Bakdäck för stig som rullar lättare än Hans Dampf?

Octagon

Aktiv medlem
Inser att jag inte alltid bombar nerför stenkistor och funderar på att skaffa däck som rullar bra på "vanlig stig" (Falun). Med inslag av stenkistor. Jag har just nu Magic Mary/Hans dampf som är rätt bra men lite segt.
Tänkte sätta på ett Maxxis Minion DHR EXO fram eftersom jag har ett sånt i garaget, men bak måste jag köpa nytt. Har haft Ardent 2.4 förut som jag tyckte var OK, lite väl lätt att spinna los vid klättingar, men ganska OK. Skulle Maxxis Rekon 3C kunna vara ett alternativ? Andra förslag?

HD rullar ganska bra redan, tror din största bov är MM fram.

Aggressor och Rekon rullar ganska jämförbart med HD tycker jag. NN borde vara lite snabbare men med Faluns vassa stenar vete tusan hur lätt du vill gå. Eller cyklar du mer områdena med barr och rötter som underlag? Kör du snakeskin och tubeless?

HD rullar ganska bra redan, tror din största bov är MM fram.

Aggressor och Rekon rullar ganska jämförbart med HD tycker jag. NN borde vara lite snabbare men med Faluns vassa stenar vete tusan hur lätt du vill gå. Eller cyklar du mer områdena med barr och rötter som underlag? Kör du snakeskin och tubeless?
Jag kör tubeless och just nu även korv i bakdäcket. Korven är oftast rätt onödig, men jag bankade igenom lite väl ofta ett tag på några stigar jag körde i våras och den ligger kvar. Jag kör överallt i Falun. Vikten bryr jag mig inte så mycket om, bara rullmotståndet. Så Rekon är jömförbart med HD. Synd. Hade varit trevlig med lite rull.

Schwalbes Rock Razor rullar bra också. Men som många andra semislick däck så tycker jag personligen inte det är värt extra rull över grepp.

Vad kör du för casing? Svårt att ge rekommendationer om man inte vet om du kör SnakeSkin eller SuperGravity. SnakeSkin är redan väldigt lättrullat imo.

Schwalbes Rock Razor rullar bra också. Men som många andra semislick däck så tycker jag personligen inte det är värt extra rull över grepp.
Ja, ett kort tag funderade jag på Maxxis minion SS, men det verkar vara helt uruselt att bromsa med på annat än snustorra stiggar och torr bikepark. Så något slags mönster vill man ju ha även i mitten.

Hört många nämna Maxxis forekaster som ett greppigt och lättrullat däck. Jag tänkte testa det bak och DHR II 3C fram

Jag kör Forekaster 2.6 fram och Rekon 2.4 bak på stigcykeln.
Jag tycker jag har fått till en trevlig kompromiss mellan grepp och rull.
Jag kör ganska blandade underlag från grusväg till rotigt och stenigt. Föredrar klart lite mer teknisk cykling men där jag bort så blir det tyvärr lite transporter.
Körde lite på halvblöta stenhällar i veckan och även där kändes greppet pålitligt.

Forekaster ska väl ligga i närheten av NN på skalan. Har inte testat det själv. Kör MM / DHR II nu.

edit. Och då ska väl HD rulla bättre

Trailstar är ju gamla greppigaste (förutom dh-vertstar) Schwalbe-gummit, rullar klar sämre (men greppar bättre) än addixSpeedgrip. Det enkla svaret är helt klart Nobby Nic i addixSpeedgrip.

Trailstar är ju gamla greppigaste (förutom dh-vertstar) Schwalbe-gummit, rullar klar sämre (men greppar bättre) än addixSpeedgrip. Det enkla svaret är helt klart Nobby Nic i addixSpeedgrip.

Det trodde jag också, men TS vill byta till en annan tillverkare. Då förslag jag Specialized som har en annan bra gummiblandning från gummimagiker Wolfgang Arenz med Gripton. Eller Wolfpack från Wolfgang själva.

Jag kör Forekaster 2.6 fram och Rekon 2.4 bak på stigcykeln.
Jag tycker jag har fått till en trevlig kompromiss mellan grepp och rull.
Jag kör ganska blandade underlag från grusväg till rotigt och stenigt. Föredrar klart lite mer teknisk cykling men där jag bort så blir det tyvärr lite transporter.
Körde lite på halvblöta stenhällar i veckan och även där kändes greppet pålitligt.

Satte på den kombon i går kväll, ska ut nu och testa ?. Kommer från Nobby Nic 2,6:or, som jag upplever som lite instabila vid lågt tryck. Hoppas detta blir bättre, sparade liiite vikt, så vi får hoppas att det inte blir sämre rull.

Det trodde jag också, men TS vill byta till en annan tillverkare. Då förslag jag Specialized som har en annan bra gummiblandning från gummimagiker Wolfgang Arenz med Gripton. Eller Wolfpack från Wolfgang själva.

"Kunde gärna tänka mig annat än Schwalbe". Fick leta långt ner i tråden för det ?

Nå, MM trailstar rullar nog sämre än MM addixsoft, men MM addixsoft är enligt mig ett av de bästa i balansen lättrullat och bra grepp i alla förhållanden inkl när det är kallt.
DHR maxxterra tror jag på när det inte är alltför kallt, men jag tycker maxxterra försämras avsevärt nedåt noll och under.
Påstår ändå att NobbyNic addixsoft är ett mycket bra bakdäck map grepp och rull under skiftande förhållanden inkl kyla. Kan upplevas odämpade och kanske inte så skyddade för genomslag (men jag har misshandlat 2 st, med korv i, på min ht utan punkor).
Vill TS hålla märket så är väl dissector, aggresor eller möjligen ardent valen efter mer grepp mot mer rull, alla i dual. Ingen egen erfarenhet av de två första men för min Hellascykling duger ardent inte mycket till, för dåligt grepp och för ömtålig stomme.

Wolfpack har jag bara läst om så kan inte ge omdöme alls.

Ja, ett kort tag funderade jag på Maxxis minion SS, men det verkar vara helt uruselt att bromsa med på annat än snustorra stiggar och torr bikepark. Så något slags mönster vill man ju ha även i mitten.
Jag tyckte inte Minion SS var så dåligt när det kom till bromsgrepp, men jag jobbar mycket frambromsen och greppar oftast bakbromsen hårt när jag redan börjat svänga och då har ju kantdobbarna hittat ner så att säga. Men visst, det blev en del sladdar ibland, men inte så farligt när man har de sköna kantdobbarna som räddar upp det hela. ?

Satte på den kombon i går kväll, ska ut nu och testa ?. Kommer från Nobby Nic 2,6:or, som jag upplever som lite instabila vid lågt tryck. Hoppas detta blir bättre, sparade liiite vikt, så vi får hoppas att det inte blir sämre rull.

Så, nu efter 23km hemmastig. Så är jag nöjd med Forekaster som känd rätt likt NN, men kanske ngt stabilare. Rekon, rullade bra, kände skillnaden och greppet på branta stigningar helt ok. Släppte lite i flackt stök när jag tryckte på. MEN, det är för låg profil för mig/min cykel... fick alldeles för många pedalstrikes. Så nu blir det ngt annat, och 2.6, bak.

Nu är problemet löst. Men jag har fått ett nytt.

Lösningen: Jag fick tag i ett gratis Bontrager XR3 Team issue som bara behövde en liten plugg och bra tärningsvätska. Blir nog bra till slätare turer som Lugnets Röda och annat mer åt XC-hållet.

Problemet då. Körde i Järvsö i helgen. Det var första gången med den hojen och jag inser att jag är för fet och klumpig för att köra Hans Dapmf Snakeskin liftburet. Trots 1,7 kg/25 psi och light-korvar i däcken så blev det genomslag, punka och bulor, men inte värre än att det gick att böja ut och spänna up. Så jag behöver alltså ett däck för bröt och ett för flås, flåsdäck är nu kirrat. Det enda däck jag har liggande är ett DHR 2.4 EXO, men jag är tveksam att det skulle tåla så mycket mer banka än HD Snake. Vad tror ni, det borde väl räcka med Maxxis DD (tänkte DHR) för en inte alltför snabb men tydligen rätt klumpig gubbe? Har haft Maxxis DH för länge sen, men dom väger ju bly och är inget jag skulle vilja dra uppför, vore ju trevligt om man orkade mer än ett varv i Källviken.

Nya NNN(?) finns i Super Trail (gamla supergravity) tillsammans med speedgrip för mer fart. Det däcket kanske funkar som en bra kompromiss för stig och bp?

Garagefynd! Jag hade ett Maxxis DHR DD 2.3 liggande! Helt nytt. Köpte det på nån dunerrea men trodde jag skickat det med en cykel jag sålde. Borde jag sälja vad det och skaffa ett 2.4 WT till mina WTB i29?
IMG_20200914_204610.jpg

Garagefynd! Jag hade ett Maxxis DHR DD 2.3 liggande! Helt nytt. Köpte det på nån dunerrea men trodde jag skickat det med en cykel jag sålde. Borde jag sälja vad det och skaffa ett 2.4 WT till mina WTB i29?

Maxxis säger att WT är till 30-35 mm fälgar, så du får inte köra WT på din fälg.
Jag kör DHR II 2.3 fram på i28, funkar fint. Bak är det ännu bättre med lite mer fyrkantig profil.

Konstigt, jag har haft Forekaster på flera olika cyklar som "stock" och jag har inget som helt förtroende för greppet vid högre fuktighet än snustorrt typ. Mina används snarare som "torr-däck"...

Maxxis säger att WT är till 30-35 mm fälgar, så du får inte köra WT på din fälg.
Jag kör DHR II 2.3 fram på i28, funkar fint. Bak är det ännu bättre med lite mer fyrkantig profil.

WT är ett marknadsföringspåhitt mestadels för att folk att köpa fler däck (och lite produktoptimering).
Inga konstigheter att köra ett 2.3" på i29 fälgen.

Nu är problemet löst. Men jag har fått ett nytt.

Lösningen: Jag fick tag i ett gratis Bontrager XR3 Team issue som bara behövde en liten plugg och bra tärningsvätska. Blir nog bra till slätare turer som Lugnets Röda och annat mer åt XC-hållet.

Problemet då. Körde i Järvsö i helgen. Det var första gången med den hojen och jag inser att jag är för fet och klumpig för att köra Hans Dapmf Snakeskin liftburet. Trots 1,7 kg/25 psi och light-korvar i däcken så blev det genomslag, punka och bulor, men inte värre än att det gick att böja ut och spänna up. Så jag behöver alltså ett däck för bröt och ett för flås, flåsdäck är nu kirrat. Det enda däck jag har liggande är ett DHR 2.4 EXO, men jag är tveksam att det skulle tåla så mycket mer banka än HD Snake. Vad tror ni, det borde väl räcka med Maxxis DD (tänkte DHR) för en inte alltför snabb men tydligen rätt klumpig gubbe? Har haft Maxxis DH för länge sen, men dom väger ju bly och är inget jag skulle vilja dra uppför, vore ju trevligt om man orkade mer än ett varv i Källviken.
Mina favoritdäck. Kör dem på endurohojen och kommer fasiken aldrig byta ?.

WT är ett marknadsföringspåhitt mestadels för att folk att köpa fler däck (och lite produktoptimering).
Inga konstigheter att köra ett 2.3" på i29 fälgen.

2.3 funkar bra på 28 mm (eller 29 mm) fälg, som jag skrev.

Men en däck optimerad till 25 mm eller mindre blir för fyrkantig på en 35 mm fälg. Förut var nästan alla fälgarna smala, så däck var optimerad för det. Nu har många tillverkare optimerad deras mtb (och lvg) däck för bredare fälgarna. En däck optimerad för 30 mm fälg funkar väl utan problem på 25 mm och 35 mm fälgar. Men Maxxis säljer fortfarande många modeller som är utvecklad för många år sen, optimerad för 25 mm fälg eller kanske ännu smalare. Då behöver man WT däck till för bredare fälgar.

Konstigt, jag har haft Forekaster på flera olika cyklar som "stock" och jag har inget som helt förtroende för greppet vid högre fuktighet än snustorrt typ. Mina används snarare som "torr-däck"...
slöbgde i brist på annat reservdäck på ett forekaster bak på min tallboy 3. Hade tidigare hans dampf bak. Forekaster rullar lätt men jag upplever samma att det är små klena sidodobbar och väggreppet är sådär. Känns lite sketchy hela däcket när det börjar gå fort å bli stökigt. Kör inte korv utan huck norriS

Jag tyckte inte Minion SS var så dåligt när det kom till bromsgrepp, men jag jobbar mycket frambromsen och greppar oftast bakbromsen hårt när jag redan börjat svänga och då har ju kantdobbarna hittat ner så att säga. Men visst, det blev en del sladdar ibland, men inte så farligt när man har de sköna kantdobbarna som räddar upp det hela. ?
Jag provade också Minion SS men gillar dem inte, kör Agressor bak nu som känns ganska universellt. Funkar ok överallt liksom..

En fråga om rullmotstånd, märker ni stor skillnad mellan hur lätt olika däck rullar på stig? Hur stor skillnad?

Tillbaka
Topp