Axellängd vevlager

• Trådstartare Trådstartare phu
  • Start datum Start datum

phu

Medlem
Axellängd vevlager
Jag håller på och ska uppgradera pendlarhojen och har tänkt köpa ett Shimano FC-M440 vevparti. Min fråga är då om någon vet vilken axellängd jag ska ha på vevlagret till det? Vad är det som avgör vilken längd man skall ha? Endast vevpartiet, eller i kombination med ramen?

Gick in på "ADFC Fachausschuss Technik" och där stod det 110,5/113 mm. Innebär det att det går lika bra med 110mm som 113mm?

Tack på förhand!

/Peter

Axellängd vevlager
Förmodligen är det 113 som du skall ha. Om det är octalink, som jag inte tror finns i 110.

Det som avgör är vevpartiet, antalet klingor fram, framväxelsort, axelbredd bak plus om det är några specialgrejjer med cykeln.

Målsättningen är att få mellanklingan att hamna mitt framför mittersta drevet på kassetten.

Axellängd vevlager
Oj, det lät komplicerat det där.. Det borde inte vara några konstigheter med min cykel (shimano-komponenter rakt igenom) så jag provar nog med 113mm. Det är fyrkantsinfästning, inte octalink, om det har någon betydelse.. Kan det hjälpa att titta på mitt gamla vevlager trots att jag byter vevparti?

Tack för svaret!

/Peter

Axellängd vevlager
Prova att montera på det nya vevpartiet på det gamla vevlagret (som du kan mäta). funakr det så skall du ha ett lika långt när du byter. Funkar det inte så vet du om det är för kort eller för långt.

Det är itne så komplicerat egentligen, men det är svårt att förklara. Det blir lite extra knepigt eftersom olika vevpariter kan behöva olika axellängder för att få klingorna på samma ställe.

Axellängd vevlager
Jag skulle chansa på att köra samma vevlagerlägnd som tidigare. Men det kan ju skita sig i alla fall. Fördelen med att handla hemma är ju att de kan hjälpa dig att få rätt i butiken, fyrkants vevlager kostar oftast under 300kr i butik.

Tillbaka
Topp