Bafang mid eller shimano steps

Vincentt

Medlem
Ska införskaffa en elcykel. Ska prova att ställa av ena bilen i något år och bara köra el.

Sitter och kollar på två olika mid motorer. Kinesiska Bafang och japanska shimano steps. Självklart är den japanska bättre. Men det är en stor skillnad i pris, känns inte så motiverat att betala 5k mer för att, säg, få något liiiite bättre. Lite som skruvdragare, Bosch grön eller cotech lxc.

Några tankegångar och funderingar över dessa? Ska man köra på Bafang eller shimano steps? Vad talar för eller emot. Hittar inte så mycket trådar om det i se... Det är väl ganska nytt fortfarande...

Behovet, jag har 1 mil till jobbet. Kuperad terräng med massa currahees. Drar cykelvagn. Motionerar inte på cykel.

Om den ska användas så flitigt är inte 5k en stor kostnad...? Tio skruvar=cotech.
Hundra skruv= Bosch.
Vad spar du in på bilen?

Tongsheng TSDZ2 istället för Bafang i kinesiska vågskålen kanske?
Har vridmomentsensor, vilket inte Bafang har.
Sen hur den funkar jämfört med finare märkesprylar vet jag inte.

https://www.electricbike.com/ här kan du läsa om Bafang och annat.
och här https://electricbike-blog.com

Här på happyride är det många som går från Happy till Aggresive eller åtminstone Sad när elcyklar kommer på tal. Jag har själv varit igenom en lång skadeperiod (hjärna och hjärta) så för mig är elcykel ett fantastiskt alternativ för att kunna komma ut. Jag undviker dock att cykla förbi "seriösa" cyklister utan elassistans för de blir ofta så himla ledsna. Den vanligaste kommentaren. "Det är fusk" följt av "du får ingen träning". På första frågan undrar besvarar jag med en motfråga. Hur tog du dig till jobbet idag? (nästan alla kör bil men kallas inte fuskare). På andra frågan så kan jag säga att det är inga som helst problem att få mjölksyra på en elcykel, prova själv att få den att gå snabbare än lagstadgade 25 km/h över en längre sträcka. Angående min egen kondition så har den förbättrats så pass att jag numera är mkt snabbare på en vanlig cykel än på elcykeln så det hjälper helt klart.

"First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win" elcykeln i sverige är väl på "fight you" medans den i resten av Europa är på "win".

Bafang är faktiskt rätt seriösa motorer. Tystare än Bosch. Sen innehåller den en del kinalösningar som är skit. Effekten är kraftigt överskattad eller snarare underskattad på Bosch som ger långt över 250W under acceleration. Shimanos motorer har jag ingen erfarenhet av.

Jag har köpt av http://www.eclipsebikes.com/ Motsvarande kvalitet är svårt att hitta billigare i Kina (framförallt batteri) och de är rätt smidiga att handla med till skillnad från många kineser. Köp till en programeringskabel så kan du trimma ner Bafangen till lagliga effektnivåer.

Jag tvekade lite att lägga upp ett inlägg här, med anledningen att folk kan bli negativa inställda till en elcykel. Så vi får hoppas på att kommande inlägg inte blir negativa inställda.

Måste poängtera att "Tordnados" inlägg var väldigt diplomatiskt skrivet. Men framförallt att det har hjälpt honom bli friskare både mentalt och fysiskt. Elcykel... 1 poäng!

Mitt exempel på Cotechs skruvdragare kankse inte var den bästa, poängen med det exemplet är man köper inte på sig något mer än vad man behöver. Vem köper en Blå Bosch för vad... göra "hemmapul", då är man en idiot... Sen kankse det finns funktioner som är guld värt, såsom Torque sensor. Vilket jag inte tänkte på.

Ang. bilen, spar kankse 10 papp om året men framförallt "tid" spar man. Slipper kö och CP-trafik under rus och... vintertidsproblem (Stockholmare vet jag menar). Jag cyklar till jobbet under torra och varma perioder men pga. familj med relativt små knottar, så blir man ganska trött efter att kommit hem. Nu är man ännu tröttare efter att ha bytt tjänst internt. Man måste ha lite energi kvar för familjeomhändertagande. Det är ju något som bara en förälder kan förstå vad jag menar.

Bottom line, för framtida inlägg, man ska inte behöva förklara eller försvara sig för att man drar upp ett ämne eller behöver råd. Vad jag har för anledningar är irrelevant. Dock är bra att upplysa lite vet och etikett med elcykel, tills Sverige kommer över den här attitydspuckeln från att alla är emot till att folk accepterar det.

Så... kvalité någon? Ingen som har luktat, petat, kännt på en bafang utrustad cykel?

xuhao.truong@gmail.com sa:
Så... kvalité någon? Ingen som har luktat, petat, kännt på en bafang utrustad cykel?
jag känner en som har en sådan. Har tyvärr inte fått prova den ännu själv men han verkar hyffsat nöjd med den. Det jag sett av den ser ju ok ut, andas inte premium-känsla men det hade varit konstigt för det priset å andra sidan :) det känns iaf bättre än många billiga elkit man kan köpa.

Läser man online verkar de ju väldigt populära (kanske för brist på konkurrens inom mittmotorsegmentet iofs). Har hört att en del rekommenderar att man öppnar dem och drar på en massa fett där inne.

Men en sak, är inte helt hundra insatt. Men, Bafang (BBS) kan du eftermontera på en vanlig cykel. Kan du det med Steps?

Isf, om du med Steps menar att du ska köpa en cykel som är gjord för mittmotor från början, då finns det ju många alternativ, Bosch, Yamaha, (Brose?). Men oavsett så ska väl Steps vara rätt ok även bland dessa som jag uppfattat det.

Mittmotor är klart att föredra om man cyklar mycket backar (och när vi pratar om 250W alltså). Där orkar en navmotor inte lika bra. Sedan är det ju väldigt trevligt med momentsensor även om det går lika bra utan.

Akoa sa:
Xxl har ju en hoj med bafanf. Åk och prova?

Och CP? Har du fastnat i 14-årsåldern?

Bra tips. Jag kollar upp det.

Lägg av, ska allt vara politiskt korrekt i detalj eller? Fokusera på ämnet och helheten i en konversation istället. Jag skrev i all hast, ok.

Sambal Oelek sa:

Isf, om du med Steps menar att du ska köpa en cykel som är gjord för mittmotor från början, då finns det ju många alternativ, Bosch, Yamaha, (Brose?). Men oavsett så ska väl Steps vara rätt ok även bland dessa som jag uppfattat det.

Glömde nämna den detaljen. Men en helt ny cykel.

Akoa sa:
Xxl har ju en hoj med bafanf. Åk och prova?

Och CP? Har du fastnat i 14-årsåldern?

Bra tips. Jag kollar upp det.

Lägg av, ska allt vara politiskt korrekt i detalj eller? Fokusera på ämnet och helheten i en konversation istället. Jag skrev i all hast, ok.

Fastnat i tonårsfasen då alltså? Tur det inte är åldersgräns på elcyklar. Jag fokuserar på det jag stör mig på. Finns ingen anledning att använda ett sådant ord och att du använder det i all hast tyder på att du är van att använda liknande uttryck. Ledsamt.

Har ej känt på någon med Bafangmotor vad jag vet men när min fru skulle köpa elcykel förra året så provade vi runt några olika system och fastnade för en cykel med Shimano steps med Alfine Di2. Hade några felmeddelanden i början (som löstes med att starta om) men fick en helt ny motor då det tydligen var fler som haft samma problem. inget snack och tog någon dag hos lbs i samband med gratis service. Därefter har vi nu kört ett år helt felfritt. Fungerar kanon uppför branta backar med fullastad cykelvagn efter.
När vi testade runt så var några av lite enklare modell utan vridmomentsensor och de gav en lite ryckig assistans vilket vi inte tyckte om.

Lycka till med valet, det är inte lätt men oavsett vilken du väljer kommer du cykla runt med ett leende med vagnen fullastad. Inga problem att storhandla med vagn längre.

danielalmestal sa:
Har ej känt på någon med Bafangmotor vad jag vet men när min fru skulle köpa elcykel förra året så provade vi runt några olika system och fastnade för en cykel med Shimano steps med Alfine Di2. Hade några felmeddelanden i början (som löstes med att starta om) men fick en helt ny motor då det tydligen var fler som haft samma problem. inget snack och tog någon dag hos lbs i samband med gratis service. Därefter har vi nu kört ett år helt felfritt. Fungerar kanon uppför branta backar med fullastad cykelvagn efter.
När vi testade runt så var några av lite enklare modell utan vridmomentsensor och de gav en lite ryckig assistans vilket vi inte tyckte om.

Lycka till med valet, det är inte lätt men oavsett vilken du väljer kommer du cykla runt med ett leende med vagnen fullastad. Inga problem att storhandla med vagn längre.

En di2? Lyxigt =). Hur fungerar det tro? Sorts automatväxel antar jag. Äsch fel ämne.

Jag kollade lite mer igår, momentsensor verkar vara en ganska viktigt funktion, för att slippa ryckigheten.

Har ni lyckas att köra slut på batteriet med cykelvagnen. Har suttit och tänkt på vad räckvidden.Säg, om kör assistans 3 och fullastad cykelvagn?

Ska du köpa helt ny cykel så är hade jag satsat på bosch eller shimano INTE Bafang. Bafang är rätt schysst när man redan har en ok cykel och ännu bättre om du har batteri som du kan använda men det är många detaljer som är typisk kinesiska. Momentsensorn är helt överlägsen på Bosch vs Bafang som bara känner av varvtal på vevarna.

http://www.freeborn.co.uk/cube-reaction-hybrid-hpa-pro-400 är jäkligt billigt. Jag köpte en sådan till en kompis. De hade inte förra årsmodellen inne men de gav ett bra pris på senaste modellen så skriv och fråga vad de kan göra.

eller denna om du vill ha mer pendlarspecifik:

http://www.freeborn.co.uk/cube-delhi-hybrid-pro-500

Oj, sh*t... Priset är ju toppen. Är det inte lite risky med tanke på att man kan inte nyttja garantier vid ev. Problem i drivlinan.

Den där Mountain bike cykel är ju vettig. Kan man inte vara konvertera den till en pendlarcykel? Slänga på tunna slick däck och en pakethållare. Man vill utöka användningsområdet lite, ev. Kanske vid något tillfälle... Köra downhill. Ramen är väl inte så annorlunda jämfört med en hybrid cykel utan stöttdämpare...?

En di2? Lyxigt =). Hur fungerar det tro? Sorts automatväxel antar jag. Äsch fel ämne.
Di2 är bara elektriska växlar. Men det finns vissa system som kan styra dem automatiskt.

Jag kollade lite mer igår, momentsensor verkar vara en ganska viktigt funktion, för att slippa ryckigheten.
Momentsensor har ingenting med ryckighet att göra. Den är till för att känna av hur hårt du trampar och anpassa assisten därefter. Lite mer naturlig känsla blir det då.

Ryckigheten beror bara på hur snabbt assisten träder in och kanske mer precist, hur snabbt den går upp till sitt tänkta värde. Alltså, om den rampar upp effekten så går den mjukt igång. Är kontrollern inte så sofistikerad så den bara fungerar som en strömbrytare så hugger den till direkt när den ska starta. Vilket då blir ett ryck. Men som sagt, det behövs ingen momentsensor för det, bara en bra kontroller.

Har ni lyckas att köra slut på batteriet med cykelvagnen. Har suttit och tänkt på vad räckvidden.Säg, om kör assistans 3 och fullastad cykelvagn?
3 av 5? På min räcker 3 av 5 ganska långt, lätt tre mil blandad körning med full last. Men jag vill inte köra på 3'an i uppförsbackar med full last, det blir så jobbigt :)

Tordnado sa:
Ska du köpa helt ny cykel så är hade jag satsat på bosch eller shimano INTE Bafang. Bafang är rätt schysst när man redan har en ok cykel
+10 på den, eller Yamaha går bra med

/edit: T ex har KTM många fina prisvärda elcyklar med Yamaha. Men visst, Cube ovan är finfina också.

Senast ändrad:
Sambal Oelek sa:
3 av 5? På min räcker 3 av 5 ganska långt, lätt tre mil blandad körning med full last. Men jag vill inte köra på 3'an i uppförsbackar med full last, det blir så jobbigt :)

Jag trodde det bara fanns tre nivåer.... Åtminstone på shimano... Läste det någonstans.

Sambal Oelek sa:

Jag trodde det bara fanns tre nivåer.... Åtminstone på shimano... Läste det någonstans.
jaha, det var sniket med bara tre nivåer!! haha, nädå, det är ju olika det, Bosch och många kinasystem kör 5 iaf. Men hursomhelst, full assist menade du då ja. Det är ju annat det. Lite svårt att jämföra bara sådär, men kanske 2 mil med många backar, då har man ändå lite marginal, man vill ju helst inte köra helt slut på batteriet heller. Också givetvis beroende av vilket batteri du har, hur många Ah. 10-13 Ah eller något är ju bra, mindre börjar bli lite dålig kapacitet kanske. Lättare iofs.

Hej

Jag har pendlat med el cykel i några år nu. De första åren med egenbyggd cykel med Bafang motor. Själva motorn var det aldrig några problem med, men batteriet var det som krånglade mycket. Jag fick laga det flera gånger, och ledsnade till slut. Jag köpte därför en ny cykel med Shimanomotor, en blå White mtb från XXL. Har nu cyklat 8 månader med den och 300 mil, utan ett enda problem.

Jag drar mycket cykelvagn, med 2 barn i och mycket kuperat (har en lång och brant backe på1,2 km på vägen hem) Med 2 barn i vagnen upplever jag att Shimano motorn är lite klen. Jag har förstått det som att Bosch och Yamaha är starkare, vilket kan vara bra när man ska dra vagn i backe.

Räckvidden när man drar vagn och kör i normal läge, uppskattar jag till 4 mil. Utan vagn och ecoläge har jag kört upp mot 7-8 mil.

Själv skulle jag satsa på att lägga lite mer på cykeln och i första hand köpa med motor från Bosch, Yamaha eller Shimano.

Precis när man snackar om att elcykel dumpade XXL sport ner sitt veckornyhetsbrev med cykelkampanjer.

Sneglat på dessa två.

White SCE Comp FF Steps 16
https://www.xxl.se/white-white-sce-comp-ff-steps-16-elcykel/p/1117980_1_style

Pris 15 999:- (Sänktes från 18 999:-) Såg original priset igår =).

Notering: Förra årets modell.

Explore E+ XC Yamaha
https://www.xxl.se/giant-explore-e+-xc-yamaha-80nm-400wh-16-elektrisk-hybridcykel/p/1118860_1_style

Pris: 19 999:- (tror denna låg på 24 995:-, förra året antagligen)

Vad tycker ni? Yamaha eller Shimano?

Jag är ute efter en hybridcykel inte MTB initialt. Ville hellre ha Yamaha då den har högre nm. Kan man bygga om MTB till en hybrid genom att bara köpa lite smalare däck till GIANT? Den har låsbar gaffel.

Nu har man inte cyklat på en MTB, men är stora skillnader i ramkonstruktionen? Dvs man vill ju kunna sitta ett bra tag utan att behöva sträcka på sig...

Kan man bygga om MTB till en hybrid genom att bara köpa lite smalare däck till GIANT? Den har låsbar gaffel.

Nu har man inte cyklat på en MTB, men är stora skillnader i ramkonstruktionen? Dvs man vill ju kunna sitta ett bra tag utan att behöva sträcka på sig...

1: Du behöver inte bygga om med smalare däck när du har eldrift. Det skiljer marginellt i rullmotstånd och du får bättre komfort med större luftvolym i däcken. När du slitit ut mtb-däcken kan du köpa Schwalbe big apple tex. Smalare däck gör större skilland i högre farter men i 25km/h så kan faktiskt bredare däck ha lägre motstånd. Kolla Schwalbes olika tester tex.

2: Många använder MTB som långturscyklar, de har normalt en mkt bekväm sittställning. Det är väl isåfall styret som man kan byta så man får lite olika greppmöjligheter.

Dåså mina herrar och ev. damer... Köpte en Cube Hybrid one 2017 med en Bosch CX. Har haft den i ca 2-3 men det tog ett tag att cykla pga. jag saknade lite saker till såsom cykelstöd etc... Värsta bang for the buck på Bikester!

Initialt är jag uber nöjd. Har inte hunnit att testa räckvidd etc. Men den fungerar klockrent med en cykelvagn i den jobbiga terrängen där jag bor. Men, man har fått ut ca 2-3 mil på en laddning och jag hade 2/5 prickar kvar. då varierande man ganska mycket med assistansen från Eco till Sport. Blev ganska tråkigt att köra sport hela tiden, vill ju få ut lite cardio iaf.

Har beställt nya däck för att jag "hatar"... brrrr-ljudet på asfalt. Ni som tittar noggrant kan se att jag har flyttat sensorn... Skulle bara prova hur det kändes att cykla med obegränsad assistans, så den åker tillbaka till sitt ursprungsställe... men sh*t vilket acc och hastighet!

2017-04-2010.00.50.jpg

Tillbaka
Topp