Avsliten hälsena...

rustas

Ny medlem
Avsliten hälsena...
"hälsenerupturer drabbar främst män över 40 som återupptar sportaktiviteter,efter en tids inaktivitet, främst vid racketsporter"

Ungefär detta har jag läst mig till, och det stämmer ganska bra in på mig.

Jag är ganska stark och mkt smidig för att vara en gubbjävel, men jag har från och till störts av att min vänstra vad är stelare än den högra. När jag slutade cykla seriöst haltade jag de första 10 minuterna på morgonen innan jag blivit varm. (Detta försvann efter att jag började småcykla och instruerade spinning)

2014 har jag inte rört en cykel... husbygge, arbete, slöhet samt annan sport är mina ursäkter.
Jag kitesurfar framför allt, med alla de hårda landningar det innebär (har nog mosat fettkuddarna i v. fot)

För ca en månad sedan började det knäppa i fotfan, men ingen större smärta (är väl van).
Den 29/9 masade jag mig då äntligen till gymmet (vi har fortfarande sommar här) och körde ett skönt yogapass, drog loss alla låsningar i rygg och skuldror samt vader. Mådde som en prins (har varit ett hårt år med mycket fysiskt arbete (massageterapeut, skogsarbete, snickare, kiteinstruktör osv)

Bestämde mig för att köra ett cirkelträningsprogram också... hopprepp, slalombana, upphopp osv.
Vi kör 12x2min, allt lugnt. Nästa varv 12x1min. håller igen, dansar igenom slalombanan till Bob Marley (är en fåntratt)
Börjar göra explosiva sidohopp med handstöd på bocken...

Någon kastar en skivtång på mig och jag däckar!

...det var ingen skivstång, när jag tittar ner på hälen är det tomt där...

Har lyckats få senan att släppa från hälen! Blir opererad 1/10 av två ortopeder som jag känner, de räknas som de bättre här, så där känner jag mig lugn.

40 dgr i gips, och sedan ska man ta sig tillbaka. Cykeln känns ju gjuten som träningsredskap.
En lustig grej var att på sjukhuset fick jag höra att en kille som renoverat sitt gym spred ut att jag ska instruera spinning där...

Tro mig 4-500 euro extra/månad på sicilien vintertid fnyser man inte åt...

Så kära happykollektiv, har någon egna erfarenheter att dela med sig av?
(Jag vill verkligen inte stressa fram något, men vad har jag att se "fram" emot?)

Avsliten hälsena...
En kompis till mig drog av sin när vi var och spela badminton.

Han hade lite otur med operationssåret som inte riktigt läkte vilket gjorde att han slarvade med sjukgymnastiken, så jag tror han har ilägg i dojjorna även idag tre år senare.

Men jag skulle nog säga att sköta sjukgymnastiken, och eventuellt kolla upp laser, vilket kan påskynda läkningen.

Det gjorde det iaf för mig när jag krossade tårna för några år sedan:/

Avsliten hälsena...
500 euro i månaden är småstålar om fot och benet aldrig bli bra. Lev snålt och skaffa ett bra ben istället för att vara en girig gris och svettas i nån spinninglokal.

Mina 5.

Avsliten hälsena...
Har tyvärr pajjat en hälsena för några år sedan. Det hela skedde vid en OTB utför en brant med en downhillcykel. Landade hårt på högerfoten och senan gick av illa, som spaghetti enl. kirurgen. Gips i spetsfot i 1 månad sedan ytterligare 3-4 veckor med ortros (klumpig stövel). Jag började på eget bevåg gymma lätt efter ca 3 veckor. Benspark i maskin gick tex bra med gips. Rehab med laser körde jag också men det var efter ca 2.5 månader. Räkna med närmare 6 månader innan det känns någorlunda ok. 3 år senare är vaden fortfarande lite tunnare på högersidan, men inget jag märker av. Jag tar det nog försiktigt med explosiva övningar såsom hopp och ryckig löpning resten av livet. Cyklar mycket, åker skidor mm och det mesta går obehindrat.

Denna, lite deprimerande, site har en hel del berättelser som kan vara nyttiga: http://achillesblog.com/

Avsliten hälsena...
Slet av min 2008 när jag spelade Volleyboll. Det var anledningen att jag hamnade i cykelträsket... Skulle köpa en spinningcykel på rea och kom ut med nämnda cykel + 1 st racer...
Seg rehab men bara att göra det bästa av det. Slarva inte med sjukgymnastiken och lyssna på sjukgymnasten. I början tycker man övningarna är tramsiga men man måste ha tålamod.
Lycka till!

Avsliten hälsena...
Forza! skrev:
-------------------------------------------------------
> Slet av min 2008 när jag spelade Volleyboll. Det
> var anledningen att jag hamnade i cykelträsket...
> Skulle köpa en spinningcykel på rea och kom ut
> med nämnda cykel + 1 st racer...
> Seg rehab men bara att göra det bästa av det.
> Slarva inte med sjukgymnastiken och lyssna på
> sjukgymnasten. I början tycker man övningarna
> är tramsiga men man måste ha tålamod.
> Lycka till!

Kan bara instämma. Slarva inte med sjukgymnastiken.

OT
Du får utmana mig på Finnmarksturen (igen). 1991 fick jag ju stryk ;-)

Avsliten hälsena...
Tack för svaren!
"girig gris"... he he... Tro mig, jag drog omkull på kryckorna två dgr efter op. Kände hur det sprakade till i hälen, låg i fosterställning och skrek ut min skräck! Sju timmar på akuten, och sedan ett OK på att inget hade hänt. Resultat: -Jag tar det nog lite lugnt.

När jag får tillbaka bilen från verkstaden åker jag till gymmet (bor på landet, på en bergsida... inte mkt asfalt här.) Drogar mig med böcker, blodförtunnande och lite vin... men snart blir jag nog galen.

jag har starka fötter (hade) och jag lär ju ut hur man stärker dem (har en liten filosofi om att fötterna är grunden vi står på, typ. Ska försöka träna resten av kroppen nu.

Ang. spinning, kanske min sambo kan ta lektionerna i början (så att vi inte tappar detta gym).
Sedan är jag rätt bra på att fejka cykling...

Jag försöker läsa in mig på rehab, tack qzon för länken!

Jag tänker börja massera vaden så snabbt jag får av mig gipset, de är lite konservativa här... tror inte de använder ortoser, ska prata med en av läkarna, han jag känner bäst.
Självklart ska jag lyssna på sjukgymnasten, men de är inte alltid så vakna här. Men jag antar att det finns standardprogram.

Jag är absolut räddast för att överdriva, man har liksom inte råd att göra fel...

Avsliten hälsena...
BODIE!!!
Vem är du, kanske en av dem som åkte upp med min folkabuss?
(Jag tappade 20 min. på en avbruten Ringléskitsadelstolpsspännajävel! Höll på att bryta innan en annan kille som bröt gav mig sin! (Välsignad vare han!)

Avsliten hälsena...
Ha ha, då vet jag vem du är! ML.

Det var länge sedan, kanske att vi skulle köra Finnmarksturen nästa år, blir väl 25 års jubileum!?

Synd att vi tappade kontakten, men du hittar mig på fejjan eller här.

I morgon tar de stygnen...

Senast ändrad:
Avsliten hälsena...
Jsmacko skrev:
-------------------------------------------------------
> En kompis till mig drog av sin när vi var och
> spela badminton.
>
> Han hade lite otur med operationssåret som inte
> riktigt läkte vilket gjorde att han slarvade med
> sjukgymnastiken, så jag tror han har ilägg i
> dojjorna även idag tre år senare.
>
> Men jag skulle nog säga att sköta
> sjukgymnastiken, och eventuellt kolla upp laser,
> vilket kan påskynda läkningen.
>
> Det gjorde det iaf för mig när jag krossade
> tårna för några år sedan:/

Skumt, exakt detta har jag varit med om fast det var jag och min fru som spelade badminton, hon slet av hälsenan, hade problem med läkning och slarvade sen med rehaben. Hon har fortfarande problem med stelhet, och annat. Tror det är bortåt tio år sen nu.

Sen så har jag krossat en stortå för många år sen när jag körde cross och fick tån mellan fotpinnen och en kort "stålpinne" som var gjuten i marken. Tror det var en tomtmarksmarkering av ngt slag. Dock ingen laserbehandling ;)

Tillbaka
Topp