Avid Trail vs Saint vs Zee vs XT....

theBrand

Aktiv medlem
Jo jag behöver ju nya bromsar till min stigcykel...

Jag var länge inne på SLX/XT, men de är ju så fula, och tråkiga (funktionen är väl ok).

Funderade ett tag på att para ihop ett par Saintreglage med XT-ok, eller gå all in på fyrkolvsok och köpa en uppsättning Zee.

Fast jag tycker shimanos fyrkolvsbromsar är lite fläskiga...

Enter Avid:

Avid X0 trail har ju fått finfina recensioner, framför allt för god modulering. Det lät ju bra, men de är ju ohemult dyra. Men så släppte SRAM nya Elexir 9 trail och Elexir 7 trail. 9orna skiljer sig endast på två punkter från X0, man får använda verktyg för att justera reach och bromsarmen är ledad med bussningar istället för riktiga lager.

Elexir 7 däremot har gjuten bromscylinder istället för smidd och ingen bite-point adjust (eller contact adjust som SRAM kallar det). Klarar jag mig utan det?

Ett sett med 7or kostar ca: 1,4 kilopengar
Ett sett med 9or kostar ca: 2,0 kilopengar
Ett sett med X0or kostar ca: 3,0 kilopengar
Ett sett med X0 2013 kostar ca: 2,2 kilopengar
Uno packe Formula T1s kostar ca: 2,4 kilopengar
Ett packe Zee kostar ca: 1,7 kilopengar
Ett packe XT kostar ca: 1,5 kilopengar

Det känns som ett sett med 2013 X0 ligger bra till just nu, eller ska man vara nuftig och gå de prisvärda Elexir 7orna?

Är det någon som kört Avids Trail bromsar? Hur var de, glass eller flugsvamp?

Erfarenheter jämfört med XT/Zee/Annat?

(Obs, jag vet att många inte gillar Avids vanliga Elexir serie, så ni behöver inte upplysa mig om det :))

Edit:
Formula ramlade in från kanten, fanns vist ganska "billigt" i Düsklant. Fortfarande dyrt, fast det är billigt, hmm....

Senast ändrad:

theBrand

Aktiv medlem
happymtb.fr skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför inte kolla på Formula?
> Jag är lika nöjd med min kombo R1/Rx än med
> mina Slx

Jag var länge inne på Formula, men nu känner jag plötsligt att jag *behöver* minst fyra kolvar per ok ;)

marran

Aktiv medlem
Enter Formula The One, tillräckligt med kraft för allt och alla, fast vikt som en xc-broms.

Avid har jag luftat tillräckligt många gånger för att vara less, Shimano däremot är driftsäkra, har gott om nyp (även xt, jag lovar!) och är prisvärda, däremot lite halvtunga och oblingiga om man nu bryr sig om sånt.

Hope är lättmeckat, gott om kraft och snyggt, men tungt och inte lika prisvärt som Shimano.

Antalet kolvar i oken spelar mindre roll, två stora kolvar kan ge lika mycket kraft som fyra små

theBrand

Aktiv medlem
Formula är fina, det lilla jag känt på de, men ska man upp på T1 så kostar det lite dürt tycker jag. Nu har jag så gott som fastnat för Avids Trail bromsar, luftningsförfarandet ska vara omgjort på på de också, och X0 trail väger bara 7g mer än vanliga X0 så de är ju inte så värst köttiga.

XT har absolut kraft så det räcker, men jag tycker de är lite svåra att modulera mot slutet av kraften så att säga (alltså när man bromsar riktigt hårt). Här hoppas jag att Avid trail ska vara lite bättre. Sen tycker jag Avid Trail är riktigt snygga också :)

Har nog fastnad för Avid trail nu, hur är det med bite-point adjust, är det något man behöver? Ni som har det på era bromsar, använder ni det?

(Jag går och inleder lite ekonomiska förhandlingar med fotogalningen så länge...)

theBrand

Aktiv medlem
Nä, det fick bli en Elexir 9 trail frambroms till att börja med, är den så bra som jag tror att den är blir det en likadan bak sen. Passade på att köpa lite stövlar till mina vevar också, bara att hoppas att jag hinner få prylarna innan nästa helg :)

JojjeM

Aktiv medlem
theBrand skrev:
> Passade på
> att köpa lite stövlar till mina vevar också,

Bra där. Det klarar man sig inte utan :)

/Johan

theBrand

Aktiv medlem
JojjeM skrev:
> theBrand skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Passade på
> > att köpa lite stövlar till mina vevar också,
>
> Bra där. Det klarar man sig inte utan :)
>
> /Johan

Nej, känner att jag får kolfiberångest så fort jag närmar mig vassa stenar ;)

Leo

Ny medlem
Vill du ha något problemfritt och i princip underhållsfritt, så är det SLX eller XT som är ett bra val. Tråkigt, kanske, men som sagt ett mycket bra val.

/Leo

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer