skit ??
det låter ju bra, lutar nog åt att inhandla ett par. ni har alltså inte haft några extreme gnisselproblem? verkade som många på mtbr ansåg att dom var oanvändbara därför. å andra sidan verkade dessa killar få kommentaren att dom monterat grejjerna fel eller att felet låg i de nu utbytta skivorna.

tack för tipsen

Senast redigerad av en moderator:
avid j5 bara skit ??
Jag har kört J5 i ganska precis ett år. Jag har inte kört några andra skivor så mina erfarenheter kanske skulle varit liknande med vilka andra bromsar som helst.

Mycket nöjd med:
- Bromskraft och modulation (185 mm skivor).
- Bra att handtaget "hoppar ur led" vid vurpor. Har lyckats böja det ena men det gick att böja tillbaka. Har fått tips att inte ha dem så hårt åtdragna på styret.
- Livslängd på originalbelägg. Har bytt bak (ingen utförsåkning dock)
- Lätt att byta belägg (om inte kolvarna kärvar, se nedan).

Mindre nöjd med:
- Att de skriker grymt när de blir blöta. Ska enligt uppgift vara ett mindre problem med årets skivor.
- Kräver ofta omcentrering efter punkalagning mm. Går å andra sidan mkt fort och enkelt
- Kolvarna krävde en hel del massage/övertalning för att gå tillbaka ordentligt vid byte till nya klossar. Funkar dock perfekt igen efter det.

/Johan

avid j5 bara skit ??
Jag har kört med mina j5-2005 (203 fram, 180 bak) i drygt ett år och har väl haft lite problem med dom men är i princip nöjd. Med tanke på pris/prestanda kan jag nog allt köpa dom igen! Gnissel finns ju men inget jag upplevt som problem.

Bra:
-Modulation/känsla. Överlägset Shimano XT.
-Kraft
-Utförliga serviceinstruktioner från Avid
-Ganska lätt att få tag på reservdelar. Billig och lätttillgänglig (men giftig) bromsvätska.

Dåligt:
-Luftningen är lite omständig men inte svår om man har luftningskitet
-Precis som JojjeM skriver, kolvarna fastnar ibland ytterläge och är då mycket svåra att trycka tillbaks (man kan då iofs lösa detta genom att skruva isär oket. Gissar att detta händer om man inte byter belägg i tid)
-Adaptern eller oket är på min frambroms felkonstruerat så man måste shimsa ut oket nån mm. Lär vara löst på senare årsmodeller.
-Svårare att byta belägg på än på Shimano XT

/Pontus

avid j5 bara skit ??
Jag har K18 och mina "mindre nöjd"-punkter är snarlika Jojjes ovan.. Fast jag gillar dem skarpt ändå. Väldigt, väldigt slimmade handtag och ok. Mina har nästan bara gått utför.

avid j5 bara skit ??
JojjeM skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har kört J5 i ganska precis ett år. Jag har
> inte kört några andra skivor så mina
> erfarenheter kanske skulle varit liknande med
> vilka andra bromsar som helst.
>
> Mycket nöjd med:
> - Bromskraft och modulation (185 mm skivor).
> - Bra att handtaget "hoppar ur led" vid vurpor.
> Har lyckats böja det ena men det gick att böja
> tillbaka. Har fått tips att inte ha dem så hårt
> åtdragna på styret.
> - Livslängd på originalbelägg. Har bytt bak
> (ingen utförsåkning dock)
> - Lätt att byta belägg (om inte kolvarna
> kärvar, se nedan).
>
> Mindre nöjd med:
> - Att de skriker grymt när de blir blöta. Ska
> enligt uppgift vara ett mindre problem med årets
> skivor.
> - Kräver ofta omcentrering efter punkalagning mm.
> Går å andra sidan mkt fort och enkelt
> - Kolvarna krävde en hel del massage/övertalning
> för att gå tillbaka ordentligt vid byte till nya
> klossar. Funkar dock perfekt igen efter det.
>
> /Johan

Stämmer nästan exakt med mina åsikter om j5. Har haft mina 07or i lite mer än ett halvår. Till nackdelarna kan jag även lägga till att dom ibland börjar gnissla helt utan att man har rört bromsen , detta sker ofta på transportsträckor.

avid j5 bara skit ??
Det är ju månag som är nöjda med J7:an och det är ju i princip samma broms. Är man inte kinkig med modulationsmöjligheterna så tror jag att det är en strålande broms.

avid j5 bara skit ??
Tack för alla synpunkter!

Är det svårt att sätta dit grejjerna själv (på bra sätt alltså), eller bör jag söka hjälp av sakkunnig?

avid j5 bara skit ??
Fixade min bakbroms på 30-40 min med att sätta fast allt, skiva, ok, slang och handtag. Dock strular min frambroms rätt duktigt. Tagit mig 5 timmar hittills, inte fått ordning på den. Skivan verkar vara lite småskev så den tar emot själva bromsbeläggen, eller om jag har missat något =)

Går att justera finfint, tills man bromsar in, då börjar det och skrapa emot igen :(

Tacksam för ev. hjälp :)

Senast redigerad av en moderator:
avid j5 bara skit ??
Bullen: Bara man undviker att köpa dem med de gamla polygon-skivorna så är det en fantastisk broms. Om man vill lufta så är det nödvändigt med deras luftningskit, och då är det inte alls svårt.

tedjohansson: Du menar att det skevar till sig när du gör en inbromsning? Låter som ditt ok inte sitter ordentligt. Prova att göra så att du släpper på de två bultarna som går in i adaptern genom oket litegrand så det precis kan röra sig fritt. Sedan bromsar du lite lätt och roterar hjulet ett par varv. Oket bör då ställa sig centrerat. Sedan drar du växelvis åt bultarna tills det sitter fint, utan att släppa bromsen då.

Ett annat problem kan vara att båda kolvarna inte återgår ordentligt, kika på dina belägg när du bromsar och kolla om en dröjer sig kvar mot skivan.

avid j5 bara skit ??
Bullen: om du köper helt nya bromsar kommer du behöva kapa slangarna en del om du inte har en jättestor cykel och det är en aning krångligare än att bara montera bromsarna.

avid j5 bara skit ??
Tack Preacher, missförstod manualen lite :) Trodde inte man skulle bromsa medans man justerade bromsen ;) fast nu blev det ju klockrent direkt! Hemskt mycket tack :) Nu är det bara kortning av slang som är på schemat, vilket jag dock låter en vän göra istället.

Bullen: Avid Juicy 5 var grymt smidig att installera och allt är riktigt genomtänkt o smidigt. Mycket bra bromseffekt, rekommenderas starkt!

avid j5 bara skit ??
skönt att höra några åsikter!!! Då blir det till att lägga in en beställning på ett par :)

Jag antar att 07orna är de som har de nya skivorna (verkar ju rätt rimligt) ?

Varken jag eller min cykel är av gigantisk mått så jag misstänker att jag måste kapa slangarna. Är det trassligt, måste man skaffa sig extra delar på direkten (kan va bra att veta vid beställning av bromsarna)? Jag har ingen vän som hjälper, så jag gråter väl ut här om allt går åt pepparn :)

Tillbaka
Topp