bakbroms, hur hade ni gjort?

Rumpel

Ny medlem
Hej!

Jag har en scale 50 där jag inte är så nöjd med bromsverkan bak. Funderar på att uppgradera lite, men vart börjar man? har testat kevlar och resin belägg, inte för nöjd med något, finns det fler? Står resin only på skivan, men det gör mig inget om den måste bytas om ett tag pga andra belägg.

Kan man få bättre effekt om man byter typ bara skivan? (min bak ser ut att vara i rätt bra skick dock).

Har funderat på Slx br m666, men så såg jag på rose br M675 är de någon skillnad? är det någon skillnad på bromsverkan i slx mot xt, eller är det bara vikten?

/Magnus

ja den är sämre bak, fram är den helt ok. Jag kan nog flyga över styret om jag är oaktsam. Just med framen tänker jag "varför laga något som inte är trasigt". Den "känns" helt enkelt inte så bra.

Första frågan är vad är det som inte känns så bra? Är det hur tidigt beläggen tar, alltså hur långt du måste pressa in handtaget innan det bettar, är det dosering av broms, dvs. när du börjat bromsa hur finkänsligt det är mellan lite broms och full låsning av hjulet, är det att bromseffekten avtar efter flera bromsningar i rad?

Är det identiska bromsar, och den bakre beter sig annorlunda från den främre, t.ex. att handtaget måste tryckas in längre innan det nyper så är det oftast att bakbromsen behöver luftas / fyllas på med bromsvätska.

En större skiva ger lite mer nyp, men den stora fördelen är att den inte blir lika varm som en mindre skiva vilket gör att bromsverkan håller sig mer konstant även efter intensivbromsning (typ vid downhill). I XC funkar i regel en 140mm minst lika bra eftersom det inte blir samma påfrestningar.

Så första frågan är om din bakbroms funkar som den ska.
SLX666 är en finfin broms och behöver du inte hålla nere vikten så finns det ingen anledning att köpa den XT. Nya SLX är trevligare än den gamla SLX både i form av bromskänsla, bromsverkan och smidigare att lufta. Så ska du köpa ny broms hade jag tagit den, eller möjligtvis Deore-versionen en nivå under som är samma broms i princip fast utan möjligheten att justera positionen på handtaget.

glitch skrev:
-------------------------------------------------------
> Första frågan är vad är det som inte känns
> så bra? Är det hur tidigt beläggen tar, alltså
> hur långt du måste pressa in handtaget innan det
> bettar, är det dosering av broms, dvs. när du
> börjat bromsa hur finkänsligt det är mellan
> lite broms och full låsning av hjulet, är det
> att bromseffekten avtar efter flera bromsningar i
> rad?
>
> Är det identiska bromsar, och den bakre beter sig
> annorlunda från den främre, t.ex. att handtaget
> måste tryckas in längre innan det nyper så är
> det oftast att bakbromsen behöver luftas / fyllas
> på med bromsvätska.
>
> En större skiva ger lite mer nyp, men den stora
> fördelen är att den inte blir lika varm som en
> mindre skiva vilket gör att bromsverkan håller
> sig mer konstant även efter intensivbromsning
> (typ vid downhill). I XC funkar i regel en 140mm
> minst lika bra eftersom det inte blir samma
> påfrestningar.
>
> Så första frågan är om din bakbroms funkar som
> den ska.
> SLX666 är en finfin broms och behöver du inte
> hålla nere vikten så finns det ingen anledning
> att köpa den XT. Nya SLX är trevligare än den
> gamla SLX både i form av bromskänsla,
> bromsverkan och smidigare att lufta. Så ska du
> köpa ny broms hade jag tagit den, eller
> möjligtvis Deore-versionen en nivå under som är
> samma broms i princip fast utan möjligheten att
> justera positionen på handtaget.

Det känns liksom att man måste nypa "explosivt" för att få bra effekt bak helt enkelt. Fram har man liksom mer kontroll, man kan gå från lägsta effekten till att låsa fast. Bak måste jag släppa handtaget emellan och nya explosivt som sagt.

Kolfibercowboy skrev:
> Tycker det låter som luft i systemet jag...

Känslan i spaken är inte dålig på det sättet, det luftades för någon månad sedan och det blev då lite bättre men, det känns liksom inte som att det tar när man nyper i.

Kan eventuellt vara dålig tätning i manövercylindern/kolven (eller vad det heter) uppe i handtaget, som gör att du måste "dubbelpumpa" eller så. Prova att hålla bromshandtaget intryckt en stund och se om det sakta, sakta sjunker in och ger efter.

Du har ju mindre bromsverkan bak än fram men det är du medveten om antar jag? Eftersom det är en Scott så åk till LBS:en där du köpte den och hör. Kanske kan du testa deras butiksex och jämföra?

Edward skrev:
> Kan eventuellt vara dålig tätning i
> manövercylindern/kolven (eller vad det heter)
> uppe i handtaget, som gör att du måste
> "dubbelpumpa" eller så. Prova att hålla
> bromshandtaget intryckt en stund och se om det
> sakta, sakta sjunker in och ger efter.

Ska testa detta imorgon.

Akoa skrev:

Du har ju mindre bromsverkan bak än fram men det är du medveten om antar jag? Eftersom det är en Scott så åk till LBS:en där du köpte den och hör. Kanske kan du testa deras butiksex och jämföra?

japp det vet jag om, det suraste är att man får nypa två gånger för att få bett/grepp. Cykeln är köpt på nätet 2011 års modell, tror inte att det finns några sådana i närheten här att prova.

Lufta, lufta och lufta och kolla sedan alla packningar& tätningar (= sjunker handtaget)

En grej som finns på bilar kallas för "pad-knock-off" eller nåt sånt - vet inte någon svensk term - och yttrar sig så att man måste trampa extra på pedalen.

Problemet är att klossarna trycker tillbaka kolvarna för långt in i oken, vanligen pga att hjullgren glappar eller helt enkelt är axel och lager för veka - typiskt för racing med derivat av standardbilar som inte pallar belastningarna från racerkörning med racerdäck. Sedan finns inte tillräckligt med volym i huvudcylindern för att kolvarna skall gå hela vägen tillbaka. En del ok har justering av detta, annars sköts det av designen på packningarna hur kolven hamnar då man släpper trycket (om inget fanns skulle beläggen ligga och skava mot skivan). Vet inte hur det funkar på cyklar men det borde vara liknande.

PÅ en cykel kunde det då vara skivan som rör sig eller slår sig pga glapp ilager, flex eller eller på annat sätt trycker tillbaka kolvarna i oken.

Långsökt men kanske möjligt?

Tillbaka
Topp