B skruven (justering baxväxeln)

• Trådstartare Trådstartare m4x
  • Start datum Start datum

m4x

Medlem
Hej!

Jag har just justerat bakväxeln och kommit till den sk. "B" skruven som höjer och sänker gapet mellan kassett / växelhjulet. Enligt en guide på nätet ska gapet vara runt 5-6mm. Jag har skruvat ur skruven ur max och kommer inte närmare än avståndet på bilden (verktyget är 5mm hex). Är det så det ska vara eller har jag gjort något fel? Känns som gapet är större. Man tycker ändå att man borde komma så pass nära att det skär sig och sedan backa för att få dom där 5-6mm??

Bilagor

• 20180829_202045.jpg
    20180829_202045.jpg
    218.2 KB · Besök: 994
Det där lär räcka. Det skulle förvåna mig om funktionen inte blir godtagbar. Räcker det inte behöver du en bakväxel för mindre kassett.

Ser rätt bra ut på den här bilden.
Det viktigaste är att kugghjulen går fria från varann när du växlar från näst största till största i bak. Om de inte går fria så kommer du märka det. Ger ifrån sig ett ganska omisskännligt ljud.

Jobbar som cykelmekaniker och har haft vad som skulle kunna beskrivas som en epidemi av feljusterade b-skruvar komma in till verkstan de senaste månaderna. Säker 90% av alla cyklar jag behövt justera växlarna på har haft b-skruven totalt felinställd.

Här är ett exempel på en växelförare med felinställd b-skruv (SRAM).
https://www.instagram.com/p/BmUVeiog_rY/

Har inte varit 100% nöjd med växlarna. Har t.o.m lämnat in den, men dom verkar inte ens ha rört B-skruven tyvärr trots att dom brukar vara väldigt kompetenta.

lika bra du lär dig göra det själv. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig. På 11s SLX har jag inga problem att få till ca 4mm till 46T.
(sen var det väl sunrace kassett?, det är i så fall ytterligare en osäkerhets faktor, men b skruven lär det väl inte påverka)

Men testa då och se vad som händer. Jag ser inget i ditt första inlägg om att du skruvat in den. Själv vet jag tyvärr inte.

Den ska in för att komma längre från kassetten varför skruven kan vara för kort om man ful uppgraderar till för stor kassett? Nej, jag orkar inte testa. TS ser väl hur den rör sig.

Det rimliga är att skruva ut den helt och se om det är någon spänning kvar någonstans. Är det inte det och det ändå är fel så är det väl totalknas någonstans - eller fel analys.

Ha, ha! Fredag! Skruva in, skruva ut, skruva hit-och-dit. Det är relativt? ?
Bortse från mitt svamlande ovan, jag har rört till det. Det får väl stå kvar, alltid roar det någon!

Jag instämmer med Jonte ovan!

Nej, man skruvar ut den för att närma sig kassetten.
precis, du ser att b-skriven tvingar ut växelarmen från klacken den annars vilar mot? Om du skruvar ut den helt så ligger den så nära den fysiskt kan komma? Om inte vad håller tillbaka den? Växlar du ner till minsta drar den ihop sig helt?
(min egen ser ut att ligga fan så mycket närmare än jag tänkt mig men det funkar i alla fall. Får kanske skruva lite)

Jag förstår att du vet, men kommer växeln hela vägen in och är ändå för långt borta eller är det något som hindrar den att gå helt ihop?
Du har en 51T sunrace kassett?

Edit. Dvs finns det luft där b skruven fanns eller har den vikt ihop sig?

Med skruven helt utskruvad så är det fortfarande 2-3cm kanske mellan kugghjulet och kassettens innersta drev. Allt annat ser ok ut. Jag har Sunrace.

Med skruven helt utskruvad så är det fortfarande 2-3cm kanske mellan kugghjulet och kassettens innersta drev. Allt annat ser ok ut. Jag har Sunrace.

Det låter ju som att växeln är felmonterad, kan du lägga upp en bild? 2-3 cm mellanrum med en 51T kassett och b-skruven helt utskruvad, det låter inte rimligt ...

Är cykeln levererad med den växel som sitter på nu eller har du bytt?

Låter märkligt med avståndet. Har själv SLX/Sunrace-kombon och det jag kan säga på rak arm är att man i alla fall inte ska ställa in B-skruven enligt den markering som sitter på växeln. Jag höll på att bli gråhårig då jag inte lyckades få växlarna att flyta på bra. Trodde först att växelörat var snett, men så hittade jag ett inlägg i en tråd på MBTR som påstod att markeringen på växeln enbart gäller om man kör med shimano-kassett. Kör man Sunrace ska man bortse helt från markeringen. Så jag skruvade och skruvade så att kuggarna gick ett par mm förbi markeringen, och nu flyter minsann växlarna fint.

Tillbaka
Topp