Bakåttramp driver bakhjulet + missljud rullbroms bak

Bytte precis bakhjulet på min Nikishi-hybrid. Första gången jag bytt själv.

Efter bytet har det uppstått ett missljud som verkar komma från skivbromsen bak. Kommer från den sidan i alla fall. Noterar även att bakåttram driver hjulet lite grann. Får känslan av att något ligger på och orsakar en liten bromseffekt, men kan inte svära på det. Framför allt är ljudet störigt. Har prövat att göra bromsen helt slapp men det verkar inte hjälpa.

Någon cykeldoktor som skulle kunna försöka sig på en diagnos?

Den låter lite torr. Har du smort bromsen? Skall smörjas med Shimanos ohyggligt dyra rullbromsfett. Jag tror det är molybdensulfid, grafitfett fungerar förmodligen med.

Bakåttrampet skulle jag inte oroa mig över, bara tröghet från navet och inget du märker av när du cyklar.

Den låter lite torr. Har du smort bromsen? Skall smörjas med Shimanos ohyggligt dyra rullbromsfett. Jag tror det är molybdensulfid, grafitfett fungerar förmodligen med.

Bakåttrampet skulle jag inte oroa mig över, bara tröghet från navet och inget du märker av när du cyklar.
Det har jag visserligen inte, men senast jag cyklade så lät det ingenting. Köpte den begagnat av en som haft den ståendes i garaget en längre tid. Hjulet har inte varit påmonterat sedan i november men kan det verkliga torka till så plötsligt?

Värt ett försök antar jag. Vet inte vad annars det kan vara.

Det har jag visserligen inte, men senast jag cyklade så lät det ingenting. Köpte den begagnat av en som haft den ståendes i garaget en längre tid. Hjulet har inte varit påmonterat sedan i november men kan det verkliga torka till så plötsligt?

Värt ett försök antar jag. Vet inte vad annars det kan vara.
Det beror på hur det är förvarat, men smörjning ingår ändå i underhållet så det skadar ju inte att försöka.
En sak du kan kolla är om muttern som håller rullbromsen är dragen ordentligt, 20nm om jag inte minns fel. Kan också kolla att bromsarmen sitter rakt och inte bidrar till skrap, släpp lite på den muttern och se om den vill flytta på sig. Kan hända att man får bända till klämman lite om den drar i armen för mycket.

Det beror på hur det är förvarat, men smörjning ingår ändå i underhållet så det skadar ju inte att försöka.
En sak du kan kolla är om muttern som håller rullbromsen är dragen ordentligt, 20nm om jag inte minns fel. Kan också kolla att bromsarmen sitter rakt och inte bidrar till skrap, släpp lite på den muttern och se om den vill flytta på sig. Kan hända att man får bända till klämman lite om den drar i armen för mycket.

Upptäckte att grundproblemet är att rullbromsskivan, eller vad tusan den nu kallas, sitter löst. Om skivans läge är mot hjulet så låter det inte. Om skivans läger är in mot bromsen så låter det.

Har ingen aning om den ska vara lös eller ej normalt sett. Ska testa att cykla en runda sen. Känns spotant som att den kan hoppa in mot bromsen och då börja låta, men det kanske inte händer. Låter det igen så får det bli lite olja.

Men om nån vet hur den där skivan ska sitta i vanliga fall så vore jag tacksam. Verkar inte finnas nån skruv eller dylikt som håller den i ett fast läge, så..

Bromstrumman (skivan som sticker ut är en kylfläns) är kilad mellan navet med splines och ytterdelen av bromsen och hålls ihop med en mutter. Lite rörelse är normalt, men det där ser lite väl mycket ut. Kontrollera att muttern som håller bromsen är väl åtdragen (20-25Nm)

Se punkt 4

Använd inte olja, trumman ska vara fylld av ett värmetåligt fett, helst Shinamo's Rollerbrake Grease alt. molybdensulfidfett eller grafitfett om man inte kan få tag i originalfettet. Använd en fettspruta med nål som når in tillräckligt för att få in fett dit det behövs. Shimanos tub är utformad så den når in i bromsen genom smörjhålet. En osmord broms slits väldigt snabbt och riskerar att överhetta. Både bromstrumman och backarna är metalliska, som i en ordinarie navbroms.

Sprängskiss/komponentlista

Sheldon Brown om rullbromsar

Bromstrumman (skivan som sticker ut är en kylfläns) är kilad mellan navet med splines och ytterdelen av bromsen och hålls ihop med en mutter. Lite rörelse är normalt, men det där ser lite väl mycket ut. Kontrollera att muttern som håller bromsen är väl åtdragen (20-25Nm)

Se punkt 4

Använd inte olja, trumman ska vara fylld av ett värmetåligt fett, helst Shinamo's Rollerbrake Grease alt. molybdensulfidfett eller grafitfett om man inte kan få tag i originalfettet. Använd en fettspruta med nål som når in tillräckligt för att få in fett dit det behövs. Shimanos tub är utformad så den når in i bromsen genom smörjhålet. En osmord broms slits väldigt snabbt och riskerar att överhetta. Både bromstrumman och backarna är metalliska, som i en ordinarie navbroms.

Sprängskiss/komponentlista

Sheldon Brown om rullbromsar
Vilket kungligt svar! Ska rycka i muttrarna än en gång när jag samlat kraft. Just den muttern kollade jag på när allt annat var färdigmonterat men kunde inte med att börja om just då.

8-stegade växelnavet fungerar inte heller som den ska längre heller.. Särskilt på 3:an så kan pedalerna dra ett halvt varv utan motstånd och så hamnar den på 1:an i stället. Allmänt så biter växlarna mycket sämre nu och alla växlar blir liksom +- 1. Någon tanke om det slutligen?

Kolla först att det är justerat korrekt. Sätt reglaget på 4 och kontrollera att markeringarna på navet är i linje. Om de inte är det, justera vajerspänningen vid reglaget. Om vajern inte löper fritt så byt den och höljet.

Kan hända att navet behöver servas, det behövs då tas isär, rengöras och smörjas.

Jag är inte ett jättestort fan av Nexus 8, de kan vara väldigt kinkiga ibland. Alfine är huvudlängder bättre, dock med en prislapp som matchar.

Tillbaka
Topp