Baggy mtb shorts med padding?

Troy Lee Designs har löstagbar innerbyxa med en bra och "lagom" tjock padding för stigcykling på flera modeller. Ruckus är längst och dyrast och därmed bäst ?

man kan ha stoppningen på sadeln annars;) gör en oberoende av vilka byxor man vill använda. bonus är mindre svettighet i skrevet nu när det är varmt.

Både mina Fox brallor o de Craft jag har, har lös innerbralla som man kan köra med och utan. Använder sällan innerbrallan då jag ofta inte behöver kudde på Mtb. Står så mycket mer så jag inte har dött paket där. På landsväg kör jag med BIB om det inte är kortrunda. CV kör jag oxå med kudde. Jag kar sällan cykelbyxor om det är kortare än 5 mil. Härda bollarna lite o allt funkar bättre sen.

Äger två Endura shorts.
Båda med löstagbar "click fast" liner där paddingen sitter.
Det första paret kom med liner och kostade 800kr, byxan håller än (2011)
Liner trasig.
Andra paret är väl 2-3 år gamla, håller fint.
För jäkla nöjd med båda.
Endura humvee
Endura single track II

Edit: jag tror att de flesta nya säljs utan click fast liner, så man köper shorts och liner separat.
Men är de märkta med click fast så är de kompatibla så är bara att snäppa loss och snäppa fast i andra byxan.

Tror andra paret samt liner kostade typ 1200kr totalt.
Mkt pengar men med tanke på hur länge dom håller så är det väl värt pengarna.

Senast ändrad:
Klavikel sa:
Äger två Endura shorts.
Liner trasig.
För jäkla nöjd med båda.
Endura humvee
Endura single track II

Edit: jag tror att de flesta nya säljs utan click fast liner, så man köper shorts och liner separat.
Men är de märkta med click fast så är de kompatibla så är bara att snäppa loss och snäppa fast i andra byxan.

Ja men dåså, snika en kod så blir det billigt ;) https://www.bikester.se/endura-singletrack-iii-cykelbyxor-med-innerbyxa-svart-473435.html

pingu sa:
Jag har 2 par av VOID-s brallor. sitter ihop med bib utan möjlighet att knäppa loss = inga obekväma knappar eller kardborre etc.

tycker de är grymt sköna. har innan testat både FOX och endura. dessa modeller hade en innebyxa med padding man tog loss.

https://voidcycling.com/leaf-shorts-phantom-black-men.html
De ser ju ut som en vanlig bib på bilderna..? Poängen med shorts är ju att de ska sitta lösare och ge lite skydd mot skrubbsår. Och att man ska bli insläppt på t ex uteserveringar ;-)
Annars är ju bara vanliga bibs egentligen bekvämare.

Jimel sa:
Klavikel sa:
Äger två Endura shorts.
Liner trasig.
För jäkla nöjd med båda.
Endura humvee
Endura single track II

Ja men dåså, snika en kod så blir det billigt ;) https://www.bikester.se/endura-singletrack-iii-cykelbyxor-med-innerbyxa-svart-473435.html

Oj, ja det var bra pris om det ingår clickfast liner också.
Bara att slå till, jag avstår eftersom jag har två shorts och en liner.. Räknar med att kunna köra med dem i x antal år till så skjuter det på framtiden.

Ser dock att jag minns fel, det var visst ST III jag hade, den du länkade till och inte 2:an...

Ok, tack. Tror essensen fångades i era två svar. ?
Däremot tro jag att jag satsar på ett par bra underbyxor till ett par baggies isf, för jag misstänker att det blir väldigt varmt på sommaren med vanliga cykelbyxor under.
Dessutom känns det lite kaka på kaka...

Helleman sa:
Däremot tro jag att jag satsar på ett par bra underbyxor till ett par baggies isf, för jag misstänker att det blir väldigt varmt på sommaren med vanliga cykelbyxor under.

Testa att köra utan padding, jag använder det bara om jag ska vara ute i över 2h vilket inte blir så ofta.

Helleman sa:

Jag föredrar att ha riktiga bibs under, de sitter oftast bättre.

Men på turer runt 1-2timmar kör jag oftast utan padding.

Vissa verkar nöjda med såna innerbyxor. Jag har kastat mina och kör Rapha-bibs under. Inte märkbart varmare men sitter väldigt mycket bättre. rätt storlek så att de inte sitter löst gäller dock oavsett, jag tycker ofta man ser folk i för stora cykelbyxor som knappast kan sitta stilla.

För stigcykling på 1-2 timmar där man står typ halva tiden så kör jag shorts och kallingar
Svettocykling på XCn där man dessutom sitter mer på perineum så kör jag fox livewire fuse som är ihopsydda bibs med shorts, dels för att jag vill ha blöja, dels för att fåfängan föredrar lite mindre åtsittande men också för att det ger ett par fickor för telefon och snusdosa eftersom jag kör med mtbtröjjor som saknar ryggfickor.

Slår ett slag för Voids variant med isydda bibs, sitter som gjutet och inga knappar eller dragkedjor som kan skava eller gå upp....

Vikdork sa:
Jag har endura men orkar aldrig klicka fast, tycker det funkar bra även om man inte klickar fast.
För mig sitter de bättre utan iklickning.
Bäst är ett par Assos innerbyxor. Har också provat Craft cykelkalsonger men blöjan är i smalaste o sladdrigaste slaget.

Tillbaka
Topp